Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor geert4OV » vr 03 feb 2017, 15:59

Volgens Jan van Selms Tweet zijn de dashboardgegevens van December bekend. En er is sprake van een aansprekende stijging. (Kilometers, passagiers en dekking) gelijktijdig een best wel lage score op de punctualiteit rond de 79%

Volgens mij is dat nog te vroeg om toe te schrijven aan mbo-ov kaarten.

Is dat dan een gevolg van de nieuwe dienstregeling? Of vallen andere lijnen positief op?

Of het 'gratis' reizen met het ov in de stadslijnen van Emm'n :mrgreen:
hej*

CamilleKreemers
Berichten: 3028
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor CamilleKreemers » vr 03 feb 2017, 16:42

Jippie, gegevens in Excel overnemen en vergelijken waar de groei zit. Nadeel van al die andere lijnkoppelingen is dat daardoor deze maand zeer ingewikkeld is in te vullen. Het is natuurlijk zeer goed dat de aantallen reizigers en kilometers stijgen. Laten we hopen dat de groei doorzet en er fors extra inkomsten gerealiseerd kan worden.

Overigens gratis reizen worden niet genoteerd door het OV-systeem, omdat het uitstaat. Ik weet dus niet of die aantallen reizigers ook terug te vinden zijn in het dashboard.

Gebruikersavatar
Lijn65
Berichten: 665
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Lijn65 » vr 03 feb 2017, 22:58

geert4OV schreef:Volgens mij is dat nog te vroeg om toe te schrijven aan mbo-ov kaarten. (...) Of het 'gratis' reizen met het ov in de stadslijnen van Emm'n :mrgreen:

Die mbo'ers hebben toch pas sinds 1 januari gratis ov? dan zie je daar in december inderdaad niks van terug.
Alle 4 Emmer stadslijnen hebben in december minder passagiers vervoerd dan in november, dus dat gratis reizen zie je niet terug op het dashbord.
Groningen - Zoutkamp

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5636
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Chrysa » vr 03 feb 2017, 23:15

geert4OV schreef:Of het 'gratis' reizen met het ov in de stadslijnen van Emm'n :mrgreen:

:?:

Pim-AllianceB95
Berichten: 969
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » zo 05 feb 2017, 05:44

Lijn65 schreef:
geert4OV schreef:Volgens mij is dat nog te vroeg om toe te schrijven aan mbo-ov kaarten. (...) Of het 'gratis' reizen met het ov in de stadslijnen van Emm'n :mrgreen:

Die mbo'ers hebben toch pas sinds 1 januari gratis ov? dan zie je daar in december inderdaad niks van terug.
Alle 4 Emmer stadslijnen hebben in december minder passagiers vervoerd dan in november, dus dat gratis reizen zie je niet terug op het dashbord.


Ja, maar een 'gewone' maand met een maand met feestdagen en vakanties vergelijken levert wel een scheef beeld op.

CamilleKreemers
Berichten: 3028
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor CamilleKreemers » zo 05 feb 2017, 11:07

Ik controleer liever gelijke maanden met elkaar, omdat je dan gelijke verhoudingen hebt.

Emmer Stadslijnen: 2015 ongeveer 170.000 km en 2016 ongeveer 185.000 km. Dat is een groei van ongeveer 15.000 km, wat toch mooi meegenomen is.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 4545
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor isadora » zo 05 feb 2017, 11:19

Is die toename toe te wijzen aan het gratis vervoer in Emmen, waarover ik ergens in dit forum las?
En zo ja, in welke mate?
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

gebruiker77
Berichten: 897
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor gebruiker77 » zo 05 feb 2017, 11:29

Vorig jaar was in deze periode ook gratis reizen. Het is volgens mij wel zo dat er meer gereisd werd dan vorig jaar gedurende deze periode.

CamilleKreemers
Berichten: 3028
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor CamilleKreemers » zo 05 feb 2017, 12:04

Gratis reizen op stadsdiensten houdt in dat er niet ingecheckt hoeft te worden. Dan eindigen die gegevens NIET in het dashboard, zover ik weet. Wel betaalt de gemeente de kosten van het vervoer.

Ik hoop dat de komende jaren het gebruik van de bus gaat groeien met meerdere procenten, zodat het OV steeds uitgebreider kan worden. Dat zou voor de mobiliteit rond Groningen en Emmen het beste zijn namelijk.

Gebruikersavatar
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JP13357 » zo 05 feb 2017, 17:56

gebruiker77 schreef:Betekent dat ook dat het nog wel even duurt voordat die Capacity's instromen? Anders hadden ze vast nog niet die bus bestickerd. Airportlink (lijn 100) zou ook in 2017 elektrisch gaan rijden. Is al bekend wanneer deze bussen, de capacity's en de eventuele waterstofbussen komen?
Er komen wel steeds meer nieuwe streekbussen de dienstregeling in. Vandaag rijden er maar liefst 7 nieuwe standaard streekbussen op de stadslijnen 2, 8, 9 en 64. Aparte is dan wel dat er vrijwel altijd nieuwe streekbussen op die lijnen worden ingezet, in plaats van 'oude'. Misschien bewust gepland. Er staat op die bussen ook 'voor stad en streek'.


Op dit moment rijdt er een elektrische ebusco met de airport link bestickering rond en een Vanhool ag330 waterstof demobus.
Hier onder zijn er foto's gemaakt.

AfbeeldingQbuzz Airport Link Ebusco + Vanhool Ag330 Fuel Cell demo Bus Groningen by Jeroen pijper photography, on Flickr

AfbeeldingVan Hool AG330 Demo bus Fuel Cell Waterstof bus by Jeroen pijper photography, on Flickr
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32972
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Daniel » zo 05 feb 2017, 18:01

Toch knap dat ze die waterstof tegenwoordig door elektriciteitskabels in de bus krijgen... Die Van Hool is dus gewoon 'n hybride bus alleen dan met waterstof als brandstof i.p.v. diesel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

CamilleKreemers
Berichten: 3028
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor CamilleKreemers » zo 05 feb 2017, 18:03

hoeveel elektrische en watersstofbussen komen er eigenlijk?

Gebruikersavatar
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JP13357 » zo 05 feb 2017, 18:04

Gaat inderdaad om een Hybride hier in deze pdf wat meer informatie http://www.vanhool.be/ENG/openbaar%20ve ... 20mail.pdf Ik heb echt geen idee hoeveel bussen er komen. Dit vond ik al een aparte vondst. Ik wist wel dat er elektische bussen gaan rondrijden als lijn 100
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD

gebruiker77
Berichten: 897
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor gebruiker77 » zo 05 feb 2017, 19:20

Bedankt voor de informatie en foto's. Ik heb ze nog niet rond zien rijden.... misschien de elektrische volgende week?

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 432
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » zo 05 feb 2017, 22:17

Hybride? Het is toch 'gewoon' en elektrische bus, aangedreven door de elektromotor, en de elektriciteit komt uit de waterstofcell?
Net zoals de HESS eigenlijk ook een elektrische bus is, maar aangedreven door elektriciteit uit de diesel aggregaat. Echt een hybride kon je dat ding niet noemen, met hooguit 400 meter rijden zonder dieselmotor.

Heet deze Van Hooll echt grote accu's om de bus kilometers te laten rijden dan?
En zo lang de productie van waterstof nog 1,25 keer zoveel energie kost om te maken dan wat het oplevert is dit niet de toekomst. Elektriciteit wel hoor, maar niet uit deze bron.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32972
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Daniel » zo 05 feb 2017, 22:23

Eigenlijk alles wat niet puur op accu's rijdt heet nu eenmaal een hybride bus. En ja, het enige wat die eigenlijk puur elektrisch doen is optrekken. Wat dan ook nog van het type afhangt, want er zijn ook hybrides waarbij de dieselmotor continu meedraait.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Nicketick
Berichten: 599
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Nicketick » zo 05 feb 2017, 22:47

Ik mag hopen dat die Ebusco niet wordt opgeladen door dat aggregaat dat er naast staat? Dan schieten we er qua uitstoot niets mee op..
Benieuwd wanneer ze in dienst komen, wat wordt het nummer van die Ebusco eigenlijk?

Kevster
Berichten: 912
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Kevster » zo 05 feb 2017, 23:07

Deze gaat weer terug, er komen twee nieuwe.

Nicketick
Berichten: 599
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Nicketick » zo 05 feb 2017, 23:32

Dus als ik het goed begrijp gaat deze Ebusco dan op proef rijden in reizigersdienst en komen er later twee nieuwe?

Kevster
Berichten: 912
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Kevster » zo 05 feb 2017, 23:39

Volgens mij komt deze niet eens op dienst, waarom er stickers op zitten is mij ook een raadsel. Wellicht promotiedoeleinden?

Nicketick
Berichten: 599
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Nicketick » ma 06 feb 2017, 01:19

Vond wel deze foto nog, blijkt om de demobus te gaan die eerder in Bremen heeft gereden: Link

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 432
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » ma 06 feb 2017, 09:56

Nicketick schreef:Ik mag hopen dat die Ebusco niet wordt opgeladen door dat aggregaat dat er naast staat? Dan schieten we er qua uitstoot niets mee op..

Jawel dus ;) Er is aan de Peizerweg niet genoeg capaciteit om die bussen te laden.

CamilleKreemers
Berichten: 3028
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor CamilleKreemers » ma 06 feb 2017, 10:05

waar slaat dat dan weer op, zoiets regel je toch van tevoren dat je wel de capaciteit hebt? Dat wordt wat als een vervoerder straks bijvoorbeeld de Groningse stadsdienst 100% elektrisch wil gaan uitvoeren.

gebruiker77
Berichten: 897
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor gebruiker77 » ma 06 feb 2017, 10:08

JeroenSpock schreef:
Nicketick schreef:Ik mag hopen dat die Ebusco niet wordt opgeladen door dat aggregaat dat er naast staat? Dan schieten we er qua uitstoot niets mee op..

Jawel dus ;) Er is aan de Peizerweg niet genoeg capaciteit om die bussen te laden.


Hoeveel CO2 zou je dan eigenlijk besparen?

- Die bussen zijn vermoedelijk al een stuk duurder. Met dat geld had je ook OV in kunnen kopen om zo meer mensen uit de auto te halen.
- De omzetting diesel aggregaat --> elektriciteit zal ongetwijfeld niet een rendement van 100% halen.

Het zou interessant zijn om te weten hoeveel % van de elektriciteit van het net komt, en hoeveel van het aggregaat.

Ik ben me ervan bewust dat het natuurlijk een voorbereiding is op volledig elektrisch rijden. Hoe eerder dat kan, hoe beter het is. Het moet alleen niet zo zijn dat de uitstoot elders omhoog gaat (door minder OV-reizigers bijv). Zo duurzaam mogelijk moeten we wat mij betreft leven.

Qbuzzie
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 13:22
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Qbuzzie » ma 06 feb 2017, 19:56

Op 10 februari is de officiële presentatie van de waterstof en elektrische bus.

Bron: http://www.gic.nl/bereikbaarheid-verkeer/qbuzz-zet-eerste-waterstofbussen-in-in-groningen
De wielen van de bus gaan rond en rond...


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 4 gasten