Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

groningen schreef:Ik kan me vergissen, maar zag toch echt een paarse bus met lijn 314 erop.
Dat is onmogelijk. Lijn 314 is van Arriva en die heeft geen paarse bussen. Tevens rijdt lijn 314 vandaag niet.
Basislijn
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

nielsie600 schreef:Ze hadden ook wel al eind november/begin december kunnen beginnen met het omstickeren van de oude/nieuwe bussen en zoveel mogelijk op lijn 140 en 5 inzetten.
Bij veel bedrijven is de marketing het allerbelangrijkste( en dat is het ook). De kunst is bij een nieuw product en gouden regel (Q-link 6) is om direct je marketing goed te hebben en niet naar 2/3 week zoals nu het geval is.
Aan het plafond van alle Q-linkbussen hangt die 'metrokaart' van het Q-linknetwerk. Die kloppen allemaal niet meer, want 11 moest perse 1 worden (waarom, als 15 wel 15 blijft) en 6 is erbij gekomen. Al dat geknoei is sowieso zonde van het geld.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Het klinkt mij allemaal als een aardig zooitje daar in Grun'n, laat ze eerst maar eens beginnen dat mislukte lijnkleurenfestijn stop te zetten.
En dan concentreren op de lijnnummering, hint: 1, 2, 3,.........enzovoort.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Is de Kerstman van Qbuzz 74 hier al langs geweest?



:roll:



:roll:



:roll:

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/172007/Ge ... arrie-Jans
hej*
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

groningen schreef:Lijn 6 had even voor 18.30 Ketwich Verschuurbrug als eindbestemming met als toevoeging (Gro. Het past natuurlijk niet op de bus; aan alle kanten niet. Wat is die bus van plan? Achteruit rijden en naar de depot gaan. Een P + R Haren bus had Linie 5 op de zijkant staan.
Die bus (nieuwe C2G) filmde alle haltes op de koersfilm... Geen idee hoe, maar hij filmde wel P+R Haren, tot hij een halte naderde. 5 Linie 5 > 5 Zuiderdiep (Groningen). En zo werkte hij alle haltes af. Zag er best grappig uit zo voor een keer.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Geen getoeter meer in Winsum.
Na de tsunami aan ongevallen op een overweg in Winsum, moesten machinisten sinds vorige maand verplicht een geluidsignaal afgeven bij het naderen van betreffende onheilskruising.
Echter, nu blijkt het halve dorp geen nachtrust meer te krijgen, en zal er voortaan alleen nog maar in gevaarlijke situaties (mist) getoeterd worden.
In januari is de overweg verdwenen, dus van korte duur allemaal.

http://nos.nl/artikel/2150597-machinist ... insum.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Ik weet niet of er een seciaal topic voor bestaat, kon het niet vinden, vandaar aan de vaste bewoners van dit onderdeel, en ook die erbuiten.

*O* Gelukkig nieuwjaar *O*
hej*
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Ik fiets hier net een stukje door Groningen heen en merk dan toch dat de betrouwbaarheid van de lichtkrant bushaltes wel steeds lager aan het worden is. Dat is jammer.

Twee voorbeelden
Lijn 171 komt keurig netjes volgens planning aan bij een halte, pictogrammetje "bus boarding time" is te zien op de halte. De bus rijdt door (er wil nl niemand in en uitstappen.) en wat staat er vervolgens op de haltelichtkrant? Dat de bus wordt verwacht 3 minuten later! Dat werkt niet!

Tweede voorbeeld iemand staat te wachten op lijn 1, volgens de lichtkrant moet ie nog langskomen. Ik fiets een stukkie door en.... Lijn 1 staat al te wachten bij station Noord, wat te vroeg, kan. Maar geef dat dan aan bij de haltes!

In beide gevallen worden mensen voor de gek gehouden! In het ene geval is de frequentie dan 10 minuten in het andere geval 30 minuten. Je zult als passagier maar op tijd staan. (Sollicitatie gesprek, vervolg ov, etc.) persoonlijk vind ik het systeem veel te duur voor dit soort fouten of marges zoals dat dan professioneel wordt genoemd.
hej*
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

Ook leuk om te weten dat de des betreffende bus de 133. Volgens het bord is die 6 uren te laat.

Afbeelding2017-01-02_09-53-44 by Jeroen pijper photography, on Flickr
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

geert4OV schreef:Ik fiets hier net een stukje door Groningen heen en merk dan toch dat de betrouwbaarheid van de lichtkrant bushaltes wel steeds lager aan het worden is. Dat is jammer.

Twee voorbeelden
Lijn 171 komt keurig netjes volgens planning aan bij een halte, pictogrammetje "bus boarding time" is te zien op de halte. De bus rijdt door (er wil nl niemand in en uitstappen.) en wat staat er vervolgens op de haltelichtkrant? Dat de bus wordt verwacht 3 minuten later! Dat werkt niet!

Tweede voorbeeld iemand staat te wachten op lijn 1, volgens de lichtkrant moet ie nog langskomen. Ik fiets een stukkie door en.... Lijn 1 staat al te wachten bij station Noord, wat te vroeg, kan. Maar geef dat dan aan bij de haltes!

In beide gevallen worden mensen voor de gek gehouden! In het ene geval is de frequentie dan 10 minuten in het andere geval 30 minuten. Je zult als passagier maar op tijd staan. (Sollicitatie gesprek, vervolg ov, etc.) persoonlijk vind ik het systeem veel te duur voor dit soort fouten of marges zoals dat dan professioneel wordt genoemd.
Heb je deze klacht ook doorgegeven aan het OV-Bureau inclusief tijdstippen, lijnen, richtingen en locaties? Vooral als het iets is wat je vaak tegenkomt is dit misschien iets dat ze daar willen weten.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Moet die busboer toch zelf in de gaten houden?
Meende, dat het een digitaal systeem is, dus zal er ook wel iets van een digitaal beheersysteem achter zitten.
En een beetje beheersysteem zal toch zeker de core-functionaliteit van die panelen moeten kunnen monitoren en bijstellen.

Of was dat de duurdere versie? :evil:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

geert4OV schreef:Je zult als passagier maar op tijd staan. (Sollicitatie gesprek, vervolg ov, etc.)
Wat heeft dat te maken met de DRISsen? Dat heeft lijkt mij meer te maken met de dienstregeling zelf.
Basislijn
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Toen ik vanuit Vinkhuizen onderweg was naar Hoofdstation met lijn 7 vanavond werd de bus vlak voor het oprijden van de Ringweg bekogeld met twee eieren. Eentje belandde vol op de voorruit, schrok mij rot. Chauffeur heeft er wel zijn pauze op station voor op moeten offeren om naar de Peizerweg te rijden om de ruit schoon te maken.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Bjarte »

geert4OV schreef:Wat te vroeg, kan.
Nou nee, dat vind ik dus niet kunnen. Laatst kwam ik 6 minuten voor tijd bij de halte Hoornseplas aanlopen voor lijn 9. Rijdt die ei**l gewoon voor mijn neus weg. Kun je dus 35 minuten wachten en zul je ook nog zien dat de volgende bus 5 minuten vertraagd is, dus 40 minuten wachten! Heb de auto maar gepakt. Het lijkt steeds vaker voor te komen dat bussen te vroeg wegrijden. Ik vind dat vele malen erger dan 5 minuten te laat.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 9 Zuiderdiep richting Martini Ziekenhuis en De Punt wil ook gerust 5 minuten eerder komen in de ochtend en avond. Regelmatig vertrekt men op stadslijnen ook eerder dan het officiële vertrek punt.

Ik kon daarom de actie mbt staken door stadschauffeurs moeilijk begrijpen. Het takenpakket, oké, maar tijdsdruk op welke lijnen dan? De stadslijnen liggen echt zo ruim in de tijd. Er zitten pauzes bij van tot 20 minuten bij De Punt. Lijn 8 zit ruim, etc. Lijn 7 zat krap door de omleidingen rondom Kraneweg. Als je dat nog meer verruimt, wordt de punctualiteit alleen maar minder.

Om het positief af te sluiten, ruime meerderheid wacht keurig de tijd af. Maar vantevoren weet je natuurlijk niet of dat zo is, als je geen app hebt. Bjarte, je kunt prima OVinfo downloaden op je telefoon. Dan weet je of een bus eerder is.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Indien een bus te vroeg vertrekt, is het zeer raadzaam om een klacht in te dienen (Ik zou het zelf toejuichen). Qbuzz kan dan namelijk uitzoeken wat er mis is en daarna eventueel de chauffeur toespreken hierover. Te vroeg rijden vind ik namelijk niet kunnen, al kan het heel soms niet anders zijn als er verderop een omleiding komt die meer tijd komt en daarachter een kritische aansluiting zit.

Met pauzes worden denk ik officiële in de dienst staande pauzes bedoelt. Daarin kan het voorkomen dat daarin wel naar het minimum toegestane tijd gegrepen is. Indien je dan wel met de bus te laat ben, heb je officieel geen pauze meer gehad. Kan de stadsdienst daarnaast het hebben over de spitsuren en de daarbij behorende rijtijd? In de daluren en avonduren kan je me niet indenken dat de dienstregeling te ruim is.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Hoornseplas is niet structureel te vroeg als ik bijv de gegevens van gisteren bekijk. Tussen -2 en +3; dus 100% punctualiteit volgens OVbureau.

Camille, welke lijnen denk jij dat in de spitsuren krap zitten. De meeste vertraging wordt later op de lijn weer ingelopen..
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Maar het probleem is niet dat de bus structureel te vroeg is, maar dat het gewoon kut is dat een chauffeur 5-6 minuten te vroeg is, wat erg goed mogelijk is qua rijtijden op lijn 9, en dan niet even wacht terwijl dat bij een halte als Hoornseplas prima veilig kan. Ik vind dat ook een kwalijke zaak en weet dat Qbuzz zelf daar ook best streng in is. Niemand heeft daar iets aan, er stappen zo weinig mensen in Eelde in richting De Punt en die instappen hebben er ook last van. Dat lijkt me niet de bedoeling van openbaar vervoer.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ik bedoel meer dat het niet direct aan de rijtijden ligt (alle ritten van gisteren tussen -2 en +3 is toch netjes) maar meer dat de chauffeur vermoedelijk ook te vroeg is vertrokken vanaf beginpunt (en blijkbaar lak had aan de tijden). Het is overigens wel zo dat de vervroeging afneemt rondom Martini Ziekenhuis. Die haltes staan relatief strak in de tijd.

Om trouwens 5 minuten in Eelde te gaan wachten in de Raadhuislaan of iets dergelijks is ook niet echt fijn voor reizigers die uit Groningen komen. Dan kunnen de tijden beter worden aangepast. Bijv rijtijd verplaatsen naar de laatste halte van lijn 9 (wat ze dus al doen voor een deel). De verbinding Eelde > De Punt wordt echt weinig gebruikt. Kwalijker vind ik te vroeg vertrekken in het centrum én bijv een lijn 8 in Coendersborg richting HS, die vertrekt zelfs overdag met -3 a -4.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Het nadeel is eigenlijk dat je de rijtijden in hoeveelheden van 15 minuten wil hebben (bij halfuursdienst). Ik beschouw lijn 9 even als halfuursdienst door de twee routevarianten.

De huidige lijn 8 doet er momenteel 56 minuten over, dus minder dan 60 minuten. Wil je de route versnellen sta je dus op het eindpunt langer stil. Je kan de route wel versnellen, maar dan moet je de lijn tot 44 minuten inkorten. Dat is dus 12 minuten sneller en ik weet niet of je Qbuzz dat kan laten realiseren met de huidige infra. In de avonduren heeft lijn 8 tot Martini de 44 minuten gehaald en ik denk niet dat dat dan overdag tot Hoogkerk lukken gaat. Wel zou je dan een infrapakket moeten realiseren en doorvoeren om een omloop te besparen.

Lijn 9 zijn twee halfuursdiensten (Wijert - Reitdiep en Eelde - Station Noord). De takken HS - Wijert en HS - Eelde mogen dus of 15 minuten of 30 minuten verschillen. Daarnaast zijn de takken Paddepoel - Station Noord / Reitdiep gelijk aan elkaar. De overal rijtijd moet idealiter daarnaast ook onder de meervoud van 15 minuten zijn. Momenteel geldt: Wijert - Reitdiep: 41 min. , Eelde - Station Noord: 62 min.
De lange tak wijkt ervan af, maar om dat te verbeteren zou je OF het interval op het gemeenschappelijk deel laten vervallen van de strakke kwartiersdienst of de omloop door laten rijden op een andere lijn (momenteel lijn 64). Andere optie is de minuten keertijd in de Wijerttak verminderen (scheelt twee minuten), maar daarmee win je vast geen grote aantallen rijtijd om te besparen.

Hierbij zit denk ik ook direct het nadeel van de Groningse stadsdienst. Je wilt het efficiënt hebben (rijtijd rond meervouden van 15 minuten), maar ook niet te veel stilstand tijdens/tussen ritten hebben, omdat je daarvoor wel geld moet uitgeven. Het kan wellicht efficiënter, maar dan moet je sloten geld in de infra uitgeven om het netwerk logisch te maken. Ik weet niet of de gemeente Groningen met al haar anti-OV-maatregelen daarvoor te porren is.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

CamilleKreemers schreef:Het nadeel is eigenlijk dat je de rijtijden in hoeveelheden van 15 minuten wil hebben (bij halfuursdienst). Ik beschouw lijn 9 even als halfuursdienst door de twee routevarianten.
Lijn 9 zijn twee halfuursdiensten (Wijert - Reitdiep en Eelde - Station Noord). De takken HS - Wijert en HS - Eelde mogen dus of 15 minuten of 30 minuten verschillen. Daarnaast zijn de takken Paddepoel - Station Noord / Reitdiep gelijk aan elkaar. De overal rijtijd moet idealiter daarnaast ook onder de meervoud van 15 minuten zijn. Momenteel geldt: Wijert - Reitdiep: 41 min. , Eelde - Station Noord: 62 min.
De lange tak wijkt ervan af, maar om dat te verbeteren zou je OF het interval op het gemeenschappelijk deel laten vervallen van de strakke kwartiersdienst of de omloop door laten rijden op een andere lijn (momenteel lijn 64). Andere optie is de minuten keertijd in de Wijerttak verminderen (scheelt twee minuten), maar daarmee win je vast geen grote aantallen rijtijd om te besparen.
Je kunt daarbij nog toevoegen dat je op het busstation De Punt aansluitingen hebt, wat het nog gecompliceerder maakt.

Medio 2017 komt lijn 64 HS - Station Noord te vervallen. Ik ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Ik verwacht dat men lijn 7 weer gaat inkorten tot VInkhuizen. Het traject Vinkhuizen - Station Noord wordt dan een nieuwe lijn. Qua rijtijd is dit ongeveer gelijk aan HS - Station Noord (via Oosterpark).
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

De 3025 stond bij Oosterbroek (net na Airport) defect langs de weg. Motorklep stond open en er stond een busje van Wensink naast.

De AirportLink van 17:35 (vermoedelijk) richting Groningen was ook veel later vetrokken, die ging rond 18:00 weg. Gok dat hij gewacht heeft op de vlucht.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

En daar is de line-up van de Grunnsonic Bussessions op de Q-Link lijnen op 13 januari. Kleuren op de website kloppen nog niet.
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Karimbu »

Lijn 4 rijdt scooter aan op oliemuldersbrug. Scooter total loss.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Dat het daar zo vaak goed gaat verbaasd me vooral

Linkje naar 112 Groningen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten