Pagina 18 van 195

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: do 18 sep 2014, 14:43
door Avanti050
Inderdaad :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: do 18 sep 2014, 16:56
door Busreiziger
Avanti050 schreef:Voor zover ik vanaf de Grote Markt heb kunnen waarnemen is het vandaag weer een bonte bedoeling op lijn 11, met ondermeer (wederom) een Capacity, reserve Q-Linkbussen en dubbelgeledes, veelal vertraagd welteverstaan.
De Capacity was versterking op 11, de reserve Q-link (3097) rijdt i.p.v. de Hessbus die met schade aan de kant staat en verder alleen groene gelede en dubbel gelede wagens.
Valt wel mee met jouw "bonte bedoening" volgens mij.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: do 18 sep 2014, 17:10
door marcel.nl
Vanochtend rond 7.20uur reed de gelede Arriva Scania met voorop EXTRA BUS voorbij in Appingedam.
Een carrosseriekap tussen bumper en linkervoorwiel mist

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: do 18 sep 2014, 17:48
door Maurice Hooikammer
marcel.nl schreef: Een carrosseriekap tussen bumper en linkervoorwiel mist
Dan was het de 7853. Zaten er nog stickertjes achterop van MadNes??? :p

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: do 18 sep 2014, 18:36
door Nicketick
Volgens mij heb ik die bus zaterdag ook zien rijden als pendelbus voor Nazomeren Festival..

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: do 18 sep 2014, 18:41
door Maurice Hooikammer
Klopt, reed samen met de 9042.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: do 18 sep 2014, 20:08
door marcel.nl
Maurice Hooikammer schreef:
marcel.nl schreef: Een carrosseriekap tussen bumper en linkervoorwiel mist
Dan was het de 7853. Zaten er nog stickertjes achterop van MadNes??? :p
Niet gezien. Zit mooi in kantoorbaan langs de weg, zie de bus aankomen en langsrijden.
Baas zou het niet goed vinden als ik ga staan en de bus ga staan nakijken :')

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: do 18 sep 2014, 20:33
door Avanti050
Busreiziger schreef:
Avanti050 schreef:Voor zover ik vanaf de Grote Markt heb kunnen waarnemen is het vandaag weer een bonte bedoeling op lijn 11, met ondermeer (wederom) een Capacity, reserve Q-Linkbussen en dubbelgeledes, veelal vertraagd welteverstaan.
De Capacity was versterking op 11, de reserve Q-link (3097) rijdt i.p.v. de Hessbus die met schade aan de kant staat en verder alleen groene gelede en dubbel gelede wagens.
Valt wel mee met jouw "bonte bedoening" volgens mij.
Dan nog blijf ik het een behoorlijk bonte inzet vinden voor op slechts één Q-linklijn, ingepland of niet. En helemaal niet erg wat mij betreft, want ik houd wel van een beetje materieelvariatie op z'n tijd :Y Sterker nog, ik ga het gezelschap nóg iets bonter maken, want ik zag twintig minuutjes geleden een standaard stadsgelede (dus in GD-kleuren en nog altijd met paarse lijnfilm) op lijn 11 rijden richting Hoofdstation :D

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: do 18 sep 2014, 20:44
door Kevster
Ik ben het met Avanti eens, bont gezelschap. Laat maar weer zien hoe slecht het eigenlijk is dat je niet eens één reservebus voor lijn 11 hebt. Voor de andere Q-links zijn die er wel.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: do 18 sep 2014, 21:17
door gebruiker77
Ik snap dat voor die 3 bussen uit Utrecht is gekozen, toch was het mooier geweest als je dezelfde bussen als die op lijn 15 had gebruikt. Misschien ietsje minder capaciteit, maar had je wel kunnen kiezen voor een reserve bus in een neutrale kleur die zowel op lijn 11 als op lijn 15 volstaat.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: do 18 sep 2014, 21:41
door Cpt.Iglo
Eens met bovenstaande.

Het is jammer dat Mercedes geen hybride Capacity's levert. Zo'n bus zou voor lijn 11, met z'n route door de centrum, naar mijn mening zeer geschikt zijn. Ook heb je dan meer een eenheid met de overige Citaro's. De HESS bussen vind ik maar een vreemd eend in de bijt en doet me denken aan het Arriva-tijdperk met de Ambassadors, Volvo's, Mercedessen etc. ;)

Weet iemand eigenlijk ook hoe lang de huidige, omgebouwde bussen (lijn 5 en 11) nog blijven rijden? Deze bussen zijn inmiddels alweer een jaar of 5 oud.. Worden die bij de nieuwe concessie vervangen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 03:35
door rener
gister ochtend werden op meerpaal bussen opgewacht voor een filmbijwerking.zodat de blauwe qlink bussen ook groene 11 filmen. beetje raar wat mij betreft.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 14:00
door Kevster
Cpt.Iglo schreef: Weet iemand eigenlijk ook hoe lang de huidige, omgebouwde bussen (lijn 5 en 11) nog blijven rijden? Deze bussen zijn inmiddels alweer een jaar of 5 oud.. Worden die bij de nieuwe concessie vervangen?
De huidige bussen horen niet bij de concessie maar worden door Qbuzz geleased bij EvoBus in Nijkerk (de Nederlandse dealer voor Mercedes-bussen). Ik heb begrepen dat het OV-bureau wil onderzoeken of er bij het ingaan van de nieuwe concessie bussen kunnen komen die concessiegebonden zijn en dus meewisselen van vervoerder. Mocht men daarvoor kiezen, dan gaan ze dus inderdaad weg per ingang nieuwe concessie in 2017, mocht dat niet lukken dan zal men ongetwijfeld met een gemiddelde- of maximumleeftijd gaan werken en dan is het afwachten wat je krijgt. Dan zou Qbuzz een aantal bussen (ik denk dat dat dan de blauwe en oranje Qlinks en de HESS'en worden) kunnen behouden en nieuwe kunnen kopen of (Qbuzz kennende) opnieuw leasen. Krijg je een andere vervoerder, dan verwacht ik onder meer wat afdankertjes uit andere (verloren) concessies. Vooral Arriva en Connexxion zijn daar goed in.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 14:11
door marlies
De voor een lijn specifieke kleurstellingen zijn een ander verhaal maar de gemiddelde reiziger merkt echt niet zo snel dat z'n bus van een ander merk/type is als het comfortniveau verder vergelijkbaar is. Verschillende soorten bussen doorelkaar in 1 concessie is echt iets dat een vrij selecte groep überhaupt opvalt, laat staan slordig vindt staan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 14:24
door reisthijs
Cpt.Iglo schreef:Weet iemand eigenlijk ook hoe lang de huidige, omgebouwde bussen (lijn 5 en 11) nog blijven rijden? Deze bussen zijn inmiddels alweer een jaar of 5 oud.. Worden die bij de nieuwe concessie vervangen?
Pas 5 jaar oud, is dat niet een beetje te vroeg om al aan vervanging te willen denken?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: zo 21 sep 2014, 10:36
door Cpt.Iglo
reisthijs schreef:
Cpt.Iglo schreef:Weet iemand eigenlijk ook hoe lang de huidige, omgebouwde bussen (lijn 5 en 11) nog blijven rijden? Deze bussen zijn inmiddels alweer een jaar of 5 oud.. Worden die bij de nieuwe concessie vervangen?
Pas 5 jaar oud, is dat niet een beetje te vroeg om al aan vervanging te willen denken?
De gemeente en provincie Groningen willen graag dat de stad 'klimaatneutraal' en de luchtkwaliteit beter wordt. Dat straal je niet uit als je dit soort lawaaierige dieselbussen inzet. Je moet voor de grap eens op een windstil moment op het station gaan staan, je ruikt gewoon dat de lucht daar ontzettend smerig is.

Ik ben van mening dat ze alle bussen die nog door het centrum rijden direct hadden moeten vervangen voor nieuw (liefst hybride) materieel, dus ook de bussen op lijn 2, 5 en 11. Rijden op diesel door een stadscentrum vind ik eigenlijk niet meer van deze tijd, er zijn genoeg schonere en stillere alternatieven. Mochten ze toch nog voor diesel kiezen, dan hadden ze wat mij betreft beter kunnen kiezen om alles tegelijk te vervangen voor Euro 6 bussen, zodat deze over een jaar of 7/8 allemaal vervangen kunnen worden voor bussen die op waterstof rijden. Bijkomend voordeel hiervan is ook dat er dan steeds met hetzelfde materiaal gereden wordt, en niet met oudere en nieuwere types door elkaar.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: zo 21 sep 2014, 12:37
door waldo79
zodat deze over een jaar of 7/8 allemaal vervangen kunnen worden voor bussen die op waterstof rijden
Volgens mij draaf je door. Waterstof zal dan nog niet commercieel exploitabel zijn. CNG (groen gas= soort mest) is al wel exploitabel in bussen. Breng rijdt er ook mee (A)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: zo 21 sep 2014, 12:46
door CamilleKreemers
Zoals ik begreep blijft voor nu diesel de goedkoopste vloeistof om openbaar vervoer middels bus uit te voeren.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: zo 21 sep 2014, 14:23
door Cpt.Iglo
waldo79 schreef:
zodat deze over een jaar of 7/8 allemaal vervangen kunnen worden voor bussen die op waterstof rijden
Volgens mij draaf je door. Waterstof zal dan nog niet commercieel exploitabel zijn. CNG (groen gas= soort mest) is al wel exploitabel in bussen. Breng rijdt er ook mee (A)
Er worden nu al proeven gedaan met bussen op waterstof, en in Amsterdam rijden er zelfs al dit soort bussen mee in de dienstregeling. Waarom zou dit dan over een jaar of 8 niet mogelijk zijn? En mocht het inderdaad niet mogelijk zijn, dan denk ik dat er nog altijd beter hybride en/of volledig elektrisch gereden kan gaan worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: zo 21 sep 2014, 15:49
door waldo79
Dan loop ik achter. Waterstof is in mijn beleving nogal explosief.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: zo 21 sep 2014, 16:17
door Soortvanhenk
Cpt.Iglo schreef: Je moet voor de grap eens op een windstil moment op het station gaan staan, je ruikt gewoon dat de lucht daar ontzettend smerig is.
Die lucht komt mijns wetens van de heer Theodorus Niemeyer (de Groninger tabakfabriek). En in de herfst en winter van de suikerfabriek in Hoogkerk.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: zo 21 sep 2014, 17:09
door Maurice Hooikammer
waldo79 schreef:Dan loop ik achter. Waterstof is in mijn beleving nogal explosief.
Er rijden er zelfs al een aantal in Rotterdam en Amsterdam!! Volgens mijn schoolboeken wordt waterstof gezien als dé brandstof voor vervoersmiddelen...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: zo 21 sep 2014, 17:11
door Hainje
waldo79 schreef:Dan loop ik achter. Waterstof is in mijn beleving nogal explosief.
Is het ook, maar het is maar net hoe je er mee omgaat of het ook een gevaar vormt voor omstanders.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: zo 21 sep 2014, 17:36
door Michael
Maurice Hooikammer schreef:
waldo79 schreef:Dan loop ik achter. Waterstof is in mijn beleving nogal explosief.
Er rijden er zelfs al een aantal in Rotterdam en Amsterdam!! Volgens mijn schoolboeken wordt waterstof gezien als dé brandstof voor vervoersmiddelen...
In Rotterdam rijden er geen waterstofbussen bij de RET hoor. Het GVB heeft 2 Phileassen op waterstof.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: zo 21 sep 2014, 18:22
door Frans F
Maurice Hooikammer schreef:Volgens mijn schoolboeken wordt waterstof gezien als dé brandstof voor vervoersmiddelen...
Sinds er in oktober 2012 een waterstofbus in Wassenaar bijna is ontploft wordt er wat genuanceerder over gedacht.
http://www.actueelnieuwsnederland.nl/ar ... schat.html