Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

Lijn 1, de vroegere lijn 11 wordt nu weer met echte stadsbussen gereden. 3064, 3068 en 3072 zitten vandaag op de Zuidhornomlopen, terwijl 3061 en 3070 de Reitdiepomlopen voor hun rekening nemen.

Verder draaien er op de lijnen 2 en 9 op minimaal een omloop nieuwe LE's mee
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

Kevster schreef:Ze wilden volgens mij niet langer omrijden ivm het HOV-karakter van 6. Daarnaast pakt ie veel extra tijd via Driebond, dat komt de punctualiteit en verdeling van 5/6 niet ten goede.
Lijkt me een lastige keuze. Zeker als er twee schepen de sluis in moeten, wat toch zeer regelmatig voorkomt, staat de brug zo een kwartier open. Kan toch voor forse vertragingen gaan zorgen als de bus precies op het verkeerde moment komt aanrijden.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

ov'tje schreef:Lijn 1, de vroegere lijn 11 wordt nu weer met echte stadsbussen gereden. 3064, 3068 en 3072 zitten vandaag op de Zuidhornomlopen, terwijl 3061 en 3070 de Reitdiepomlopen voor hun rekening nemen.

Verder draaien er op de lijnen 2 en 9 op minimaal een omloop nieuwe LE's mee
De Airportlink rijdt de extra spitsrit van lijn 9 vanaf De Punt. Overigens reed er in de vroege ochtend ook een gelede stadsbus (3055) vanuit De Punt. Die zit nu op lijn 2.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

@ov'tje : de bussen buiten de 3068 en 72 om zijn in Q-link Groen kleuren bestickerd.
Nicketick
Berichten: 713
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

gebruiker77 schreef: De Airportlink rijdt de extra spitsrit van lijn 9 vanaf De Punt. Overigens reed er in de vroege ochtend ook een gelede stadsbus (3055) vanuit De Punt. Die zit nu op lijn 2.
Welke rit werd er geleed gereden? Misschien dat ze dan toch structureel groter in gaan zetten.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

6.21 vertrek De Punt. Die keerde blijkbaar op Station Noord op lijn 2 naar Hoornsemeer (Hoewel daar verder ook standaard op reed).
Nicketick
Berichten: 713
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Dat is dan weer jammer, want die zou tussen 7 en 8 heel goed te pas komen. Al is het even afwachten wat die nieuwe rit ervoor doet.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

ZipperZapper schreef:Lijkt me een lastige keuze. Zeker als er twee schepen de sluis in moeten, wat toch zeer regelmatig voorkomt, staat de brug zo een kwartier open. Kan toch voor forse vertragingen gaan zorgen als de bus precies op het verkeerde moment komt aanrijden.
Lijkt mij dat hier wel rekening mee wordt gehouden tijdens het openen van de sluizen.
🍉
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

Q-link 5 en 6 blijken op hetzelfde perron te stoppen op Hoofdstation en vanmorgen kwamen ze ook nog eens tegelijkertijd aan. Dat zorgt dus direct voor opstoppingen op het Hoofdstation, want de chauffeur van 6 parkeerde hem gewoon achter de 5, maar dat past qua lengte natuurlijk nooit. Benieuwd of dat nog gewijzigd gaat worden.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Nicketick schreef:
gebruiker77 schreef: De Airportlink rijdt de extra spitsrit van lijn 9 vanaf De Punt. Overigens reed er in de vroege ochtend ook een gelede stadsbus (3055) vanuit De Punt. Die zit nu op lijn 2.
Welke rit werd er geleed gereden? Misschien dat ze dan toch structureel groter in gaan zetten.
Vandaag weer de 3055 op een lijn 2-omloop. Kan me best voorstellen dat ze deze over hebben en niet genoeg standaardbussen hebben ook. De 3009 is uitgebrand, ze komen voor alle omlopen net standaard te kort en er rijden nu per saldo minder stadsgeledes (van Korrewegwijk - De Wijert en Station Noord - Hoornsemeer naar alleen die ritjes op lijn 7). Dan is er daar natuurlijk over, ondanks dat er een paar 'opgeofferd' zijn aan lijn 1 vooralsnog. Het ging tenslotte vooral in de nieuwe dienstregeling om een 'efficientere' verdeling van de bussen, niet dat er perse volledig korte bussen op 2 gaan rijden toch?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ja, die omloop begint om 6.21 vanaf Eelde (lijn 9). Daarna schuift die door op lijn 2 en blijft daar tot in de avond. Dan gaat die er uit.

Je hebt gelijk. Maar ik denk dat ze uiteindelijk wel alleen standaard op lijn 2 zullen doen als Qbuzz er niet extra voor krijgt?
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Ik zag dat de 3078 ook op een 2-omloop rijdt. De andere stadsgeledes verder op lijn 7 inderdaad.

Er rijden hier en daar ook nieuwe streekbussen op de stadsdienst weer, vooral op 8, dus ze hebben waarschijnlijk echt een tekortje met stadsbussen. Als Emmen straks vrijkomt (daar komen dacht ik vier nieuwe stadsbussen) zal het probleem hier zichzelf ook weer verhelpen (volgens mij zijn er nu zo'n 4 of 5 te weinig), dus ik vermoed tijdelijk inderdaad.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Krijgt Emmen dan 4 nieuwe elektrische standaard stadsbussen?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Bussen van lijn 6 van Groningen naar Delfzijl gaan niet via UMCG, omdat de vertraging te groot wordt.

Minder bussen naar UMCG dan gedacht

Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling rijden tussen P+R Haren en de hoofdingang van het UMCG in Groningen juist minder bussen in plaats van meer, zoals de bedoeling was. Dat komt omdat de nieuwe Q-Link lijn 6 (P+R Haren - Groningen - Delfzijl) nog niet langs het ziekenhuis rijdt. Gemeente en OV-bureau hebben daar een stokje voor gestoken. Ze vrezen dat de bus vertraging oploopt op het drukke kruispunt van de Petrus Campersingel en het Damsterdiep.

De bus moet linksaf, maar de busbaan ligt rechts en is niet berekend op de nieuwe route. ,,Zoals het nu is, komt de bus in de file te staan, of moeten auto’s nog langer wachten’’, zegt een woordvoerder van de gemeente. Die zoekt een oplossing. Het OV-bureau wil vertraging voorkomen omdat de bussen even verderop -op de oude route van lijn 140- soms ook al stil staan. Een van beide bruggen van de Oostersluis is tot de zomer volgend jaar gestremd voor zwaar verkeer.

Bron: DvhN

Als de verkeerde brug open is en de zware vrachtwagens mogen er niet over, dan moeten die vrachtwagens voor de goede brug wachten tot die weer open gaat. Kans op verkeersopstopping misschien.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

groningen schreef:Bussen van lijn 6 van Groningen naar Delfzijl gaan niet via UMCG, omdat de vertraging te groot wordt.

Minder bussen naar UMCG dan gedacht

Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling rijden tussen P+R Haren en de hoofdingang van het UMCG in Groningen juist minder bussen in plaats van meer, zoals de bedoeling was.
Bron: DvhN

.
En interessant genoeg leidt dat niet tot overspannen passagiers!
hej*
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Vinden jullie het erg als ik van dit soort dingen droevig wordt? Is er IETS wat in deze gemeente op OV-gebied wel klaar is voor het moet gaan rijden?
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Een ander ding:

Ik heb een iPhone en sinds een vorige grote update kun je in het startschermwidgets ingeven oa voor nieuws, weer etc. Nu kun je via een van de widgets ook je favoriete lijn volgen. Weet ook iemand wanneer dat voor Qbuzz gebeid wordt uitgerold? Of dat een andere slimme appontwikkelaar daar op inspringt?
hej*
Nicketick
Berichten: 713
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Bedoel je de Apple Maps "Maps Public Transport" widget? In dat geval ligt het volledig in de handen van Apple wanneer de functionaliteit voor Nederland wordt toegevoegd helaas. Apple neemt de data af, en voegt daar zelf nog extra indoor maps van stations etc aan toe. Een alternatief kan zijn Google Maps, die biedt wel een soortgelijke widget die in heel Nederland werkt dankzij OVapi en OpenOV.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Cpt.Iglo »

CamilleKreemers schreef:Vinden jullie het erg als ik van dit soort dingen droevig wordt? Is er IETS wat in deze gemeente op OV-gebied wel klaar is voor het moet gaan rijden?
Ben het helemaal met je eens. Sowieso begrijp ik niet dat lijn 140/6 nu ineens weer via de Rijksweg rijdt, terwijl je er gif op in kunt nemen dat deze route voor grote vertragingen gaat zorgen. Waarom niet via de Sontbrug totdat de brug bij de Oostersluis weer klaar is?

Daarnaast vind ik het opmerkelijk dat lijn 6 nu nog niet met bestickerde bussen rijdt, en dat ook de lijnkleur nog rood in plaats van roze is. Daarnaast zijn de bestaande bussen nog paars, en niet roze met paars.

Hoe zit het eigenlijk met de Capacity's voor lijn 3 en 4? Een aantal oude gelede bussen zijn omgestickerd naar groen als tijdelijke oplossing, maar zoiets doe je toch niet als dit maar voor een korte periode is? Problemen met de levering?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

CamilleKreemers schreef:Vinden jullie het erg als ik van dit soort dingen droevig wordt? Is er IETS wat in deze gemeente op OV-gebied wel klaar is voor het moet gaan rijden?
De nieuwe halte bij Jan Luykenstraat voor lijn 8 en 9 was op tijd klaar. :Y
Basislijn
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Je vraagt je hoe lijn 7 bij de Jan Luykenstraat kan draaien en weer terug naar het station gaat. Moet 1 van de kortste lijnen ooit zijn in Nederland.
Nicketick
Berichten: 713
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Cpt.Iglo schreef:
Daarnaast vind ik het opmerkelijk dat lijn 6 nu nog niet met bestickerde bussen rijdt, en dat ook de lijnkleur nog rood in plaats van roze is. Daarnaast zijn de bestaande bussen nog paars, en niet roze met paars.
Zojuist een in Q-link stijl bestickerde nieuwe Citaro zien rijden, zag er goed uit. Nummer heb ik helaas niet voor je.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Ze zijn inderdaad druk aan het stickeren. Zo veel bussen in één nacht is nou eenmaal een beetje veel van het goede. Lijn 1 moest ook en is op tijd klaar.

Die lijnkleuren zijn wel wat slordig want zo'n update is in een nachtje klaar. Maar ja d'r zal wel een Gorba-mannetje bij moeten ofzo.
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

Kevster schreef:Ze zijn inderdaad druk aan het stickeren. Zo veel bussen in één nacht is nou eenmaal een beetje veel van het goede. Lijn 1 moest ook en is op tijd klaar.
Wat mij aan het stickerwerk van lijn 1 dan wel stoort is dat het zwarte vlak op de achterkant veel smaller wegloopt dan op alle andere bussen. Hij loopt nu wel in dezelfde lijn als de achterruit weg, maar dat is bij de rest van de vloot niet zo. Zonde.

Ook hebben ze er '<< pas op, zwenkt uit' op gestickert, wat bij die standaard geledes toch helemaal niet echt serieus aan de orde is?
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Er staat ook Euro 6 op de 3068 en 3072 dus wat dat betreft. Ze blijven tijdelijk zo rondrijden, totdat de Capacity's voor lijn 3 komen en daar drie bussen naar lijn 1 gaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten