Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Mooier uitzicht bijvoorbeeld.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Chrysa »

Minder filedruk? Ze zijn immers een stuk korter dan gelede bussen.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Vooral comfortabeler
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Chrysa schreef:Minder filedruk? Ze zijn immers een stuk korter dan gelede bussen.
Tenzij het gelede dubbeldekkers zijn, want het is wel Groningen natuurlijk. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

nielsie600 schreef:Vooral comfortabeler
Dan moet er een lift in zitten.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

In een gemiddelde OV-dubbeldekker kunnen 80 personen, in de Integro's 111 mensen. (https://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/201 ... beldekker/) Capacity's zouden dan alleen een uitbreiding zijn met 193 personen. Misschien dat maar gelijk goed doen in een streekuitvoering?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

isadora schreef:
Chrysa schreef:Minder filedruk? Ze zijn immers een stuk korter dan gelede bussen.
Tenzij het gelede dubbeldekkers zijn, want het is wel Groningen natuurlijk. :X
Als we het over Groningen hebben dan moeten het eigen hybride dubbelgelede dubbeldekkers zijn ;)
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Als er dubbeldekkers rijden tussen Emmen en Groningen en v.v., dan zou ik mensen naar de eindpunten boven in laten plaats nemen en die naar Borger en Gieten beneden.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Durashift »

Chrysa schreef:Minder filedruk? Ze zijn immers een stuk korter dan gelede bussen.
Een 15meter dubbeldekker ten opzichte van een 18 meter gelede?

Maakt weinig verschil, denk ik. Zeker in de stad op de vrije busbaan lijkt mij dat weinig uit te maken.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Chrysa »

Dubbeldekkers zijn toch ook maar 12 meter?
Stadsbus
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Stadsbus »

In Berlijn hebben ze ze van (10, 12 &)15 meter, maar in Londen hebben ze bijna alles, 10, 12 & 15
Laatst gewijzigd door Stadsbus op do 16 feb 2017, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

Kevster schreef:In een gemiddelde OV-dubbeldekker kunnen 80 personen, in de Integro's 111 mensen. (https://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/201 ... beldekker/) Capacity's zouden dan alleen een uitbreiding zijn met 193 personen. Misschien dat maar gelijk goed doen in een streekuitvoering?
Dan ga je uit van het maximale aantal plaatsen, maar het is toch min of meer de bedoeling dat je uitgaat van zitplaatsen en dat er weinig tot geen staanplaatsen zijn?
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

nielsie600 schreef:Vooral comfortabeler
als ik denk aan dubbeldekkers denk algauw aan Engeland. Wrightbus (arriva Friesland) alexander (arriva friesland) dat waren geen goeie tijden.

AfbeeldingArriva 4489 MX61AUN by jonathon, on Flickr

voith gegier.

AfbeeldingArriva Yorkshire 1908 140713 Blackburn by maljoe, on Flickr

AfbeeldingBerliner Doppelstockbusse. by Hannes Eisenach, on Flickr

ik zit ook niet te wachten op vdl bussen. doe mij maar mercedes geleed

https://www.youtube.com/watch?v=oJnPtPp0UM0
Laatst gewijzigd door JP13357 op do 16 feb 2017, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Reken maar op een meer touringcar bus.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zie alleen maar nadelen met dubbeldekkers. Ik zie nog liever dan Mercedes Integro / Intouro of die Setra van Syntus.
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Etienne »

Het ligt misschien aan mij, maar ik zie dit eerder overkomen op een bezuinigingsmaatregel. Door grotere bussen in te zetten en daardoor meer passagiers te kunnen vervoeren, kan de frequentie teruggebracht worden. :X
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Natorious »

Etienne schreef:Het ligt misschien aan mij, maar ik zie dit eerder overkomen op een bezuinigingsmaatregel. Door grotere bussen in te zetten en daardoor meer passagiers te kunnen vervoeren, kan de frequentie teruggebracht worden. :X
Dit is juist een verbinding die de laatste jaren er erg op vooruit is gegaan qua reizigeraantallen. De frequentie verlagen zou dat proces terugdraaien, dus denk niet dat dát de reden zal zijn. Eerder genoemde redenen, zoals het comfort, spelen in dit geval een grotere rol.
En we weten allemaal ook hoe hipsterig innovatief Groningen en Drenthe zijn op het gebied van OV, blijkt ook wel uit sommige reacties.
Nicketick schreef:Als we het over Groningen hebben dan moeten het eigen hybride dubbelgelede dubbeldekkers zijn
lmao :')
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

Heeft een dubbeldekker zo vreselijk veel meer capaciteit dan de verlengde Integro's die nu op die lijn rijden dan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Suus »

Een standaard streekbus zit gemiddeld op zo'n 40 zitplaatsen, een verlengde Integro schat ik op zo'n 50 zitplaatsen. Een touringcar-dubbeldekker heeft ongeveer 80 zitplaatsen. Het bovendek mag echter niet gebruikt worden door staande reizigers en veel varianten van dubbeldekstouringcars hebben geen volledige benedenverdieping omdat er nog een bagageafdeling is.

Als je op piekmomenten comfort wil bieden kan het wellicht interessant zijn dubbeldekkers in te zetten, maar waarschijnlijk zijn piekmomenten met staanplaatsen in een verlengde bus zoals er nu rijdt of een extra versterkingsbus van een touringcarbedrijf veel goedkoper op te vangen.

De vraag is waarop de afweging van het OVBGD is gebaseerd dubbeldeksbussen voor te stellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Als het bedoeld is voor opvangen van de spitspiek zie ik meer in een aanhanger eigenlijk: Zoiets van Hess bijvoorbeeld (al weet ik niet of dat merk er nog in komt bij Qbuzz...)
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

Suus schreef:Een standaard streekbus zit gemiddeld op zo'n 40 zitplaatsen, een verlengde Integro schat ik op zo'n 50 zitplaatsen. Een touringcar-dubbeldekker heeft ongeveer 80 zitplaatsen. Het bovendek mag echter niet gebruikt worden door staande reizigers en veel varianten van dubbeldekstouringcars hebben geen volledige benedenverdieping omdat er nog een bagageafdeling is.

Als je op piekmomenten comfort wil bieden kan het wellicht interessant zijn dubbeldekkers in te zetten, maar waarschijnlijk zijn piekmomenten met staanplaatsen in een verlengde bus zoals er nu rijdt of een extra versterkingsbus van een touringcarbedrijf veel goedkoper op te vangen.

De vraag is waarop de afweging van het OVBGD is gebaseerd dubbeldeksbussen voor te stellen.
Is Emmen een 80km-lijntje dan? Op de lijnen naar Drachten is staan niet aan de orde.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

Als ik op Google Maps kijk zie ik op alle willekeurige punten een dubbele onderbroken witte streep met een groene streep in het midden. Dat betekent dat je op de N34 toch 100km/u mag rijden. Ik kan mij echter niet meer herinneren of de Qliners Groningen - Emmen nu gordels hadden, als dat wel het geval is dan voegt een dubbeldeksbus wellicht meer toe dan een gelede bus.
🍉
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door rener »

de 15 meter bussen zijn begrensd op 85. de 12 meter variant die eerst op 304 zaten zijn 100 km/u bussen. die zitten her en der verspreid over de qliner lijnen.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Kwam deze video tegen op Facebook: https://www.facebook.com/dumpertrejects ... 921479038/.
Los van dat het een beetje sneu is om dit te filmen, viel mij op dat dit een Citaro LE is met nagenoeg hetzelfde interieur als die van Qbuzz maar dan met een ander design informatiescherm en een gele OV-Chipkaartlezer. Is dit dan de 3368 die bij Arriva rijdt of zijn er meer concessies/vervoerders waar dit soort bussen rijden?

De bestuurdersdeur gaat in de nieuwste Citaros sowieso open met een knop op het dashboard ipv de oude handgreep in de deur toch?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Daniel »

Dit moet wel het Arriva-exemplaar zijn gezien de Intouro in Qliner-uitvoering die op de achtergrond langsrijdt :wink: Bij Syntus Utrecht, dat ex-Qbuzz LEs heeft rijden, zit er een andere boordcomputer in als hier te zien is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten