De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3735
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Z2N » Za 31 Jan 2015, 17:06

115 met een T80-bus, is inderdaad een probleem, alleen niet met de bus maar voor de chauffeur. Foei! :twisted:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor marlies » Za 31 Jan 2015, 19:40

Die heeft wel eens langzamer gereden :o

groningen
Berichten: 899
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor groningen » Za 31 Jan 2015, 21:44

Je gaat toch geen foto maken terwijl je rijdt en zeker met zo'n snelheid! Of was de snelheidsmeter kapot.

nielsie600
Berichten: 175
Lid geworden op: Ma 11 Nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor nielsie600 » Za 31 Jan 2015, 23:31

Ik begreep dat hij stil stond op de buffer.

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 300
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » Zo 01 Feb 2015, 01:12

Ja, dit was op de halte. De naald stond op de buffer recht omlaag, nadat ik naar de halte reed ging er 30km/u vanaf en leef dit over. Hij liep gewoon 85, tachograaf gaf de snelheid wel aan.

Hoorde van een politie agent dat sjoemelen met de begrenzer 2000 euro kost (chauffeur + bedrijf). Niet werkende begrenzer 900 euro (chauffeur + bedrijf), en rijden zonder snelheidsmeter kost alleen de chauffeur 90 euro.

Busreiziger
Berichten: 20
Lid geworden op: Wo 11 Jun 2014, 19:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Busreiziger » Ma 02 Feb 2015, 20:13

Vanochtend een bus van Doornbos in de Gelkingestraat. Rijdt een fietster van de sokken en kachelt gewoon door!

groningen
Berichten: 899
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor groningen » Ma 02 Feb 2015, 21:23

Fietser kwam zeker van tegengestelde richting?

gebruiker77
Berichten: 761
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor gebruiker77 » Di 03 Feb 2015, 15:26

Gisteren en vandaag verviel de lijn 2 richting Station Noord op het tijdstip 8:28 vanwege vertragingen van minstens een kwartier. (De volgende lijn 2 vanuit De Wijert reed er overigens achteraan).
Via de Qbuzz-site is trouwens te zien als ritten of delen van ritten vervallen.

Ik vroeg mij af: krijgt Qbuzz dan ook niet betaald voor het vervallen van deze bus, ondanks dat de vertraging grotendeels op de route is opgelopen?

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 300
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » Di 03 Feb 2015, 17:37

Volgens mij worden de ritten alleen betaald als de boordcomputer de rit registreert van begin tot eind halte. Dus ook de laatste 300 die leeg naar Groningen rijdt, geen uitstappers en zo bij Julianaplein rechtsaf naar de stalling, niet bij CS geweest = niet betaald.

gebruiker77
Berichten: 761
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor gebruiker77 » Di 03 Feb 2015, 17:45

Op zich wel logisch, dat stimuleert wel om de rit te rijden. Aan de andere kant, als je wel helemaal vanaf De Punt naar het Hoofdstation hebt gereden, dan is dat best een eind.
Wat volgens mij wel wordt gedaan bij lijn 2 is om deze dan rechtstreeks door te rijden naar Station Noord, zodat de vertraging op lijn 7 wat wordt beperkt. Dan ben je in principe wel naar het eindpunt gegaan, maar heb je de hele Korrewegwijk overgeslagen (en de mensen er bij het Hoofdstation al uitgelaten). Als voor die ritten wel wordt betaald, is het wel heel makkelijk voor Qbuzz; dan maakt die vertraging ze niks uit.

CamilleKreemers
Berichten: 2330
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 03 Feb 2015, 17:52

Qbuzz wil een hoge kwaliteit neerzetten. Dan zijn dit soort maatregelen natuurlijk niet bevordelijk

gebruiker77
Berichten: 761
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor gebruiker77 » Di 03 Feb 2015, 18:07

Naja, het is natuurlijk wel vrij zinloos als er 2 bussen van dezelfde lijn achter elkaar rijden. Alleen moet je dan natuurlijk niet dubbel betaald krijgen. En je moet niet te snel grijpen naar het schrappen van een traject. Bijv het schrappen van een verlate 9 naar De Wijert om weer op tijd richting Selwerd/Paddepoel te gaan.

CamilleKreemers
Berichten: 2330
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 03 Feb 2015, 18:11

Ik verwacht van Qbuzz dan nog wel dat kijken naar frequentie en Drukte

Nicketick
Berichten: 219
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Nicketick » Wo 04 Feb 2015, 15:34

Qbuzz is begonnen met het updaten van de Chipkaartlezers, de geluiden zijn nu identiek aan de lezers van de NS.

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 300
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » Wo 04 Feb 2015, 19:57

En de achtergrond kleur van het scherm gaat van wit naar zwart!! Zou ook eens tijd worden, daar klagen we al over sinds die schermen naast de linker buitenspiegel hangen. Je hangt in de auto toch ook je StomStom scherm niet voor je neus...
De 3057 en een streekbus (niet van Groningen) waren proef bus, nu rijden er 50 bussen rond met nieuwe software. half februari of zo krijgen de andere 300 bussen dit ook.

QReiziger
Berichten: 29
Lid geworden op: Ma 02 Feb 2015, 21:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor QReiziger » Wo 04 Feb 2015, 21:10

Nicketick schreef:Qbuzz is begonnen met het updaten van de Chipkaartlezers, de geluiden zijn nu identiek aan de lezers van de NS.

Meende ik inderdaad ook te horen :)

Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 79
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor EHH » Wo 04 Feb 2015, 21:51

JeroenSpock schreef:En de achtergrond kleur van het scherm gaat van wit naar zwart!! Zou ook eens tijd worden, daar klagen we al over sinds die schermen naast de linker buitenspiegel hangen. Je hangt in de auto toch ook je StomStom scherm niet voor je neus...
De 3057 en een streekbus (niet van Groningen) waren proef bus, nu rijden er 50 bussen rond met nieuwe software. half februari of zo krijgen de andere 300 bussen dit ook.

Dit geldt ook voor onze bussen in Zuidoost Fryslan.
Eelke-Hendrik Qbuzzed door Groningen en Drenthe

gebruiker77
Berichten: 761
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor gebruiker77 » Zo 08 Feb 2015, 13:50

Nicketick schreef:De haltes "Ingang Airport" en "Airport" blijven lastig voor toeristen. Vandaag ook weer een paar reizigers die bij "Ingang Airport" uit wouden stappen. Qbuzz zou die halte "Oosterbroek" moeten noemen.


Die halte gaat per 1 maart Oosterbroek heten; klik maar een datum in maart aan voor lijn 2.

Nicketick
Berichten: 219
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Berichtdoor Nicketick » Zo 08 Feb 2015, 14:34

gebruiker77 schreef:
Nicketick schreef:De haltes "Ingang Airport" en "Airport" blijven lastig voor toeristen. Vandaag ook weer een paar reizigers die bij "Ingang Airport" uit wouden stappen. Qbuzz zou die halte "Oosterbroek" moeten noemen.


Die halte gaat per 1 maart Oosterbroek heten; klik maar een datum in maart aan voor lijn 2.

Eindelijk! Klantenservice had al toegezegd dat het dit jaar zou veranderen, maar dat ze 14 december niet gehaald hadden omdat de vertrekstaten al gedrukt waren. Gaat heel wat verwarring schelen.

peter-paulbolhuis
Berichten: 6
Lid geworden op: Ma 17 Feb 2014, 00:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor peter-paulbolhuis » Zo 08 Feb 2015, 21:50

Afgelopen donderdag 5 februari fietste ik van centrum Roden terug naar huis en toen zag een oudere Q-link4 rijden rond kwart over 3 die kwam van uit de richting Dorth. Toen die bij de rotonde aankwam verderop kwam er allemaal rook uit de motor en dacht ik even dat die in de brand zou gaan, hij maakte een heel raar geluid en er kwam heel veel rook vrij. Gelukkig kreeg de chauffeur de bus net op tijd bij de bushalte en zette hij de motor op tijd uit anders was die zeker in de hens gegaan.

Rond 4 uur moest ik naar Groningen met de bus. Toen ik bij de halte Vijfde Verloting opstapte zag ik die zelfde bus staan, hij kon uiteindelijk niet verder.

Rond 6 uur 's avonds werd de bus opgehaald bij de Vijfde Verloting:

https://www.youtube.com/watch?v=0Bh3Jzh5SoA

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 300
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » Ma 09 Feb 2015, 11:01

Meestal is de rook vlakbij de motor van de standkachel, maar dit dus duidelijk niet.
Het zal ook niet de eerste bus zijn die afbrand. Ik had het (ook in Roden) met een bus waarvan de airco compressor vast zat. Ding was roodgloeiend, multiriem was al doormidden gesmeuld, en de geur hing in de bus. Is toen ter plekke een nieuwe compressor in gezet door Wensink.

zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor zone2000 » Ma 09 Feb 2015, 11:27

JeroenSpock schreef:Meestal is de rook vlakbij de motor van de standkachel, maar dit dus duidelijk niet.


ik zie ook vaak zat collega's de hele dag met de webasto aan rijden :')

dennistd
Berichten: 1388
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor dennistd » Ma 09 Feb 2015, 15:09

In Twente is dat zelfs vrij gebruikelijk bij echt lage temperaturen (onder nul) om te bus op temperatuur te houden. Anders kan de kachel het gewoon niet bijhouden.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

gebruiker77
Berichten: 761
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor gebruiker77 » Ma 09 Feb 2015, 18:38

Vandaag in de ochtend een standaardstadsbus op lijn 2 naar De Wijert, in de middag reed deze op lijn 6 naar het Hoornsemeer, en het leek prima te passen.

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 300
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » Ma 09 Feb 2015, 18:55

Ik heb de Webasto ook altijd aan hoor, zeker op de stadsdienst zakt het koelwater zo onder 80 graden. Als hij even stil staat ben je zo 10 graden kwijt.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten