De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2063
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor isadora » Ma 16 Mar 2015, 21:26

Als er zo veel problemen en klachten zijn over dat HESS-geval, snap ik niet waarom ze die handel niet terug sturen.

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Cpt.Iglo » Ma 16 Mar 2015, 21:35

isadora schreef:Als er zo veel problemen en klachten zijn over dat HESS-geval, snap ik niet waarom ze die handel niet terug sturen.
Mijn zeggen zouden ze hebben bij die keuze. Gelijk vervangen voor nieuwe Euro 6 Capacity's.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Z2N » Di 17 Mar 2015, 00:39

Qbuzz heeft in theorie nog maar een paar jaartjes te gaan, dus of het nou verstandig is om nu nog nieuw materieel te bestellen, wens ik te betwijfelen. Dan lijkt dit me goedkoper, hoe groot de problemen ook zijn... (A)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Cpt.Iglo » Di 17 Mar 2015, 06:35

Z2N schreef:Qbuzz heeft in theorie nog maar een paar jaartjes te gaan, dus of het nou verstandig is om nu nog nieuw materieel te bestellen, wens ik te betwijfelen. Dan lijkt dit me goedkoper, hoe groot de problemen ook zijn... (A)
Het materieel van Qlink is niet aangeschaft door Qbuzz en gaat volgens mij gewoon mee naar een volgende concessie.

groningen
Berichten: 889
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor groningen » Di 17 Mar 2015, 08:35

10 december 2019 noem ik niet zo meteen. En wie zegt dat Qbuzz niet een nieuwe concessie krijgt. Weet ik natuurlijk ook niet. Als we bij elke nieuwe concessie een nieuwe vervoerder krijgen. Stel wij krijgen Veolia, Connexxion of weer Arriva. Je kunt wel doorgaan met steeds een nieuwe vervoerder; houdvast schijnt er tegenwoordig niet meer te wezen in het busvervoer. Hoelang heeft de GADO in Groningen rond gereden?

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Kevster » Di 17 Mar 2015, 11:16

Natuurlijk is het gemakkelijk om achteraf te roepen maar feit blijft dat die dubbelgelede dingen een verkeerde keuze zijn geweest. Ze blijken dus meer diesel te zuipen dan een gelede Citaro (en dat voor een hybride bus), chauffeurs vinden ze verschrikkelijk en ze staan meer stil dan ze rijden (ik woon vlak langs de route en als ik er één keer per week eentje zie rijden is het veel), dan moet de 3400 weer inspringen.

Om ze nou meteen weg te doen zou ook kapitaalvernietiging zijn natuurlijk, maar het is duidelijk dat het voor de efficiëntie enz. beter was geweest om een aantal extra Capacity's aan te schaffen. Dat was dan overigens niet Euro-6 geworden want die maken ze niet.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Michael » Di 17 Mar 2015, 13:52

Er worden nu wel Euro 6 Capacity's gemaakt.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Meltrain » Di 17 Mar 2015, 14:03

groningen schreef:10 december 2019 noem ik niet zo meteen.

Het is nog maar de vraag of Qbuzz tot die tijd mag rijden. In elk geval tot december 2017, over die extra verlenging is het laatste woord nog niet gezegd.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

gebruiker77
Berichten: 755
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor gebruiker77 » Di 17 Mar 2015, 16:29

Gaat lijn 11 al bij de dienstregeling voor 2016 niet meer naar het Hoofdstation rijden maar naar Station Europapark? (Weet men dat ook al wat reizigers die nu instappen bij Reitdiephaven, Paddepoel, of het Centrum (Brouwerstraat etc) doet, die naar HS moeten?

En een lijn P+R Haren - Martini ZKHS via Ketwich Verschuurbrug had ik ook ergens gelezen.. Maar dat kan ik niet meer terug vinden. Een busverbinding P+R Kardinge - P+R Zernike zou ik ook wel zien zitten overigens. Vanaf Beijum, Lewenborg, Zoutkamp, Bedum naar Zernike zonder eerst naar het Centrum te hoeven reizen.

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 298
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » Di 17 Mar 2015, 20:08

Sterker nog, de dikste Benz is nu de CapaCity L van 20,5m. Lekker busje

Afbeelding

ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor ov'tje » Di 17 Mar 2015, 23:00

Kevster schreef:Natuurlijk is het gemakkelijk om achteraf te roepen maar feit blijft dat die dubbelgelede dingen een verkeerde keuze zijn geweest. Ze blijken dus meer diesel te zuipen dan een gelede Citaro (en dat voor een hybride bus), chauffeurs vinden ze verschrikkelijk en ze staan meer stil dan ze rijden (ik woon vlak langs de route en als ik er één keer per week eentje zie rijden is het veel), dan moet de 3400 weer inspringen.

Ze rijden ook zo snel voorbij he :mrgreen:

Maar goed, de kinderziektes lijken nu goed onder controle te zijn. Kom tegenwoordig veel op plaatsen waar de 11 langs rijdt en zie vaak twee van de drie of zelfs alle drie rijden. Dat ze vaker stilstaan dan dat ze rijden klopt ook wel, maar dat ligt aan de inzettijden en inzetdagen :lol:

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 298
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » Wo 18 Mar 2015, 11:01

ov'tje schreef:Dat ze vaker stilstaan dan dat ze rijden klopt ook wel, maar dat ligt aan de inzettijden en inzetdagen :lol

Breng ze nou niet op ideeën, straks rijden die dingen als nachtbus..

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Kevster » Wo 18 Mar 2015, 11:23

ov'tje schreef:Ze rijden ook zo snel voorbij he :mrgreen:

Maar goed, de kinderziektes lijken nu goed onder controle te zijn. Kom tegenwoordig veel op plaatsen waar de 11 langs rijdt en zie vaak twee van de drie of zelfs alle drie rijden. Dat ze vaker stilstaan dan dat ze rijden klopt ook wel, maar dat ligt aan de inzettijden en inzetdagen :lol:


Ik heb er net eentje zien rijden!

gebruiker77 schreef:Gaat lijn 11 al bij de dienstregeling voor 2016 niet meer naar het Hoofdstation rijden maar naar Station Europapark? (Weet men dat ook al wat reizigers die nu instappen bij Reitdiephaven, Paddepoel, of het Centrum (Brouwerstraat etc) doet, die naar HS moeten?

En een lijn P+R Haren - Martini ZKHS via Ketwich Verschuurbrug had ik ook ergens gelezen.. Maar dat kan ik niet meer terug vinden. Een busverbinding P+R Kardinge - P+R Zernike zou ik ook wel zien zitten overigens. Vanaf Beijum, Lewenborg, Zoutkamp, Bedum naar Zernike zonder eerst naar het Centrum te hoeven reizen.


Volgens mij pas het jaar erna. En dat laatste klopt, maar de echt exacte invulling daarvan is nog niet zeker, net zoals of ie er wel komt.

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 298
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » Wo 18 Mar 2015, 12:29

Ze zijn alle drie aan de rit vandaag, de hele week al en eigenlijk staan ze nog nauwelijks binnen. Ja de kinderziektes zijn er uit, mag ook wel als je ziet wat HESS allemaal vervangen heeft de laatste tijd.

TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: Vr 09 Aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor TheRoy-t » Wo 18 Mar 2015, 20:17

gebruiker77 schreef:Gaat lijn 11 al bij de dienstregeling voor 2016 niet meer naar het Hoofdstation rijden maar naar Station Europapark? (Weet men dat ook al wat reizigers die nu instappen bij Reitdiephaven, Paddepoel, of het Centrum (Brouwerstraat etc) doet, die naar HS moeten?

En een lijn P+R Haren - Martini ZKHS via Ketwich Verschuurbrug had ik ook ergens gelezen.. Maar dat kan ik niet meer terug vinden. Een busverbinding P+R Kardinge - P+R Zernike zou ik ook wel zien zitten overigens. Vanaf Beijum, Lewenborg, Zoutkamp, Bedum naar Zernike zonder eerst naar het Centrum te hoeven reizen.


In 2016 wordt HOV 2 ingevoerd. Dit omvat in grote lijnen: lijn 1 Zuidhorn - Zernike - UMCG - Station Europapark, lijn 5 gaat naar P+R Driebond rijden (als dat tegen die tijd af is), lijn 8 wordt van het Martiniziekenhuis doorgetrokken over een nog aan te leggen weg naar P+R Hoogkerk en wordt daarmee een ringlijn. Reizigers uit Paddepoel of Binnenstad-Noord kunnen met lijn 9 of lijn 2 reizen, reizigers uit Reitdiephaven hebben waarschijnlijk gewoon pech en moeten ergens overstappen.
De lijn MartiniZkhs - P+R Haren staat nog op het programma voor tijdens de ombouw van de zuidelijke ringweg. Verder is daar ook bij mij nog niks over bekend. Vanaf Winsum, Appingedam en Winschoten reden tot december 2014 ook rechtstreekse bussen naar Zernike, maar die zijn opgeheven omdat Arriva er niet meer voor wou betalen. (waren bedoeld als ontlasting van de trein maar trokken niet genoeg reizigers).
Laatst gewijzigd door TheRoy-t op Wo 18 Mar 2015, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Hainje » Wo 18 Mar 2015, 20:19

JeroenSpock schreef:Ze zijn alle drie aan de rit vandaag, de hele week al en eigenlijk staan ze nog nauwelijks binnen. Ja de kinderziektes zijn er uit, mag ook wel als je ziet wat HESS allemaal vervangen heeft de laatste tijd.

Dat hou je toch wel bij nieuwe technieken.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 18 Mar 2015, 21:40

TheRoy-t schreef:
gebruiker77 schreef:Gaat lijn 11 al bij de dienstregeling voor 2016 niet meer naar het Hoofdstation rijden maar naar Station Europapark? (Weet men dat ook al wat reizigers die nu instappen bij Reitdiephaven, Paddepoel, of het Centrum (Brouwerstraat etc) doet, die naar HS moeten?

En een lijn P+R Haren - Martini ZKHS via Ketwich Verschuurbrug had ik ook ergens gelezen.. Maar dat kan ik niet meer terug vinden. Een busverbinding P+R Kardinge - P+R Zernike zou ik ook wel zien zitten overigens. Vanaf Beijum, Lewenborg, Zoutkamp, Bedum naar Zernike zonder eerst naar het Centrum te hoeven reizen.


In 2016 wordt HOV 2 ingevoerd. Dit omvat in grote lijnen: lijn 1 Zuidhorn - Zernike - UMCG - Station Europapark, lijn 5 gaat naar P+R Driebond rijden (als dat tegen die tijd af is), lijn 8 wordt van het Martiniziekenhuis doorgetrokken over een nog aan te leggen weg naar P+R Hoogkerk en wordt daarmee een ringlijn. Reizigers uit Paddepoel of Binnenstad-Noord kunnen met lijn 9 of lijn 2 reizen, reizigers uit Reitdiephaven hebben waarschijnlijk gewoon pech en moeten ergens overstappen.
De lijn MartiniZkhs - P+R Haren staat nog op het programma voor tijdens de ombouw van de zuidelijke ringweg. Verder is daar ook bij mij nog niks over bekend. Vanaf Winsum, Appingedam en Winschoten reden tot december 2014 ook rechtstreekse bussen naar Zernike, maar die zijn opgeheven omdat Arriva er niet meer voor wou betalen. (waren bedoeld als ontlasting van de trein maar trokken niet genoeg reizigers).
Ik kan alleen voor Winschoten spreken, maar die rit als versterking zat altijd vol. Toch ging de bus weg, toen het materieel 'verlengd' was. De trein Winschoten -> Groningen die versterkt was, is geen centimeter langer geworden (kan ook niet wat rit was al maximale lengte).

TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: Vr 09 Aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor TheRoy-t » Wo 18 Mar 2015, 22:44

De lijn naar Appingedam liep het slechtst, waarschijnlijk omdat je daarmee geen winst in rijtijd had, de lijn uit Winsum begon eind 2014 goed te lopen, maar 20 mensen minder in een trein waar een paar honderd mensen in zit stelt natuurlijk nauwelijks wat voor. De lijn uit Winschoten liep inderdaad vrij goed, maar een volle bus à 45 man stelt natuurlijk niks voor als er een paar honderd mensen in de trein zitten. Ze hadden lijn 679 ook kunnen uitbreiden maar dan zullen ze wel weer gaan zeuren over parallelliteit.

groningen
Berichten: 889
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor groningen » Wo 18 Mar 2015, 23:34

Bus 3006 is vanavond "gewond" door Poort afgevoerd in Groningen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Meltrain » Do 19 Mar 2015, 14:28

TheRoy-t schreef:
gebruiker77 schreef:Gaat lijn 11 al bij de dienstregeling voor 2016 niet meer naar het Hoofdstation rijden maar naar Station Europapark? (Weet men dat ook al wat reizigers die nu instappen bij Reitdiephaven, Paddepoel, of het Centrum (Brouwerstraat etc) doet, die naar HS moeten?

En een lijn P+R Haren - Martini ZKHS via Ketwich Verschuurbrug had ik ook ergens gelezen.. Maar dat kan ik niet meer terug vinden. Een busverbinding P+R Kardinge - P+R Zernike zou ik ook wel zien zitten overigens. Vanaf Beijum, Lewenborg, Zoutkamp, Bedum naar Zernike zonder eerst naar het Centrum te hoeven reizen.


In 2016 wordt HOV 2 ingevoerd. Dit omvat in grote lijnen: lijn 1 Zuidhorn - Zernike - UMCG - Station Europapark, lijn 5 gaat naar P+R Driebond rijden (als dat tegen die tijd af is), lijn 8 wordt van het Martiniziekenhuis doorgetrokken over een nog aan te leggen weg naar P+R Hoogkerk en wordt daarmee een ringlijn. Reizigers uit Paddepoel of Binnenstad-Noord kunnen met lijn 9 of lijn 2 reizen, reizigers uit Reitdiephaven hebben waarschijnlijk gewoon pech en moeten ergens overstappen.

Maar als lijn 15 tegelijkertijd wordt opgeheven, is lijn 9 dus nog de enige verbinding tussen het HS en Zernike? :?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 298
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor JeroenSpock » Do 19 Mar 2015, 16:13

Foto gemaakt in een bus met rode stip op de voorruit, maar blijkbaar toch nog Vodafone want ik had de storing ook. Na een reset kreeg ik dit smsje

Afbeelding

ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor ov'tje » Do 19 Mar 2015, 20:42

Meltrain schreef:
TheRoy-t schreef:
gebruiker77 schreef:Gaat lijn 11 al bij de dienstregeling voor 2016 niet meer naar het Hoofdstation rijden maar naar Station Europapark? (Weet men dat ook al wat reizigers die nu instappen bij Reitdiephaven, Paddepoel, of het Centrum (Brouwerstraat etc) doet, die naar HS moeten?

En een lijn P+R Haren - Martini ZKHS via Ketwich Verschuurbrug had ik ook ergens gelezen.. Maar dat kan ik niet meer terug vinden. Een busverbinding P+R Kardinge - P+R Zernike zou ik ook wel zien zitten overigens. Vanaf Beijum, Lewenborg, Zoutkamp, Bedum naar Zernike zonder eerst naar het Centrum te hoeven reizen.


In 2016 wordt HOV 2 ingevoerd. Dit omvat in grote lijnen: lijn 1 Zuidhorn - Zernike - UMCG - Station Europapark, lijn 5 gaat naar P+R Driebond rijden (als dat tegen die tijd af is), lijn 8 wordt van het Martiniziekenhuis doorgetrokken over een nog aan te leggen weg naar P+R Hoogkerk en wordt daarmee een ringlijn. Reizigers uit Paddepoel of Binnenstad-Noord kunnen met lijn 9 of lijn 2 reizen, reizigers uit Reitdiephaven hebben waarschijnlijk gewoon pech en moeten ergens overstappen.

Maar als lijn 15 tegelijkertijd wordt opgeheven, is lijn 9 dus nog de enige verbinding tussen het HS en Zernike? :?

Ja, maar dat is geen probleem toch? Als ze de IC's ook op Europapark laten halteren wordt CS/HS een stuk rustiger en kun je iedereen vanaf Europapark via UMCG Noord en Station Noord naar Zernike vervoeren. Of de reizigers kiezen ervoor om met de trein naar Noord te gaan en vanaf daar naar Zernike te bussen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor Meltrain » Vr 20 Mar 2015, 00:47

Zolang alle drukke buslijnen (300, 309 enz.) nog steeds naar HS gaan, lijkt me dat toch wel een redelijk probleem ja....
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

bartjemestrom
Berichten: 354
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor bartjemestrom » Vr 20 Mar 2015, 02:22

JeroenSpock schreef:Foto gemaakt in een bus met rode stip op de voorruit, maar blijkbaar toch nog Vodafone want ik had de storing ook. Na een reset kreeg ik dit smsje


van twee van de drie bussen die ik kreeg had ik alleen gsm verbinding. Deze bussen hadden ook geen rode stip. Hierdoor was ik niet te volgen en stond er "verwacht om xx.xx" op de DRISsen. De derde bus had de stip wel en had ook gprs verbinding.

TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: Vr 09 Aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Berichtdoor TheRoy-t » Vr 20 Mar 2015, 09:28

Meltrain schreef:Maar als lijn 15 tegelijkertijd wordt opgeheven, is lijn 9 dus nog de enige verbinding tussen het HS en Zernike? :?

15 wordt niet opgeheven, het OVbureau weet dat zelf alleen nog niet. :D
Zoals jezelf al zei is lijn 15 onmisbaar zolang lijn 8, 50, 54, 58, 78, 140 300, 309, 312, 314 tot Hs rijden en niet ergens een goede overstap op lijn 1 bieden.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast