Ere wie ere toekomt, het is een leuke discussie om te volgen, maar als we de aanbestedingsdocumenten er even bijzoeken op tendernet, staat daar precies wat wel en niet mag wat betreft de Qliners(natuurlijk dan persoonlijke meningen die pleiten voor het één of juist het ander buiten beschouwing gelaten, maar Qbuzz heeft hierop de aanbesteding gekregen en zal zich hier aan moeten gaan houden):
Algemeen:
HOV-buslijnen
Vervoerkundig: Snelle en hoogfrequente lijnen, vooralsnog bestaande uit de Qliner (de lange afstand snelweg formule voor interstedelijk vervoer) en Q-link formule (de midden-lange afstand interregionale formule). De HOV-lijnen worden gepositioneerd als een A-merk qua uitstraling en voorzieningen.
Op deze wijze wordt de aantrekkelijkheid voor forensen en andere keuzereizigers vergroot. Economisch gezien en
als bijdrage aan de duurzaamheid en mobiliteit liggen hier veel mogelijkheden omdat er sprake is van een hoge benutting waardoor de meerkosten per klant relatief beperkt zijn. De terugverdienpotentie van investeringen is hoog. Het HOV is een goed alternatief voor de auto. HOV-lijnen kennen een eigen kleurstelling en uitstraling. De verwachting bestaat dat de HOV-lijnen worden geïntensiveerd in kwaliteit en frequentie.
Continuïteit: De intentie is om de HOV-lijnen ten minste voor de komende 20 jaar te continueren, via gelijkblijvende routes.
Materieel en comfort: De Qliner kenmerkt zich door een hoog comfortniveau en hoge reissnelheid. Met het oog op reiscomfort worden Qliners uitgevoerd met toegankelijk semi-lagevloer- of dubbeldeks materieel. Versterking wordt in beginsel met Qliner materieel uitgevoerd en in beperkte mate met touringcars. De Q-link vraagt als stadsregionale-formule enerzijds om hoog comfort op de snelweg en anderzijds om hoge in-/uitstapsnelheid en snelle toegankelijkheid in stedelijk gebied. Daarom worden de Q-link lijnen uitgevoerd met hoogwaardige Lagevloerbussen. De Q-link wordt in beginsel versterkt met Q-link materieel.
Stoelen:
C.8.6.33
De stoelbreedte, steek, hoogte en knieruimte van alle Zitplaatsen dient zodanig te worden uitgevoerd dat voldoende comfort aan de Reizigers geboden wordt. Bij een volledige bezetting dienen alle zittende Reizigers over voldoende zit- en beenruimte te kunnen beschikken. Hierbij wordt gedacht aan bijvoorbeeld:
• Qliner bussen hebben een coachopstelling en een steek van minimaal 75 cm;
• In Q-link bussen hebben de meeste Zitplaatsen een steek van minimaal 75 centimeter bij een coachopstelling en minimaal 130 centimeter bij een vis-a-vis opstelling;
• In Voertuigen op Basislijnen hebben de meeste Zitplaatsen een steek van minimaal 72 centimeter bij een coachopstelling en minimaal 125 centimeter bij een vis-a-vis opstelling.
C.8.6.34
De kussendikte van alle Zitplaatsen dient zodanig te worden uitgevoerd dat voldoende comfort aan Reizigers geboden wordt, passend bij de productformule. Hierbij wordt gedacht aan bijvoorbeeld:
• In Qliner Bussen zijn de Zitplaatsen uitgevoerd met een touringcarstoel (comfortklasse semitouringcar) met een dikte van het zitkussen van ten minste 3 centimeter en rugvlak ten minste 2 cm;
• In Q-link Bussen zijn de Zitplaatsen uitgevoerd met stoelen (comfortklasse semi-touringcar) met hoge rugleuning en een dikte van het zitkussen van ten minste 3 centimeter en rugvlak ten minste 2 centimeter;
• In Bussen op overige stadslijnen zijn de Zitplaatsen uitgevoerd met stoelen met een dikte van het zitkussen van ten minste 1,5 centimeter;
• In Bussen op overige streeklijnen zijn de Zitplaatsen uitgevoerde met stoelen met een dikte van het zitkussen heeft van ten minste 3 centimeter en rugvlak ten minste 2 centimeter.
Stoelopstelling:
C.8.6.37
Voor Qliner verbindingen geldt dat alle Zitplaatsen in de rijrichting zijn geplaatst.
Snelheid:
Qliner Bussen zijn toegelaten voor een maximumsnelheid van 100 km/u. Uit de voorgaande concessie overgenomen Qliner Bussen zijn binnen 3 maanden na aanvang van de Concessie voorzien van een Tempo-100 goedkeuring.
Toegankelijkheid:
C.8.6.60
Bussen zijn voorzien van oprijplaten voor rolstoelen. Bussen die worden ingezet op Qliner-lijnen, mogen semi-lagevloerbussen zijn. Deze moeten dan wel worden voorzien van een elektrische rolstoellift, die te allen tijde volledig gebruiksklaar is.
C.8.6.63
In de Bus, met uitzondering van de Bussen op de lijnen van de Qliner, is een grote multifunctionele ruimte voor een rolstoel en drie klapstoelen. In de Bussen op de lijnen van de Qliner moet ruite zijn voor een rolstoel.
Hier gevonden:
https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/ ... ;section=2
en meer specifiek hier:
https://www.tenderned.nl/papi/tenderned ... 70/content (pas op, groot document, aan te raden om niet te open op mobiele data
)