Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Qbuzz 3151 heeft gisteren een harde tik van achteren gekregen in Scharmer (lijn 78). De bus stond stil bij een halte en werd dus over het hoofd gezien door de bestuurder erachter.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

gebruiker77 schreef:Over kleuren gesproken: lijn 9 heeft die nieuwe paarse kleur nu op meerdere bussen zitten. Al zou ik eerlijk gezegd niet weten waarom je die kleur is veranderd. Lijn 16 rijdt een enkele keer met rood. En er rijdt nog steeds een lijn 2 geleed met groene kleur.
Overigens zou het consequent zijn om ook lijn 17 een kleur te geven. Deze behoort immers ook tot het stadsnet. Het lijkt mij toch niet zo ingewikkeld om eenduidig kleuren door te voeren. Je maakt het er alleen maar onduidelijker op door het op deze manier te doen.
Lijn 12, 16 en 17 worden door streek en door stad gereden, streekbussen hebben geen kleurenfilm dus kleuren filmen is niet mogelijk. Het zou het zelfs alleen maar onduidelijker op maken (wat nu met 12 en 16 al het geval is)
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Geen kleur op die lijnen is dan ook prima. Ik vind het mooi als dergelijke zaken consequent zijn doorgevoerd.
Klaass
Berichten: 6
Lid geworden op: di 30 dec 2014, 19:56
Locatie: Den Haag/Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Klaass »

Sowieso snap ik het nut van die kleuren niet.
Op de halte borden de de vertrekstaten zijn de kleuren namelijk niet vermeld. Een lijn kleur op het display heeft voor mij dan weinig nut.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Klaasje »

De grap is dat je in het donker op afstand het verschil tussen lijn 3 en 4 niet kan zien door de blauwe gloed eromheen.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

TheRoy-t schreef:Lijn 12, 16 en 17 worden door streek en door stad gereden
Bijna. 16 reden wij, maar is nu terug naar Stad. 17 is streek, maar wel meerdere vestigingen dan Groningen-Streek, en 12 was vorig jaar van Stad maar doen we nu weer samen. De ritten die Stad rijdt zijn dan weer gekoppeld aan 16 dacht ik.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

JeroenSpock schreef:
TheRoy-t schreef:Lijn 12, 16 en 17 worden door streek en door stad gereden
Bijna. 16 reden wij, maar is nu terug naar Stad. 17 is streek, maar wel meerdere vestigingen dan Groningen-Streek, en 12 was vorig jaar van Stad maar doen we nu weer samen. De ritten die Stad rijdt zijn dan weer gekoppeld aan 16 dacht ik.
Lijn 16 wordt ook nog door stad en streek gereden, wel minder dan vorig jaar
Klaass schreef:Sowieso snap ik het nut van die kleuren niet.
Op de halte borden de de vertrekstaten zijn de kleuren namelijk niet vermeld. Een lijn kleur op het display heeft voor mij dan weinig nut.
De gedachte achter de kleuren is dat je van grotere afstand al kunt zien welke lijn er aan komt, omdat een kleur eerder te herkennen is dan een lijnnummer. Toen lijn 4 nog lijn 6 was, werkte het systeem nog beter. De kleuren komen (uitgezonderd lijn 12) overeen met de kleuren op de lijnennetkaarten, die bij heel veel haltes hangen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Qliner bus 3600 op lijn 3 op Groningen (Station) richting Lewenborg.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Ik dacht de 3600 was ingeleverd bij EvoBus, of hebben ze die gehouden op reserve?
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door rener »

jep en de 3606 ook
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Het was echt de 3600.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Soortvanhenk »

Vanochtend rond kwart voor 9 een HESS op lijn 15 ri. Zernike en vanmiddag de 3018 op lijn 133.

Vanochtend ook een rit van lijn 5 naar P+R Haren gezien met op de lijnfilm ''P+R Haren Non-stop." Zo zal het overslaan van de V.K. Verschuurbrug dus zijn aangegeven.
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Bevestiging dat de 3600 nog steeds bij Qbuzz rijdt. Zag hem gisteren rondrijden
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

'P+R Haren Non-stop
Ook gezien gisteren; moet wel op busstation Groningen zijn geweest.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Vandaag al 3 keer achter elkaar een standaard streekbus op lijn 2 naar Eelde - De Punt. Is een deel van de stadsbussen naar de garage?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Misschien wordt er weer gewisseld met Emmen?
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

gebruiker77 schreef:Vandaag al 3 keer achter elkaar een standaard streekbus op lijn 2 naar Eelde - De Punt. Is een deel van de stadsbussen naar de garage?
Volgens mij staat er een heleboel bij Wensink, elke dag tekort aan bussen. En als de stad chauffeurs de kans krijgen zo'n fijne LE mee te nemen doen ze dat natuurlijk, want die stadsbussen zijn niet vooruit te branden.
Ook elke dag weer gemopper over verkeerde kleuren bus op verkeerde lijnen, paars op 3/4, of rood/grijs op 5.
3097 was ook weer aan de rit. De één na de andere C2 komt binnen met motorproblemen, roetfilter storingen en bussen in de noodloop. Die Euro 6 is geen succes lijkt het.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Het is geen echt nieuws meer, maar de 3492 stond om 8.48 bij halte Rembrandt van Rijnstraat in Groningen; rijdend als lijn 15 naar Zernike.
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Morgen zal lijn 22 weer rijden voor de jaarlijkse Bloemenjaarmarkt.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

groningen schreef:Het is geen echt nieuws meer, maar de 3492 stond om 8.48 bij halte Rembrandt van Rijnstraat in Groningen; rijdend als lijn 15 naar Zernike.
Dan hebben ze de omlopen zodanig gemaakt dat de 349x ergens na de ochtendspits lijn 11 op gaat. Het lijkt me dat de rustigste Zuidhornslag in de ochtendspits met een 340x rijdt, zoals ik al eens gezien heb.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Op papier/diensten staat niets over een buswissel van CapaCity en HESS, alle bussen blijven op hun eigen omlopen.
3 keer HESS (1 streek/2 stad) en 2 keer geleed (beide streek).
3 keer HESS naar binnen tegen een uur of 6/7, de groene Citaro's 3068 en 3072 komen om 19:00 en 19:30 naar binnen.

Overdag rijdt streek de Reitdiep slagen, in de avond doet Stad dat met 2 gelede bussen die van lijn 6 naar 11 gaan.
Alle CapaCity's blijven op lijn 15 en gaan rond 6 uur allemaal naar binnen.
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Smorgens staat iemand van logistiek op het busstation om alles in goede banen te leiden. Wellicht dat hij ervoor zorgt dat er een slag tijdelijk met Hess komt te rijden?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

JeroenSpock schreef:Overdag rijdt streek de Reitdiep slagen, in de avond doet Stad dat met 2 gelede bussen die van lijn 6 naar 11 gaan.
Alle CapaCity's blijven op lijn 15 en gaan rond 6 uur allemaal naar binnen.
Waar lopen die over dan vanaf lijn 6? Of zijn dat bussen die eindigen bij Zuiderflat en Station Noord op 2 en dan richting Reitdiep of Hoofdstation gaan (of van Maartenshof vanaf lijn 6?)
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

De 604 eindigt om 19:02 op station noord en gaat mat naar HS, en de 602 eindigt om 18:28 in Vinkhuizen en gaat ook mat naar HS.

Bart, die man is niet van logistiek. 4 chauffeurs doen om de beurt de coordinatie van de versterking. Ze bemoeien zich verder niet met de dienstregeling.
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Vandaag reed lijn 22. De eerste bus ging om 8.30 al op pad. Deze bestuurde ik zelf en had al aardig wat volk erin zitten. Gepland was met 4 bussen Euroborg-Bastion-Gotenburgweg-IKEA-UMCG Noord-Grote Markt, maar er werden door de drukte een groot aantal extra bussen opgeroepen.

Reizigers konden op de gewoonlijke P+R 6 euro kaartjes meereizen, onder dezelfde voorwaarden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten