De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 296
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » Za 03 Sep 2016, 19:43

Mag je wel verwachten voor dat geld, maar helaas

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Ezra » Zo 11 Sep 2016, 20:38

Vanaf 19 September komt hij er echt: De rechtstreekse busverbinding tussen het Hoofdstation en Eelde Airport. Hij zal het lijnnummer 100 gaan krijgen.

klik hier voor het nieuwsbericht
klik hier voor de route
klik hier voor de dienstregeling

ov'tje
Berichten: 252
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor ov'tje » Ma 12 Sep 2016, 11:31

De gloednieuwe 3456 is inmiddels op dienst gesignaleerd, want deze stond om 10.30 uur in Zuidhorn klaar als lijn 11.

En volgens ov-radar rijdt 3450 in een andere Zuidhornslag op lijn 11, terwijl de derde slag door de 3400 gedaan wordt.

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 296
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » Ma 12 Sep 2016, 11:43

Yep, allebei op dienst vanaf vandaag. De 3455 mag binnenkort ook naar buiten, en er staat een blanco klaar voor stickers.

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Kevster » Ma 12 Sep 2016, 11:54

Super! Misschien tref ik hem vanmiddag kom nog langs de route van lijn 11. Afgelopen donderdag zag ik hem binnenrollen via de A28 richting Groningen, wellicht rechtstreeks uit Nijkerk?

Nicketick
Berichten: 213
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Nicketick » Ma 12 Sep 2016, 13:02

Een foto van de 3450 op de 11 bij Nijenborgh: Afbeelding

Zelf een ritje met de 3456 gemaakt, alleen had deze defecte stopknopjes. Alleen toen ik de gehandicaptenknop indrukte hoorde ik het geluidje, en toen ging de balk nog niet branden.

Gebruikersavatar
Renebussen
Berichten: 189
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: Nederland
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Renebussen » Ma 12 Sep 2016, 13:17

hebben de andere C2s ook een matrix aan de linkerkant?

Nicketick
Berichten: 213
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Nicketick » Ma 12 Sep 2016, 13:39

De C2s die toen in dienst zijn gekomen bij de introductie van Q-link? Die hebben alleen voor en rechts.

Overigens vertelde een chauffeur mij zojuist dat je de stopknopjes ingedrukt moet houden, wie dat nou weer bedacht heeft...

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Kevster » Ma 12 Sep 2016, 13:46

Prachtbus, prima film. Zag hem inderdaad net rijden, de hoek om verderop. Net te laat helaas...

bartjemestrom
Berichten: 354
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor bartjemestrom » Ma 12 Sep 2016, 13:50

Nicketick schreef:De C2s die toen in dienst zijn gekomen bij de introductie van Q-link? Die hebben alleen voor en rechts.

Overigens vertelde een chauffeur mij zojuist dat je de stopknopjes ingedrukt moet houden, wie dat nou weer bedacht heeft...


Is toch ook al op meer plekken? Om te voorkomen dat er per ongeluk gedrukt wordt en de bus zinloos stopt

Nicketick
Berichten: 213
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Nicketick » Ma 12 Sep 2016, 14:22

Het idee van de knop ingedrukt houden is zeker goed in de manier dat ze het ongewenst activeren tegenhouden, echter vanuit usability perspectief gaat er veel mis:
De knoppen zijn identiek aan de knoppen in de oudere C2s, hierdoor zullen gebruikers denken dat de knoppen identiek werken (Consistency principe). Er is geen "cue" aanwezig dat deze knop langer ingedrukt moet worden (Visibility), en daarnaast geeft de knop ook geen feedback. Feedback zou je bijvoorbeeld kunnen uitvoeren in de vorm van een LED-ring op de knop die oploopt zodra je de knop indrukt. Is de cirkel vol? Dan heb je succesvol de knop ingedrukt.

Een LED-ring aanbrengen in elke knop is duur, een andere optie is het aanbrengen van stickers bij de knoppen maar dit is niet mogelijk op de ronde palen en zou eigenlijk in meerdere talen moeten gebeuren. In mijn ogen is de beste oplossing om ze net zo te laten werken als de oude knoppen.

Jorn
Berichten: 50
Lid geworden op: Vr 01 Nov 2013, 15:37

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Jorn » Ma 12 Sep 2016, 15:25

Renebussen schreef:hebben de andere C2s ook een matrix aan de linkerkant?

De nieuwe C2's hebben als enige serie bussen een complete lijnfilm (dus gekleurd lijnnummer & bestemmingsmatrix) links, rechts, voor en achter in de concessie GD. In Amsterdam is dit al langer zo (weliswaar zonder gekleurd lijnnummer).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Daniel » Ma 12 Sep 2016, 18:16

Stopknop zal wel hetzelfde principe als in Utrecht volgen. Al wordt daar op de schermen in de bus aangegeven dat je hem minstens 1 seconde ingedrukt moet houden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 296
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » Ma 12 Sep 2016, 20:44

Nu de bussen toch te zien zijn, kunnen deze foto's er ook wel op.
Rechtstreeks uit de camera, kan ze wel even verkleinen mocht dat nodig zijn. Weet niet of het forum automatisch voorbeelden maakt

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op Di 13 Sep 2016, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 12 Sep 2016, 20:50

Ik heb maar twee vragen eigenlijk naar aanleiding van je foto's:
- Waarom kun je nog steeds de route voor de 301 invoeren? Die lijn zie ik niet zo snel terugkomen.
- Waarom zit er op de aanhanger ook niet een koersfilm, voor mensen die "laat" op de bushalte komen?

Verder ziet het er goed uit.

bartjemestrom
Berichten: 354
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor bartjemestrom » Ma 12 Sep 2016, 21:10

Zoals ik het kan zien is 301 Veendam handmatig ingesteld via de Gorba (aansturing lijnfilms) en niet als keuze vanuit de Qbis.

En ik zou voor je tweede vraag nog maar eens goed kijken. Dan zie je dat er een grote lijnfilm achterop zit ;)

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 12 Sep 2016, 21:11

Soms staan die Qlinkbussen strak achter elkaar, dan ga ik niet wurmen om de achterkant te bekijken.

bartjemestrom
Berichten: 354
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor bartjemestrom » Ma 12 Sep 2016, 21:45

Je hoeft niet eens tussen de bussen te komen. Op de fotos die Jeroen gepost heeft kun je het al zien ;)

JeroenSpock schreef:Afbeelding

nielsie600
Berichten: 174
Lid geworden op: Ma 11 Nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor nielsie600 » Ma 12 Sep 2016, 22:07

Prachtig dat nieuwe busje, blijf het zeggen!

Alles wat eigenlijk in de 'oude' Q-link bussen ontbreekt zit in deze bus verwerkt.

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 296
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » Ma 12 Sep 2016, 23:12

Mwah... ik heb ook wel wat minpuntjes hoor haha. Hier ontbreken dingen die wel in de oude bussen zitten.

- Geen dakluiken meer op de C2's
- Airco maakt veel lawaai en koelt niet zo goed als de Citaro G zoals Qlink paars (oud model)
- Jammer van die kleinere koersfilm voorin, maar dat is persoonlijk

Isadora, ja dat kon altijd al
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op Ma 12 Sep 2016, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2057
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor isadora » Ma 12 Sep 2016, 23:13

Kun je nu achter ook inchecken?

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Di 13 Sep 2016, 01:27

JeroenSpock schreef:Mwah... ik heb ook wel wat minpuntjes hoor haha. Hier ontbreken dingen die wel in de oude bussen zitten.

- Geen dakluiken meer op de C2's
- Airco maakt veel lawaai en koelt niet zo goed als de Citaro G zoals Qlink paars (oud model)
- Jammer van die kleinere koersfilm voorin, maar dat is persoonlijk

Isadora, ja dat kon altijd al


Die koersfilm is zeker zonde. Nu kun je helemaal niet meer lezen dat de bus naar Zuidhorn via Noord gaat...

Wel een mooie extra vormgeving in de streekstoeltjes, overigens. Streekindeling voorin (extra zitplaatsen) lijkt me ook top voor het traject van de 140 (Annen ook overigens), dus dat is wel puik gedaan.

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Cpt.Iglo » Di 13 Sep 2016, 10:42

Hebben deze bussen dezelfde motor als de "oude" C2's die nu op lijn 3 & 4 rijden? Zijn ze bijvoorbeeld qua (hoeveelheid) geluid en verbruik hetzelfde?

Mooie bussen verder! Wel heel jammer dat er ook nog oude bussen blijven rijden op de paarse lijn, een beetje eenheid was mooier geweest.

Wat ik me nog afvraag; worden alle bussen van lijn 11 vervangen door de "oude" C2's die nu op lijn 3/4 rijden, of worden alleen de HESS bussen vervangen, waardoor op deze lijn ook nog oude Citaro's G blijven rijden?

bartjemestrom
Berichten: 354
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor bartjemestrom » Di 13 Sep 2016, 11:01

Ik meen dat alle bussen vervangen zouden worden door C2. De oude Citaro's zouden naar paars gaan.

rener
Berichten: 196
Lid geworden op: Do 25 Apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor rener » Di 13 Sep 2016, 11:08

3068 3072 blijven.

Qlink 5 en 6 hebben combi wagenpark


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten