Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ik dacht dat ik ergens las dat bepaalde organisaties (ov consumenten platform?) Lijn 9 daar weer langs wilden.
4x/u een standaard stadsbus is het overwegen waard. Zeker voor Paddepoel. Alleen past die bus straks bij het nieuwe ontwerp van de straten daar?
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lange_Dre »

Dat zou heel fijn zijn, precies wat ik de gemeente ook wilde voorstellen. Zolang er nog niet is begonnen om de straat opnieuw in te richten zijn plannen relatief makkelijk aan te passen. :wink:
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 05 sep 2017, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Volgens mij is het echt totale puinhoop op alle lijnen die via Grote Markt rijden, deze was van 14:00 tot 16:00 afgesloten (Regimentsdag) en door werkzaamheden aan de diepenring en de stremming van het Gedempte Kattendiep kon er niet via de diepenring omgereden worden. Ik heb zelfs een rit in OVinfo gezien die met +4 langs UMCG Noord kwam en vervolgens pas weer met +30 opdook op het Hoofdstation...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Klaasje »

Dat moet lopend toch wel 10 minuten sneller kunnen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

gebruiker77 schreef:Ik dacht dat ik ergens las dat bepaalde organisaties (ov consumenten platform?) Lijn 9 daar weer langs wilden.
4x/u een standaard stadsbus is het overwegen waard. Zeker voor Paddepoel. Alleen past die bus straks bij het nieuwe ontwerp van de straten daar?
Ik hoop persoonlijk dat de stadslijnen 7 en 9 nog langs Akerk wordt gelegd. Daarmee gaat maximaal 8x/uur per richting (dus 16 bussen) door de straat. In verhouding is de afstand op stadslijnen een stuk kleuner en kan men een overstap tot het centrum een stuk minder verdedigen. Streeklijnen rijden een stuk langer en daardoor kan men bij die lijnen verdedigen dat die niet meer DOOR het centrum rijdt.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lange_Dre »

Ik zou zelf eerder voor lijn 9 gaan, dat is dan 4 keer per uur. Met eventueel 2 keer per uur lijn 8 erbij. Op die manier zijn er veel wijken die weer een rechtstreekse verbinding krijgen. Plus dat lijn 8 op P+R Hoogkerk stopt en je vanaf daar dan ook een extra reis mogelijkheid krijgt. Op die manier heb je dan 4 tot 6 keer per uur een bus rijden. Ter vergelijking, dat waren er tot afgelopen zaterdag tussen de 10 en 12 bussen per uur per richting?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

RTV Drenthe meldt dat bij de nieuwe stadsbussen in Emmen de rolstoelplaats aan de verkeerde kant is gemonteerd. Bussen worden 1 voor 1 aangepast.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Rond de wedstrijden van de FC is er een probleem ontstaan: er rijden vaak geen bussen meer bij de Euroborg, nu lijn 2 rijdt en 's avonds na 9 uur en op zondag niet rijdt. Supporters van de FC zijn flink boos en Qbuzz geeft al aan dat ze de situatie in de gaten houden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

is aansluitend op wedstrijden een aantal goed ontworpen rechtstreekse busverbindingen niet een optie?

Hoofdstation Groningen naar Euroborgstadion is ongeveer 9 minuten.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lange_Dre »

Nicketick schreef:RTV Drenthe meldt dat bij de nieuwe stadsbussen in Emmen de rolstoelplaats aan de verkeerde kant is gemonteerd. Bussen worden 1 voor 1 aangepast.
Jammer zelf vind ik de rolstoel plaatst aan de kant van de deur veel handiger in gebruik. :(
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Suus »

Heel bijzonder. Half Nederland heeft rolstoelplaatsen aan de instapzijde maar in Emmen is het fout...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

CamilleKreemers schreef:is aansluitend op wedstrijden een aantal goed ontworpen rechtstreekse busverbindingen niet een optie?

Hoofdstation Groningen naar Euroborgstadion is ongeveer 9 minuten.
Waarom zou je een bus laten rijden van de Euroborg naar het Hoofdstation als je ook met de trein kunt? Een bus naar het centrum kan ik me beter iets bij voorstellen.
Basislijn
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lange_Dre »

Suus schreef:Heel bijzonder. Half Nederland heeft rolstoelplaatsen aan de instapzijde maar in Emmen is het fout...
Niet alleen in Emmen is dat fout, alle bussen van Qbuzz in Groningen en Drenthe hebben de rolstoel plaats niet aan de instapzijde. Geen idee of dat een harde eis van het OV bureau is? Opvallend is dat de bussen van Qbuzz in Utrecht juist wel de rolstoel plek aan de deurzijde heeft.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Nicketick schreef:Volgens mij is het echt totale puinhoop op alle lijnen die via Grote Markt rijden, deze was van 14:00 tot 16:00 afgesloten (Regimentsdag) en door werkzaamheden aan de diepenring en de stremming van het Gedempte Kattendiep kon er niet via de diepenring omgereden worden. Ik heb zelfs een rit in OVinfo gezien die met +4 langs UMCG Noord kwam en vervolgens pas weer met +30 opdook op het Hoofdstation...
Bereidt je maar voor. Nu fungeert de Grote Markt als omleiding voor het afgesloten Kattendiep en mocht de Grote Markt afgesloten zijn kun je nog omrijden via de Diepenring (mits het Kattendiep gewoon toegankelijk is). Straks als het centrumplan af is heb je nog maar een centrumroute: via de Diepenring. Je hebt dan geen reserveroute meer en als er dan iets gebeurt op de Diepenring dan staat alles dus weer helemaal vast.
Basislijn
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Lange_Dre schreef:
Suus schreef:Heel bijzonder. Half Nederland heeft rolstoelplaatsen aan de instapzijde maar in Emmen is het fout...
Niet alleen in Emmen is dat fout, alle bussen van Qbuzz in Groningen en Drenthe hebben de rolstoel plaats niet aan de instapzijde. Geen idee of dat een harde eis van het OV bureau is? Opvallend is dat de bussen van Qbuzz in Utrecht juist wel de rolstoel plek aan de deurzijde heeft.
De bussen in Emmen zijn ingericht voor Utrecht, vandaar de rolstoelplek aan de rechterkant. Echter, de ervaring in Utrecht is dat die plek veel hinder oplevert. Daarom wordt de inrichting van de hybride bussen gelijk getrokken met de rest van de bussen in GD en komt de rolstoelplek aan de linkerkant.
Basislijn
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door MdJ »

'Vroeger' was aan de deurloze kant normaal, tegenwoordig juist aan de deurzijde. Toch vraag ik me af waarom dat zo'n handige plek is.

Nu moet je als rolstoeler een draai maken, anders is het oversteken? Of wordt het in praktijk toch dat er door de deurzijde meer ruimte over bij drukte?

Ik kan hem niet zo goed beredeneren...
Bij twijfel: gebruik beton.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Lijn65 schreef:
Nicketick schreef:Volgens mij is het echt totale puinhoop op alle lijnen die via Grote Markt rijden, deze was van 14:00 tot 16:00 afgesloten (Regimentsdag) en door werkzaamheden aan de diepenring en de stremming van het Gedempte Kattendiep kon er niet via de diepenring omgereden worden. Ik heb zelfs een rit in OVinfo gezien die met +4 langs UMCG Noord kwam en vervolgens pas weer met +30 opdook op het Hoofdstation...
Bereidt je maar voor. Nu fungeert de Grote Markt als omleiding voor het afgesloten Kattendiep en mocht de Grote Markt afgesloten zijn kun je nog omrijden via de Diepenring (mits het Kattendiep gewoon toegankelijk is). Straks als het centrumplan af is heb je nog maar een centrumroute: via de Diepenring. Je hebt dan geen reserveroute meer en als er dan iets gebeurt op de Diepenring dan staat alles dus weer helemaal vast.
Dat was inderdaad ook mijn gedachte ja, huidige netwerk is nog redelijk flexibel. Maar die flexibiliteit wordt er nu een beetje uitgesloopt.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door dennistd »

MdJ schreef:'Vroeger' was aan de deurloze kant normaal, tegenwoordig juist aan de deurzijde. Toch vraag ik me af waarom dat zo'n handige plek is.

Nu moet je als rolstoeler een draai maken, anders is het oversteken? Of wordt het in praktijk toch dat er door de deurzijde meer ruimte over bij drukte?

Ik kan hem niet zo goed beredeneren...
Als ik het bekijk in de Twentse Citea's: je gaat er voorwaarts in en kunt dan makkelijk een bochtje achteruit maken tegen de rolstoelsteunplank. Eruit ga je of op dezelfde manier of ook voorwaarts met een draai.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lange_Dre »

MdJ schreef:'Vroeger' was aan de deurloze kant normaal, tegenwoordig juist aan de deurzijde. Toch vraag ik me af waarom dat zo'n handige plek is.

Nu moet je als rolstoeler een draai maken, anders is het oversteken? Of wordt het in praktijk toch dat er door de deurzijde meer ruimte over bij drukte?

Ik kan hem niet zo goed beredeneren...
Wanneer de rolstoelplekken aan de deurzijde is, heb je in een rolstoel net wat meer keer ruimte. Wanneer ik met mijn rolstoel met de bus in Groningen ga, moet ik altijd een paar keer keren en steken voordat ik veilig kan staan. Wanneer ik bijvoorbeeld in Den Haag ben waar de rolstoelplek aan de deurzijde is, kan ik gemakkelijker de rolstoleplaats bereiken doordat ik bij binnenkomst meteen een ruimere draai kan maken waardoor ik in één keer op de juiste positie sta. Voordeel is dat de bus minder lang hoeft te wachten tot ik goed sta. Om Groningen is het mij helaas al een paar keer gebeurd dat ik nog niet goed stond en daardoor ook nog niet op de rem stond terwijl de chauffeur al weer ging rijden.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door MdJ »

Helder en dank voor je uitleg :)
Bij twijfel: gebruik beton.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Nicketick schreef:
Lijn65 schreef:
Nicketick schreef:Volgens mij is het echt totale puinhoop op alle lijnen die via Grote Markt rijden, deze was van 14:00 tot 16:00 afgesloten (Regimentsdag) en door werkzaamheden aan de diepenring en de stremming van het Gedempte Kattendiep kon er niet via de diepenring omgereden worden. Ik heb zelfs een rit in OVinfo gezien die met +4 langs UMCG Noord kwam en vervolgens pas weer met +30 opdook op het Hoofdstation...
Bereidt je maar voor. Nu fungeert de Grote Markt als omleiding voor het afgesloten Kattendiep en mocht de Grote Markt afgesloten zijn kun je nog omrijden via de Diepenring (mits het Kattendiep gewoon toegankelijk is). Straks als het centrumplan af is heb je nog maar een centrumroute: via de Diepenring. Je hebt dan geen reserveroute meer en als er dan iets gebeurt op de Diepenring dan staat alles dus weer helemaal vast.
Dat was inderdaad ook mijn gedachte ja, huidige netwerk is nog redelijk flexibel. Maar die flexibiliteit wordt er nu een beetje uitgesloopt.
Ik ziet dat door heel Groningen stad gebeuren. Helperzoom kent straks ook een buswaardige route en daar is door Qbuzz bij een omleiding optimaal gedemonstreerd. De hele wijk had geen bus meer.

Daarnaast is de centrum west route straks de enige route voor lijnen uit het westen en de diepenring de enige voor langs umcg Noord. Alternatief is langs UMCG rijden waar Qlink 2 rijdt. Ik denk alleen niet da t de weg dat aan kan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Suus »

Lijn65 schreef:Echter, de ervaring in Utrecht is dat die plek veel hinder oplevert.
Dat kan ik dus niet volgen, met de rolstoelplaats aan de deurkant is er juist minder hinder, omdat de open ruimte groter is en dus meer ruimte voor manoeuvres en bagage biedt. En in een stadsbus kost het ook nog minder zitplaatsen, omdat tussen het voorwiel en de achterdeur bij een stadsbus aan de deurzijde meestal drie losse stoelen zitten, terwijl een rolstoelplaats tegenover de achterdeur vier stoelen kost.

Je ziet dan ook dat in de recente tijd bijna alle vervoerders zijn overgestapt op een rolstoelplaats aan de deurzijde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Dat is wat ik erover gehoord heb. Hoe ze in Utrecht tot die conclusie zijn gekomen weet ik niet. Zoals hierboven beschreven klinkt het inderdaad wel logischer om de rolstoelplek aan de deurkant te hebben.
Laatst gewijzigd door Lijn65 op di 12 sep 2017, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Basislijn
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lange_Dre »

Suus schreef:
Lijn65 schreef:Echter, de ervaring in Utrecht is dat die plek veel hinder oplevert.
Dat kan ik dus niet volgen, met de rolstoelplaats aan de deurkant is er juist minder hinder, omdat de open ruimte groter is en dus meer ruimte voor manoeuvres en bagage biedt. En in een stadsbus kost het ook nog minder zitplaatsen, omdat tussen het voorwiel en de achterdeur bij een stadsbus aan de deurzijde meestal drie losse stoelen zitten, terwijl een rolstoelplaats tegenover de achterdeur vier stoelen kost.

Je ziet dan ook dat in de recente tijd bijna alle vervoerders zijn overgestapt op een rolstoelplaats aan de deurzijde.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Welke vervoerders hebben verder nog de rolstoel plaats niet aan de deurzijde tegenwoordig. Voor zover ik weet hebben de HTM (die heeft al sinds zijn eerste laagvoerbussen uit de jaren 90 aan de deurzijde geen stoelen voor de 1ste uitstap deur), GVB, Syntus in de nieuwe bussen, Arriva, Connexxion Inc Hermes en Breng (heeft zelfs twee rolstoelplekken, één aan de deurzijde en één tegenover de deur). Klopt dit lijstje zo een beetje? Het lijkt dat alleen Qbuzz dan "problemen" heeft met de rolstoelplaats aan de deurzijde... :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Suus »

RET heeft in de Citaro's de rolstoelplaats nog aan de blinde zijde, maar die hebben al een hele tijd geen bussen meer besteld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten