Pagina 2 van 5

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: do 05 jun 2014, 23:35
door Suus
Volgens mij heb ik het gedeelte van de discussie gemist waaruit blijkt dat er vraag is naar een doorgaande verbinding tussen die twee lijnen in Groningen?

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: do 05 jun 2014, 23:41
door Yanaike
Obus trok in zijn plan de lijnen vanuit Veendam/Winschoten al door naar Groningen Noord. En om diezelfde reden kun je ook de treinen uit Roodeschool/Delfzijl doortrekken naar Groningen Europapark.

De enige logische stap die ik in mijn plan heb gemaakt is de treinen aan elkaar koppelen zodat er niet onnodig veel treinen door Groningen rijden en om te voorkomen dat Groningen drie kopstations krijgt (Groningen Noord, Groningen, Groningen Europapark)

Verder ben ik een voorstander van sprinterverbindingen die niet stoppen bij het hoofdstation maar juist verder doorrijden. Het zorgt er voor dat de trein tussen de voorstadstations als een soort S-Bahn gebruikt kan worden.

Of ik een sprinter die als sneltrein doorrijdt of 6x per uur een trein tussen Groningen en Assen nou zo'n goed idee vind, ben ik nog niet helemaal over uit.

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 00:04
door dennistd
Ik vind deze eerlijk gezegd nog wat beter (al zeg ik het zelf (A) ):
Afbeelding

Eventueel zou je als de sneltrein naar Leer 1x per uur rijdt en de sneltrein naar Leeuwarden 2x per uur het andere halve uur de stoptrein uit Veendam door kunnen gaan als sneltrein naar Leeuwarden en de stoptrein uit Roodeschool keren op Europapark.

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 00:14
door The best
Wat is het nut van een station Groningen West eigenlijk?

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 04:03
door groningen
Voor de wijken Vinkhuizen, Paddepoel en Oranjewijk in Groningen.

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 07:14
door WillemGN
Nou nou maak de plannen niet te wild. dan kan er dit gebeuren bij de uitvoer(ing)! *O*

Afbeelding
http://www.iam-architect.com/wp-content ... ria-20.jpg

Of als we teveel willen op het station Groningen dit


Afbeelding
http://www.iam-architect.com/wp-content ... ria-43.jpg

-o- :X

dennistd schreef:Ik vind deze eerlijk gezegd nog wat beter (al zeg ik het zelf (A) ):
Afbeelding

Eventueel zou je als de sneltrein naar Leer 1x per uur rijdt en de sneltrein naar Leeuwarden 2x per uur het andere halve uur de stoptrein uit Veendam door kunnen gaan als sneltrein naar Leeuwarden en de stoptrein uit Roodeschool keren op Europapark.

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 07:50
door groningen
Nou nou maak de plannen niet te wild. dan kan er dit gebeuren bij de uitvoer(ing)!
Hoezo; tussen Groningen en Groningen Noord rijden al 8 treinen per uur.

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 09:54
door The best
groningen schreef:Voor de wijken Vinkhuizen, Paddepoel en Oranjewijk in Groningen.
Die wijken hebben ook al best wel goede busverbindingen, dus het lijkt me niet echt nodig om daarvoor nog een treinstation aan te leggen.

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: za 07 jun 2014, 10:43
door nielsie600
Ik snap eigenlijk nog niet waarom de provincie niet inzet op koerswagens aan een IC in duitsland te hangen en aftehalen vanaf Groningen. Nu met de br 245 als raamovereenkomst lijkt mij dit een prima kans om een goede verbinding met het Duitse achterland een paar keer per dag te krijgen.

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: za 07 jun 2014, 10:50
door Vinny
Groningen heeft geen Duits achterland. Het is Rotterdam niet ;)

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: za 07 jun 2014, 11:26
door marlies
Eh, jawel?

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: za 07 jun 2014, 17:51
door Vinny
Als je als transporteur naar de Eemshaven gaat dan ga je natuurlijk naar de Duitse zijde als de bestemming Duitsland is. :lol:
Achterland wil zeggen dat er relevante goederen en personenstromen lopen. Dat is nou eenmaal niet zo. De A 7 is na Bad Nieuweschans de meest rustige snelweg van Nederland. Kortom, er zijn wellicht een paar verdwaalde vrachtwagens en mensen, maar je kunt niet spreken van een significante vervoersstroom en dus ook niet van een achterland ;)

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: za 07 jun 2014, 19:35
door groningen
De A 7 is na Bad Nieuweschans de meest rustige snelweg van Nederland.
Tja, omdat het paar honderd meter verder Duitsland wordt.

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: za 07 jun 2014, 19:43
door waldo79
Vinny bedoelt ermee dat er maar weinigen de grens oversteken (doordat het aan de Duitse kant net zo rustig en dunbevolkt is; er is weinig activiteit wat verkeer genereert)

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: za 07 jun 2014, 19:53
door groningen
Heeft hij bewijzen. Achter Bunde kun je naar het zuiden (nu kan grenspassage ook wat zuidelijker dan), maar het is wel een gateway voor noord Duitsland en noord Europa. Denk erom dat je in Duitsland tol moet betalen voor een vrachtwagen. Dus hoe meer kilometers op nederlandse grond des te beter.

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: za 07 jun 2014, 19:57
door waldo79
Er gaan ongeveer 11000 voertuigen de grens over per dag bij Bad Nieuweschans. Bij Groningen rijden ongeveer 8 keer zoveel voertuigen. Bron: verkeersintensiteiten rijkswaterstaat 2011.

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: za 07 jun 2014, 20:12
door Vinny
http://www.provinciegroningen.nl/filead ... -22503.pdf
http://www.provinciegroningen.nl/filead ... ijlage.pdf

Groningen-Leer als sneltrein of intercity exploiteren is echt een luchtkasteel. Kosten zijn veel hoger dan de baten, een spectaculaire percentuele toename van het aantal reizigers is nog altijd tamelijk marginaal als je kijkt naar het absolute aantal.

Natuurlijk zijn er best wel dingen die je kunt doen, zoals het versnellen van het baanvak, kijken of je wellicht nog wat stations kunt sluiten. Maar als je echt met sneltreinen wilt gaan werken kun je die het beste naar Stadskanaal sturen. Gewoonweg meer potentiële reizigers.

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: zo 08 jun 2014, 17:54
door njoy
groningen schreef:Heeft hij bewijzen. Achter Bunde kun je naar het zuiden (nu kan grenspassage ook wat zuidelijker dan), maar het is wel een gateway voor noord Duitsland en noord Europa. Denk erom dat je in Duitsland tol moet betalen voor een vrachtwagen. Dus hoe meer kilometers op nederlandse grond des te beter.
De A31 ten zuiden van Bunde is niet druk. Ja, wel op dagen met veel vakantieverkeer, als veel bewoners van het Ruhrgebied naar de Duitse Waddeneilanden reizen. Maar op een normale doordeweekse dag is de A31 ten zuiden van Bunde niet druk.

Maar al was die weg wél druk, dan zegt dat nog niets over de omvang van de verkeersstroom tussen Groningen en Duitsland. Wat daar wel iets over zegt is het aantal verkeersbewegingen bij de grensovergang Bad Nieuweschans. Er is geen grensovergang in een Nederlandse snelweg aan te wijzen die rustiger is dan deze grensovergang. Het verkeer dat van deze grensovergang gebruikmaakt betreft voor een groot deel Nederlanders (en Duitsers) die in het grensgebied wonen, en die over de grens goedkoop boodschapjes gaan doen. Maar om dat nu echt belangrijke handelsstromen te noemen.... mwa, nee.

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 15:04
door starx
Al die ideeën voor het doorkoppelen van series in Groningen lijken behoorlijk onzinnig:
- Doorgekoppelde series die op grotendeels enkelsporige baanvakken rijden zullen zwaar achteruit gaan in punctualiteit. Tenzij je in Groningen een lange buffertijd hebt, maar dan worden doorgaande reizigers er niet sneller van.
- Delfzijl en Winschoten liggen dichter bij elkaar dan bij Groningen. Een verbinding tussen deze steden via Groningen zal niet veel extra reizigers opleveren.
- Doorkoppelen naar Assen betekent dat de korte slagen moeten gaan dieselen wat voor de exploitatie een stuk duurder is.
- series koppelen aan de stoptrein Gn-Lw is ook niet handig, omdat een aansluiting op de sneltrein bieden veel sneller is.

De enige doorkoppeling die wel wat zou kunnen worden is Leeuwarden - Groningen - Leer. Maar omdat het deel naar Leer maar 1 keer per uur rijdt, denk ik dat het niet loont om daarvoor het station van Groningen overhoop te trekken.

Ik zie liever dat er geld wordt gestoken in elektrificatie, integraal dubbelspoor en verhoging van de baanvaksnelheid.

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 16:20
door Zugführer
Het grote voordeel van doorkoppelen van treinseries in Groningen lijkt mij vooral de verbinding Nieuweschans/Winschoten/Veendam >> Groningen Noord (universiteit?) en Roodeschool/Delfzijl >> Europapark

Kun je het hoofdstation wat mee ontlasten (voor zover dat nodig is)

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: do 12 jun 2014, 12:13
door timtrein
Dat is dus ook precies de reden. Je moet wel zorgen dat je voldoende buffer voor vertragingen hebt, dat kan op vele manieren, maar daar zal wel over nagedacht worden.

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: do 12 jun 2014, 15:31
door starx
Zeer waarschijnlijk betekent dat gewoon een lang stationnement op het hoofdstation. Ik denk dat je voor bovengenoemde relaties beter het busnet kan verbeteren. Het is leuk als station Sauwerd (e.v.) goed is verbonden met Europapark en station Kropswolde (e.v.) met Groningen Noord. Maar voor het echte natransport zal toch de bus (of fiets) nodig zijn.

Nogmaals. Op zich zijn het voor het eindbeeld allemaal leuke ideeën. Maar het feit dat rond Groningen alle spoorlijnen (behalve naar Zwolle) enkelsporige diesellijnen zijn, geeft gewoon aan dat de kwaliteit van het spoor rond zo'n grote stad tekort schiet. Daar moet wat aan gebeuren. Daarvan worden de treindiensten sneller, stiller en punctueler.

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: do 12 jun 2014, 16:31
door Yanaike
Jaaah, laten we een maglev-verbinding maken van Groningen-Roodeschool/Delfzijl, hihi *O*

Nee, grapje :P In hoeverre is dubbelspoor noodzakelijk? Hoe vaak kruisen de treinen vanuit Groningen naar Roodeschool/Delfzijl/Winschoten/Veendam zichzelf? En ik zie ook nog niet precies hoe elektrificeren bijdraagt aan punctualiteit? In mijn ogen zijn de treinen van Arriva een stuk betrouwbaarder dan die van NS (maar dat kan aan mij liggen).

Ennuh... Als het dan toch allemaal een stuk punctueler wordt en er dubbelspoor komt, kun je de series toch ook meteen doorkoppelen? :oops:

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: do 12 jun 2014, 16:32
door Suus
Groningen - Zuidbroek is op het stukje bij Europapark na al dubbelsporig.

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Geplaatst: do 12 jun 2014, 16:43
door Kevster
Ook al krijg je een lange stop in Groningen, onderzoek wijst uit dat wanneer de verbinding direct is men kiest voor de directe verbinding. Wil je sneller van Roodeschool naar bijvoorbeeld Europapark of UMCG, dan kun je op Noord overstappen op de Q-link naar Europapark. Het is niet of/of maar en/en. Alles bij elkaar zorgt ervoor dat er voldoende reismogelijkheden zijn met voldoende capaciteit. Je kunt niet op één oplossing inzetten bij grote reizigersstromen of een grote infrastructuur, dat werkt niet.