Dienstregeling 2015 GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Dienstregeling 2015 GD

Bericht door BrengMe »

Op deze pagina kan alles besproken worden over de dienstregeling 2015 van de concessie Groningen-Drenthe.
Etienne schreef:Deze week zijn de hoofdlijnen van de dienstregeling 2015 vastgesteld, enkele wijzigingen zullen al in augustus instaan. Op onderstaande link zijn deze te vinden:
http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... ling-vast/

Enkele opvallendheden:
- De servicelijnen komen op de tocht te staan, degene in Haren verdwijnt sowiso.
- Veel lijnen worden tijdens vakanties omgezet naar Midibusjes
- Lijn 83 (Assen - Roden - Groningen) wordt weer geknipt in Roden.
- Qliner 302 wordt nu ook opgeheven.
Pim-AllianceB95 schreef:De midibusjes worden ook gewoon buiten de vakanties ingezet. Hoezo wordt lijn 83 'weer' geknipt eigenlijk?
Kevster schreef:Lijn 83 was altijd Groningen - Leek - Drachten (lijn 88) en Roden - Norg - Assen (lijn 83). Is twee jaar terug gekoppeld.
Pim-AllianceB95 schreef:Daar komt maar één keer Roden in voor geloof ik.
Kevster schreef:Dat klopt, maar dat traject Leek - Roden wordt nu buiten de spits er ook weer af gehaald.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door timtrein »

Ik weet dat destijds Qliner 301 een kostendekkingsgraad van ruim 50% had, en dat was daarmee één van de beste lijnen van heel GD. Dus dat er ook maar één lijn is die winst maakt kun je gevoeglijk vergeten, ook die 309 en de 312 niet.

Het aandeel studenten en scholieren in het OV zit net onder de 50% als landelijk gemiddelde, meen ik, dus dat zal in bussen in deze regio best ergens rond de 75% kunnen hangen.

Inhoudelijk over de wijzigingen: opvallend die midibussen. Verreweg de grootste kosten zijn loonkosten, zijn deze bussen dan dusdanig zuiniger dat het de investering waard is? Ik ben heel benieuwd, temeer ze hier op 110 komen te rijden... nu echt tijd voor een auto.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

timtrein schreef:Ik weet dat destijds Qliner 301 een kostendekkingsgraad van ruim 50% had, en dat was daarmee één van de beste lijnen van heel GD. Dus dat er ook maar één lijn is die winst maakt kun je gevoeglijk vergeten, ook die 309 en de 312 niet.

Het aandeel studenten en scholieren in het OV zit net onder de 50% als landelijk gemiddelde, meen ik, dus dat zal in bussen in deze regio best ergens rond de 75% kunnen hangen.

Inhoudelijk over de wijzigingen: opvallend die midibussen. Verreweg de grootste kosten zijn loonkosten, zijn deze bussen dan dusdanig zuiniger dat het de investering waard is? Ik ben heel benieuwd, temeer ze hier op 110 komen te rijden... nu echt tijd voor een auto.
Eh, de gemiddelde kostendekkingsgraad in GD, zo valt ook op internet te lezen, is ongeveer 50%. Ga er maar vanuit dat er echt wel HOV verbindingen zijn die winst maken, overal in den lande.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door nielsie600 »

Van meerdere bronnen uit OVBGD is wel duidelijk geworden dat de meeste HOV lijnen winst maken op dit moment. Vooral door de snelle snelweg kilometers.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door CX1000 »

Nog iets opvallends: (wat ik al had gemeld in het topic over Groningen-Stad en daar totaal niet hoorde)

De Meppeler Stadsdienst krijgt een tweede lijn: Koedijkslanden - Centrum - Station - Ziekenhuis - Oosterboer - Rogat - de Wijk - Koekange
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door gebruiker77 »

De nachtlijnen gaan er voor een groot deel uit, op Leek, Roden+Assen na. Toch weer flink wat lijnen die verdwijnen. Loisch qua bezetting, maar kan wel lastig zijn voor mensen compleet van ov afhankelijk zijn.
De landelijke bezuinigingen zijn wel merkbaar. Al blijft de OV kaart voor studenten mogelijk toch. Vernam dat kabinet met D66 en GL praat over een mogelijk akkoord op onderwijs. De laatste partij wilde de OV kaart absoluut behouden. Dat zal een meevaller voor de GD dienst 2015 zijn.
Goed dat er wordt gekeken naar doorstroming op de parkweg en stadionsweg. Jammer dat er geen Qlink 2 of 6 komt.
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op vr 25 apr 2014, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Ronald »

De midibusjes zijn nieuw neem ik aan. Wat voor type wordt dat dan?
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Soortvanhenk »

Mercedes Benz sprinter city.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door marlies »

Bij Sprintercity denk ik aan een IC die op alle tussengelegen stations stopt :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Meltrain »

Worden die busjes door Qbuzz zelf gereden of door de kleinschalig vervoer bedrijven?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Nicketick »

Nachtlijn 402 krijgt dacht ik nu ook al een bijdrage vanuit de gemeente Tynaarlo, hopen dat ze dat blijven doen. Een ander goedkoper alternatief lijkt me om de nachtbus naar Assen twee extra stops te geven op De Punt Busstation en bij de afrit Vries.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Kevster »

Nicketick schreef:Nachtlijn 402 krijgt dacht ik nu ook al een bijdrage vanuit de gemeente Tynaarlo, hopen dat ze dat blijven doen.
Waarschijnlijk niet...
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door gebruiker77 »

Tynaarlo betaalt voor het doortrekken naar Vries.

Zal de nieuwe coalitie in Groningen nog invloed kunnen hebben op het budget voor 2015?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Meltrain schreef:Worden die busjes door Qbuzz zelf gereden of door de kleinschalig vervoer bedrijven?
Door Qbuzz zelf.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door nielsie600 »

Lijn 83 gaat toch met busjes rijden van VMNN neem ik ?
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Kevster »

Ja die zal wel naar kleinschalig gaan. Maar die midibusjes gaan inderdaad gewoon naar Qbuzz. Waarom? Nou, ten eerste moet je voor die dingen gewoon een busrijbewijs hebben (het gaat om 10-meterbussen) en ten tweede heeft De Grooth waarschijnlijk helemaal niet genoeg capaciteit om al die lijnen erbij te gaan doen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

10 meter? Dan heb jij wel kleine meters thuis. De Grooth kan dat waarschijnlijk best rijden maar dan kun je stalling Winschoten wel sluiten, om nog maar te zwijgen over betrouwbaarheid, communicatie en dergelijke.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door marcel.nl »

Pim-AllianceB95 schreef:10 meter? Dan heb jij wel kleine meters thuis. De Grooth kan dat waarschijnlijk best rijden maar dan kun je stalling Winschoten wel sluiten, om nog maar te zwijgen over betrouwbaarheid, communicatie en dergelijke.
Ze hebben 1 grote bus bij de Grooth dus er moet er tenminste 1 zijn met groot-rijbewijs.
Wel veel tokkievolk achter het stuur, of mag ik dat niet zeggen :@
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Kevster »

Kleine meters? Worden het 12-meters dan? Of bedoel je grote meters? :wink: Een midibus is over het algemeen toch 9 á 10 meter.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Hainje »

Ik meen mij ook te herinneren dat een midibus een lengte van ca. 10m heeft. :p
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Frans F »

gebruiker77 schreef: Zal de nieuwe coalitie in Groningen nog invloed kunnen hebben op het budget voor 2015?
Er komt een nieuwe coalitie voor de stad, niet voor de provincie en die laatste gaat over de bus (ook de stadsbus). Hooguit kan de gemeente vragen om extra diensten maar die zal de gemeente dan ook zelf moeten betalen.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Kevster »

Is niet helemaal waar wat je zegt, het bestuur van het OVBGD bestaat uit de gedeputeerde van Drenthe, gedeputeerde van Groningen en wethouder van Groningen. En dat is niet raar, aangezien Groningen een groot eigen lijnennet binnen de stad heeft. Met andere woorden, Groningen heeft wel degelijk iets te zeggen bij het OV-bureau, als één van de grotere aandeelhouders.

Maar het OV-bureau wordt bestuurd door een dagelijks bestuur die de begroting reeds hebben vastgesteld én de gemeenteraad en provinciale staten hebben deze al goedgekeurd. En die zijn de baas, niet de colleges van B&W of GS. Vastgesteld lijkt mij vastgesteld in deze.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door nielsie600 »

Stad zit er in omdat deze zelf een eigen concessie aanbesteden onder de noemer Stad Groningen en zelf met het GVBG het vervoer regelden.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Kevster »

Maar die concessie is nu dus één (GD) met een zware leun op de stad en omgeving, wat meteen verklaart dat ze er nog inzitten.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Meer dan 8 meter gaat het toch echt niet worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten