Pagina 132 van 167

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: di 19 sep 2017, 17:21
door Marrick
Het valt me op dat Q-link 1 regelmatig de aansluiting op de trein richting Leeuwarden in Zuidhorn mist. In het verleden heb ik hierover geklaagd bij Qbuzz, maar sinds de nieuwe dienstregeling is het alleen maar erger geworden. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Voor mij is het extra vervelend, omdat ik dan mijn belbus-aansluiting in Buitenpost mis (dus afbellen en een uur vertraging).

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: di 19 sep 2017, 17:51
door JP13357
De tijden met qlink 1 zijn niet veranderd, maar vanwege de drukte. Het is het begin van het school jaar, meeste studenten blijven thuiswonen. Meeste 1e jaars gaan dan voor de sensor van de achterste deur staan die niet dicht wil gaan, hierdoor loopt de vertraging op en je mist je trein. Waar moet je heen met lijn 12? Is dan niet een overweging om met 133, 39, 139 of 314,304,12,13 te gaan rijden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: di 19 sep 2017, 17:54
door Chrysa
Er rijden wel meer belbussen dan lijn 12 bij Buitenpost hoor. :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: di 19 sep 2017, 18:10
door JP13357
Sinds het arriva is geworden rijdt er daar alleen maar belbussen en een trein. Vroeger reed daar lijn 11 een gewone lijndienst.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: di 19 sep 2017, 18:35
door gebruiker77
Eikenlaan kost ook meer tijd voor bus 1.

Waarom reden er toch veel meer extra bussen op lijn 15? Nu soms zo vol dat je beter met andere lijnen kan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: di 19 sep 2017, 18:36
door CamilleKreemers
aldus Deze site rijden er drie streeklijnen vanuit Buitenpost.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: di 19 sep 2017, 18:52
door Lijn65
JP13357 schreef:De tijden met qlink 1 zijn niet veranderd, maar vanwege de drukte. Het is het begin van het school jaar, meeste studenten blijven thuiswonen. Meeste 1e jaars gaan dan voor de sensor van de achterste deur staan die niet dicht wil gaan, hierdoor loopt de vertraging op en je mist je trein. Waar moet je heen met lijn 12? Is dan niet een overweging om met 133, 39, 139 of 314,304,12,13 te gaan rijden.

Het ligt niet aan de sensor, dat was voorheen ook nooit een probleem. Het ligt aan de fietsenoversteek bij de Eikenlaan. Alle bussen die daar langs moeten lopen meerdere minuten vertraging op, bovenop de vertraging die ze sowieso al hebben als gevolg van de (verkeersdrukte). Ik zat onlangs nog meerdere keren een overvolle lijn 1/2 en toen viel het me op dat er nauwelijks vertraging ontstond door de sensor, maar dat het uitstappen juist voor de meeste oponthoud zorgde.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: di 19 sep 2017, 18:54
door Chrysa
JP13357 schreef:Sinds het arriva is geworden rijdt er daar alleen maar belbussen en een trein. Vroeger reed daar lijn 11 een gewone lijndienst.

Ja, daarom vraag ik me ook af hoe jij opeens bij lijn 12 komt. :p

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 20 sep 2017, 15:00
door Natorious
gebruiker77 schreef:Eikenlaan kost ook meer tijd voor bus 1.


De vorige situatie was niks, dit is niet heel veel beter. Door die constante stroom aan fietsers zit je al snel aan +3.

gebruiker77 schreef:Waarom reden er toch veel meer extra bussen op lijn 15? Nu soms zo vol dat je beter met andere lijnen kan


Wat een goed alternatief is, is om met de trein vanaf HS door te reizen naar Groningen Noord en dan Qlink Groen te pakken. Deze optie zou wel wat gepromoot worden, je bent in veel gevallen sneller op Zernike dan met bus 15.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 20 sep 2017, 15:21
door Nicketick
Ik hoor af en toe ook verhalen dat er op Groningen Noord niemand meer bij Qlink Groen in past, dus het is misschien wel een beetje twijfelachtig.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 20 sep 2017, 16:10
door Natorious
Nou, ik pak wel 'ns lijn 2 van UMCG naar 't Zernike. Vol raakt ie wel, maar niet zó ramvol als lijn 15. Het is de piek van studenten die om 0900 beginnen die zó hoog is, daar is weinig nog aan te doen.

De volgende uitbreidingen van Qlink-groen lijken mij op termijn nodig:
- Lijn 1 in de spits 4x/u. De aansluitingen met de treinen blijven behouden, de spitsritten sluiten dus niet aan en rijden ook niet naar Zuidhorn. (Ergens denk ik dat het vanaf nu alleen maar rustiger wordt, dus betwijfel ik of de ritten nog dit schooljaar geïmplementeerd moeten worden, maar voor volgend jaar zeker niet gek)
- Lijn 2 krijgt ritten op zondag, maar dan Station Noord - Europapark. Het stuk naar P+R Reitdiep vervalt dan. Verder zouden avondritten Noord-Europapark niet misstaan, maar ik begrijp dat de provincie daar niet heel veel in ziet.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 20 sep 2017, 16:42
door JP13357
Voor mij mag de 17 wel de hele dag rijden met een mooie aansluiting op de 133,304,3/4 bij P+R.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 20 sep 2017, 17:41
door gebruiker77
Lijn 17 reed eerst om het kwartier in de middag. Dat waren slecht bezette ritten. Kan je beter lijn 1 mee uitbreiden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 20 sep 2017, 18:14
door Lijn65
Natorious schreef:- Lijn 2 krijgt ritten op zondag, maar dan Station Noord - Europapark. Het stuk naar P+R Reitdiep vervalt dan. Verder zouden avondritten Noord-Europapark niet misstaan, maar ik begrijp dat de provincie daar niet heel veel in ziet.

Vanaf december moet lijn 1 elektrisch gaan rijden en er komen alleen laadpalen op P+R Reitdiep en station Zuidhorn te staan. En als die bussen tussendoor niet op kunnen laden vallen ze na een tijdje stil.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 20 sep 2017, 18:14
door CamilleKreemers
JP13357 schreef:Voor mij mag de 17 wel de hele dag rijden met een mooie aansluiting op de 133,304,3/4 bij P+R.

In het begin van de huidige lijn 17 reed deze 4x/uur. Daarbij bleek in de middag de ritten slecht bezet waren. OV-bureau koos er eerst voor dit te schrappen (2x/uur was een optie geweest), omdat men via Hoofdstation reisten. Nu rijdt deze 1x/uur en ik denk niet dat we snel naar 2x/uur gaan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 19:25
door Bjarte
Nicketick schreef:OV-Magazine heeft foto's van de nu blauw gespoten VanHool Astromegas. In het artikel staat ook een lijstje met specificaties. Het worden dus geen T100 bussen.


Lekker dan. De bus mag dan wel meer zitplekken hebben, maar sneller op je eindbestemming ben je niet met 80km/h en de rest van het verkeer mag er achteraan sukkelen op de N34. :?

Wel positief zijn de zitplaatsindicatoren en de USB aansluitingen. Gemiste kans dat er geen tafeltjes worden ingebouwd.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: za 23 sep 2017, 08:46
door regenmaker
Blijkbaar rijden al hybride Citaro's al in Emmen.

Bron OVPro

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 24 sep 2017, 07:57
door bartjemestrom
Die rijden al een paar weken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 28 sep 2017, 21:27
door gebruiker77
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/183935/Zo ... nlaan-Stad

Geen enkele bus die in de avondspits de treinaansluiting haalt in Zuidhorn?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 28 sep 2017, 23:25
door ov'tje
Geen enkele bus? Dat is overdreven. Ik heb deze week eens gekeken en bussen lopen er op sommige momenten zo vier minuten vertraging op. Met +5 en door kunnen rijden op de N355 kan het net aan gehaald worden. Dan ben je drie minuten voor de trein op het station (er vanuit gaande dat Aduard-Zuidhorn zes minuten rijtijd is en niet negen zoals in de dienstregeling).

Lijn 7 lijdt er ook flink onder. Die lijn heeft op het CS wel wat marge, maar richting Noord is die bus regelmatig in de plus en vertrekt dan ook met een plus die dan weer verder oploopt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: vr 29 sep 2017, 06:53
door gebruiker77
Ja, je hebt gelijk, misschien vermeldt RTVnoord het verkeerd. Want het zijn hooguit enkele bussen per dag dan.

Het lijkt wel of richting St Noord meer vertraging wordt opgelopen.

Dit artikel vermeldt meer: http://www.dvhn.nl/groningen/Busreizige ... 33908.html

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: vr 29 sep 2017, 10:00
door Nicketick
Vind reactie van Consumentenplatform over Bussen over West ook wel een beetje overdreven. Ben zelf groot voorstander van de nieuwe centrumhalte, maar dit klinkt een beetje als zeuren nu we toch bezig zijn. De verkeersregelinstallaties zijn gisteren aan gezet dus ik verwacht ook een betere doorstroming en mijn vermoeden is dat de bussen die +15 pakken een “bruggen-jackpot” pakken waarbij Eelderbrug + Emmabrut of een andere combinatie open staan. Het is sowieso lastig, want er is weinig onderbouwing voor de claims die ze doen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: vr 29 sep 2017, 17:45
door CamilleKreemers
Hier staat er anders dat er fors files ontstaan en daardoor een zeer onbetrouwbare dienstregeling.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: vr 29 sep 2017, 21:52
door Lijn65
Het erge is dat de reactie van Consumentenplatform helemaal niet zo heel erg overdreven is. Het is natuurlijk wel een beetje aangedikt om het kracht bij te zetten, maar het loop momenteel echt vast in de binnenstad en op de Eikensingel. Voorheen haalde lijn 1 98% van de aansluitingen in Zuidhorn, dat is nu gedaald tot rond de 52%. Die cijfers komen van Qbuzz zelf, daar is niks overdreven aan. Het gaat dus echt niet om een paar bussen per dag, maar om bijna de helft van de bussen. Als het om een paar bussen per dag ging hadden Qbuzz en het OV-bureau niet dergelijke maatregelen genomen zoals nu op 1 oktober in gaan.

Dat de verkeerslichten bij de nieuwe centrumhalte nu aan staan zal de situatie niet veel verbeteren. Zelfs met de verkeersregelaars die alle bussen zo snel mogelijk door lieten gaan liep het vast. De gemeente heeft toegezegd dat de nieuwe route in dezelfde rijtijd afgelegd kan worden (zie inrichtingsplan bussen over west (pdf)), maar dat kan gewoon niet. Die route is langer dan de route via het A-kerkhof en heeft veel meer kruisingen. Daarnaast zijn de verkeerslichten bij het Emmaplein niet goed afgesteld. De gemeente had ook toegezegd dat er een busstrook zou komen op de Emmaburg, vergelijkbaar met die op de Herebrug, maar die is niet aangelegd.

Gezien de gemeente daarnaast ook bezig is met de bouw van een grote parkeergarage pal naast de Grote Markt (terwijl de afgelopen jaren juist zo hard is gebouwd aan een goed P+R systeem), de bus juist van de Grote Markt af moet en er over denkt om de busbaan Oosterhamrikkade voor auto beschikbaar te stellen kun je je afvragen waar ze in godsnaam mee bezig zijn op het stadhuis. :-?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: vr 29 sep 2017, 22:22
door Durashift
^^ te weinig GroenLinks partijleden aan de knoppen daar, denk ik. :?