Pagina 88 van 194

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 01:09
door Chrysa
Half Amsterdam afschieten zou wel behoorlijk wat problemen oplossen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 01:43
door Aking
En wat moeten we met Brabant doen dan? Daar zit de meeste wietellende (A)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 01:48
door Chrysa
Schiet mij maar neer hoor, zolang ik er maar niet voor naar Amsterdam hoef.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 11:29
door trolly
Volgens mij gaat dit topic over het neerschieten van groningers en drenten. Dus niet over dooie brabo's, en al helemáál niet over hoofdstedelijken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 11:38
door CamilleKreemers
oke, snel tijd dus dat ik uit dit topic blijf voor ik mijn maker ga ontmoeten.

nog iets aparts te melden door iemand, voor de politie achter IP-adressen gaat?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 13:37
door Chrysa
Mijn moeder spreek ik nog elke dag hoor. :p

Hoe is het eigenlijk met die Arriva-staking afgelopen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 22:06
door gebruiker77
Qbuzz geeft de drukte van de bussen weer op de website per rit en halte. Interessant om de drukste momenten per buslijn te zien.

Daarnaast: 19 oktober weer gratis reizen met alle bussen in Groningen en Drenthe, m.u.v. kleinschalig vervoer.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 23:00
door Lijn65
geert4OV schreef: Dan doen ze iets niet helemaal goed, lijn11 zit namelijk nooit voller dan 70% en zie hem regelmatig rijden dat ik denk, nuttige aanvullig op de CO2 uitstoot in de Ebbingestraat, want verder gebeurd er niet zo heel veel in die bus.
Je beweert het zo stellig dat ik nu eigenlijk wel een bron daarvoor verwacht (eigen observaties van enkele ritten zijn geen bron, tenzij je van elke rit op een dag bijhoudt van de bezetting is). Wel raar trouwens als je bedenkt dat lijn 11 tot de top 10 drukste lijnen behoort, en lijn 11 dagelijks versterkt wordt (Bron: OV-bureau dashbord en trendmonitor).
Wat ik nog erger vind is die opmerking over CO2. Dat slaat gewoon nergens op. Een bus op lijn 11 stoot ongeveer net zoveel, dan wel iets meer CO2 uit dan de gemiddelde personenauto. (123 gram voor een 12 meter bus versus 130 gram voor een VW Golf VI). En wat heb je nou liever, een bus met 98 mensen (In een stadsbus passen 141 mensen, 70 daarvan is 98) of 70 personenauto's met elk 1,4 inzittenden (gemiddelde bezetting personenauto in Groningen en Drenthe volgens Mobiliteitsonderzoek Nederland 2009)?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 13 okt 2016, 02:18
door JeroenSpock
Lijn65 schreef:Een bus op lijn 11 stoot ongeveer net zoveel, dan wel iets meer CO2 uit dan de gemiddelde personenauto. (123 gram voor een 12 meter bus versus 130 gram voor een VW Golf VI). ...een bus met 98 mensen...
diesel:
1 liter diesel weegt 835 gram. Diesel bestaat voor 86,2% uit koolstof, of 720 gram koolstof per liter diesel. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1920 gram zuurstof nodig. De som is dus 720 + 1920 = 2640 gram CO2/liter diesel.

Een verbruik van 5 liter/100 km komt dus overeen met 5 L x 2640 g/L / 100 (per km) = 132 g CO2/km.


Lijnbussen rijden hooguit 30L/100km, is 792 gram per km. Even wat anders dan die 123.
Ga je het verdelen over 40 personen die fatsoenlijk in een 12 meter busje passen, kom je op 19,8 gram per km, versus 32 gram voor 4 personen in de VW Golf. En dat is allemaal in het gunstigste geval.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 13 okt 2016, 13:12
door geert4OV
Lijn65 schreef:
geert4OV schreef: Dan doen ze iets niet helemaal goed, lijn11 zit namelijk nooit voller dan 70% en zie hem regelmatig rijden dat ik denk, nuttige aanvullig op de CO2 uitstoot in de Ebbingestraat, want verder gebeurd er niet zo heel veel in die bus.
Je beweert het zo stellig dat ik nu eigenlijk wel een bron daarvoor verwacht (eigen observaties van enkele ritten zijn geen bron, tenzij je van elke rit op een dag bijhoudt van de bezetting is). Wel raar trouwens als je bedenkt dat lijn 11 tot de top 10 drukste lijnen behoort, en lijn 11 dagelijks versterkt wordt (Bron: OV-bureau dashbord en trendmonitor).
Wat ik nog erger vind is die opmerking over CO2. Dat slaat gewoon nergens op. Een bus op lijn 11 stoot ongeveer net zoveel, dan wel iets meer CO2 uit dan de gemiddelde personenauto. (123 gram voor een 12 meter bus versus 130 gram voor een VW Golf VI). En wat heb je nou liever, een bus met 98 mensen (In een stadsbus passen 141 mensen, 70 daarvan is 98) of 70 personenauto's met elk 1,4 inzittenden (gemiddelde bezetting personenauto in Groningen en Drenthe volgens Mobiliteitsonderzoek Nederland 2009)?
Ik heb al aangeboden om Youtube filmpjes te plaasten, daar wordt niet op gereageerd en een bus met een hamdjevol passagiers geeft toch al gauw een iets andere verdeling dan 98 inclusief staplaatsen. Overigens zijn de percentages die jij noemt gebaseerd op telweken. En steunritten, ja vooral op dagen dat er open dag is. Omdat de universiteit / hanze dan niet zelf de verantwoordelijkheid nemen om vervoer in te kopen....(ik vergelijk het dan met evenementenvervoer)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 13 okt 2016, 18:40
door nielsie600
Mijn bevindingen zijn compleet tegenovergesteld met wat jij hier nu beweert..

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 13 okt 2016, 20:55
door Nicketick
Een snelle analyse van 8 februari 2016:
Lijn 15: 10732 reizigers, 226 ritten. 10732/226=47.5 passagiers gemiddeld per rit
Lijn 11: 6880 reizigers, 125 ritten. 6880/125=55 passagiers gemiddeld per rit

Als je dus wil gaan filmen suggereer ik om op de Eendrachtskade de lege bussen op lijn 15 te filmen, want daar zitten gemiddeld minder mensen in per rit.

Overigens, heb je een bron voor je opmerking over het vervoer van de RUG Open Dag? Ik kan mij niet voorstellen namelijk dat OVBGD voor niets dagkaarten weggeeft voor die dagen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 13 okt 2016, 22:32
door MdJ
Overigens is 30L/100 een vrij zuinige 12 meter bus. De gelede citro's (Euro-5) van Hamburg en Amsterdam zitten richting de 55-60L/100km. Zijn we zware diensten overigens.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 13 okt 2016, 23:00
door geert4OV
Nicketick schreef:Een snelle analyse van 8 februari 2016:
Lijn 15: 10732 reizigers, 226 ritten. 10732/226=47.5 passagiers gemiddeld per rit
Lijn 11: 6880 reizigers, 125 ritten. 6880/125=55 passagiers gemiddeld per rit

Als je dus wil gaan filmen suggereer ik om op de Eendrachtskade de lege bussen op lijn 15 te filmen, want daar zitten gemiddeld minder mensen in per rit.

Overigens, heb je een bron voor je opmerking over het vervoer van de RUG Open Dag? Ik kan mij niet voorstellen namelijk dat OVBGD voor niets dagkaarten weggeeft voor die dagen.
En 8 februari is representatief voor elke dag? -o-

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 13 okt 2016, 23:01
door geert4OV
nielsie600 schreef:Mijn bevindingen zijn compleet tegenovergesteld met wat jij hier nu beweert..
Ja en nu? :roll:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 13 okt 2016, 23:02
door JeroenSpock
MdJ schreef:Overigens is 30L/100 een vrij zuinige 12 meter bus. De gelede citro's (Euro-5) van Hamburg en Amsterdam zitten richting de 55-60L/100km. Zijn we zware diensten overigens.
Dat zijn alleen stadsritten waarschijnlijk, in Amsterdam stonden ze ook tegen de 60 liter.

De C2's in Groningen staan gemiddeld op zo'n 40-45 liter. Als je een beetje je best doet is 35 liter geen probleem, 30 is echt wel moeilijk.
Beste wat ik ooit had was 27 maar daar heb ik geen foto van gemaakt. Wel van een maandagavond met weinig stops op lijn 4.
Afbeelding

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 13 okt 2016, 23:30
door Cpt.Iglo
Vraagje over de nieuwe 12 meter-bussen; worden deze op korte termijn allemaal vervangen of blijft het bij de genoemde 45 bussen? Ik vind het eerlijk gezegd maar een zootje worden; allemaal soorten materieel (oud en nieuw op Qlink lijn 5/6 en streek) door elkaar en nu ook nog eens een nieuwe huisstijl op de nieuwe citaro's die straks gecombineerd wordt met de oude.. Vind dit toch wel jammer en had liever gezien dat alle oude citaro's in één keer vervangen zouden worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 00:02
door JeroenSpock
Ik had liever gezien dat ze de rood/grijze huiskleur met die rode stippen hadden gehouden op de nieuwe LE's, zeker een zootje op deze manier. Het blijft eerst wel even bij deze 40 bussen.
Dat van die geledes is tot december he, dan gaan de nieuwe C2's op lijn 6.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 00:11
door Lijn65
JeroenSpock schreef: diesel:
1 liter diesel weegt 835 gram. Diesel bestaat voor 86,2% uit koolstof, of 720 gram koolstof per liter diesel. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1920 gram zuurstof nodig. De som is dus 720 + 1920 = 2640 gram CO2/liter diesel.

Een verbruik van 5 liter/100 km komt dus overeen met 5 L x 2640 g/L / 100 (per km) = 132 g CO2/km.


Lijnbussen rijden hooguit 30L/100km, is 792 gram per km. Even wat anders dan die 123.
Ga je het verdelen over 40 personen die fatsoenlijk in een 12 meter busje passen, kom je op 19,8 gram per km, versus 32 gram voor 4 personen in de VW Golf. En dat is allemaal in het gunstigste geval.
Klopt, het ligt iets genuanceerder dan ik het had geplaatst, daar was ik zelf ook al achter maar ik had nog geen tijd gehad om het aan te passen
geert4OV schreef: Ik heb al aangeboden om Youtube filmpjes te plaasten, daar wordt niet op gereageerd en een bus met een hamdjevol passagiers geeft toch al gauw een iets andere verdeling dan 98 inclusief staplaatsen. Overigens zijn de percentages die jij noemt gebaseerd op telweken. En steunritten, ja vooral op dagen dat er open dag is. Omdat de universiteit / hanze dan niet zelf de verantwoordelijkheid nemen om vervoer in te kopen....(ik vergelijk het dan met evenementenvervoer)
Ik heb geen percentages genoemd? Ik heb enkel jouw percentage van 70 procent overgenomen. De cijfers op het dashbord van het OV-bureau zijn niet gebasseerd op telweken, maar op de actuele OV-chipkaart gegevens.
lijn11 zit namelijk nooit voller dan 70%
Vorige week donderdag zat ik nog in lijn 11, en zat toen in een volle bus (17:15 vanaf Hs, richting Zuidhorn. Ik zat van halte Hoofdstation tot Reitdiephaven in de bus).

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 06:31
door geert4OV
Lijn65 schreef:
JeroenSpock schreef:lijn11 zit namelijk nooit voller dan 70%
Vorige week donderdag zat ik nog in lijn 11, en zat toen in een volle bus (17:15 vanaf Hs, richting Zuidhorn. Ik zat van halte Hoofdstation tot Reitdiephaven in de bus).
Dat heet dan avondspits, overigens begon de discussie met de klaagzang dat 15 te vol zou zitten. Neem dan 11 die zit veel minder vol. Alleen een avondspitsrit en een rit rond 8.40 vertrek vanaf hoofdstation zullen wat drukker zijn. Maar dan zie je aan de buitenkant perfect dat het doorlopen aub principe halfgebakken werkt, wat een gevoel geeft dat de bus helemaal vol zou zijn.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 14:14
door JeroenSpock
Weer ontopic maar toch nog even over het milieu verhaal, komende maandag en dinsdag (18 en 19 oktober) komt er een elektrische bus proefrijden in Groningen :)

Afbeelding

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 14:15
door Lijn65
geert4OV schreef:Dat heet dan avondspits,
Ik kwam trouwens vanmiddag rond half een ook nog een volle bus tegen op lijn 11.
geert4OV schreef:overigens begon de discussie met de klaagzang dat 15 te vol zou zitten. Neem dan 11 die zit veel minder vol. Alleen een avondspitsrit en een rit rond 8.40 vertrek vanaf hoofdstation zullen wat drukker zijn. Maar dan zie je aan de buitenkant perfect dat het doorlopen aub principe halfgebakken werkt, wat een gevoel geeft dat de bus helemaal vol zou zijn.
Ik zat achterin...
Punt is dat jouw opmerking veel te kort door de bocht is. Enkel van een paar observaties op een deel van de lijn kun je niet zeggen hoe een lijn presteerd. Natuurlijk zullen er minder volle ritten bij zijn, maar de cijfers en het feit dat lijn 11 regelmatig versterkt moet worden bewijzen dat lijn 11 wel degelijk een drukke lijn is, en zeker wel een zeer nuttige aanvulling op de CO2 uitstoot in de Ebbingestraat is. Wat dat betreft zijn de vele lege taxi's en bestelbusjes veel erger.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 14:16
door CamilleKreemers
Reactie is op de foto van JeroenSpock:
oh nee, een koektrommel op wielen.... Ik hoop niet dat die bus een drempel tegenkomt, daar komt ie nooit overheen. Wat ligt die bus laag op de weg zeg. Is dit nu de Citaro Elektrische versie?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 14:58
door Gekko123
Puur iets wat ik zo snel zeg als ik die foto bekijk: dit is volgens mij geen VDL Citea, eerder een MAN of een Mercedes.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 15:51
door Post
CamilleKreemers schreef:Reactie is op de foto van JeroenSpock:
oh nee, een koektrommel op wielen.... Ik hoop niet dat die bus een drempel tegenkomt, daar komt ie nooit overheen. Wat ligt die bus laag op de weg zeg. Is dit nu de Citaro Elektrische versie?
Ja hij heeft de deuren ook open, zal tijdens het rijden wel weer gewoon omhoog komen. Want inderdaad zo heb je er niks aan. *bus*