Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Kijk als niemand met de bus gaat, dan zul je nooit last van hebben. Als je naar de 3 gezusters gaat, dan weet je wat je kunt verwachten. Als niemand daar over het zebrapad gaat, dan hoeft de bus ook niet te stoppen. De opmerking over de Oosterstraat laat ik mij als Groninger maar gewoon over me heen komen. Als er geen fietsers zijn die de bussen hinderen dan zouden ze wat sneller door die en andere straten kunnen rijden.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

De aantrekkelijkheid van OV heeft niet alleen met het materieel te maken maar ook met de prijs, als je om de haverklap nieuwe bussen koopt omdat de 'oude' een klein beetje veroudert zijn worden de kosten van het OV torenhoog, en het OV in Nederland behoort al tot een van de duurste. Je kun dan wel hele mooie schone bussen hebben maar er zit geen kip meer in de bus omdat het zo duur is geworden. Laat de bussen die we nu hebben maar lekker rijden, die rijden namelijk nog prima.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Als je je zo ergert aan de euro 5 bussen heb ik ook goed nieuws voor je.
In 2016 komen er 2 waterstof bussen (streek) en 2 elektrische bussen (stad) die als het goed is vrij stil moeten zijn. Ja je hoort de motoren piepen en de banden rollen. Ook komen er 70 euro 6 bussen bij/geruild.
Wat mij betreft mogen ze eerst de huidige Qlink fatsoenlijk stoelen geven. Mensen uit Annen/Leek/Roden zijn vanuit een Qliner in een stadsbus gezet. Dan mag je bus 6 keer per uur rijden, maar echt blij zou ik er niet van worden.
En ook al zijn Citaro's best comfortabele bussen, comfort bereik je niet met wifi en k*tstoelen maar met degelijke stoelen en bagagerekken met leeslampjes.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ja, alleen spijtig dat waterstof produceren nog altijd meer energie kost dan het oplevert.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Blijkbaar zijn de mensen uit Zuidlaren - Annen wel blij met de nieuwe situatie, omdat die lijn een enorme sprong heeft gemaakt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marlies »

Pim-AllianceB95 schreef:Ja, alleen spijtig dat waterstof produceren nog altijd meer energie kost dan het oplevert.
waterstof is dan ook een transportmedium voor energie en niet een bron, je moet het zien als een alternatief voor de bovenleiding van een trolleybus (waarin ook energieverliezen optreden) en niet als alternatief voor diesel.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

gebruiker77 schreef:Blijkbaar zijn de mensen uit Zuidlaren - Annen wel blij met de nieuwe situatie, omdat die lijn een enorme sprong heeft gemaakt.
Blije mensen, levert altijd enorme sprongen op...........of zoiets, snappie? :@
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Jelmer »

groningen schreef:
heeft iemand de kentekens van de Sprinters 3880 t/m 3885?
De 3882 is de 05 - BFB - 8.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... 82-III.JPG
is ook precies de enige die ik wel heb.
Heb verder nog nooit foto's van deze wagens ergens gezien
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Zou me niet verbazen als de kentekens nauwe verbonden met elkaar zijn.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Soortvanhenk »

Zonet (ongeveer 00:15) een gewone streekbus met "401 Qbuzz" erop door Grootegast ri. Surhuisterveen. Dit kan geen gewone rit zijn geweest. Iemand een idee waarvoor deze langskwam?
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door rener »

gister eind van de middag lijn 402 in roden. volgens mij waren dit speciale kerstconcert ritten voor ouderen. Dat gebeurd elk jaar in het martiniplaza.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Waren de kerstconcertbussen inderdaad. Die 'lijnnummers' waren de busnummers voor de bezoekers.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Vanavond weer een Citaro LE op lijn 5. Toch een stuk comfortabeler dan die Qlink zooi
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Cpt.Iglo schreef:@Jeroenspock: Het gaat mij erom dat er in en rond de stad er goed en vooral aantrekkelijk OV beschikbaar is. Als ik op een terrasje bij de Drie Gezusters zit of in de Oosterstraat loop en er komt zo'n oudere Citaro voorbij, dan erger ik me telkens weer aan het geluid van die bussen wanneer ze optrekken. Bij het hoofdstation stinkt het op drukke momenten zelfs naar uitlaatgassen en hangt er nog net geen smogwolk boven. Dat nieuwe bussen produceren ook weer Co2 oplevert begrijp ik, maar als het doel van de gemeente en de provincie is om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken, dan zullen er toch regelmatig nieuwe bussen aangeschaft moeten worden. Dat is goed voor de aantrekkelijkheid van het OV, maar ook voor de luchtkwaliteit in en om de stad. Verder levert het werkgelegenheid op voor de busfabrikankten, en het is natuurlijk niet zo dat de oude bussen direct afschreven worden. Die kunnen nog prima een ronde mee buiten de stad, bijvoorbeeld als treinvervangend vervoer of korte touringcarritten.

Mede om bovenstaande redenen was ik ook een groot voorstander van de tramplannen, omdat ik het zag gebeuren dat er nog lang met diesel gereden zou blijven worden als er een alternatief met bussen zou komen.
Ik denk dat als je telkens nieuwe bussen gaat aanschaffen, terwijl de oude nog prima functioneren, je juist gaat zorgen dat het OV duurder wordt (uiteindelijk moeten die kosten toch ergens worden betaald), buslijnen gaan verdwijnen, frequenties omlaag --> minder mensen met OV, meer met de auto --> meer CO2, stikstofdioxiden uit ander verkeer. En de oude bussen gaan neem ik aan gewoon ergens anders naar toe, soms zelfs naar een ander land.
Wat je wat mij betreft wel met de huidige bussen zal kunnen doen, is deze iets vaker schoonmaken, zowel van binnen een keer grondig als van buiten. En reclame....
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Waarschijnlijk worden (of kunnen) nieuwe bussen met subsidie gekocht worden of de busmaatschappij een groen imago geven. Maar ik weet niet of je daar als busreiziger op te wachten staat, als dat je busreis duurder maakt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Klaasje »

Soms heb ik het idee dat het ov in Groningen een hobbyprojectje is ipv realiteit. Q-link prima, dubbelgeleed ook prima maar alles proberen wat los of vast zit of herrie maakt en geen herrie maakt.. Doe maar niet.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Klaasje schreef:.....een hobbyprojectje is ipv realiteit.......
Net als die wereldvreemde hobby-politici daar.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

Het OV-bureau GD mag inderdaad graag het een en ander uitproberen, we hebben hier onder andere al aardgasbussen gehad, nu dubbelgelede bussen en zometeen dus ook elektrische- en waterstofbussen.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Het zijn lease bussen. Na zo veel jaar kan je die 'gewoon' inleveren en een nieuwe halen. Er hoeft door ver 2 jarige verlenging in ieder geval tot 2018 niet meer bezuinigd te worden, ondanks nieuwe bussen.

Voor wie interesse heeft in de 'oude' bussen, de LE's staan te koop bij EvoBus voor 130.000 ex, de Qliners voor 105.000 ex.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marlies »

Ik ben het er wel mee eens dat we hier in GD (en dan met name Groningen) bovengemiddeld de neiging hebben om met veel tam-tam en PR nieuwe spullen in huis te halen (waarbij milieu en duurzaamheid belangrijke speerpunten zijn in de persberichten), waarna de nieuwigheid er heel snel afgaat, we er een jaartje of twee geen aandacht meer aan besteden, de ambtenaren en politici zich beginnen te vervelen en vervolgens weer helemaal opnieuw beginnen met een revolutietje.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Ach, die ambtenaren gaan anders hun jaarlijks feestje nog missen op de vrijdagochtend.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

marlies schreef:Ik ben het er wel mee eens dat we hier in GD (en dan met name Groningen) bovengemiddeld de neiging hebben om met veel tam-tam en PR nieuwe spullen in huis te halen (waarbij milieu en duurzaamheid belangrijke speerpunten zijn in de persberichten), waarna de nieuwigheid er heel snel afgaat, we er een jaartje of twee geen aandacht meer aan besteden, de ambtenaren en politici zich beginnen te vervelen en vervolgens weer helemaal opnieuw beginnen met een revolutietje.
Eens, weet nog hoe met veel bombarie die Arriva Aardgasbussen op de Grote Markt stonden voor P+R citybus en na de aanbesteding jaar later weer gewoon verdwenen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Ook Groningen krijgt zijn poortjes. Duurt nog wel even.
En passant is de naam gelukkig weer terug verandert naar Groningen CS:

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=143126
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marlies »

Waar heb je het over? Voor de spoorwegen heeft het station nooit Groningen CS geheten, en zal het in de nabije toekomst ook niet zo gaan heten maar blijft het gewoon 'station Groningen'.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten