De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 15 Dec 2014, 13:33

en anders chauffeur vragen? Ze bijten hier niet.

gebruiker77
Berichten: 755
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor gebruiker77 » Ma 15 Dec 2014, 15:59

Eens, maar ik stel alleen enkele verbeteringen voor. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over hoe Qbuzz alles hier regelt. De nieuwe halte-informatie vind ik een erg mooi, luxe design! En misschien dat nieuwe scherm in de bus, wat rond gaat op twitter? Of is dat een foutje vanwege een bus die uit Utrecht hier heen is gekomen...

Jorn
Berichten: 50
Lid geworden op: Vr 01 Nov 2013, 15:37

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Jorn » Ma 15 Dec 2014, 16:03

gebruiker77 schreef:Eens, maar ik stel alleen enkele verbeteringen voor. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over hoe Qbuzz alles hier regelt. De nieuwe halte-informatie vind ik een erg mooi, luxe design! En misschien dat nieuwe scherm in de bus, wat rond gaat op twitter? Of is dat een foutje vanwege een bus die uit Utrecht hier heen is gekomen...

Waar op twitter?

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 15 Dec 2014, 16:05

Op dit moment zal denk ik Qbuzz de DRIS van Groningen HS als laatste doen. Ik denk dat het systeem op dit moment niet snapt dat een bus op de buffer kan staan met het volgende ritnummer, wat die bussen regelmatig doen. Voor het DRIS-systeem zal de bus dan aanwezig zijn op de halte, terwijl deze achter de buffer bewoont. Dan klopt de info deels, maar de reiziger heeft er niks aan.

gebruiker77
Berichten: 755
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor gebruiker77 » Ma 15 Dec 2014, 16:07

Jorn schreef:
gebruiker77 schreef:Eens, maar ik stel alleen enkele verbeteringen voor. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over hoe Qbuzz alles hier regelt. De nieuwe halte-informatie vind ik een erg mooi, luxe design! En misschien dat nieuwe scherm in de bus, wat rond gaat op twitter? Of is dat een foutje vanwege een bus die uit Utrecht hier heen is gekomen...

Waar op twitter?


Bijvoorbeeld deze foto. Tekst is misschien wat groot, maar wel mooi scherm qua contrast. In Utrecht staan er ook nog rondjes voor bij de halte.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25114
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Daniel » Ma 15 Dec 2014, 18:08

Check, da's de versie 4 uit Utrecht (daar inmiddels alweer door een nieuwere versie vervangen). Opvallend overigens, heb deze versie zelf nooit in de LE's gezien toen die nog in Utrecht rondreden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Somoht » Wo 17 Dec 2014, 17:06

CamilleKreemers schreef:Op dit moment zal denk ik Qbuzz de DRIS van Groningen HS als laatste doen. Ik denk dat het systeem op dit moment niet snapt dat een bus op de buffer kan staan met het volgende ritnummer, wat die bussen regelmatig doen. Voor het DRIS-systeem zal de bus dan aanwezig zijn op de halte, terwijl deze achter de buffer bewoont. Dan klopt de info deels, maar de reiziger heeft er niks aan.


Qbuzz doet de DRIS'sen niet, dat doet de provincie /OV bureau. Qbuzz levert alleen de data, maar daar hebben ze nu ook ervaring opgedaan hoe dat moet in Utrecht, op CS heb je ook dit soort situaties allemaal. De betere voertuigvolgsystemen kijken niet alleen naar positie maar ook naar het open/dichtgaan van de deuren.
Overigens laat het systeem niet zien dat een bus aanwezig is maar telt het af naar het vertrek. Meest problematische is dus een te vroeg vertrekbericht, maar daar zijn ook nog allemaal trucjes voor.


Overigens is het nu de vraag of het weer verlengen van de concessie wel strookt met de wet: http://www.oogtv.nl/2014/12/verlengen-q ... -mogelijk/

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Z2N » Wo 17 Dec 2014, 19:15

Dus daar is de Groningse regiotramactiviste heen! :lol:

Maar terug on-topic: er wordt hier wel een punt gemaakt, alhoewel ik het volgens mij wel moet kunnen om de concessieverlening mogelijk te maken mét toestemming van het ministerie van I&M.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 298
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » Do 18 Dec 2014, 09:35

Ja hoor goed punt van die student... Bussen afschrijven over een langere periode is natuurlijk slecht.
Laten we gewoon na 6 jaar een compleet nieuw wagenpark neer zetten, kost allemaal geen f*ck!
Hoe langer die bussen rijden, hoe beter. Gelukkig zijn de laatste bussen eigendom van OV Bureau, hopen dat die de 12 jaar wel halen (op de HESS na dan).

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Do 18 Dec 2014, 10:34

De laatste bussen eigendom van 't OV Bureau?

Overigens staat 't servicepunt op die lijnennetkaart ook op de verkeerde locatie ingetekend.

Jelmer
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Jelmer » Do 18 Dec 2014, 11:29

heeft iemand de kentekens van de Sprinters 3880 t/m 3885?

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Cpt.Iglo » Do 18 Dec 2014, 13:18

JeroenSpock schreef:Gelukkig zijn de laatste bussen eigendom van OV Bureau, hopen dat die de 12 jaar wel halen (op de HESS na dan).
Waarom is dat gelukkig? Zolang de bussen hier nog op fossiele brandstoffen rijden (en dus van technologie afhankelijk zijn om bepaalde milieu- en geluidsnormen te halen), vind ik het een goede zaak dat ze na een jaar of 6 vervangen worden.

Het zou niet best zijn als een stad opgescheept zit met 12 jaar oude (stink)bussen, ik vind zelfs de huidige Citaro's uit 2009 al niet meer van deze tijd als je ze vergelijkt met de nieuwe Euro 6-bussen.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Gekko123 » Do 18 Dec 2014, 14:51

De belangrijkste reden om het fijn te vinden dat de bussen eigendom zijn van het OV-bureau is het voorkomen dat er om de haverklap nieuwe bussen komen, terwijl de oude nog prima voldoen. Dat zou, zeker bij een leeftijd van 6 jaar, kapitaalvernietiging zijn.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Kevster » Do 18 Dec 2014, 17:00

Niet alleen kapitaalvernietiging maar ook niet al te best voor het milieu. Vind best dat het OV duurzaam verzorgd mag worden, maar ik denk niet dat je een hele grote klap slaat als je ruim 300 dieselbussen van zes jaar oud vervangt voor ruim 300 bussen die op moderne brandstof rijden. Dat lijkt mij wat kortzichtig.

Pim-AllianceB95 schreef:De laatste bussen eigendom van 't OV Bureau?


Volgens mij zijn die inderdaad geleased door het OV-bureau zodat deze mee hadden gekund naar de volgende concessie. Meen me dat te herinneren van de perspresentatie. Als die ingaat zijn ze overigens ook zes jaar oud nu de concessie verlengd is.

JeroenSpock schreef:Ja hoor goed punt van die student...


Hij is geen student meer, en hij noemt de regels die -volgens hem- gelden. Denk alleen dat ie aan het kortste eind trekt. Waarom? Punt 1: het OV-bureau heeft dit echt wel uitgezocht, die zijn niet helemaal gek en punt 2: mocht hij gelijk hebben dan is er wel een constructie te bedenken.

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor timtrein » Do 18 Dec 2014, 17:28

Ik moet nog zien hoe dat afloopt, de concessie is duidelijk over de periode 6+2 jaar en een beroep om een dringende reden voor een onderhandse gunning lijkt me ook lastig.
Zie ook: http://www.europadecentraal.nl/onderwer ... essies-ov/

"Verlenging concessietermijn

Concessietermijnen kunnen onder voorwaarden met de helft van de concessieduur verlengd worden. Voor aanbestede concessies geldt dat verlenging dan wel aangegeven moet zijn in de aanbestedingsprocedure. Verlenging kan alleen onder de voorwaarden genoemd in artikel 4 van de PSO-verordening."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31498
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Suus » Do 18 Dec 2014, 18:23

Och, ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt. De onderhands aanbestede concessie Amsterdam is eerst van zes naar drie jaar is ingekort, toen is het PvE herschreven en de concessie met negen jaar verlengd. En geen haan die er naar kraaide...
Rame à l'approche

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 18 Dec 2014, 18:31

Nu is Amsterdam tot nu toe altijd onderhands besteedt en mag dit per wet. Amsterdam is nu eenmaal een G3-stad.
Ik weet niet of dit ook dan zo makkelijk gaat zoals in Amsterdam.

groningen
Berichten: 888
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor groningen » Do 18 Dec 2014, 18:40

heeft iemand de kentekens van de Sprinters 3880 t/m 3885?


De 3882 is de 05 - BFB - 8.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... 82-III.JPG

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Hainje » Do 18 Dec 2014, 18:46

Ben eigenlijk van mening dat we een beetje toe moeten naar het Belgische systeem. Werkt een vervoerder naar tevredenheid -> verlenging, loopt het niet naar wens -> aanbesteding.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

gebruiker77
Berichten: 755
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor gebruiker77 » Do 18 Dec 2014, 18:51

En het scheelt 11 miljoen euro. Lijkt mij in het belang van de reiziger.

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Kevster » Do 18 Dec 2014, 19:46

Bee schreef:Och, ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt. De onderhands aanbestede concessie Amsterdam is eerst van zes naar drie jaar is ingekort, toen is het PvE herschreven en de concessie met negen jaar verlengd. En geen haan die er naar kraaide...


Zoiets dus... het is tenslotte een overheidsorgaan, het OV-bureau ;)

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 298
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » Do 18 Dec 2014, 20:47

Vergeet niet dat die stinkbussen al gebouwd zijn. 350 euro 5 bussen na 6 jaar vervangen door 350 euro 6 bussen kost gigantisch veel co2, aan productie. Dat vergeet iedereen altijd. Voor dat verschil kunnen de oude stinkbussen nog heel lang door rijden.
De 3068 en 3072 rijden met euro 6 stickers rond, klopt ook niet. De HESS bussen zijn 2 jaar oud, geen idee of die ook euro 6 zijn.
De 2 waterstof bussen die in Groningen gaan rijden zijn ook niet zo 'groen' als men zegt. Waterstof produceren kost nog altijd meer energie dan wat het oplevert.

Pim, of ze echt eigendom zijn van OVB weet ik niet precies, maar ze gaan mee naar de volgende vervoerder en dat is natuurlijk heel goed.

TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: Vr 09 Aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor TheRoy-t » Do 18 Dec 2014, 23:35

De 3068 en 3072 schijnen tijdens hun ombouw ook een euro-6 motor te hebben gekregen.

nielsie600
Berichten: 174
Lid geworden op: Ma 11 Nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor nielsie600 » Vr 19 Dec 2014, 00:39

Nee , dit klopt niet en past ook nooit.

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Cpt.Iglo » Vr 19 Dec 2014, 08:38

@Jeroenspock: Het gaat mij erom dat er in en rond de stad er goed en vooral aantrekkelijk OV beschikbaar is. Als ik op een terrasje bij de Drie Gezusters zit of in de Oosterstraat loop en er komt zo'n oudere Citaro voorbij, dan erger ik me telkens weer aan het geluid van die bussen wanneer ze optrekken. Bij het hoofdstation stinkt het op drukke momenten zelfs naar uitlaatgassen en hangt er nog net geen smogwolk boven. Dat nieuwe bussen produceren ook weer Co2 oplevert begrijp ik, maar als het doel van de gemeente en de provincie is om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken, dan zullen er toch regelmatig nieuwe bussen aangeschaft moeten worden. Dat is goed voor de aantrekkelijkheid van het OV, maar ook voor de luchtkwaliteit in en om de stad. Verder levert het werkgelegenheid op voor de busfabrikankten, en het is natuurlijk niet zo dat de oude bussen direct afschreven worden. Die kunnen nog prima een ronde mee buiten de stad, bijvoorbeeld als treinvervangend vervoer of korte touringcarritten.

Mede om bovenstaande redenen was ik ook een groot voorstander van de tramplannen, omdat ik het zag gebeuren dat er nog lang met diesel gereden zou blijven worden als er een alternatief met bussen zou komen.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten