Pagina 52 van 195

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: za 13 jun 2015, 16:18
door ZipperZapper
Ik zie het zo gauw nog nergens staan, dus bij deze. De 3640 heeft vanmiddag op 304 een verkeersbord langs de A7 geramd. Flinke schade aan de bus en wat lichtgewonden.

Artikel bij foto (LC/De Vries Media)
Afbeelding

Nou ben ik natuurlijk maar een passagier en geen chauffeur, maar zo'n bord staat toch, inclusief vluchtstrook, best ver van je rijbaan? Heb je dan een black-out?

Meer foto's bij 112Groningen
Afbeelding

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: za 13 jun 2015, 17:54
door Jef400
Laten we eerst het onderzoek afwachten wat er gebeurd is. Daarna kunnen we conclusies trekken ;)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: za 13 jun 2015, 18:03
door marlies
Als we gaan speculeren zijn er een miljard verklaringen voor zoiets te bedenken idd.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 00:08
door Durashift
Wel maf dat dat eerste raam naast de voordeur ongeschonden is gebleven..

Oorzaak kan divers zijn.. uitwijkmanouvre.. en een 'goede chauffeur die het voertuig niet 'rucksichtloss' de berm uitstuurt (met mogelijk een kanteling tot gevolg) maar ervoor kiest 'dan maar het bord te rammen'

Of chauffeur had medisch ongemak...

Is er niet een twitterende passagier ofzo die iets erover kan vertellen? :?

Maar goed, dit blijft allemaal speculatie.. Wanneer zal het onderzoek klaar zijn en wordt dit openbaar gemaakt?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 03:04
door STF
Het is mogelijk dat het eerste rechterraam van die Integro dubbelglas betreft, geen idee hoe ze die bussen in Nederland bestellen, in Luxemburg barst het van de Integro's en ben alle mogelijke uitvoeringen qua enkel en dubbelglas hier al tegengekomen: alle ruiten enkelglas, alle ruiten dubbelglas, een of twee ruiten dubbelglas, de rest enkelglas, etc.

Dubbelglas kan natuurlijk ook breken maar kan vaak net even iets meer verdragen.

Hier in Luxemburg bellen ze trouwens gewoon standaard CarGlass voor het vervangen van die ruiten, zowel de kleinere als grotere busbedrijven. (Op een enkele uitzondering na dan, die wel het wel zelf in hun werkplaats uitvoeren.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 11:35
door Nicketick
De Citaros hier hebben in ieder geval dubbelglas rechtsvoor. Rest is enkel. Geen idee of dat bij de Qliners ook zo is

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 15:23
door Geert
Wat is de reden dat een deel dubbelglas is en een deel enkelglas?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 15:23
door CamilleKreemers
portemonnee?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 15:38
door JeroenSpock
Durashift schreef:Is er niet een twitterende passagier ofzo die iets erover kan vertellen? :?
Gelukkig zit nog niet iedereen constant met zo'n smartphone in zijn handen

Dat dubbelglas is tegen het beslaan van de ruit. Alleen de ruit na de voordeur heeft dat, zodat de chauffeur er door kan kijken bij een bocht naar rechts. Dat is bij alle bussen zo, alleen bij de HESS weet ik het niet. Citaro's hebben ook de voordeur(en) in dubbelglas, Integro's hebben een verwarmde voordeur tegen beslaan.
De rest is enkel glas want de bus mag niet te veel kosten natuurlijk. Ik denk dat die eerste ruit dubbelglas standaard of verplicht is.

Ik heb de 3640 gisteren in de loods zien staan tussen de andere bussen die een beetje glas missen. Vanaf de stoel links voor tot links achter ligt glas, echt overal splinters. We waren een beetje verbaasd over dat het deze chauffeur is overkomen. Allemaal verhalen over hoe het zo gekomen is, maar niemand weet het zeker. Ik ga er ook niets over zeggen verder, laten we het maar even afwachten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 21:13
door STF
Het kan dan hooguit standaard of verplicht in Nederland zijn, want zoals ik al zei rijden er in Luxemburg genoeg Integro's rond met de eerste ruit van enkelglas gemaakt.
Sommige Setra's (wat eigenlijk vrijwel dezelfde bussen zijn) hebben soms zelfs onverwarmd enkelglas in de voordeur zitten, dat is echt ronduit waardeloos bij koud/vochtig weer.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 22:37
door JeroenSpock
Maar Luxemburg is geen Nederland... Geen idee óf het hier verplicht is hoor, maar Qbuzz rijdt met kale bussen zonder opties dus dit moet haast wel standaard zijn.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 23:55
door Durashift
JeroenSpock schreef:
Durashift schreef:(..)

Ik heb de 3640 gisteren in de loods zien staan tussen de andere bussen die een beetje glas missen. (..).
Is het zo erg met (weekend) glas schade?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 10:59
door JeroenSpock
Er staan altijd wel een paar bussen binnen ja. De man die de ruiten vervangt kan wel bij Qbuzz in vaste dienst, hij is er elke dag haha en er komt ook wekelijks wel een auto langs met een pallet nieuwe voorruiten.
Maar meestal zijn het dan bussen die geen glas meer in de voordeur hebben, of het kleine zijruitje vooraan. En alle andere technisch reserve bussen staan daar ook.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: di 16 jun 2015, 22:04
door STF
Gisteren even bij een nogal luxe uitgeruste Integro gekeken; eerste ruit van enkelglas. Daarna bij een zeer basis uitgeruste Integro gekeken; eerste ruit van dubbelglas. Er lijkt dus echt geen enkele logica in te zitten.
Bouwjaar ook vrijwel gelijk.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 17 jun 2015, 18:06
door Kevster
Kevster schreef:
Nicketick schreef:Die 3008 komt nu wel heel veel voor. Van de 4 ritten op lijn 2 die ik deze week heb gedaan werden ze allen gereden door de 3008.. Wat zitten er ontzettend veel kapotte LEDs in die lijnfilm ook...
Haha alsof ze meelezen.

Als het de 3005 is, komt ie inderdaad recent terug uit Emmen.
Even hierop terugkomend: in ieder geval de 3004, maar zou ook goed kunnen de 3005 rijden nu in Groningen. De 3010 en 3019 rijden in Emmen. De 3003 zit nog in Emmen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 17 jun 2015, 18:17
door Soortvanhenk
Ik zag inderdaad volgens mij de 3004 en 3005 met een oranje 2 rondrijden in Groningen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 17 jun 2015, 22:05
door groningen
Raad voor weren bus uit centrum Stad

De Groninger gemeenteraad is enthousiast over het idee om bussen uit de binnenstad te weren. In de raadscommissie verkeer maakten woensdag nagenoeg alle raadsfracties duidelijk dat ze blij zijn met de binnenstadsvisie waarin voetgangers en fietsers alle ruimte krijgen, omdat de bus verdwijnt van de Grote Markt en uit de Brugstraat.

Toch is er niet alleen meer jubel. Zo maken mindervaliden en ouderen zich grote zorgen of ze het hart van de stad straks nog kunnen bereiken. Die zorg wordt gedeeld. De SP wil dat er bussen in de nabijheid van de Grote Markt kunnen komen.

Andere fracties stellen dat er een alternatief voor deze groep moet komen, bijvooorbeeld in de vorm van kleine elektrische busjes die hen naar de Grote Markt brengen.

Zorg is er bij het CDA over de Diepenring die straks steeds drukker gebruikt wordt. Ook scholen als het Werkman College en Preadinius maken zich zorgen over overstekende leerlingen en de bussen. Wethouder Joost van Keulen noemt het een knelpunt waarvoor een oplossing moet komen.

Het autovrij maken van de Brugstraat en Ebbingestraat leidt ertoe dat ondernemers in de Ellebogenbuurt een toename van het autoverkeer vrezen. Zij willen de auto ook uit de Ellebogenbuurt weren. Een idee dat veel fracties wel aanspreekt. Overigens gaat het nog om een plan in conceptvorm. Pas in het najaar worden echt knopen doorgehakt.

Bron: DvhN

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 18 jun 2015, 00:06
door Lijn65
Maar weet de politiek wel wat het beste is voor de stad? Die mensen hebben een opleiding gehad in politiek of economie. Niet in vervoerskunde of een daaraan gerelateerd vakgebied. Wie zegt dat het klopt dat de binnenstad leefbaarder wordt? Zijn daar onderzoeken naar gedaan? Waarom worden de inwoners van Groningen niet geraadpleegd net zoals voor de bouw van het Forum?
Naar mijn mening is de beste oplossing om alles gewoon bij het oude te laten. Dan heb je geen last van een te drukke Diepenring. Blijft de binnenstad (als in de Grote Markt en de Vismarkt) voor iedereen bereikbaar en hoef je geen 22,5 miljoen euro weg te gooien aan een brug die je dan niet nodigt hebt en kun je alle bestrating (die overigens nog lang niet aan vervanging toe is) gewoon laten liggen.
Misschien klinkt het alsof ik bang ben voor verandering, maar wat de politiek nu wil is veranderen om het veranderen. Zodat ze iets hebben om tegen de volgende generaties kunnen zeggen dit hebben wij voor elkaar gekregen. Er is niks mis met de huidige situatie. De bussen die er rijden zijn schoon dus je hebt geen effecten op de luchtkwaliteit (de taxi's mogen immers overal nog steeds komen). De doorstroming is prima. De vele voetgangers en fietsers zorgen er juist voor dat buschauffeurs niet plankgas door het centrum schuren. Laat de politiek eerst maar eens met overtuigende en onderbouwde argumenten komen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 18 jun 2015, 09:02
door Cpt.Iglo
Gewoon een tram laten rijden van UMCG Noord via de Grote Markt en Emmaplein naar het hoofdstation. Iedereen tevreden; mensen hoeven niet een paar meter extra te lopen en het asfalt kan verdwijnen. :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 18 jun 2015, 09:34
door groningen
U weet best dat de tram is afgeschoten en terecht natuurlijk.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 18 jun 2015, 09:42
door Cpt.Iglo
groningen schreef:U weet best dat de tram is afgeschoten en terecht natuurlijk.
In dat geval moet men ook niet zeuren dat de bus verdwijnt van de Grote Markt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 18 jun 2015, 09:50
door CamilleKreemers
Ze blijven toch doorgaan met de Regiotramplannen. De Regiotram zou over de Grote Markt gaan en de bus eromheen. De tram halen ze wel en toch houden ze vast aan de busvrije Binnenstadvisie. Ik hoop dat alle bezuinigingen die komen door lagere inkomsten door deze wijziging, puur in stad gelegd gaan worden met een mooie verwijzing dat de gemeenteraad ervoor gezorgd heeft dat er bezuinigd moet worden. Het zal dan wel te laat zijn, want het succesvolle Qlink-netwerk zal ook klappen ontvangen van deze wijzigingen (Parkeergarages in de binnenstad en de bus buiten de binnenstad zorgen er waarschijnlijk voor dat auto's de binnenstad gaan berijden.)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 18 jun 2015, 11:30
door Pim-AllianceB95
Cpt.Iglo schreef:
groningen schreef:U weet best dat de tram is afgeschoten en terecht natuurlijk.
In dat geval moet men ook niet zeuren dat de bus verdwijnt van de Grote Markt.
Want een tram is natuurlijk veel minder gevaarlijk dan een bus, omdat je hem niet hoort aankomen en je fietswiel of de voet van je kind zo leuk in dat gootje past.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 18 jun 2015, 18:14
door Cpt.Iglo
Een tram is veel beter in te passen op een drukke plek als de Grote Markt. Daarnaast zwenkt deze niet uit, waardoor je met veel minder ruimte, meer kan bereiken.

Wat dacht je trouwens hoeveel geluid een elektrische bus maakt? Juist, minder dan een tram, omdat metaal op metaal altijd wel iets van geluid produceert. Een langzaam rijdend voertuig met banden op asfalt is veel stiller. ;)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 18 jun 2015, 18:19
door CamilleKreemers
Dan denk ik dat de provincie deze techniek maar moet bekijken. Hiermee kun je misschien alle stadsbussen elektrificeren door op enkele punten oplaadstations te plaatsen. Als ze dan nog gaan klagen over vieze lucht in de binnenstad, zit het tussen hun oren.

Ik weet niet of Qlink ook hiermee uitgevoerd kan worden, maar ben bang van niet.