De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Avanti050
Berichten: 50
Lid geworden op: Wo 29 Jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Avanti050 » Do 18 Sep 2014, 14:43

Inderdaad :wink:

Busreiziger
Berichten: 20
Lid geworden op: Wo 11 Jun 2014, 19:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Busreiziger » Do 18 Sep 2014, 16:56

Avanti050 schreef:Voor zover ik vanaf de Grote Markt heb kunnen waarnemen is het vandaag weer een bonte bedoeling op lijn 11, met ondermeer (wederom) een Capacity, reserve Q-Linkbussen en dubbelgeledes, veelal vertraagd welteverstaan.

De Capacity was versterking op 11, de reserve Q-link (3097) rijdt i.p.v. de Hessbus die met schade aan de kant staat en verder alleen groene gelede en dubbel gelede wagens.
Valt wel mee met jouw "bonte bedoening" volgens mij.

marcel.nl
Berichten: 325
Lid geworden op: Do 06 Feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor marcel.nl » Do 18 Sep 2014, 17:10

Vanochtend rond 7.20uur reed de gelede Arriva Scania met voorop EXTRA BUS voorbij in Appingedam.
Een carrosseriekap tussen bumper en linkervoorwiel mist

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Do 18 Sep 2014, 17:48

marcel.nl schreef:Een carrosseriekap tussen bumper en linkervoorwiel mist


Dan was het de 7853. Zaten er nog stickertjes achterop van MadNes??? :p

Nicketick
Berichten: 213
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Nicketick » Do 18 Sep 2014, 18:36

Volgens mij heb ik die bus zaterdag ook zien rijden als pendelbus voor Nazomeren Festival..

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Do 18 Sep 2014, 18:41

Klopt, reed samen met de 9042.

marcel.nl
Berichten: 325
Lid geworden op: Do 06 Feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor marcel.nl » Do 18 Sep 2014, 20:08

Maurice Hooikammer schreef:
marcel.nl schreef:Een carrosseriekap tussen bumper en linkervoorwiel mist


Dan was het de 7853. Zaten er nog stickertjes achterop van MadNes??? :p


Niet gezien. Zit mooi in kantoorbaan langs de weg, zie de bus aankomen en langsrijden.
Baas zou het niet goed vinden als ik ga staan en de bus ga staan nakijken :')

Avanti050
Berichten: 50
Lid geworden op: Wo 29 Jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Avanti050 » Do 18 Sep 2014, 20:33

Busreiziger schreef:
Avanti050 schreef:Voor zover ik vanaf de Grote Markt heb kunnen waarnemen is het vandaag weer een bonte bedoeling op lijn 11, met ondermeer (wederom) een Capacity, reserve Q-Linkbussen en dubbelgeledes, veelal vertraagd welteverstaan.

De Capacity was versterking op 11, de reserve Q-link (3097) rijdt i.p.v. de Hessbus die met schade aan de kant staat en verder alleen groene gelede en dubbel gelede wagens.
Valt wel mee met jouw "bonte bedoening" volgens mij.


Dan nog blijf ik het een behoorlijk bonte inzet vinden voor op slechts één Q-linklijn, ingepland of niet. En helemaal niet erg wat mij betreft, want ik houd wel van een beetje materieelvariatie op z'n tijd :Y Sterker nog, ik ga het gezelschap nóg iets bonter maken, want ik zag twintig minuutjes geleden een standaard stadsgelede (dus in GD-kleuren en nog altijd met paarse lijnfilm) op lijn 11 rijden richting Hoofdstation :D

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Kevster » Do 18 Sep 2014, 20:44

Ik ben het met Avanti eens, bont gezelschap. Laat maar weer zien hoe slecht het eigenlijk is dat je niet eens één reservebus voor lijn 11 hebt. Voor de andere Q-links zijn die er wel.

gebruiker77
Berichten: 752
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor gebruiker77 » Do 18 Sep 2014, 21:17

Ik snap dat voor die 3 bussen uit Utrecht is gekozen, toch was het mooier geweest als je dezelfde bussen als die op lijn 15 had gebruikt. Misschien ietsje minder capaciteit, maar had je wel kunnen kiezen voor een reserve bus in een neutrale kleur die zowel op lijn 11 als op lijn 15 volstaat.

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Cpt.Iglo » Do 18 Sep 2014, 21:41

Eens met bovenstaande.

Het is jammer dat Mercedes geen hybride Capacity's levert. Zo'n bus zou voor lijn 11, met z'n route door de centrum, naar mijn mening zeer geschikt zijn. Ook heb je dan meer een eenheid met de overige Citaro's. De HESS bussen vind ik maar een vreemd eend in de bijt en doet me denken aan het Arriva-tijdperk met de Ambassadors, Volvo's, Mercedessen etc. ;)

Weet iemand eigenlijk ook hoe lang de huidige, omgebouwde bussen (lijn 5 en 11) nog blijven rijden? Deze bussen zijn inmiddels alweer een jaar of 5 oud.. Worden die bij de nieuwe concessie vervangen?

rener
Berichten: 197
Lid geworden op: Do 25 Apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor rener » Vr 19 Sep 2014, 03:35

gister ochtend werden op meerpaal bussen opgewacht voor een filmbijwerking.zodat de blauwe qlink bussen ook groene 11 filmen. beetje raar wat mij betreft.

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Kevster » Vr 19 Sep 2014, 14:00

Cpt.Iglo schreef:Weet iemand eigenlijk ook hoe lang de huidige, omgebouwde bussen (lijn 5 en 11) nog blijven rijden? Deze bussen zijn inmiddels alweer een jaar of 5 oud.. Worden die bij de nieuwe concessie vervangen?


De huidige bussen horen niet bij de concessie maar worden door Qbuzz geleased bij EvoBus in Nijkerk (de Nederlandse dealer voor Mercedes-bussen). Ik heb begrepen dat het OV-bureau wil onderzoeken of er bij het ingaan van de nieuwe concessie bussen kunnen komen die concessiegebonden zijn en dus meewisselen van vervoerder. Mocht men daarvoor kiezen, dan gaan ze dus inderdaad weg per ingang nieuwe concessie in 2017, mocht dat niet lukken dan zal men ongetwijfeld met een gemiddelde- of maximumleeftijd gaan werken en dan is het afwachten wat je krijgt. Dan zou Qbuzz een aantal bussen (ik denk dat dat dan de blauwe en oranje Qlinks en de HESS'en worden) kunnen behouden en nieuwe kunnen kopen of (Qbuzz kennende) opnieuw leasen. Krijg je een andere vervoerder, dan verwacht ik onder meer wat afdankertjes uit andere (verloren) concessies. Vooral Arriva en Connexxion zijn daar goed in.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor marlies » Vr 19 Sep 2014, 14:11

De voor een lijn specifieke kleurstellingen zijn een ander verhaal maar de gemiddelde reiziger merkt echt niet zo snel dat z'n bus van een ander merk/type is als het comfortniveau verder vergelijkbaar is. Verschillende soorten bussen doorelkaar in 1 concessie is echt iets dat een vrij selecte groep überhaupt opvalt, laat staan slordig vindt staan.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor reisthijs » Vr 19 Sep 2014, 14:24

Cpt.Iglo schreef:Weet iemand eigenlijk ook hoe lang de huidige, omgebouwde bussen (lijn 5 en 11) nog blijven rijden? Deze bussen zijn inmiddels alweer een jaar of 5 oud.. Worden die bij de nieuwe concessie vervangen?
Pas 5 jaar oud, is dat niet een beetje te vroeg om al aan vervanging te willen denken?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Cpt.Iglo » Zo 21 Sep 2014, 10:36

reisthijs schreef:
Cpt.Iglo schreef:Weet iemand eigenlijk ook hoe lang de huidige, omgebouwde bussen (lijn 5 en 11) nog blijven rijden? Deze bussen zijn inmiddels alweer een jaar of 5 oud.. Worden die bij de nieuwe concessie vervangen?
Pas 5 jaar oud, is dat niet een beetje te vroeg om al aan vervanging te willen denken?
De gemeente en provincie Groningen willen graag dat de stad 'klimaatneutraal' en de luchtkwaliteit beter wordt. Dat straal je niet uit als je dit soort lawaaierige dieselbussen inzet. Je moet voor de grap eens op een windstil moment op het station gaan staan, je ruikt gewoon dat de lucht daar ontzettend smerig is.

Ik ben van mening dat ze alle bussen die nog door het centrum rijden direct hadden moeten vervangen voor nieuw (liefst hybride) materieel, dus ook de bussen op lijn 2, 5 en 11. Rijden op diesel door een stadscentrum vind ik eigenlijk niet meer van deze tijd, er zijn genoeg schonere en stillere alternatieven. Mochten ze toch nog voor diesel kiezen, dan hadden ze wat mij betreft beter kunnen kiezen om alles tegelijk te vervangen voor Euro 6 bussen, zodat deze over een jaar of 7/8 allemaal vervangen kunnen worden voor bussen die op waterstof rijden. Bijkomend voordeel hiervan is ook dat er dan steeds met hetzelfde materiaal gereden wordt, en niet met oudere en nieuwere types door elkaar.

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor waldo79 » Zo 21 Sep 2014, 12:37

zodat deze over een jaar of 7/8 allemaal vervangen kunnen worden voor bussen die op waterstof rijden

Volgens mij draaf je door. Waterstof zal dan nog niet commercieel exploitabel zijn. CNG (groen gas= soort mest) is al wel exploitabel in bussen. Breng rijdt er ook mee (A)
Mij best :)

CamilleKreemers
Berichten: 2319
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 21 Sep 2014, 12:46

Zoals ik begreep blijft voor nu diesel de goedkoopste vloeistof om openbaar vervoer middels bus uit te voeren.

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Cpt.Iglo » Zo 21 Sep 2014, 14:23

waldo79 schreef:
zodat deze over een jaar of 7/8 allemaal vervangen kunnen worden voor bussen die op waterstof rijden

Volgens mij draaf je door. Waterstof zal dan nog niet commercieel exploitabel zijn. CNG (groen gas= soort mest) is al wel exploitabel in bussen. Breng rijdt er ook mee (A)
Er worden nu al proeven gedaan met bussen op waterstof, en in Amsterdam rijden er zelfs al dit soort bussen mee in de dienstregeling. Waarom zou dit dan over een jaar of 8 niet mogelijk zijn? En mocht het inderdaad niet mogelijk zijn, dan denk ik dat er nog altijd beter hybride en/of volledig elektrisch gereden kan gaan worden.

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor waldo79 » Zo 21 Sep 2014, 15:49

Dan loop ik achter. Waterstof is in mijn beleving nogal explosief.
Mij best :)

Soortvanhenk
Berichten: 294
Lid geworden op: Vr 02 Aug 2013, 00:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Soortvanhenk » Zo 21 Sep 2014, 16:17

Cpt.Iglo schreef: Je moet voor de grap eens op een windstil moment op het station gaan staan, je ruikt gewoon dat de lucht daar ontzettend smerig is.


Die lucht komt mijns wetens van de heer Theodorus Niemeyer (de Groninger tabakfabriek). En in de herfst en winter van de suikerfabriek in Hoogkerk.

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Zo 21 Sep 2014, 17:09

waldo79 schreef:Dan loop ik achter. Waterstof is in mijn beleving nogal explosief.


Er rijden er zelfs al een aantal in Rotterdam en Amsterdam!! Volgens mijn schoolboeken wordt waterstof gezien als dé brandstof voor vervoersmiddelen...

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Hainje » Zo 21 Sep 2014, 17:11

waldo79 schreef:Dan loop ik achter. Waterstof is in mijn beleving nogal explosief.

Is het ook, maar het is maar net hoe je er mee omgaat of het ook een gevaar vormt voor omstanders.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9085
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Michael » Zo 21 Sep 2014, 17:36

Maurice Hooikammer schreef:
waldo79 schreef:Dan loop ik achter. Waterstof is in mijn beleving nogal explosief.


Er rijden er zelfs al een aantal in Rotterdam en Amsterdam!! Volgens mijn schoolboeken wordt waterstof gezien als dé brandstof voor vervoersmiddelen...


In Rotterdam rijden er geen waterstofbussen bij de RET hoor. Het GVB heeft 2 Phileassen op waterstof.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Frans F » Zo 21 Sep 2014, 18:22

Maurice Hooikammer schreef:Volgens mijn schoolboeken wordt waterstof gezien als dé brandstof voor vervoersmiddelen...

Sinds er in oktober 2012 een waterstofbus in Wassenaar bijna is ontploft wordt er wat genuanceerder over gedacht.
http://www.actueelnieuwsnederland.nl/ar ... schat.html


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 1 gast