Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Suus »

JP13357 schreef:Ze moeten wel 100km/h rijden over de A7. Ik heb 2 jaar terug ook een Setra S416 LE en gereden op de 320 en de 314 ook rij ik dagelijks met een Volvo 8900 LE, die rijden een stuk minder dan een intouro/integro op de snelweg met 100km/h. Notitie ik heb nooit iemand over de hoge instap klagen, mensen in de randstad klagen algemeen vaker dan Noordelingen.
Bussen met een lage instap kunnen ook honderd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door nvdw »

JeroenSpock schreef:Inturko
Ik reken het goed. _O-
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5259
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn 45 »

De S 418 LE kunnen honderd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Z2N »

Suus schreef:
JP13357 schreef:Ze moeten wel 100km/h rijden over de A7. Ik heb 2 jaar terug ook een Setra S416 LE en gereden op de 320 en de 314 ook rij ik dagelijks met een Volvo 8900 LE, die rijden een stuk minder dan een intouro/integro op de snelweg met 100km/h. Notitie ik heb nooit iemand over de hoge instap klagen, mensen in de randstad klagen algemeen vaker dan Noordelingen.
Bussen met een lage instap kunnen ook honderd.
En niet alleen dat: wij Randstedelingen klagen niet over eventueel discomfort van lagevloersbussen. Het eventuele (edoch niet feitelijk te bewijzen) discomfort van een lagere vloer weegt namelijk niet op tegen het hogere instapgemak, zeker voor ouderen en mensen met een rolstoel of kinderwagen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

Helaas veranderen de tijden, ik vind nog steeds hogevloers prettig rijden. Er zijn nadelen aan verbonden, moeilijk toegankelijk voor aantal mensen. Er is wel een voordeel aan een hogevloersbus er is meer zitplek. Dit is vanwege de vloer boven de wielen zit hierdoor kunnen er stoelen boven de wielen worden geplaatst dit heeft als gevolg meer zitplek en meer mensen kunnen mee. Namelijk je mag niet staan in een T100 bus. Volgens de specificaties van Setra kunnen in de S418 LE met rolstoelplek, maar 57 mensen maximaal zitten met een minimale stoelafstand en in een S419 UL met rolstoelplaats en een minimale stoelafstand 65 zitplaatsen dat is z'n 8 passagiers extra. Deze passagiers moesten dan een kwartier wachten op de volgende bus en of een uur wachten vanwege gemiste overstap op het volgende ov punt.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Z2N »

Maar hoe vaak komt het voor dat er 57 mensen in een bus zitten? Dat aantal is erg beperkt, en weegt dus niet op tegen de nadelen van de hogevloersbus. Als het je om het comfort te doen is kan je natuurlijk nog betere stoelen installeren, dat is veel belangrijker voor het comfort dan de eventuele betere vering.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Meltrain »

Er zit natuurlijk wel een rolstoellift in de bus, dus de bus is volledig toegankelijk. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door dennistd »

Net zo toegankelijk als een SGM ja. Niet dus.... Er blijft namelijk assistentie nodig.
Een rolstoellift gebruiken kost gewoon heel erg veel tijd. Beste is gewoon een lagevloersbus met een elektrische plank. In de Twentse Citea's zitten die dingen ook, je hebt ze binnen 5 seconden uit- en ingeschoven (zonder dat de chauffeur op hoeft te staan) en ik heb in vijf jaar tijd nog geen enkele weigerende plank gehad.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door nv_busfreak »

En nog een eis uit het bestek is dat voor de Qliner verbindingen alle stoelen in de rijrichting geplaatst dienen te worden. En men is bij ons in het Noorden niet anders gewend dan hogevloers op de Qliners. Heb er nog nooit iemand over horen klagen.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

Mijn klasgenoten reizen ook met de lijn 314, ze zeggen tegen mij daar komt weer z'n omgebouwde streekbus. Ze doelen over die volvo's de 7789 t/m 7792 die rijden ook 100km/h. Een chauffeur heeft mij laten vertellen dat ze verschrikkelijk rijden op de snelweg, het liefst rijden ze in de integro 7191 t/m 7195 van arriva touring. Ik vind ze opzich wel leuk. En die citea's van twente als ze 100km/h rijden waaien ze zo van de weg af vanwege dat het de LLE variant is. :mrgreen:
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Z2N »

Wat voor klasgenoten heb je dan, als zij een voorkeur hebben voor een bus? :shock:

Reizigers hebben behoefte aan een bus die prima zit, makkelijk toegankelijk is, en voldoende capaciteit heeft voor de reizigersstromen. Er is geen enkele reden waarom een lagevloersbus daar niet aan kan voldoen. Wel is het van belang dat er wordt gekozen voor een bus die voldoet aan de comforteisen van de gemiddelde reiziger, dus met voldoende comfortable stoelen en nuttige zaken als wifi en USB-poorten. Maar een bus moet vooral voor alle reizigers makkelijk toegankelijk zijn, en dat gaat simpelweg niet met een hogevloersbus.

Oh, en nota bene: de Citea's voor Twente zijn niet toegelaten voor 100 km/h, dus je argument is ongeldig.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door dennistd »

Die Citea's lopen inderdaad niet harder dan 84-85km/h. Mijn argument ging vooral om de rolstoeltoegankelijkheid. Er zullen best lagevloerbussen te krijgen zijn die 100km/h mogen rijden lijkt me.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Suus »

Voorheen de Citea’s die op lijn 320 Hilversum - Amsterdam reden, die zijn echter later beperkt. Een van de redenen was dat reizigers zich niet hielden aan de gordelplicht van T100-bussen.

En ook de Setra UL-bussen zijn als T100 leverbaar, gordels zijn sowieso geen probleem, die zitten er in Utrecht ook al in.

Het is wel grappig dat meer dan 20 jaar na introductie van de lagevloerbus nog steeds de discussie gevoerd wordt of lagevloersbussen wel een vooruitgang zijn. Natuurlijk is dat zo, het is toegankelijkheid waar iedereen van profiteert. Er is bij bussen geen grotere innovatie bij bussen geweest de afgelopen 50 jaar en je mag gerust zeggen dat het nu echt volwassen is geworden. Rolstoelen, kinderwagens, schoonmoeders en bagage, het gaat allemaal in vlot tempo de bus in en uit *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Wat mij tijdens het hogesnelheidsleven van 320 nog het meest bijstaat zijn de tellingen aan de haltes, vooral die vlak voordat de snelweg opgereden werd.
Er mocht niemand staan, en bij het instappen van zo'n legertje passagiers is dat tellen na een paar keer wel erg onpraktisch.
En inderdaad iedereen had schijt aan die riemen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Michael »

Dat passagiers hun gordel niet dragen ben je als chauffeur niet verantwoordelijk voor. Is de verantwoording van de passagiers zelf. Bij een eventuele politiecontrole zullen de passagiers dan ook de boete krijgen.
JP13357 schreef:Mijn klasgenoten reizen ook met de lijn 314, ze zeggen tegen mij daar komt weer z'n omgebouwde streekbus. Ze doelen over die volvo's de 7789 t/m 7792 die rijden ook 100km/h. Een chauffeur heeft mij laten vertellen dat ze verschrikkelijk rijden op de snelweg, het liefst rijden ze in de integro 7191 t/m 7195 van arriva touring.
Dat is een persoonlijke mening van de chauffeurs. Wij hebben in Oosterhout Volvo 7280 gehad die een tijdje als BrabantLiner dienst heeft gedaan en die reed ook 100 km/h en onder de meeste chauffeurs was ie erg geliefd. Zat ook veel meer power in dan een Intouro wat heel fijn was bij het invoegen op de snelweg. In een Volvo heb je ook veel meer overzicht om je heen. Je kan makkelijk over je schouder heen kijken of er iets naast je rijdt. Bij een Intouro moet je het toch echt hebben van je spiegels. De cabine van een Volvo is ook nog eens een stuk ruimer dan bij een Intouro.
dennistd schreef:Een rolstoellift gebruiken kost gewoon heel erg veel tijd.
Ik heb het in de bijna 2 jaar tijd dat ik nu rij 1 keer gehad dat er iemand in een rolstoel mee wou. Je bent al zeker 10 minuten bezig met het in de bus krijgen van die rolstoel. Want je moet die rolstoel ook nog helemaal vastzetten in de bus. En dan moet ie er ook nog uit wat ook weer tijd kost. Ik kwam op tijd aan bij de halte waar die rolstoeler de bus in wou en uiteindelijk met ca 13 minuten vertraging verder gereden. En toen de rolstoel de bus uit was, was de totale vertraging opgelopen naar bijna 20 minuten.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door dennistd »

Een rolstoeler kan dan weliswaar mee inderdaad, maar zal zich erg bezwaard voelen om de bus te nemen: door hem/haar loopt de bus immers flinke vertraging op. Nou is het natuurlijk niet de schuld van de rolstoeler dat het zo lang duurt, maar van het vervoerbedrijf. Maar fijn is anders lijkt me.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Volgens mij heeft de keuze voor hogevloers ook iets te maken met het comfort van de vering. Onze Qliners zijn lijnen die er in sommige gevallen (Groningen - Emmen) bijna een uur over doen met weinig stops met een route die grotendeels over een tweebaansweg voert (de N34). Dus met andere worden: je zit wel even. Ik zag daarbij het argument hoe vaak zitten er 57 mensen in een bus? Zeker op 300, 304, 309 en 314 gebeurt dat nog wel eens kan ik zeggen. Er rijden niet voor niets dubbeldekkers op 300 (laten we het maar niet even hebben over de OV-kwaliteit van die omgebouwde touringcars).

Overigens semi-lagevloers mag volgens het bestek van GD2020 wel.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door nv_busfreak »

Exact in de jaren dat ik nu op de Qliner verbindingen rijd in GD, het is op een handje te tellen dat er een rolstoeler met die bus mee wou.
Moeten we voor die incidentele rolstoeler (die uiteraard van harte welkom is!!) het comfort voor de rest van de reizigers maar naar beneden stellen?

En... het kan inderdaad soms best eventjes duren. Afgelopen vrijdag na lange tijd weer een rolstoeler aan boord mogen verwelkomen, deze wist zelf ook precies van hoe en wat en binnen 2 minuten stond meneer binnen en na aankomst in Groningen ook weer buiten. Dus vertraging, valt vaak ook nog eens reuze mee.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Michael »

Maar is die rolstoel dan in die 2 minuten ook op 4 plaatsen vastgezet met het benodigde gereedschap? Ik vind het knap als dat in 2 minuten kan. Als je regelmatig een rolstoel in de bus krijgt krijg je er natuurlijk wel meer handigheid in en zal het vlotter gaan en geen 10 minuten meer duren. Maar 2 minuten is in mijn ogen wel heel erg snel.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door nv_busfreak »

Misschien is 2 minuten iets te snel berekend maar ik was op de hele rit overal op tijd. Het ging vrij snel en desbetreffende kon zichzelf vast zetten. Het scheelt ook heel erg per situatie. Maar wat ik al zei het gebeurt zo weinig op alle ritten gezien. Dat ik een vervoerder of concessieverlener wel snap om gewoon hogevloers in te zetten voor deze hoogwaardige verbindingen.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door dennistd »

Zou het niet zo kunnen zijn dat rolstoelgebruikers juist niet met deze bussen gaan omdat het zoveel gedoe is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Suus »

Misschien komt het wel weinig voor omdat het mindervaliden afschrikt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door nv_busfreak »

Als iemand echt afhankelijk van het OV is nemen ze de bus gewoon wel. Ben ik van overtuigd. En anders maken ze blijkbaar gebruik van goede alternatieven.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Z2N »

Die alternatieven kosten de samenleving meer, dat is namelijk WMO-vervoer.
Kevster schreef:Volgens mij heeft de keuze voor hogevloers ook iets te maken met het comfort van de vering. Onze Qliners zijn lijnen die er in sommige gevallen (Groningen - Emmen) bijna een uur over doen met weinig stops met een route die grotendeels over een tweebaansweg voert (de N34). Dus met andere worden: je zit wel even.
Ik snap het argument niet: de R-netbussen van Almere naar Amsterdam doen er eveneens een uur over, en die worden gereden met Man Lion's City's. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Post »

Ja oké dus omdat die Amsterdammers zich in een stadbus een uur laten martelen moeten anderen dat ook?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten