De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
groningen
Berichten: 897
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor groningen » Ma 18 Aug 2014, 11:05

In Groningen rijden ook bussen rond met alleen "station" voorop.

Bjarte
Berichten: 306
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Bjarte » Ma 18 Aug 2014, 11:18

Ik denk dat voornamelijk mensen op leeftijd nog hoofdstation gebruiken. De jongere mensen onder ons, laat ik zeggen <40, komen geregeld in andere steden in binnen- en buitenland en maken daar gebruik van openbaar vervoer en zijn gewend dat er in elke grote stad een centraal station is. En bovendien, hoe moet een toerist dit nou ooit gaan begrijpen...? HS kan voor zoveel dingen staan:

- HogeSchool / HochSchule
- Hoogezand-Sappemeer
- Hollands Spoor
- High Speed
- Heinsberg
- haltestellen

Terwijl CS gewoon een internationaal erkende afkorting is. Waarom moeilijk doen al het ook makkelijk kan?

In Duitsland gebruiken ze ook geen HB, omdat die afkorting te veel betekenissen heeft. Hbf is voor iedereen meteen duidelijk.

Kevster
Berichten: 728
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Kevster » Ma 18 Aug 2014, 11:33

Karimbu schreef:Geboren en getogen en 23 jaar wonende hier. dus ja ik en me vrienden zijn zeker stadjers. maar het is ook nutteloos om te discusieren eigenlijk iedereen ze eigen ding. logistiek is CS gwn veel logischer in mijn ogen. veel meer naams bekendheid.

maar jou idee vind ik wel wat, met wat eigen idee erbij kwam ik tot Groningen CS/HS


Dan heb ik niets gezegd, maar met alle studenten van tegenwoordig weet je dat natuurlijk maar nooit. Die begrepen daarstraks nog niet eens dat toen op het station in de 3072 de kaartlezers uitgeschakeld waren omdat er eentje kapot was dat ze na vervanging van het kapotte exemplaar en het inschakelen van het systeem wel gewoon moesten inchecken. Dan zal HS ook wel niet lukken ben ik bang.

Dennenboom
Berichten: 401
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Dennenboom » Ma 18 Aug 2014, 11:55

Net zo als die HBO student die klaagde dat de bus doorreed bij de halte waar hij moest uitstappen. Vraagt een andere student: "maar heb je dan wel op het knopje gedrukt?". Nee, dus.

Jelmer
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Jelmer » Ma 18 Aug 2014, 12:05

een rondje Qbuzz over OVAUB levert een leuke waarneming op:
de voormalige Utrechtwagen 3212 op lijn 300!
Is rond 12.10 uur op Groningen CS

zie: https://ovaub.nl/voertuig/QBUZZ:3212

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2064
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor isadora » Ma 18 Aug 2014, 12:49

marcel.nl schreef:........
zie je wel, meer mensen denken dat HS Hoogezand-Sappemeer is:

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=137553

Zo is het voor mij vanaf nu altijd Groningen Hollands Spoor.
't Is niet anders, zal ook wel weer wennen.

Kevster
Berichten: 728
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Kevster » Ma 18 Aug 2014, 19:20

Vreemde eend in de bijt is het daar wel, maar de 3077 zit volgens OVRadar in Leek als lijn 3 op dit moment.

rener
Berichten: 197
Lid geworden op: Do 25 Apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor rener » Ma 18 Aug 2014, 20:34

3518 zat deels op 4. 3435 had een spontaan geknapt achterruitje

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor timtrein » Ma 18 Aug 2014, 21:49

Bjarte schreef:Terwijl CS gewoon een internationaal erkende afkorting is.

Oh? Da's nieuw...

nielsie600
Berichten: 175
Lid geworden op: Ma 11 Nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor nielsie600 » Ma 18 Aug 2014, 22:19

Alle HESS bussen zijn in de loop van de dag geruild voor diverse 18m bussen..

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1367
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor baladid » Ma 18 Aug 2014, 22:42

Kevster schreef:Dan weet ik niet of je échte Stadjers in je kennissenkring hebt, maar in mijn kring noemt iedereen het juist Hoofdstation, en ja, allemaal Stadjers. Voorstel: Groningen CS tot de stadsgrenzen, daarbinnen Hoofdstation.

Alsof men in Leek niet weet wat men met Hoofdstation bedoeld... Hoeveel tekens passen eigenlijk? Zou iets van »Gron. Hoofdstation« passen?
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Avanti050
Berichten: 50
Lid geworden op: Wo 29 Jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Avanti050 » Ma 18 Aug 2014, 23:25

Ik was een paar uurtjes terug even een kwartiertje op de Grote Markt en ik zag een aantal zaken die me eerlijkgezegd een beetje tegenvielen.

Zo zag ik twee keer lijn 11 voorbij komen; van die twee bussen reed slechts één in een nieuw Q-Link-jasje, de andere reed nog gewoon in GD-kleuren. Van beide bussen was voorts de kleur van de lijndisplay nog 'gewoon' lichtpaars, niet aangepast naar groen dus - ondanks de nieuwe Q-linkformule. Tevens zag ik lijn 2 voorbij rijden, ook deze had nog z'n oude lijnkleur (groen, en dit lijkt me niet de bedoeling met lijn 11 in het achterhoofd).

Voor sommigen zijn dit misschien details, maar op mij komen dit soort zaken niet bepaald professioneel over.

Korot
Berichten: 30
Lid geworden op: Ma 20 Mei 2013, 21:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Korot » Di 19 Aug 2014, 00:19

Voor wat betreft de niet Q-link bussen, volgens andere posts op dit forum zijn de HESS-dubbelgelede (Q-link) bussen halverwege de dienst/middag richting garage gestuurd. Die niet Q-link bussen zijn dus opgeroepen als vervangers. Hopelijk doen ze het wel over 2 weken, en dan is dit probleem opgelost. Die lijnkleuren zijn wel slordig, hopelijk worden die ook nog tijdig opgelost (zou wat eenvoudiger moeten zijn).

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Cpt.Iglo » Di 19 Aug 2014, 07:12

DvhN:

GRONINGEN - Qbuzz laat twee van de drie nieuwe, extra lange bussen in Groningen dinsdag in de garage voor extra controles. Ze hadden maandag te veel pech. De derde bus rijdt wel, zo laat een woordvoerder weten.
De bijna 25 meter lange bussen reden maandag voor het eerst. Ze zijn in de loop van de dag naar de garage gestuurd na technische storingen. Na een volgens Qbuzz vlekkeloze start in de ochtendspits ontstonden in de loop van de dag steeds meer problemen met de hybride techniek. De bussen hebben onder meer een elektromotor met een opslagsysteem voor de energie die vrijkomt bij het remmen.

Met de bussen was al anderhalve maand proefgereden. Reizigers hebben maandag weinig gemerkt van de problemen. Het was nog niet druk omdat universiteit en hogeschool nog niet aan hun nieuwe studiejaar zijn begonnen en andere bussen vielen snel in.

De bus rijdt op Q-link lijn 11 tussen het Hoofdstation in Groningen en station Zuidhorn via de Grote Markt, Noorderstation, Paddepoel en de Zernike Campus.

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Di 19 Aug 2014, 07:24

baladid schreef:
Kevster schreef:Dan weet ik niet of je échte Stadjers in je kennissenkring hebt, maar in mijn kring noemt iedereen het juist Hoofdstation, en ja, allemaal Stadjers. Voorstel: Groningen CS tot de stadsgrenzen, daarbinnen Hoofdstation.

Alsof men in Leek niet weet wat men met Hoofdstation bedoeld... Hoeveel tekens passen eigenlijk? Zou iets van »Gron. Hoofdstation« passen?

'Assen station via Haren en De Punt' past ook, dus dat mag geen probleem zijn. De meeste inwoners van Leek zullen niet eens naar de bestemming op de bus kijken, het gaat juist om de mensen die hier onbekend zijn en dus ook geen idee hebben dat HS één of andere sentimentele aangelegenheid van de Groningers is.

Jelmer
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Jelmer » Di 19 Aug 2014, 11:31

klopt het dat de nieuwe Qliners nog niet rijden?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Daniel » Di 19 Aug 2014, 11:47

Nee, ik heb gisteren al een foto van zo´n ding op de dienst langs zien komen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

nielsie600
Berichten: 175
Lid geworden op: Ma 11 Nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor nielsie600 » Di 19 Aug 2014, 11:48

Jawel, alleen ze zijn nog niet op ovzoeker te vinden.

rener
Berichten: 197
Lid geworden op: Do 25 Apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor rener » Di 19 Aug 2014, 12:07

ze zijn er nog niet allemaal. Ze zullen in de loop der tijd instromen.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4063
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Etienne » Di 19 Aug 2014, 12:41

Gisteren in Groningen heb ik de 3652, 3653, 3656, 3657, 3661, 3666 en 3673 gefotografeerd.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor marlies » Di 19 Aug 2014, 13:10

Nou, ik heb mijn eerste ritje met Q-Link Groen gehad hoor 8-)

(het was een weinig bijzondere ervaring ;) )

TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: Vr 09 Aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor TheRoy-t » Di 19 Aug 2014, 23:33

Op de omgebouwde bussen voor lijn 11 staat trouwens dat er een euro 6 motor in zit terwijl dat helemaal niet zo is. Wat ik dan weer slordig vind is dat op diezelfde bussen dezelfde tekst staat als op de Hess-bussen (dat ze naar Zuidhorn rijden) terwijl die ombouwbussen in theorie helemaal niet naar Zuidhorn gaan. Lekker verwarrend als je niet bekend bent in Groningen.

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Wo 20 Aug 2014, 13:51

Dat Euro-VI stickertje was mij ook al opgevallen inderdaad.

Milco
Berichten: 3579
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Milco » Do 21 Aug 2014, 22:22

Waarom komen er nu ineens nieuwe, langere (15m i.p.v. 12m) Qliners voor Qbuzz? 26 stuks maarliefst. Gaan ze de 3600 t/m 3640 vervangen? Die zijn nog vrij nieuw voor zover ik weet... :?
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Kevster
Berichten: 728
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Kevster » Do 21 Aug 2014, 22:41

Deels, zullen wel 26 uit gaan, want zoveel 15-meters zijn er. Niet omdat die serie oud is, maar vanwege capaciteitsproblemen.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast