Pagina 21 van 195

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 18:58
door Kevster
Vandaag weer 'gewoon' Capacity's op lijn 15, ondanks het nog steeds afgezette Hoendiep. Waarschijnlijk toch een druktekwestie geweest.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 20:17
door groningen
Ik kan ook wel begrijpen dat de bus voor Westerhaven, Westersingel en Kraneweg kiest, want het is filerijden op de Aweg en Friesestraatweg. Mensen zullen blij zijn als Hoendiep weer open is. Alleen; de situatie wordt nog steeds zo, dat als de bus stopt bij de Rembrandt van Rijnstraat de bus in beide richtingen niet ingehaald kan worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 21:51
door Cpt.Iglo
Waarom rijdt lijn 15 niet gewoon via de Eeldersingel en de busbaan Koeriersterweg naar Zernike? De route via het Hoendiep geeft blijkbaar veel problemen met deze lange bussen, er hoeft maar iets te gebeuren en er moeten alweer normale gelede bussen ingezet worden. Een route via de busbaan lijkt mij ook veel meer bestendig voor de toekomst.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 22:21
door Kevster
Dat lijkt mij geen goed plan met de op/afrit Peizerweg en het afslaan naar de Koeriersterweg. Ik heb ooit een plan geschreven voor de bus naar Zernike, in 2010 was dat, misschien ken je het. In dat plan plande ik de route ook vanaf zuidkant station via Koeriersterweg en Ringweg naar Zernike (alleen dan niet via de Pleiadenlaan), ook met de Capacity als uitgangspunt. Daarbij was vanaf Peizerweg naar het Hoendiep ook een vrije baan nodig, omdat de op- en afrit niet geschikt zijn.

De Capacity's kunnen overigens ook prima via de oude route van lijn 15 rijden, maar dan wel via de Eeldersingel i.p.v. Akerk. Dat ging alleen ook niet vanwege het asfalteren van de Wilhelminakade.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: di 21 okt 2014, 17:02
door gebruiker77
Hoeveel tijd scheelt het als lijn 15 deze stremming rijdt versus de normale route, en het alternatief Zonnelaan via Eeldersingel. Voor mijn gevoel is de Zonnelaan sneller....

Overigens vind ik dat P+R Zernike zeker tot in de avond nog wel met 4x/uur mag worden bediend, in plaats van alleen lijn 11 2x/uur. Vroeger bij Arriva gebeurde dat wel, en is zeker niet onnodig. Lijn 9 kan bijvoorbeeld in de avond rijden naar Zernike via Paddepoel, het Station Noord - Selwerd traject wordt dan overgeheveld naar lijn 2 die dan Station Noord - Selwerd - Korrewegwijk en verder doet. Kost in totaal nauwelijks meer tijd.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: di 21 okt 2014, 19:35
door The best
Lijn 11 rijdt nu al 's avonds bijna leeg rond, dus dan lijkt het mij niet nodig om nog meer capaciteit toe te voegen. Blijkbaar is er gewoon geen vraag naar.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: di 21 okt 2014, 19:44
door gebruiker77
Ik zie die bus anders in de avond nog een prima bezetting hebben. Als dat de definitie voor lijn 11 is, dan rijden andere bussen in de avond gewoon helemaal leeg (bijv lijn 8 of 9).
Het zou toch mooi zijn als P+R Zernike een 4x/uur dienst kan krijgen door een kleine aanpassing van lijn 9.
Er zijn zeker nog wel activiteiten in de avond (lezingen, tentamens e.d.), of de aclo bijvoorbeeld. Vervoerders willen allemaal het liefst spreiding van onderwijsactiviteiten over de dag, maar als puntje bij paaltje komt bieden ze niet zelf een aantrekkelijke frequentie.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: di 21 okt 2014, 19:48
door The best
De reizigersaantallen zijn nu niet zo groot dat lijn 11 het niet aan kan ofzo. Ik zie er vaak maar een man of 8,9 inzitten ofzo. Beetje overdreven om dan je frequentie te verdubbelen. Het geld dat dat kost kan je wel beter gebruiken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: di 21 okt 2014, 20:09
door gebruiker77
Het rondje van lijn 9 door Selwerd - Station Noord is 5 minuten (traject Station Noord tot de Eikenlaan). Dat kost niet (nauwelijks?) meer, want lijn 2 zit 's avonds redelijk ruim in de tijd om dit er bij te kunnen doen.
De route naar P+R Zernike is niet verder van Paddepoel dan naar Station Noord. Heb je dus een verdubbeling van de frequentie.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: di 21 okt 2014, 21:03
door TheRoy-t
Waarom onnodig moeilijk doen door lijn 9 door te laten rijden terwijl je ook gewoon lijn 11 4 keer per uur kun laten rijden? Lijn 11 is veel sneller dan lijn 9, dus minder DRU voor het OV-Bureau, dus goedkoper. Door lijn 2 's avonds een andere route te geven maak je de dienstregeling onnodig ingewikkeld. Daarnaast is het helemaal niet nodig om Zernike 4 keer per uur te bedienen, misschien tijdens tentamenweken maar anders niet. Lijn 11 heeft 's avonds nog genoeg capaciteit over.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: di 21 okt 2014, 21:10
door gebruiker77
Omdat lijn 9 sowieso in de avond 2x/uur rijdt, en lijn 11 naar 4x/uur betekent wel heel veel tijd extra.
Vroeger reed 1/2/52 of wat het ook was ook in de avond naar Selwerd. Helemaal niet ingewikkeld. Lijn 9 heeft nu 3 verschillende mogelijkheden.... Maar goed, het was maar een idee. Ging mij meer om P+R Zernike dan specifiek die oplossing. Desnoods alleen in tentamenweken of wat dan ook, iets van flexibele inzet ben ik helemaal voor.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: di 21 okt 2014, 21:17
door marlies
Soortvanhenk schreef:Buschauffeurs vergeten (bijv. bij P+R Hoogkerk) ook nog wel eens te wachten.

Zo'n miniscuul stickertje gaat dat NATUURLIJK voorkomen :-p
Zorgen dat passagiers weten dat het een tijdhalte is maakt in ieder geval dat ze weten dat ze er de chauffeur (en/of diens werkgever middels een officiële klacht ;) ) op kunnen aanspreken als de bus te vroeg vertrekt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: di 21 okt 2014, 21:59
door groningen
De vertraging rondom de afgesloten Hoendiep is zodanig dat zelfs de stadsbus die naar Hoogkerk moet rijden soms niet over de Aweg gaat, maar over de Westersingel en Kraneweg. Zodoende 2 haltes overslaat, maar dat is echt een probleem gezien de alternatieve (vervangende) halte's.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 00:02
door The best
gebruiker77 schreef:Omdat lijn 9 sowieso in de avond 2x/uur rijdt, en lijn 11 naar 4x/uur betekent wel heel veel tijd extra.
Vroeger reed 1/2/52 of wat het ook was ook in de avond naar Selwerd. Helemaal niet ingewikkeld. Lijn 9 heeft nu 3 verschillende mogelijkheden.... Maar goed, het was maar een idee. Ging mij meer om P+R Zernike dan specifiek die oplossing. Desnoods alleen in tentamenweken of wat dan ook, iets van flexibele inzet ben ik helemaal voor.
Met alleen in de tentamenweken maak je het helemaal ingewikkeld.

Kijk, wat mij betreft passen ze de dienstregeling van lijn 9 ook aan. Maar ik zou dan gewoon de oude route van lijn 5 (via de grote markt en het Noorderplantsoen) en dan het rondje Selwerd en dan naar station noord en de route via de A-kerk naar Zernike doen. Op die manier kost het je geen extra DRU, maar biedt je wel extra verbindingen. Dan kan je 's avonds de lijn naar Zernike schrappen en de lijn via de grote markt het rondje door zowel Paddepoel als Selwerd doen.

Dan wordt het Zernike net zoals nu overdag door drie lijnen bediend en net zoals nu 's avonds alleen door lijn 11, en dan heb je overdag meer verbindingen zonder dat het veel geld extra kost.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 16:06
door Kevster
Ik zie de laatste dagen ook ritten via de Zonnelaan en Wilhelminakade rijden van lijn 15, vooral als de bussen al vol zijn, dus er wordt blijkbaar vaak ter plekke gekozen voor een bepaalde route.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 18:37
door marlies
The best schreef: Met alleen in de tentamenweken maak je het helemaal ingewikkeld.
Niet perse. Als de RUG en Hanze naar de vervoerder communiceren in welke periodes er avondtentamens zijn kan die vervoerder vervolgens zorgen dat er dan wat extra ritten rond de eindtijden van die tentamens gereden worden. Die hoeven echt niet (met voetnoten h t/m z) terug te komen op de haltevertrekstaten. Die gaan toch niet van te voren hun terugreis plannen, die hele kudde loopt gewoon uit de tentamenhal naar de bushalte en wacht op de eerstvolgende bus.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 22:22
door The best
marlies schreef:
The best schreef: Met alleen in de tentamenweken maak je het helemaal ingewikkeld.
Niet perse. Als de RUG en Hanze naar de vervoerder communiceren in welke periodes er avondtentamens zijn kan die vervoerder vervolgens zorgen dat er dan wat extra ritten rond de eindtijden van die tentamens gereden worden. Die hoeven echt niet (met voetnoten h t/m z) terug te komen op de haltevertrekstaten. Die gaan toch niet van te voren hun terugreis plannen, die hele kudde loopt gewoon uit de tentamenhal naar de bushalte en wacht op de eerstvolgende bus.
Met alle tentamen en hertentamenweken van tegenwoordig is zo ongeveer de helft van alle weken tentamenweek. En dan voldoet lijn 11 meestal nog steeds wel, tenzij je een keer een tentamen hebt waar echt 300 man op af komt. Maar aangezien die er ook niet zo vaak zijn, lijkt het mij ook niet nodig om extra ritten te gaan rijden. Dat geld kan wel beter besteed worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: do 23 okt 2014, 12:05
door gebruiker77
Gisteren in de avondspits zelfs een lijn 15 compleet de oude route, via Akerk en Zonnelaan, vanwege enorme drukte en vertragingen op de Eeldersingel, reis duurde iets meer dan 11 minuten naar het Zernikecomplex.
Overigens was het geen capacity, maar een stadsgelede.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: do 23 okt 2014, 16:38
door Avanti050
Ik heb ook een lijn 15 op de oude route zien rijden (langs de A-kerk inderdaad) en het betrof in dit geval wèl een Capacity.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: do 23 okt 2014, 18:38
door gebruiker77
In de spits dus steeds vaker lijn 15 over de Zonnelaan (via Eeldersingel of Akerk) om toch de opgelopen vertragingen weer wat in te lopen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: vr 24 okt 2014, 20:39
door groningen
Om 17 uur de 3508 als zijnde lijn 15 naar Zernike door de Brugstraat in Groningen (natuurlijk).

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: do 30 okt 2014, 18:20
door gebruiker77
Hele forse vertragingen (gemiddeld zo'n 15 minuten, met uitschieters tot bijna een half uur) op veel buslijnen in Groningen door een autobrand op de ringweg.
Vooral op de Qlink lijnen 3, 4, 5 en de bussen die langs de kruising voor het Emmaplein gaan, zoals 2, 8 en 15.
Er reed ook een lijn 2 met meer dan 20 minuten vertraging naar Station Noord, deze keerde vervolgens op lijn 7, maar kwam pas weer bij het Zuiderdiep in de OVapp. Worden deze ritten via een snelle route naar het Hoofdstation gereden om de vertragingen weg te werken? (maw een rituitval?)
EDIT: ik lees al op Twitter dat een deel van de bussen leeg doorrijdt om vertraging in te halen. (zelfs als er mensen inzitten?)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 07:48
door gebruiker77
Lol, OVnieuws meldt nu precies dezelfde lijnen met vertraging.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 08:14
door Pim-AllianceB95
Volgens mij hoeven we er echt niet omheen te draaien dat de capaciteit Zernike -> CS aan het begin van de avond vaak niet toereikend is. Tot een uur of acht één Capacity laten rijden in keurige kwartierfrequentie mer lijn 11 ('s avonds op en neer in een half uur moet denk ik toch lukken) lijkt mij helemaal niet zo'n gek idee.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 17:05
door Michael
De Qbuzz 3003 heeft vandaag een motorbrand gehad. De schade valt mee dus ik vermoed dat die nog wel hersteld gaat worden.