Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Omgeving Overwinningsplein, Corpus den Hoorn Zuid en Martini Ziekenhuis kunnen natuurlijk in de avond ook gebruik maken van lijn 9 die om .03 vertrekt. Misschien een schrale troost?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Lijn65 schreef:Qbuzz bedenkt de dienstregeling niet, dat doet het OV-bureau. Qbuzz voert het alleen maar uit... (Ze praten wel mee natuurlijk)
Zo zit de vork niet helemaal in de steel.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Wubbo »

Hoe dan wel, is de logische vervolgvraag?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

OV-bureau schreef:Het OV-bureau draagt opbrengstverantwoordelijkheid voor het openbaar vervoer per bus in Groningen en Drenthe. Dit betekent dat het OV-bureau een bredere taak heeft dan alleen het aanbesteden en beheren van concessies. Het OV-bureau vervult ook de rol van regisseur die het vervoer ontwikkelt en de klant/reiziger betrekt bij dit proces.
OV-bureau schreef:Het cluster Ontwikkeling werkt aan het ontwikkelen en verbeteren van de openbaar vervoerdiensten en dienstregeling. Dit doet zij op basis van het openbaar vervoerbeleid van de provincies Groningen en Drenthe en Gemeente Groningen. Jaarlijks wordt in samenspraak met vervoerders, gemeenten en instellingen voorstellen voor de dienstregeling van het komende jaar ontworpen.
Samenvatting: aan de hand van beleid maakt het OV-bureau samen met de vervoerders een dienstregeling, waarbij het OV-bureau als regisseur en als portefeuillehouder het laatste woord heeft.
Basislijn
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Oja hij heeft het over weekendavonden. Overigens kun je natuurlijk niet op alles aansluiten. Je hebt nog steeds wel bijvoorbeeld te maken met het Noorderstation en frequenties enzo. En omloopkoppelingen en rijtijdenboekje, het is gewoon lastig genoeg.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Voor wat betreft het maken van de dienstregeling heeft Qbuzz een dikkere vinger in de pap dan je zou denken.

Tuurlijk kun je niet overal op aansluiten, maar het is al jaren zo dat reisplanners voor een overstap trein -> bus in Groningen zes minuten overstaptijd rekenen. De IC's gaan om :13/:43 aankomen, waardoor het mij enigszins verwondert dat menig bus weer om :18 en :48 gaat vertrekken (in de praktijk meestal best haalbaar, maar als je je reis plant krijg je dan dus een overstap van 29 minuten. Zeker als je zo'n planner dan naast je autoreisplanner houdt , is de keuze snel gemaakt)
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Chiel »

Qbuzz heeft haar nieuwe lijnennetkaart inmiddels ook gepubliceerd. https://qbuzz.nl/GD/files/5114/8032/118 ... lowres.pdf

Wat mij enigszins opvalt is Lijn 9. Je hebt lijn 9 De Punt-Martini ZKHS-HS-Centrum West-WKC Paddepoel-Selwerd-Station Noord en lijn 9 de Wijert-HS-Centrum West-WKC Paddepoel-Paddepoel Noord-Zernike-P+R Reitdiep en 's Avonds/zondag de Punt-Martini ZKHS/de Wijert-HS-Centrum West-WKC Paddepoel-Paddepoel Noord-Selwerd-Station Noord. Zelf vind ik dit erg onduidelijk maar het kan aan mij liggen. Bijv lijn 9 de Punt-station Noord en lijn 11 de Wijert-P+R Reitdiep en 's avonds lijn 9 via de Wijert en Paddepoel lijkt mij logischer
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Iemand al een nieuwe perronindeling voor Groningen HS gevonden? Er wordt sowieso geschoven met perrons.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Chiel schreef:Qbuzz heeft haar nieuwe lijnennetkaart inmiddels ook gepubliceerd. https://qbuzz.nl/GD/files/5114/8032/118 ... lowres.pdf

Wat mij enigszins opvalt is Lijn 9. Je hebt lijn 9 De Punt-Martini ZKHS-HS-Centrum West-WKC Paddepoel-Selwerd-Station Noord en lijn 9 de Wijert-HS-Centrum West-WKC Paddepoel-Paddepoel Noord-Zernike-P+R Reitdiep en 's Avonds/zondag de Punt-Martini ZKHS/de Wijert-HS-Centrum West-WKC Paddepoel-Paddepoel Noord-Selwerd-Station Noord. Zelf vind ik dit erg onduidelijk maar het kan aan mij liggen. Bijv lijn 9 de Punt-station Noord en lijn 11 de Wijert-P+R Reitdiep en 's avonds lijn 9 via de Wijert en Paddepoel lijkt mij logischer
Dat is vergelijkbaar met lijnbundels toch? Zoals 3/4 en 5/6 straks. Je hebt de basislijn Paddepoel - De Wijert en daarbij aftakkingen naar Station Noord, Reitdiep en Eelde/De Punt.
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Chiel »

Zoals ik t graag zou willen zien wel idd, maar nu heb je 1 lijn 9 met aan zowel de noord- als zuidkant aftakkingen. Dat vind ik wat onduidelijk. De voorbeelden van bijv. lijn 3/4, en 5/6 vind ik duidelijker en overzichtelijker
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Lijn 5 krijgt straks ook 2 eindpunten aan beide zijdes. Lijn 3 heeft er aan 1 zijde nu ook al 2.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Goed idee voor de grotere plaatsen in Drenthe en Groningen bij de volgende consessie waar nog geen OVfiets te verkrijgen is.
.
vervoersbedrijven studeren op de mogelijkheid om de fiets als aanvullend openbaar vervoer te gaan aanbieden.

De KeoBikes van Syntus - ook het Nederlandse dochterbedrijf heet binnenkort Keolis - zijn straks via een speciale app te huren. Die dient ook als sleutel. Deze week wordt in Apeldoorn bekendgemaakt wat de huurprijs gaat worden.

Keolis heeft in thuisland Frankrijk al ruime ervaring met deelfietsen. Daar staan er, vooral in de grote steden, 17 duizend te huur. Nederland is de eerste buitenlandse markt waarop Keolis de fiets als aanvullend openbaar vervoer presenteert.

http://www.volkskrant.nl/4423998
hej*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Daniel »

Ben eerlijk gezegd helemaal niet zo enthousiast over weer een systeem erbij. We hebben al de succesvolle OV-fiets in Nederland, die kan je prima uitbreiden naar knooppunten van regionaal busvervoer zoals in sommige gebieden al gebeurd (bijvoorbeeld bij de Lekbrug in Vianen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Dat is ook wat hier langzaam gebeurt, P+R Haren heeft bijvoorbeeld al enkele OV-Fietsen.
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

Nicketick schreef:Dat is ook wat hier langzaam gebeurt, P+R Haren heeft bijvoorbeeld al enkele OV-Fietsen.
P+R Hoogkerk heeft er drie. Waar je natuurlijk net niks aan hebt, maar vooruit.
In Drachten (Van Knobelsdorffplein) zijn ze ook al enige tijd verkrijgbaar, ook hier geen trein in de buurt.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Op 13 oktober is er een bus van lijn 9 beschoten op de Zonnelaan brengt de politie nu naar buiten.

Bizar..
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Meltrain »

Ik heb dit topic een tijdje niet zo goed gevolgd, dus kan iemand me een korte samenvatting geven van de recente ontwikkelingen op materieelgebied in deze concessie?

Een aantal Citaro LE's gaat weg en wordt vervangen door nieuwe Citaro LE's (met een andere voorkant en andere kleurstelling). Maar wat is de reden hiervan?
Welke bussen rijden er starks op de Qlink lijnen 1, 3, 4, 5 en 6? Ik begreep dat er nieuwe gelede bussen kwamen?
Gaan alle "korte" Integro's (3600 - 3640) weg, als Qbuzz de lijnen 304 en 310 niet meer rijdt? Of blijven er nog enkele vanwege de frequentieverhoging op lijn 300 en 309?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

De reden van het vervangen van de LE's komt door de afspraken tussen de opdrachtgever en Qbuzz over de verlenging van de concessie met twee jaar. Hier was destijds veel om te doen omdat het de tweede verlenging betrof.

Op lijn 1/11 rijden straks iig vier bussen die overkomen van de lijnen 3/4. Op die lijnen blijven de huidige bussen rijden en die worden aangevuld met vier nieuwe Capacity L. Op de lijnen 5/6 rijden de huidige bussen van lijn 5 aangevuld met de nieuwe geledes die inmiddels al ingestroomd zijn.

De doorgaande 304/310 gaat idd niet meer rijden en 304 gaat over naar Arriva dat wel 305 kwijtraakt. De meeste Qliners van Qbuzz in de serie 3600-3640 die nog over zijn kunnen hierdoor wel blijven.

Lijn 1/11 is wel een tricky one, omdat deze straks wel gaat wijzigen. Dat zal in de loop van komend jaar gebeuren, waarbij er een lijn Zernike-Europapark (via UMCG Noord) ontstaat en de huidige lijn Zuidhorn-Zernike-HS (die ook via UMCG Noord gaat).
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

Vanochtend een vreemde eend in de bijt op lijn 9 Station Noord - HS, namelijk streekgelede 3509 :!:
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Chiel »

ov'tje schreef:Vanochtend een vreemde eend in de bijt op lijn 9 Station Noord - HS, namelijk streekgelede 3509 :!:
Die heb ik vanmiddag ook gezien idd. Ook een nieuwe LE gezien op deze lijn. Ook een slag van lijn 8 werd gereden met een nieuwe LE.

Even een vraagje, zit lijn 2 richting Eelde rond 10:30 uur normaal gesproken altijd enorm vol? Vanochtend zaten we in die lijn als haring in een tonnetje
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Chiel »

Zojuist passerde de stadscitaro 3003 mij op lijn 15. Is dat iets nieuws dat hij in de spits op lijn 15 rijdt?
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Zal wel een extra bus geweest zijn, en aangezien er nogal tekort aan bussen is rijdt alles overal waar het maar nodig is.
C2 LE's op 8 en 9, stadsbussen op 15, C2 geleed op 15... het kan allemaal weer
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Gerucht gaat dat gisteren lijn 2 richting Groningen van 07:45 al in Eelde (Spierveen) mensen heeft moeten laten staan. Ik gok dat de vlucht uit Gdansk hier de boosdoener van was, want hij heeft een paar minuten op Airport gestaan.

Ook deze ochtend is het weer flink druk, ben benieuwd hoe de capaciteitsuitbreiding die zondag plaatsvindt uit gaat pakken.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Als ik de rijtijden bekijk, dan heeft deze wel zo ongeveer bij alle haltes stil gestaan tot aan Eelderwolde toe (vertraging loopt steeds verder op). Ik ben er wel van overtuigd dat deze overvol was. Want ja, het vliegtuig landt al om 7.30, dus dat is veel te vroeg voor de Airportlink. De grap is trouwens dat de reizigers nog sneller waren geweest als ze op de Airportlink van 8.10 hadden gewacht.

Overigens betwijfel ik of die extra spitsrit om 7.31 dat gaat oplossen voor de 7.45 rit. Je neemt toch niet altijd een bus die je eigenlijk te laat op bestemming brengt? Het is prima dat die rit komt, want de 7.15 is ook al heel vol.. en met meer forensen, dus interessanter...
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Op de borden van halte Kamerlingh Onnesstraat/Parkweg staat op de gele borden al lijn 2 vermeldt voor van en naar Corpus den Hoorn. Nu rijdt hier nog lijn 6. Recent reed de 3460 ochtends naar Zoutkamp (65) en avonds naar Surhuisterveen. En lijn 73 kwam recent van Emmen naar Groningen niet via UMCG en binnenstad, maar via Griffeweg, Trompsingel en Zuiderpark. Dus de oude route. Nummer ben ik vergeten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten