Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Onderstaande situatie is niet helemaal gebruikelijk; lijn 54 richting Onnen (en hij rijdt nu toch echt de verkeerde kant op, richting de Hortus en dus naar Groningen) aan de Kromme Elleboog in Haren. Daar komt alleen de LijnBelBus. En mocht je nog een peperduur schilderij willen kopen, het telefoonnummer staat op dat bord :lol:

Afbeelding
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Met de komst van een schoolcomplex tegenover de Hortus zou ik me kunnen voorstellen dat daar in toekomst wel een lijn langs gaat rijden. Het is dus duidelijk dat de buschauffeur 1 afslag te vroeg linksaf ging. Op de Herten laan ging hij de Jachtlaan op, terwijl h/zij 250 meter verderop de Molenkampsteeg op moest rijden. We zullen maar zeggen vergissen is menselijk.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Ze leggen in eerste instantie een fiets/voetpad naar de halte Botanicuslaan aan, maar het zou een logische route zijn ja. En het is de enige verklaring inderdaad, een bochtje te vroeg links (meteen na de halte links en met die extra halte bij de school aan de Hertenlaan...) maar dan kun je via de Lokveenweg gemakkelijk terug naar de route, en daarna zelfs nog via de Stationsweg, die heeft ie nu beide laten lopen.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

Gelede 3511 heeft in Opende als lijn 39 naar Surhuisterveen rechtsachter op een stukje beton vastgezeten. Behalve wat lakschade en een gedeukt ego van de chauffeuse viel de schade dus mee.

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=147421
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Wat heeft een gelede bus in hemelsnaam op de zondagavond op lijn 39 te zoeken... Misschien een idee om bij een nieuwe bezuinigingsronde deze van lijn 39 te halen op momenten waar het niet hoeft. Volgens mij zijn er genoeg lijnen te verzinnen die drukker zijn en rijden met een standaardbus op zondagavond.
Dat scheelt toch weer brandstof en is beter voor het milieu.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

Zou je denken, maar voor Qbuzz kan het voordeliger zijn om een gelede te laten rijden in plaats van een standaardbus, omdat ze voor een gelede meer betaald krijgen dan een standaardbus. Het is ook de reden dat je ze tegenwoordig regelmatig op de 39 ziet, terwijl ze daar vroeger zeer weinig reden.

Heeft te maken met wat de concessieverlener destijds in het bestek heeft gezet.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ik snap werkelijk niet dat het OVbureau dat dan zo laat gebeuren. Het kan ook nog eens versterkingsbussen kosten op andere ritten. Bij een nieuwe concessie zou ik ervoor pleiten om dan te betalen voor het aantal uur dat een gelede bus rijdt. Dat lijkt mij logischer. Op die manier maakt het niet uit of deze in de stad rijdt of een lange rit naar Surhuisterveen. Dan zal er gekeken moeten worden waar echt de meeste reizigers zijn.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Volgens mij is er al verschil in betaling bij een 12m of 18m bus. Er kan natuurlijk een afspraak zijn gemaakt over de verdeling van deze ritten.
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Men laat toch ook alleen maar geledes rijden op lijn 6 in Groningen? Ook een eis van de OVB
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Er rijden ook zo nu en dan wel eens standaards op lijn 6. 't Gebeurt niet heel vaak maar soms wel ja. Dus eis, tja...
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Maar dat is bij uitzondering op lijn 6. (Omgekeerd gaat het ook natuurlijk) Als het om wat voor reden echt niet kan, denk ik niet dat het OVbureau het een probleem vindt als er een keer gelede streekbus of standaard stadsbus op lijn 6 rijdt.
Op lijn 39 rijden er echter veel vaker gelede bussen op momenten dat dat zeker niet hoeft. Die ritten keren in Surhuisterveen vaak op zichzelf.
Als je niet betaalt per km geleed materiaal, maar per tijdseenheid, dan kan je wellicht voorkomen dat materiaal ingezet wordt op ritten waar dat totaal niet nodig is. Het is voor de reiziger natuurlijk ook comfortabeler. Sommige ritten van lijn 61, 65, 140 rijden met een standaardbus, terwijl op die tijden lijn 39 dan soms met een gelede aan komt rijden. Er is wel een aanzienlijk verschil in drukte. Ook bij de stadslijnen zie je dat op lijn 2 en lijn 9 gelede bussen wel eens gewenst zijn. Dat geldt natuurlijk niet voor alle ritten, maar lijn 9 is soms na het Zernike al vol op drukke dagen, om over lijn 2 maar niet te praten. Als lijn 39, en zelfs ook lijnen als 189 e.d. geleed rijden...
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Volgens mij wordt gewoon Qbuzz niet per Km maar per uur betaald. De gelede bussen blijven vooral rijden omdat deze veel meer opleveren voor Qbuzz (Hebben een hoger tarief per uur, scheelt snel 10%) ook al zijn ze niet nodig.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Nielsie600,

Ik hoop dat dat niet alleen de reden is voor Qbuzz om geledes te rijden.
Ik verwacht dat met name op zondag het komt door de andere richting wel druk genoeg is voor geledes.

Kan door leasecontract er ook een regel zijn dat er gemiddeld door alle streekbussen gelijke kilometers per jaar moet worden gereden?
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Ja op sommige lijnen wel maar soms is het ook onnodig zoals het ritje 42 en dit slagje 39..
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Dit lijkt me dan te komen door chauffeursdiensten.
Daarom zit er een MAT-rit Winschoten Stalling - Bareveld N33 gelijktijdig met MAT-rit Veendam Stalling - Winschoten Station in de diensten. Op een andere wijze komen de chauffeursdiensten duurder uit, danwel niet in de rijtijdenwet schijnt het.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ik betwijfel of de tegenrichting zo druk is dat het aantal reizigers van lijn 39 niet in een standaardbus past. Die lijn rijdt niet voor niets zondag 1x per 2 uur. En ook in avonden regelmatig geleed.
Ik heb alleen wel het idee dat er soms te veel geledes op dunne lijnen rijden. Als je dan ziet dat er weer versterking nodig is op lijn 50 naar Haren of lijn 9 naar De Wijert, vraag ik me toch af of de inzet niet beter kan. Die bussen zijn echt propvol en ook de lijn 2 is al zeer vol vanaf 11.30 naar HS en slaat regelmatig de laatste haltes over.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Natuurlijk stelt het OV-bureau qua materieel aan bepaalde lijnen. Maar volgens mij (dat wil zeggen ik heb niet het idee) is het niet zo heel erg het geval bij streeklijnen.

Op lijn 9 zou het niet misstaan inderdaad, of lijn 2 volledig, maar dan kom je denk ik wel met je aantallen stadsgeledes in de keel.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Waarom heeft men eigenlijk de De Wijert tak aan lijn 9 toegevoegd? Je bent flexibeler als deze totaal andere trajecten los van elkaar zijn. Ik kan me vaag herinneren dat lijn 9 pas op het laatst was bedacht bij drgl 2014 en dat lijn 7 en 9 toen de Zonnelaan route hadden, waarbij 7 zonder lusjes reed.

Nadeel bij lijn 2 is dat die geledes (desnoods streek) dan ook doorrijden op lijn 7. Maar ja, het OVbureau wil dat daar toch niet. Ik heb zelfs nooit per ongeluk een gelede naar De Punt zien rijden.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

11 april 2015 is een open dag van onze universiteit in Groningen. Er wordt een speciale buslijn 10 ingericht die in ieder geval 10 ritten van Zernike naar UMCG Noord en retour gaat rijden. Overige bussen zouden kunnen (worden) verlengd.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

nielsie600 schreef:Volgens mij wordt gewoon Qbuzz niet per Km maar per uur betaald.
Per minuut zelfs.
En volgens mij bepaald het OVB welke bus er op welke rit moet rijden. Qbuzz kan wel doodleuk een gelede bus inzetten op een standaard omloop, maar daar gaat het OVB niet extra voor betalen. Normaal gesproken krijgt een gelede wel iets meer betaald dan een standaard. Vanmorgen moest ik met een Qliner op 110 naar Assen, terwijl daar een lagevloer bus moet rijden. Als dat omloop technisch niet uit komt lossen ze dat zo op.
Er zijn, of waren, slagen van lijn 54 die een omloop deelde met 163. 163 is altijd geleed, ook op zondag, en tussen die ritten van 163 door ging hij op 54 ipv een standaard bus en dus extra omloop te laten rijden.

Dan nog bijvoorbeeld de nachtbussen. Die staan op papier als standaard bus, maar Qbuzz rijdt ze met geleed. Krijgen ze ook geen extra geld voor maar doen ze toch.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

De lijnen waarvan ik zeker weet dat er geleed verplicht is zijn:
Groninger lijnen 2 (ritten tot de Wijert), 3, 4, 5, 6, 11, 15
Emmerlijn 12
Streeklijnen 63, 163 en enkele ritten lijn (1)40, (1)78, 65, 61, 39 (sowieso rit 8 uur te Zuidhorn), 50 en 20.

Weet niet hoe, maar zag laatst ook een gelede op lijn 2 Emmen rijden.

Jeroen, welke rit is dat dan? Die ene ochtendspitsrit Veendam naar Assen of de korte slagen van de 110?
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Even diep nadenken, is alweer een paar uur geleden natuurlijk... Het was de 110 van 6:51 vanaf Veendam naar Assen. Daarna een slag 309 heen en weer en daarna de bus weer terug brengen.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Voor mijn gevoel is er dan wel flink gesnoeid in het aantal gelede ritten op lijn 50. Had bijna altijd een gelede bus 's ochtends, nu is een gelede bus voor mij helemaal zeldzaam. Krijg het gevoel dat ze altijd in de tegenspitsrichting rijden.

Snap ook niet dat de 3400 niet bestickerd is in de kleuren van alle lijnen. Een beetje zoals die bus die toen als cadeau bestickerd was. Zou een mooie oplossing zijn.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Globetrotter »

JeroenSpock schreef:
nielsie600 schreef:Volgens mij wordt gewoon Qbuzz niet per Km maar per uur betaald.
Per minuut zelfs.
Waarom wordt er niet gewoon een vergoeding per reiziger uitgekeerd? Hiermee wordt de vervoerder verplicht om te zorgen voor het juiste materieel op de juiste plaats, omdat daarmee meer reizigers gegenereerd kunnen worden, wat weer zorgt voor hogere inkomsten, enzovoort.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

CamilleKreemers schreef:De lijnen waarvan ik zeker weet dat er geleed verplicht is zijn:
Groninger lijnen 2 (ritten tot de Wijert), 3, 4, 5, 6, 11, 15
Ik weet van lijn 2 vrijwel zeker dat dat niet het geval is. Dat heeft alleen te maken met de omloopkoppeling aan lijn 6. In de avonduren zijn er ritten tot De Wijert gekoppeld aan lijn 9 en wordt er gewoon met kort materieel gereden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten