Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 3028
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor CamilleKreemers » vr 21 okt 2016, 16:21

Wat niet geleverd kan worden, kan altijd geregeld worden toch? Het lijkt me dat uiteindelijk de energieleverancier het moet regelen, omdat we die kans toch opgaan. Binnen 10 jaar moet alles in het OV elektrisch rijden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32972
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Daniel » vr 21 okt 2016, 19:29

Grappig dat de stickers uit Utrecht er nog deels op zitten (op de ramen) :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Globetrotter
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Globetrotter » vr 21 okt 2016, 22:43

JeroenSpock schreef:Ja die smalle 18.2 (?) platen, voor ook.
Bus kwam uit Bremen. Het is wel zeker dat er twee van deze bussen gaan komen voor Groningen, en 10 voor Utrecht.

Komt specifiek dit model naar Utrecht voor lijn 1 of is er alleen maar proefgereden in Utrecht om het idee elektrische bus te ervaren?

CamilleKreemers
Berichten: 3028
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor CamilleKreemers » vr 21 okt 2016, 23:05

Er zijn voor utrecht zoals ik las op OVPro 10 elektrische bussen aangeschaft voor lijn 1. Dat lijkt me dan geen proefrijden meer.

Globetrotter
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Globetrotter » za 22 okt 2016, 01:08

CamilleKreemers schreef:Er zijn voor utrecht zoals ik las op OVPro 10 elektrische bussen aangeschaft voor lijn 1. Dat lijkt me dan geen proefrijden meer.

Nee, dat snap ik. Maar ik bedoel of het al bekend is of het type bus op de foto ook daadwerkelijk in Utrecht gaat rijden of dat het een ander type elektrische bus wordt?

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 432
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » za 22 okt 2016, 19:59

Dit is model Ebusco 2.0 als ik me niet vergis, en er is inmiddels een 2.1. Dat is die met het MAN neusje (1 op 1 kopie?), ik hoop dat we die krijgen natuurlijk.

hetwagenparkje
Berichten: 5
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 01:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor hetwagenparkje » ma 24 okt 2016, 15:18

Weet iemand misschien of Arriva nog plekken in Groningen/Drenthe heeft waar momenteel materieel opgeslagen wordt? Ik was een tijdje terug in Meppel (terrein was afgesloten) en Assen en vond daar eigenlijk niets van bussen meer terug. Er moeten nog wel een aantal bussen zijn die men nu niet gebruikt, maar die lijken "verstopt."

ov'tje
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor ov'tje » ma 24 okt 2016, 16:04

Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.

Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor groningen » ma 24 okt 2016, 18:10

De nieuwe serie bussen met nummer 3300 en hoger wordt werkelijk op haast alle lijnen gebruikt. Nu weer op 5 richting P + R Haren.

Jorn
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Jorn » ma 24 okt 2016, 18:25

ov'tje schreef:Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.

Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.


Arriva Touring heeft een heleboel bussen aan de Bornholmstraat staan, ook Scania Omnilinks etc.

busfanNL
Berichten: 1918
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor busfanNL » ma 24 okt 2016, 21:35

ov'tje schreef:Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.

Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.

Oosterwolde gaat gebruikt worden voor de concessie ZOWAD.

Gebruikersavatar
Lijn65
Berichten: 665
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Lijn65 » ma 24 okt 2016, 22:53

groningen schreef:De nieuwe serie bussen met nummer 3300 en hoger wordt werkelijk op haast alle lijnen gebruikt. Nu weer op 5 richting P + R Haren.

Dat is de bedoeling ook, de LE'tjes zijn niet voor een specifieke lijn bedoeld
Groningen - Zoutkamp

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 432
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » di 25 okt 2016, 10:57

Ze zitten inderdaad overal. Ik heb gisteren voor het eerst met zo'n ding gereden, en wat mij betreft gaan ze alle LE's vervangen :D Er valt weinig te verbeteren.
Wel wat minpuntjes hoor. Oa de versnellingsbak, bij 35 km/u al in de 6e versnelling. Had liever gezien dat ze bij een km of 60 pas naar de 6 zouden schakelen, zoals de Integro's doen en zoals een streekbus altijd zou moeten doen. En de stempel zit in de weg als je de cabinedeur opent, komt dan tegen de boordcomputer aan. Geen volledige airco is ook jammer, wat kost zoiets nou extra?
Verder, man man man wat een bus. Xenon verlichting is zo veel beter dan de oude halogeen projectoren, de borstels op de voorwielen houden echt de linker spiegel schoon bij regen, cruise control, deurbediening nu ook bij de linker hand, geveerde stoel.
Verbruik is ook erg laag. Cruise control op 40 en hij slurpt een litertje of 13-14 per 100 km. De gelede C2's pakken daar zomaar 20 liter.

CamilleKreemers
Berichten: 3028
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor CamilleKreemers » di 25 okt 2016, 11:21

hoeveel versnellingen zijn er in een bus aanwezig dan?

hetwagenparkje
Berichten: 5
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 01:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor hetwagenparkje » di 25 okt 2016, 11:40

ov'tje schreef:Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.

Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.


Het is inderdaad een kort lijst geworden, om concreet te zijn: van de 6257, 8024, 8038, 8055 en 8057 heb ik staan dat deze laatstelijk niet meer reden. Die paar bussen kun je dus vrij eenvoudig verstoppen. Verder viel het me op dat de 6225, 6228, 6248, 6261, 6293 en 6296 plus de ingedeukte 8215 spoorloos verdwenen zijn.

hetwagenparkje
Berichten: 5
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 01:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor hetwagenparkje » di 25 okt 2016, 11:43

busfanNL schreef:
ov'tje schreef:Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.

Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.

Oosterwolde gaat gebruikt worden voor de concessie ZOWAD.


Zelf kwam ik nog een melding tegen over Assen als opslag voor de 7168, maar heb tevergeefs gezocht eerder dit jaar. Mijn verwachting was dat dit in de hoek van Qbuzz/Drenthe Tours aldaar zou zitten, maar helaas niets kunnen ontdekken.

bartjemestrom
Berichten: 724
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor bartjemestrom » di 25 okt 2016, 12:22

De Arriva stalling in Assen ligt inderdaad 2 deuren verder de zijstraat in bij Qbuzz. Dus aan de Wenckebachstraat

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 432
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » di 25 okt 2016, 13:06

CamilleKreemers schreef:hoeveel versnellingen zijn er in een bus aanwezig dan?


6

nv_busfreak
Berichten: 85
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor nv_busfreak » di 25 okt 2016, 21:55

ov'tje schreef:Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.

Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.
Ik zag er 2 maanden terug nog gele Scania's binnen staan (Meppel) ...

ov'tje
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor ov'tje » di 25 okt 2016, 22:30

Jorn schreef:
ov'tje schreef:Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.

Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.


Arriva Touring heeft een heleboel bussen aan de Bornholmstraat staan, ook Scania Omnilinks etc.

Mja, die worden zo nu en dan nog ingezet voor treinvervangend vervoer, evenementenvervoer, etc.
busfanNL schreef:
ov'tje schreef:Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.

Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.

Oosterwolde gaat gebruikt worden voor de concessie ZOWAD.

Had niet anders verwacht, maar bij mijn weten heeft er in het verleden wel overtollig materieel gestaan
nv_busfreak schreef:
ov'tje schreef:Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.

Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.
Ik zag er 2 maanden terug nog gele Scania's binnen staan (Meppel) ...

Gele Scania's, dat kan alleen maar EBS zijn. Lijkt mij werk aan de systemen van Pro Data.

Daarnaast zou in Meppel mogelijk nog een deel van de ongevalstrein van Dalfsen moeten zijn. Twee delen van de trein zijn al op transport naar Polen gegaan voor een eventuele reparatie.

busfanNL
Berichten: 1918
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor busfanNL » wo 26 okt 2016, 15:25

Ik las in het topic van Limburg een bericht van volgens mij Etienne dat er een foto rond gaat van een ex EBS Scania in Limburg.
Edit: de link naar de bussen. viewtopic.php?f=36&t=9306&p=461428#p461105
Deze?

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor groningen » do 27 okt 2016, 19:11

Of die lijn 100 nu een groot succes is?! Zag vanmiddag bus 3067 (niet absoluut zeker qua nummer) als lijn 100 rijden bij de UMCG.

CamilleKreemers
Berichten: 3028
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor CamilleKreemers » do 27 okt 2016, 19:23

ik denk dat je beter kan kijken op HS naar bezetting. Dat lijkt me maatgevender voor het succes dan bij het UMCG.

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor groningen » do 27 okt 2016, 19:37

Snap niet dat men voor een buslijn die weinig vol zit zo'n mooi nummer geven met een zeer lage frequentie.

gebruiker77
Berichten: 897
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor gebruiker77 » do 27 okt 2016, 19:52

Deze buslijn is er ook om lijn 2 te ontlasten, met name voor de vlucht uit Polen, en in minder mate Londen en nog iets minder Kopenhagen. Laatste vlucht veel zakenreizigers, die schat ik niet met een lijnbus reizen, laat staan met een bus die weinig frequent rijdt.

Edit: daarnaast denk ik dat men ook nog niet allemaal op de hoogte is van het bestaan. Eelde Airport krijgt vermoedelijk een investering van enkele tientallen miljoenen. Misschien groeit het dan wel.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe men denkt de Polen reizigers te krijgen in lijn 100 als de winterdienst komt. De vlucht komt om 7.50 aan (meestal eerder), terwijl de rit geland staat om 8.15. Dan zouden alle reizigers in lijn 2 komen die rond dat tijdstip al propvol is en nu al fors vertraagd is.

Wat betreft nummer: ik had 102 logischer gevonden. Lijn 2 naar Eelde en Airport en 102 de snelbus naar GAE. Vanaf december zou 109 dan logisch zijn.
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op do 27 okt 2016, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten