De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 746
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Wo 13 Aug 2014, 17:40

De HESS 3492 stond samen met de 3650 vanmiddag bij Wensink achter de Arriva Touring garage.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor marlies » Wo 13 Aug 2014, 17:43

Over Arriva Touring gesproken, zag vandaag een oude Waterland-scania in Groningen vanwege de KEI-week :)

marcel.nl
Berichten: 334
Lid geworden op: Do 06 Feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor marcel.nl » Wo 13 Aug 2014, 17:59

marlies schreef:Over Arriva Touring gesproken, zag vandaag een oude Waterland-scania in Groningen vanwege de KEI-week :)

Ja dat zal die zijn die normaliter in Leeuwarden rijdt.
Nog steeds jammer dat die niet veel meer rondrijden.

Jelmer
Berichten: 386
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Jelmer » Wo 13 Aug 2014, 19:04

begrijp ik het nou goed dat de Hess wagens zijn omgenummerd van 3550-3552 naar 3490-3492?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25940
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Daniel » Wo 13 Aug 2014, 19:12

Omgenummerd lijkt me een groot woord, die dingen hebben toch überhaupt nog niet met nummers erop rondgereden?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

rener
Berichten: 204
Lid geworden op: Do 25 Apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor rener » Wo 13 Aug 2014, 19:13

hess omgenummerd klopt.

arriva touring scania 7856 in gewone uitvoering en 7861 in borkum uitvoering. Verder weet ik dat er in oosterwolde in de garage van arriva ook wat oude scania's staan.

MdJ
Berichten: 3873
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor MdJ » Wo 13 Aug 2014, 19:42

Heeft er ook eentje tijdelijk op Ameland gereden, omdat de 223 nogal veel problemen met de geleding heeft. (o.a: weer terug op Ameland en het probleem deed zich nogsteeds voor).

Nu op Ameland: 6612-6615, 252(met de bekende bestemmingsbordjes ipv een werkend bestemmingsdisplay) en de 7806.
Bij twijfel: gebruik beton.

Pim-AllianceB95
Berichten: 777
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Wo 13 Aug 2014, 19:50

Dat lijkt me allemaal erg relevant als het gaat om Qbuzz in GD, inderdaad.

Het komt zeer regelmatig voor dat het RIS een datum van tien jaar eerder tonen trouwens, is al vanaf het begin een probleem :mrgreen:

ov'tje
Berichten: 262
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor ov'tje » Wo 13 Aug 2014, 23:15

marlies schreef:Over Arriva Touring gesproken, zag vandaag een oude Waterland-scania in Groningen vanwege de KEI-week :)

Klopt. Daarnaast nog een Qliner met dat witte bord op de zijkant ook rond zien rijden.

Iig zijn de 7170-7172, 7181, een Setra en 2 MAN-touringcars van Arriva niet in Groningen, want die zitten op treinvervangend vervoer tussen Leeuwarden en Stavoren. Er rijdt meer, maar heb lang niet alles waar kunnen nemen :P

OT: zag vandaag dat er nog steeds 12 meter bussen rondreden op lijn 15 en onder meer streekgelede 3521 op lijn 11.

marcel.nl
Berichten: 334
Lid geworden op: Do 06 Feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor marcel.nl » Do 14 Aug 2014, 08:50

Als ik het goed begrijp is vandaag de presentatie van nieuw materieel op de Grote Markt. Ik concludeer dat de nieuwe kleine bussen voor Oost Groningen er dus zijn. Dan snap ik niet waarom nu gewacht wordt om die in te zetten. Hier op de lijnen rond Winschoten zit in de vakantie geen hond en nu rijden die grote citaro's hier hun rondjes. Zou zeggen dat die dan zsm van de weg gaan om met kleinere bussen te rijden, juist in de vakantie :roll:

Kevster
Berichten: 749
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Kevster » Do 14 Aug 2014, 09:10

Het is toch logisch dat die bussen er vier dagen voor de eerste inzet zijn? Er moeten bijv. ook nog kinderziektes uitgehaald worden waar mogelijk en programmeerwerk worden gedaan? En daarbij ook contracten he...

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor marlies » Do 14 Aug 2014, 10:05

Alsof 4 dagen langer rondrijden met onnodig grote bussen het verschil gaat maken op de jaarrekening...

marcel.nl
Berichten: 334
Lid geworden op: Do 06 Feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor marcel.nl » Do 14 Aug 2014, 10:52

marlies schreef:Alsof 4 dagen langer rondrijden met onnodig grote bussen het verschil gaat maken op de jaarrekening...

Ze zullen er toch al wel eventjes zijn, of rijden ze direct uit de fabriek naar Grote Markt :mrgreen:

Kevster
Berichten: 749
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Kevster » Do 14 Aug 2014, 14:29

Vanmorgen op de Grote Markt gehoord: er is er eentje en die heeft nog geen Qbis, Chipkaartlezers of wat dan ook. De kabelbomen liggen nog bij het dashboard zeg maar.

Nicketick
Berichten: 278
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Nicketick » Do 14 Aug 2014, 16:37

Qbuzz wisselt perron M en N om. Zal waarschijnlijk met de nieuwe Qliners te maken hebben, maar perron M is juist korter dan N lijkt het.. http://qbuzz.nl/GD/plan-mijn-reis/actue ... groningen/

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor marlies » Do 14 Aug 2014, 17:27

Misschien dat de draai beter/veiliger te maken is bij perron M

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25940
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Daniel » Do 14 Aug 2014, 19:44

Ik zag trouwens op foto's op Twitter dat de Hess wel een kleurenfilm heeft, terwijl het eerst leek van niet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Jelmer
Berichten: 386
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Jelmer » Do 14 Aug 2014, 19:56

is er een overzicht van wat er aan nieuw materiaal komt/is?
Ik begreep 26 x Intouro, serie 3650-3675??
Natuurlijk 3x Hess 3490-3492
En ik zag een MB Sprinter met nummer 3882.
Komt er nog meer?

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9438
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Michael » Do 14 Aug 2014, 20:15

Intouro's komen er niet bij Qbuzz. Dat zijn Integro's
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Hans
Berichten: 421
Lid geworden op: Di 06 Apr 2010, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Hans » Do 14 Aug 2014, 21:05

Allemaal nieuwe bussen, terwijl er nog zat ander goed spul rijdt volgens mij.

En maar meer snijden op de zwakke lijnen, zodat die nog zwakker worden.
Het is mij wel duidelijk dat Qbuzz zich concentreert op Groningen Stad en de rest als pure noodzaak beschouwt omdat dat nu eenmaal in hetzelfde contract zit.

Pim-AllianceB95
Berichten: 777
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Do 14 Aug 2014, 21:20

Daar heeft Qbuzz vrij weinig over te zeggen. Het is onder meer een samenwerking van de overheden alhier, die tot gevolg heeft dat er én minder uitstoot plaatsvindt én minder tot bijna niet meer hoeft te worden versterkt op de Qliners en 11, hetgeen een bijzonder dure aangelegenheid is. De bussen zijn overigens geleased en voorzien van een zware motor zodat die zonder problemen elders in de wereld weer door MB kunnen worden 'uitgezet'.

Hans
Berichten: 421
Lid geworden op: Di 06 Apr 2010, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Hans » Do 14 Aug 2014, 21:25

Ja, daar heb je een punt natuurlijk dat Qbuzz niet alles voor het zeggen heeft.

Grootheidswaanzin bij de overheden wordt steeds gekker. Als het maar nieuw, schoon en luxe is. Maar dat het elders ten koste gaat van voorzieningen (zo zie ik het dan, de vervoerder zal de exploitatie toch sluitend moeten krijgen) dat boeit de hoge heren niet.

Mijn collega's reden vroeger wel 15-16 jaar met dezelfde bussen.... en nu vernietigen we overal nog prima functionerend kapitaal.

Pim-AllianceB95
Berichten: 777
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Do 14 Aug 2014, 21:27

Dit gaat in zijn geheel niet ten koste van bussen elders - het leidt juist tot een aanzienlijke kostenbesparing op de zware (en zwakke, Oost-Groningen) lijnen waardoor andere leuke dingetjes als een lijn 88 of 22 nog steeds geboden kunnen worden.

CamilleKreemers
Berichten: 2632
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 14 Aug 2014, 21:32

Als provincie is het ook erg als de bus natuurlijk 'oud' is geworden. Vaak mag de bus niet ouder dan 8 jaar zijn.
Ik vraag me soms wel af of een bus ouder dan 8 jaar zo erg is. Momenteel worden kwalitatief goede bussen gedumpt, omdat het geëist is.

Los daarvan. Als we alle versterking gaan omzetten naar vaste ritten, zal vast een groot deel uit het platteland worden gehaald. En daar willen we eigenlijk ook weer bussen overhouden om een mogelijkheid te bieden. Ik ben in deze situatie niet treurig om nieuw materieel.

Hans
Berichten: 421
Lid geworden op: Di 06 Apr 2010, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Hans » Do 14 Aug 2014, 21:54

Pim-AllianceB95 schreef:Dit gaat in zijn geheel niet ten koste van bussen elders - het leidt juist tot een aanzienlijke kostenbesparing op de zware (en zwakke, Oost-Groningen) lijnen waardoor andere leuke dingetjes als een lijn 88 of 22 nog steeds geboden kunnen worden.


Ik betwijfel dit ten zeerste Pim, maar jij hebt er beter zicht op als 'local'.
Op afstand zie ik naar mijn mening bij een dienstregelingwijziging toch geregeld lijnen voorbij komen die geheel of gedeeltelijk vervallen. Nu per nieuwe winterdienst ook weer:

Onderstaande drie lijnen rijden voortaan niet meer op zaterdag:
Lijn 91 Loppersum – Appingedam
Lijn 95 Ten Boer – Appingedam
Lijn 96 Delfzijl – Appingedam
En ook het nachtnet wordt uitgedund.

De uren die hiermee vrij komen kunnen weer gebruikt worden om elders de frequentie te verhogen.

En ja, tuurlijk, ik begrijp ook wel dat Groningen Stad de booming business is en zeker de Campus flink wat vervoer nodig heeft.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten