Pagina 194 van 195

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 02 feb 2024, 17:11
door Selivio
teun schreef: vr 02 feb 2024, 14:48 Deze bus kwam van de enige rit die eindigt in Wijster die dag. Normaal lijkt die omloop altijd met een gelede Citaro te rijden, afgaande op hoe nauw het kwam denk ik chauffeurs die normaal deze omloop rijden uit ervaring weten dat een Citaro (3,1m) nèt past, en dat deze bestuurder dat of niet doorhad, of de inschatting maakte dat het met de van Hool (3,4m) ook wel zou kunnen. Het is in principe wel de meest rechtstreekse route naar Hoogeveen.
Een gelede bus kan, maar dan rijd je wel een kap van het dak van de bus. Dus nee, dat past ook niet.

Deze chauffeur heeft voor deze leeg-matrit terug naar de stalling Google maps gebruikt als navigatie ipv de door Qbuzz voorgeschreven route, en daarbij niet bedacht/gezien dat een bus niet onder het spoor door past aldaar. Het is helaas ook niet de eerste keer dat een bus bij deze onderdoorgang vast zit, maar deze keer is het wel heel stevig (hoewel het vooral blikschade lijkt te zijn(op de tanks na natuurlijk)).

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 03 feb 2024, 10:47
door JeroenSpock
ArrivaBas schreef: vr 02 feb 2024, 16:36waarbij de wagenhoogte negen van de tien keer ook af fabriek op het dashboard staat.
Alleen in de Qliners zit zo'n stickertje, 3m45 dacht ik.

Ik rijd daar ook wel eens langs met MAT ritten van Wijster naar Hoogeveen, mooie route maar dan wel via Drijber, Zwartschaap en Stuifzand. Zelfs tulpenvelden daar, schrok me dood de eerste keer haha.
Maar hoe dan ook, geen enkele bus die we hier hebben is lager dan 3 meter. Als je een bord ziet met 3,0 meter ga je er ook niet met zo'n gang onderdoor jagen. Poort was tot diep in de nacht bezig om die bus er uit te flexen.
Waterstoftanks zijn wel één van de sterkste delen van de bus, leeglopen was vast een veiligheidsventiel en MAT naar binnen om de volgende dag naar Emmen te gaan om te tanken, zo veel zal er niet meer in gezeten hebben. Maar die dingen hebben iets geraakt en zullen toch vervangen worden uit veiligheid.
Als ik foto's van collega's zie lijkt het er zelfs op dat de schade nog mee valt en dat het kreng wel weer gemaakt gaat worden. Duimen dat het chassis zo krom is dat ze hem alsnog afschrijven.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 03 feb 2024, 11:05
door ArrivaBas
Lager dan drie meter wagenhoogte lukt meestal alleen als een lagevloerbus geen airco-unit op het dak heeft.

En de rest van de bus heeft zonder twijfel ook een opdonder gehad, als ik zie dat de voorkant ver onder de brug door is gekomen... Als die met lage snelheid eronderdoor had gereden was niet de hele dakopbouw beschadigd.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 03 feb 2024, 18:57
door ThatPCDude
JeroenSpock schreef: za 03 feb 2024, 10:47 Als ik foto's van collega's zie lijkt het er zelfs op dat de schade nog mee valt en dat het kreng wel weer gemaakt gaat worden. Duimen dat het chassis zo krom is dat ze hem alsnog afschrijven.
Niet zo'n fan van de waterstofbussen? (A) (A)

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 04 feb 2024, 01:39
door Selivio
Zijn er maar weinig die wél fan zijn van die bussen :roll:

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 04 feb 2024, 17:27
door JeroenSpock
Ik ken ze in ieder geval niet.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 07 feb 2024, 23:00
door erka
Tijdje terug postte ik wat bozig over uitval van bussen door personeelstekort in de stad Groningen. De laatste maanden zie ik regelmatig buschauffeurs in opleiding. Ik heb ook het idee dat de uitval minder wordt. Volgens mij is Qbuzz op de goede weg. Wel benieuwd of er cijfers van uitval door personeelsgebrek zijn. Even los van de kapotte of lege elektrische bussen want dat blijft problematisch.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 08 feb 2024, 00:50
door JeroenSpock
Gaat wel beter inderdaad. Er waren tijden dat je elke dag een bus niet kreeg of niet kwijt kon omdat er geen aflosser was.
Dat heb ik al maanden niet meer meegemaakt, alle diensten lijken gewoon ingevuld.
En inderdaad redelijk veel nieuwe chauffeurs.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 08 feb 2024, 11:52
door Nicketick
Zag op sociale media ook alweer een flinke BBL klas voor GD gepresenteerd worden. Kanttekening blijft wel dat de huidige dienstregeling nog wel kleiner lijkt te zijn dan de dienstregeling in sommige periodes vorig jaar.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 15 feb 2024, 15:27
door Nicketick
Bij de stalling Peizerweg staan een behoorlijk aantal Tribus Civitas uit de 79xx serie, en op busposities is ook te zien dat een groot deel van deze bussen al langere tijd buiten dienst zijn. Iemand enig idee waarom?

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 15 feb 2024, 18:06
door Selivio
Zijn sinds de nieuwe dienstregeling veel minder ritten beschikbaar voor de civitassen omdat heel veel ritten nu met grote bussen gereden worden (efficiëntere inzet van de vloot noemt men dat schijnbaar).

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 15 feb 2024, 18:41
door Nicketick
Ah dat was inderdaad een mogelijke optie die ik in mijn hoofd had, dank!

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 15 feb 2024, 23:48
door Harry0512
8 stuks zijn er vandaag overgebracht van taxi Dorenbos naar de Peizerweg. Vermoedelijk gaan deze naar een van de nieuwe concessies.

En nog iets, de 3335 is na bijna 3 jaar weer terug. Verse APK en was ook te zien op de Peizerweg.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 12:17
door JeroenSpock
Ja er zijn een paar diesels die al jaren stil staan, waar nu weer apparatuur in komt omdat ze weer gaan rijden blijkbaar. Je verzint het toch niet...

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 16:49
door Nicketick
Kunnen verschillende redenen zijn waarom dit misschien niet zo gek is:

Vervangen C1's in verband met leeftijdseisen concessie (144 maanden reguliere inzet, 180 na ontheffing voor versterking/spitsritten volgens orginele bestek). Ik kan mij een Facebook post van Qbuzz herinneren vorig jaar waarin een afscheid van deze bussen werd aangekondigd. Ik snap überhaupt niet waarom deze bussen nog regelmatig op reguliere ritten te vinden zijn. Bussen uit december 2009 zitten nu op 170 maanden.

Aanleggen extra operationele/technische reserve in verband met Operatie Ring Zuid. Bij Operatie Julianaplein zijn destijds ook een vijftal 18m bussen teruggekomen (waarvan sommige heden ten dage nog steeds ingezet worden bijzonder genoeg).

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 17 feb 2024, 16:53
door Harry0512
Die 180 maanden vind ik een bijzondere eis.
Daarnaast zet Qbuzz liever in op rijdende bussen, dan op rituitval door defect materieel. Er zullen met het ov bureau dan ook vast en zeker afspraken zijn gemaakt over ouder materieel.

In het geval van de 3335 was het zo dat deze door een ongeval in de sloot was geraakt en waterschade aan de motor had. Enkel blikschade was snel te repareren.
Opvallend aan deze wagen was eigenlijk ook dat die van voor tot achteren helemaal nieuw was.

Enkele C1's zullen wellicht als instructiebussen worden gebruikt voor de Qbuzz academy. En 2 rijden inmiddels voor Oosterpoort als lesbus.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 25 feb 2024, 21:35
door ov'tje
De 3462 verloor een wiel in Appingedam

https://112groningen.nl/378263/groninge ... ppingedam/

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 26 feb 2024, 21:51
door JeroenSpock
Jaren geleden deden ze die gele wijzers op de wielmoeren, die wezen naar elkaar toe. Chauffeurs moesten dan bij het rondje om de bus die dingen controleren, en als de wijzers uit elkaar stonden betekende dat dat de moeren los liepen. Later zijn ze daar vanaf gestapt en kwam er een soort metalen plaatjes op die 2 moeren verbonden, maar dat spul was vrij dun blik eigenlijk en de moeren draaiden er doorheen. Die dingen zaten ook alleen op de aangedreven as.
Later kwam er weer een bedrijf op alle stallingen die de bussen bij langs ging met een big ass momentsleutel voor het natrekken van de wielmoeren.
Geen idee wat ze er nu aan doen, heb die jongens al een tijdje niet meer zien lopen en er zit ook niets meer in de velgen.
Dus ja dit is op zich een bekend probleem maar het gebeurd alsnog niet vaak dat er echt een wiel zijn eigen weg gaat onderweg.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 05 mar 2024, 18:33
door ov'tje
Daarstraks reed een onbekende Heuliez op lijn 76 :shock:

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 05 mar 2024, 18:53
door Milco

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 05 mar 2024, 22:27
door Nicketick
Op de korte slagen van de 61 naar Bedum wordt ook wel creatief ingezet: 12m Citea, Integro, Setra, Heuliez

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 06 mar 2024, 16:14
door JeroenSpock
Als er maar iets rijdt _O- Het is tegenwoordig net Arriva, daar kon ook alles.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 09 mar 2024, 20:04
door Milco
Ik zit nu in lijn 20 van Assen naar Dieverbrug en deze rit wordt uitgevoerd met een Groningse CapaCity van lijn 15 (gepland, gaat daarna via lijn 50 de nachtdienst op). Gaaf, eens wat anders dan een normale 12 of 18 meter! 8)

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 10 mar 2024, 10:50
door JeroenSpock
Ja ik vroeg de collega chauffeur nog of hij drukte verwacht...
Die bus gaat standaard zondagmiddag de deur uit, omdat hij op de omloop van de nachtbus terecht komt.
Maar waarom hij dan niet om 11 of 12 uur pas gaat rijden snap ik niet. Dat ding loopt 1 op 2, Euro 6 12 meters lopen 1 op 4 of 5 en zo druk is het niet, Qbuzz zal wel diesel over hebben.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 23 apr 2024, 20:09
door Nicketick
Nicketick schreef: di 25 jul 2023, 21:55 Er is een flinke discussie ontstaan in de media over het weigeren van een rolstoelgebruiker in Gieten voor een reis met een Q-liner: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1045081/ ... lig-update en https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1045970/ ... van-het-ov
Even een ingekorte quote, maar er is ondertussen naar buiten gekomen dat OV-Bureau Groningen Drenthe een boete van 7500 euro heeft opgelegd aan Qbuzz vanwege dit incident: https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1155848 ... achterliet

In hetzelfde artikel wordt overigens ook vermeld dat Qbuzz mogelijk nog een forse boete krijgt voor het overschrijden van de maximum CO2 uitstoot per reizigerskilometer. Dit omdat Qbuzz een periode, om financiële redenen, op reguliere diesel in plaats van HVO100 heeft gereden.