Pagina 55 van 195

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: di 23 jun 2015, 13:43
door CamilleKreemers
Wat is dat trouwens met het afschieten van kanonnen in geleed materieel? Ik kom hem regelmatig tegen als opmerking. Dat die HESS-bus lang genoeg is om het uit te voeren en toch de achterkant niet te raken is tot daar aan toe, maar het levert zo'n rommel op.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: di 23 jun 2015, 21:08
door Kevster
Haha :)

Ik heb het idee dat de stadsdienst Emmen (van die enkele keren dat ik meereisde en mijn eigen waarnemingen vorige week in Emmen) het redelijk aardig doet. Maar Groningen is inderdaad ook niet zaligmakend in de avonduren en op zondagen. Maar ook 'redelijk' (op lijn 2 zondag begin v/d avond na, die zit echt bommetjevol dan met de terugkerende studenten). Toch moet je geen ritten op Q-link gaan schrappen op de rustige momenten, de kern van die lijnen is juist de marketing waarmee je de verstokte automobilist het idee geeft dat ie nooit lang hoeft te wachten op de bus. En dat werkt natuurlijk best. Laat je zo'n lijn als 5 bijvoorbeeld op zondag 2x per uur rijden, dan staat de parkeergarage bij het UMCG een stuk voller met vooral auto's van personeel, die bewering durf ik wel te doen. We hebben het gezien voordat de Q-link en Citybus echt HOV was.

In middelgrote plaatsen als Assen, Meppel en Hoogeveen lukt het op de een of andere manier gewoon niet die bussen flink vol te krijgen. Dat heeft denk ik deels inderdaad te maken dat je veel af kunt fietsen of zelfs lopen. Dat geldt voor Groningen en Emmen ook wel, maar daar ligt de boel toch wel wat meer uitgerekt. Angelslo - Rietlanden in Emmen is bijvoorbeeld best nog een eindje. En tussen Angelslo, Emmerhout en het centrum ligt een bos. In Groningen ligt bijvoorbeeld tussen Lewenborg en het centrum ook een paar kilometer (het ligt niet voor niets in een ander zonegebied, net als Beijum). En er wordt best efficient met de boel omgegaan door het koppelen van lichte streekroutes (korte routes als die naar Eelde en Roden) aan de stadsdienst. Dus om nou te zeggen dat Groningen de subsidies onevenredig opslokt, ik denk dat het meevalt. Je ziet niet voor niets dat de lijnen rond Groningen het meest kostendekkend zijn.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: di 23 jun 2015, 21:59
door CamilleKreemers
De lijn naar Roden zou ik geen lichte lijn willen noemen, ik vind hem nog aardig druk. Het kan ook aan het dorp liggen dat het rustiger is.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: di 23 jun 2015, 22:06
door gebruiker77
Ik vind het vooral vreemd dat er wel veel aandacht is voor al deze stadsdiensten, ook in Groningen, maar als men dan in Eelde helemaal vanuit Spierveen komt, dan is dat al een behoorlijk eind (nu al, laat staan straks). Hetzelfde geldt natuurlijk voor Nieuw Roden.
Ik ben er voor dat dergelijke voorzieningen in Hoogeveen en Meppel worden geboden, desnoods meer vraag afhankelijker, maar als een lijn naar Eelde en Roden een dekkingsgraad heeft van boven de 50 procent, dan moet men echt ophouden met zeggen dat er zo veel geld naar de Groninger lijnen gaat en stoppen met het strekken. Die stadsdiensten daar kwamen volgens de berekeningen van lijn65gd en Camille niet boven de 20 procent uit.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: di 23 jun 2015, 22:43
door CamilleKreemers
In totaal zal er misschien wel meer subsidie naar groningen gaan, maar dan kijk je ook niet hoeveel reizigers er gebruik van maken. Dan zal het subsidie per reiziger nog zwaar tegen gaan vallen rond groningen. De meeste mensen zien dat alleen niet bij voorstellen staan (er zijnvervoerders die het wek aangeven)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 00:55
door Lijn65
Waarschijnlijk doen de stadsdiensten van Emmen en Groningen het beter dan Assen, Meppel en Hoogeveen vanwege de afstanden. Assen, Meppel en Hoogeveen zijn veel 'compacter' dan Groningen of Emmen. De afstanden zijn makkelijker te lopen of te fietsen. Ook vervoeren de stadsdiensten van Groningen en Emmen veel meer scholieren en studenten omdat daar meer grote scholen zijn die verder dan op loopafstand van het station liggen. Het aantal ouderen dat de bus gebruikt is nou ook niet echt noemenswaardig. Het zijn er in ieder geval niet genoeg om de stadsdienstjes redelijk kostendekkend (ten minste 50%) in stand te kunnen houden. Het verschil tussen een grote bus en een midibus speelt daar ook in mee. Je neemt makkelijker een kinderwagen of een hoop bagage mee in een grote bus dan in een klein busje.
Pim-AllianceB95 schreef:3 ritten per uur dacht ik, maar dan nog.
Tot 14 december reed lijn 4 's avonds en zondags vier keer per uur tussen Beijum en Hoogkerk. Toen was het niet bepaald druk in lijn 4 op die tijdstippen. Nu lijn 4 twee keer per uur rijdt is de bezetting al wel verbeterd. Heb je wel eens 's avonds in de bus van Roden naar Groningen gezeten? of in een van de laatste ritten uit Groningen naar Leek of Roden? Die zijn niet echt druk. Niet meer dan 10 man. Lijn 5 tussen P+R Europapark en station Europapark is ook alles behalve druk. Nog nooit meer dan 5 man in de bus gezien op dat stukje.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 05:54
door rener
tenzij je kijkt naar de vrijdag en zaterdagavond vanaf roden en leek. laatste rit vanaf roden wel eens zo vol dat er bijna mensen moesten blijven staan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 14:10
door Nicketick
Afbeelding
Ging gisteren niet helemaal soepeltjes op het Hoofdstation. Deze heeft er zo'n 5 minuten gestaan..

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 16:20
door Kevster
CamilleKreemers schreef:De lijn naar Roden zou ik geen lichte lijn willen noemen, ik vind hem nog aardig druk. Het kan ook aan het dorp liggen dat het rustiger is.
Licht is misschien ook niet een goed woord. Ik bedoel dat het niet ver van Groningen is. Dus een korte streeklijn. Misschien beter lokale lijn te noemen? Of semi-streek? Druk is het er absoluut.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 16:34
door CamilleKreemers
jij gebruikt de term, niet ik. Ik weet ook niet hoe je het noemen moet, maar de vervoerder noemt het QLINK. Vroeger reden er Qliners heen. Lijn 5 is kennelijk rustig, aangezien deze HOV-lijn 1x/uur naar Annen rijdt op zondag. Ik hoop dat dat nog verbeterd kan worden tot 2x/uur.

Ben wel benieuwd of in de toekomst lijnen 2, 61 en 65 ook zo goed gaan lopen als het Qlinknetwerk. Het zou toch moeten kunnen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 17:26
door gebruiker77
Lijn 5 rijdt op zondag 4x per uur, waarvan 1 keer naar Annen. Ik denk dat het vooral erg duur is, en dat het niet echt nodig is.
De verbinding naar Zuidlaren - Annen is al erg uitgebreid. Daar heeft men echt het voordeel dat deze langs P+R Haren gaat, anders was het vast niet 6x/u geworden in de spits. Kiezen voor 4 of 5 keer is dan onhandig als je wel 6x naar Haren moet op zijn minst.

Ik denk dat 2, 61 en 65 qua kostendekking prima lopen, misschien nog wel een hogere dekking dan het Q link netwerk, mede vanwege een 2x/ u dienst. Daarnaast volgens mij ook weinig versterking nodig.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 19:39
door Pim-AllianceB95
Lijn65 schreef: Heb je wel eens 's avonds in de bus van Roden naar Groningen gezeten? of in een van de laatste ritten uit Groningen naar Leek of Roden? Die zijn niet echt druk. Niet meer dan 10 man. Lijn 5 tussen P+R Europapark en station Europapark is ook alles behalve druk. Nog nooit meer dan 5 man in de bus gezien op dat stukje.
Ik heb er niet heel frequent ingezeten 's avonds, maar de indruk die ik van die enkele rit en alle ritten die ik vanaf 't station zie vertrekken heb is toch wel dat 3 en 4 in beide richtingen ook 's avonds goed gevuld zijn. Als je nog nooit meer dan vijf man tussen P3 en station Europapark hebt gezien moet je daar toch eens in de spits komen kijken. Een handjevol (dus ja, vijf, maar als je die met twee haltes extra rijden op kunt pikken is dat zeker de moeite) reizigers vanuit de trein richting het UMCG en in de andere richting heb je, afhankelijk van het tijdstip, behoorlijke groepen reizigers naar het Noorderpoortcollege.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 19:54
door Kevster
gebruiker77 schreef: Ik denk dat 2, 61 en 65 qua kostendekking prima lopen, misschien nog wel een hogere dekking dan het Q link netwerk, mede vanwege een 2x/ u dienst. Daarnaast volgens mij ook weinig versterking nodig.
Het geldt volgens mij -de cijfers even uit mijn hoofd halend- alleen voor Q-link, een groot aantal van de Qliners rond de stad en de lijnen 50 en 140. Maar 2, 61 en 65 doen het volgens mij wel goed ja.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 20:02
door gebruiker77
Waar geldt wat voor?

Q-link had gem. 56% kostendekking, Q-liners tegen de 100%.
Ik denk dat 2, 61, 65 in de buurt komen van die 56%, temeer ook omdat Q-link zeer vaak rijdt, maar in de avond daardoor wel aardig wat geld gaat kosten. Deze lijnen naar De Punt, Bedum en Zoutkamp rijden daarentegen een stuk minder, en juist op de momenten dat het nodig is.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 20:08
door CamilleKreemers
Pim-AllianceB95 schreef:
Lijn65 schreef:Als je nog nooit meer dan vijf man tussen P3 en station Europapark hebt gezien moet je daar toch eens in de spits komen kijken. Een handjevol (dus ja, vijf, maar als je die met twee haltes extra rijden op kunt pikken is dat zeker de moeite) reizigers vanuit de trein richting het UMCG en in de andere richting heb je, afhankelijk van het tijdstip, behoorlijke groepen reizigers naar het Noorderpoortcollege.
Dit kan ook snel, aangezien je altijd 14 minuten aansluiting hebt op de trein. Dit nodigt ook niet uit om via Europapark te reizen, je ziet toch je trein wegrijden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 21:24
door Lijn65
Lijn 5 sluit vooral op de rustige tijden heel slecht aan op de treinen op Gerp. Lijn 5 komt om :56 aan en de trein richting Zuidbroek vertrekt om :55 en de trein richting Zwolle om :56. Andersom is het ietsje beter, de trein uit Zwolle komt om :01 aan en de trein uit Zuidbroek om :03. Lijn 5 vertrekt om :06

Lijn 2 wordt waarschijnlijk nog wel onderdeel van Qlink, lijn 140 misschien ook wel. Lijn 61 en 65 niet. Die zijn daar niet druk genoeg voor. Vooral lijn 65 is in de dal- en avonduren niet bepaald druk. Twee keer per uur in de daluren en is echt overbediening op lijn 65. Lijn 61 is tot Middelstum vrij druk, maar is daarna vrij rustig. Het is echter te druk om lijn 61 in Middelstum te knippen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 21:51
door CamilleKreemers
je kan ook hoogfrequent rijden tot Middelstum en 1 keer per uur doorrijden tot Uithuizen. De rijtijd Uithuizen - Middelstum is ook ongeveer 25 minuten. Is het gewoon een uitsteeksel van een HOV-lijn. Bij Qliner 300 doen ze dat ook met het stuk Emmen - Klazienaveen. Het lijnstuk Uithuizen - Appingedam/Delfzijl is toch een stuk rustiger.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 22:21
door gebruiker77
Lijn65 schreef: Vooral lijn 65 is in de dal- en avonduren niet bepaald druk. Twee keer per uur in de daluren en is echt overbediening op lijn 65.
Ik betwijfel of je dat in het dal moet zien als overbediening op lijn 65. Een deel van de reizigers weet niet tot hoe laat hun 'bezoek' aan Groningen duurt. Als er dan gedurende de hele middag een halfuurdienst is, dan maakt dat de reis betrouwbaarder en zullen mensen eerder geneigd zijn met de bus te reizen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 23:46
door JeroenSpock
Lijn65 schreef:Lijn 2 wordt waarschijnlijk nog wel onderdeel van Qlink, lijn 140 misschien ook wel.
Het verhaal gaat dat 140 een Qliner moet worden. Lijkt me sterk, dan komt 301 ook weer terug zeker?
140 als Qlink gingen ook geruchten over rond, maar er gaan ook verhalen dat 6 en 35 gekoppeld worden en er moet nog ergens een Qlink roze gaan rijden straks.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 25 jun 2015, 04:38
door rener
140 wordt Qlink roze en gaat waarschijnlijk doorrijden naar P+R haren. ipv al die versterkingsbussen en standaard bussen in diensten die daar heen gaan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 25 jun 2015, 08:21
door CamilleKreemers
mijn voorstellen in de toekomst (waarvan ik weet dat het toch niet gaat in economisch opzicht en ik geen idee heb waar je het idee concreet kan inleveren.):

Lijn 61: Groningen - hoogfrequent - Middelstum - 1x/uur - Uithuizen
Lijn 65: minimaal 2x/uur overdag, zodat de lijn mogelijk drukker wordt.
Lijn 73 Stadskanaal - Emmen: middagspits 2x/uur
JeroenSpock schreef:er gaan ook verhalen dat 6 en 35 gekoppeld worden
Dit verhaal staat ook in de conceptwijzigingen van volgend jaar. Ik weet niet welke stalling je werkt, maar je houdt niet van het idee?
JeroenSpock schreef:Het verhaal gaat dat 140 een Qliner moet worden.
140 als Qlink gingen ook geruchten over rond
Ik denk niet dat ik ga meemaken dat lijn 140 een Qliner wordt. De huidige bussen zijn geleed en vol op de 140 zover ik weet in de spits. Een gelede bus heeft toch meer capaciteit dan een Qliner?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 25 jun 2015, 09:12
door gebruiker77
In de huidige situatie rijdt lijn 140 in de middagspits zo n 2x per uur naar Delfzijl. Wat moeten de frequenties dan worden als het Qlink is?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 25 jun 2015, 09:15
door Maurice Hooikammer
Moet er niet ook een Qlink verbinding komen met Meerstad? Ze zijn niet voor niets de Sontweg aan het reconstrueren met busbanen er langs en de sontbrug aan het bouwen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 25 jun 2015, 09:36
door Karimbu
Weet iemand het fijne van waarom ze bij kardinge. De binnenste halte richtig lewenborg verhogen. Daar staat immers nooit een bus. En voor die taxi busjes die er sporadisch staan lijkt het me ook niet nosig

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 25 jun 2015, 10:23
door bartjemestrom
Zou de 5 niet naar Meerstad gaan en de 11/1 naar Europapark?