Pagina 193 van 195

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 06 dec 2023, 20:33
door Daniel
The Greyhound schreef: wo 06 dec 2023, 20:01In de zomer wanneer er zomerdienstregeling is staat de airco op de hoogste stand wat ook een hoop stroom kost.
Ja, maar dan blijft de capaciteit van de accu's dus langer op peil en is dat kennelijk geen probleem. De airco zal in de winter ook moeten blazen, maar dan juist om te verwarmen.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 06 dec 2023, 21:12
door Nicketick
HVAC is niet de enige factor in verbruiksverschillen tussen zomer en winter, winters weer heeft ook flinke invloed op bijvoorbeeld de hoeveelheid geregenereerde energie.
Uit The influence of inclement weather on electric bus efficiency: Evidence from a developed European network van Corbet et al.:
Our results suggest that a 1 °C increase in temperature is associated with a 1.17% decrease in energy consumption when driving. Additionally, freezing temperatures are associated with a further 4.02% increase in energy consumption when driving. The total regeneration rate decreases by 0.29% when wind speed increases by 1 kph, and 3.19% when the temperature decreases by 1 °C. In freezing temperatures, the total regeneration rate decreases by an additional 3.34%.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 06 dec 2023, 22:30
door JeroenSpock
The Greyhound schreef: wo 06 dec 2023, 17:48Het zal deze winter nog wel een paar keer voorkomen en zo koud was het nu ook weer niet de afgelopen dagen. In de zomer staat de airco te loeien die vreet volgens mij ook heel wat extra energie.
De airco werkt 100% op elektriciteit, de verwarming grotendeels op diesel.
Tot een bepaalde temperatuur kan de bus ook wel elektrisch verwarmen, en er zit wel iets van een warmtewisselaar in.
De airco in de winter gebruiken om de ruiten droog en schoon te houden kan uiteraard ook. Maar als het goed is slaat de compressor niet aan onder een bepaalde temperatuur, dan pakt hij gewoon koude lucht van buiten en gebruikt dat om de binnenlucht te drogen.

Wat me ook vaak op valt is dat de passagiers verwarming bij de Ebusco op 24 graden staat, die zet ik altijd op 21 of 22. Afhankelijk van hoe makkelijke de bus die temperatuur kan aanhouden achterin. Geen idee wat de standaard instelling is bij Ebusco, maar bij MB is dat 24 graden, Setra 23 graden, VDL 20-22 graden (en is niet door de chauffeur te regelen).

Verlies van accu capaciteit is grotendeels te voorkomen door slimmer te laden, maar daarvoor heb je meer bussen nodig om in te zetten tijdens het opladen van anderen. Die bussen kosten geld en elektrisch rijden draait op subsidie en niet om efficiëntie.
Ook ruilen van bussen met lege accu's halverwege de omloop staat slim laden in de weg (hoe ironisch).

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 dec 2023, 11:28
door Kevster
Ik kan me ook wel voorstellen dat er juist nu chemische veroudering begint op te treden eerlijk gezegd. Veel bussen rijden een groot deel van de week en laden en ontladen de hele tijd. Inmiddels zijn veel van de bussen drie-vier jaar oud, wat is de levensduur van zo'n accu? Het lijkt mij een jaar of 8 tot 10? Dan ga je nu toch wel richting de helft ook. Dan kan ik me goed voorstellen dat het gewoon merkbaar begint te worden.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 dec 2023, 12:49
door Selivio
De accu's van de Ebusco's worden as we speak gerepareerd of als dat niet meer afdoende kan volledig vervangen. Ik heb weleens opgevangen dat vervoersbedrijven rekening houden met een levensduur van rond de 5 jaar voor de accu's, maar dat was al even geleden en of dat nu nog steeds zo is, weet ik niet.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 dec 2023, 12:52
door JeroenSpock
Er zit echt lang garantie op de aaccu's, zoveel vertrouwen heeft de fabrikant er in.
Het afnemen van de SoH ligt echt voornamelijk aan het volledig opladen en te ver leeg rijden. Zo lang dat niet veranderd gaan Li-Ion accu's gewoon kapot.
De accu van mijn fiets zit na ruim 3 jaar nog op 99% SoH, het kan echt wel en zelfs zonder al te veel moeite. Probleem met deze bussen is dat er gewoon te veel van verwacht wordt, te lange omlopen, ongeïnteresseerde eigenaar en gebruiker.
Wat ik al zei, er moeten bussen bij om slim te kunnen laden. Dat kost geld en dat geld heeft geen enkel bedrijf er voor over want ze zitten er juist voor het geld en niet voor het groene imago.

Nu zijn er nog diesels om de klappen op te vangen, maar volgend jaar of over 2 jaar wordt bijna alles elektrisch. En dan?

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 dec 2023, 12:53
door JeroenSpock
Selivio schreef: do 07 dec 2023, 12:49De accu's van de Ebusco's worden as we speak gerepareerd of als dat niet meer afdoende kan volledig vervangen. Ik heb weleens opgevangen dat vervoersbedrijven rekening houden met een levensduur van rond de 5 jaar voor de accu's, maar dat was al even geleden en of dat nu nog steeds zo is, weet ik niet.
Dat klopt Stefan. Ik weet niet of we dat allemaal mogen delen maar Ebusco kan bus voor bus afstruinen naar defecte cellen en die vervangen (doen ze ook).

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 dec 2023, 18:38
door The Greyhound
JeroenSpock schreef: do 07 dec 2023, 12:52 Er zit echt lang garantie op de aaccu's, zoveel vertrouwen heeft de fabrikant er in.
Volgens de website van Ebusco zit er 8 jaar garantie op de accu van de 2.2. Of dat bij de levering van de bussen voor Qbuzz tussen 2018/2020 ook al zo was weet ik niet.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 dec 2023, 23:20
door Meltrain
Daniel schreef: wo 06 dec 2023, 17:51 Ze houden er dus ook rekening mee normaal, maar omdat ze nu de zomerdienstregeling rijden zijn de omlopen op dit moment niet op winterse temperaturen afgestemd.
Wie komt er dan ook op het idee om in december een zomerdienstregeling te rijden? We leven niet in Australië. :lol:

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 08 dec 2023, 00:23
door Gartlin9
De keuze was tussen meer ritten waar nog niet genoeg personeel voor was of meer batterij problemen vgm

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 dec 2023, 12:12
door JeroenSpock
Deze werden gisteren uitgedeeld op station Assen en Emmen

Afbeelding

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 dec 2023, 12:43
door CamilleKreemers
Ik vind het idee leuk, maar die bus oogt lelijk

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 21 dec 2023, 13:13
door Nicketick
De blauwe Heuliez 7405 heeft na de aanrijding bij de Kattenbrug op 4 december een voorbumpertransplantatie ondergaan en rijdt nu met een paarse voorbumper van de 74?5 rond.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 09 jan 2024, 11:45
door JeroenSpock
3412 is gisteravond in Assen beland na een paar rondjes op 50, 51, 50, 85, 83.
Zal vandaag wel weer geruild worden jammer genoeg.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 09 jan 2024, 19:17
door Lange_Dre
CamilleKreemers schreef: wo 20 dec 2023, 12:43 Ik vind het idee leuk, maar die bus oogt lelijk
Ook in het echt vind dat die Ebusco 3.0 lelijk uitziet.. 🙈🤷🏻‍♂️

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 31 jan 2024, 20:39
door ICE11
Enkele fotos van de laatste treinen in Weener voordat de lijn vanavond tot december dichtgaat: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 4,10695195

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 31 jan 2024, 20:55
door Etienne
Ter vervanging gaat lijn 620 altijd doorrijden van en naar Nieuweschans. Vanuit Leer bedraagt de overstaptijd in Bad Nieuweschans 13 minuten en omgekeerd maar 6 minuten.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 01 feb 2024, 10:52
door JeroenSpock
Lange_Dre schreef: di 09 jan 2024, 19:17
CamilleKreemers schreef: wo 20 dec 2023, 12:43 Ik vind het idee leuk, maar die bus oogt lelijk
Ook in het echt vind dat die Ebusco 3.0 lelijk uitziet.. 🙈🤷🏻‍♂️
Als het goed is kan je hem tegen komen in Groningen. Zou eentje moeten staan sinds een paar dagen om proef te rijden, een gelede.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 01 feb 2024, 10:55
door omaylie
Is dat toevallig een met kenteken 57-BXJ-1? Het is de enige gelede Ebusco die dit jaar op kenteken is gezet.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 01 feb 2024, 14:00
door teun
Dat zal dan wel, volgens mij zijn er verder nergens in Nederland nog gelede Ebusco's die verwacht worden.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 01 feb 2024, 14:02
door Lijn 45
Het kan ook deze zijn. :)

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 02 feb 2024, 12:50
door Nicketick
De 7227 heeft gisteren de H2 tanks lekgereden en het halve dak eraf getrokken bij het onder een te laag spoorviaduct doorrijden: https://www.persbureaudrenthe.nl/drenth ... j-wijster/

Wat een wonder dat er geen explosie heeft plaatsgevonden als je de schade ziet.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 02 feb 2024, 13:33
door ArrivaBas
Als ik kijk naar de hoogtebeperking die het verkeersbord op dat viaduct aangeeft, kan geen enkele bus daar heelhuids onderdoor komen en daarom vraag ik me af wat die chauffeur daar te zoeken had.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 02 feb 2024, 14:48
door teun
Deze bus kwam van de enige rit die eindigt in Wijster die dag. Normaal lijkt die omloop altijd met een gelede Citaro te rijden, afgaande op hoe nauw het kwam denk ik chauffeurs die normaal deze omloop rijden uit ervaring weten dat een Citaro (3,1m) nèt past, en dat deze bestuurder dat of niet doorhad, of de inschatting maakte dat het met de van Hool (3,4m) ook wel zou kunnen. Het is in principe wel de meest rechtstreekse route naar Hoogeveen.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 02 feb 2024, 16:36
door ArrivaBas
Qbuzz rijdt al bijna vijftien jaar lang met bussen met een verhoogd dak rond in die streek (de welbekende Citaro LE's die er nog altijd spaarzaam rijden). Elke chauffeur die sinds die tijd of langer in dienst is bij Qbuzz moet dan ook wat mij betreft ervan uitgaan dat de bus die die mee heeft eventueel hoger is dan 3,3 meter, waarbij de wagenhoogte negen van de tien keer ook af fabriek op het dashboard staat.

Daarnaast zit er bij de hoogtebeperking van een viaduct altijd wel een marge in, maar die bedraagt zelden tot nooit meer dan 15 centimeter (zie ook de in Amerika beruchte 11foot8-bridge). Een Van Hool op waterstof is zoals je zelf zegt 3,4 meter hoog, en heeft nu geluk dat hij zijn actie niet met ernstige verwondingen of nog erger heeft moeten bekopen. Waterstof is een licht ontvlambaar gas dat bij een lekkage in de open lucht gelukkig niet direct brandt.