Pagina 4 van 5

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: di 15 jul 2014, 10:54
door geert4OV
groningen schreef:Dus je gaat eerst met de auto van de autosnelweg af en met de bus rijdt je hetzelfde stuk weer terug.
In het belang van de veiligheid ja.

Uit wetenschappelijk onderzoek is namelijk gebleken dat 99,3 % van de mensen moeite heeft om hun auto langs de snelweg te parkeren en op een bus die met 100 km/u langsraast op het juiste moment in te spingen. De meest genoemde reden is toch de twijfel over goede timing. :roll:

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: vr 18 jul 2014, 21:25
door Hainje
Klinkt als een onderzoek van De Speld, Geert. :p

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 15:30
door geert4OV
Pim-AllianceB95 schreef:Stadskanaal over Eelde???
Ik zag net nog een interessante uitwerking via twitter langs komen.

Afbeelding

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 15:47
door gebruiker77
Het is wel mooi in kaartvorm weergegeven (al had iedereen de route wel door), maar dat neemt nog niet weg dat het volgens mij vrij kansloos is.
De halte Airport wordt bediend door lijn 2, en ja, dat is een te lange route voor een relatief belangrijke economische bestemming als het vliegveld, maar is afdoende voor het aantal reizigers (ze nemen wel toe vergeleken met vorig jaar). Ik zie nog steeds meer in iets van een QLink 2 over de Paterswoldseweg. De rijtijd wordt dan al een stuk minder. Met P+R De Punt is het probleem helemaal opgelost, aangezien Qlink 5 daar dan gaat halteren (overstap op lijn 2 voor naar vliegveld). Daarvoor is het dus niet nodig om een Qliner te laten stoppen bij het airport.

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 15:56
door Kevster
Als De Punt straks verder uitontwikkeld wordt met meerdere lijnen kun je ook een lijn met eindpunt De Punt doortrekken naar het vliegveld. Bijvoorbeeld de ritten van lijn 5 die niet naar Zuidlaren/Annen rijden maar op De Punt zullen gaan eindigen.

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 16:22
door njoy
Om de luchthaven een snelle busverbinding met Groningen te laten krijgen zie ik meer in de gedachte om Lijn 2 als een soort ringlijn te laten rijden. Vanaf het Hoofdstation om x.00 en x.30 via de A28 en knooppunt De Punt naar de luchthaven, en vanaf daar via Eelde, Paterswolde en Groningen de gebruikelijke route (eventueel via de Paterswoldseweg ipv De Wijert) terug naar het Hoofdstation. Ook vanaf het Hoofdstation kan om x.15 en x.45 uur een bus in tegengestelde richting rijden.

De voordelen:
- vanaf Groningen 2 x per uur snel naar de luchthaven (en naar overstaphalte De Punt), en terug
- vanaf Eelde (dorp) 4 busverbindingen per uur naar Groningen: 2x via Paterswolde, 2 x met een (snelle omweg) via de luchthaven en de A28.

Dit plan is ook uit te voeren als in De Punt geen transferium komt. De bus zou bij transferium Haren kunnen stoppen zodat mensen hun auto in Haren kunnen parkeren om vervolgens met lijn 2 snel en rechtstreeks naar de luchthaven te reizen.

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 17:53
door gebruiker77
Nadeel van dat plan is wel dat je bij hoogstens 1 halte een mooie kwartierdienst kan krijgen (en bij andere haltes kan het zo zijn dan ze elkaar juist op die halte passeren), aangezien je voor de helft van de ritten bij de bushalte richting De Punt moet staan en voor de andere helft richting Groningen. Persoonlijk denk ik dat dit te duur gaat worden vanwege de vele extra kilometers die je maakt over de snelweg. Dan bepleit ik toch voor enkele extra spitsritten met dat rondje Eelde - Terra college dat iemand hier eerder voorstelde.
Of zijn deze ritten die jij voorstelt bovenop de ritten van lijn 2 die nu rijden? Dan zou het wel erg duur zijn.

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 16:02
door geert4OV
Grappig dat ik dan in andere berichten op het forum lees dat de reageerders ergens zo rond Paterswolde/Eelde wonen, en de bus maar voor de deur moeten hebben. Daarom zou elk ander plan maar afgeschoten moetne worden. Heeft dat nog iets met OV inzicht uit te staan?

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 16:30
door gebruiker77
Zo'n opmerking vind ik nergens op slaan. Het plan dat hierboven wordt gepresenteerd van Stadskanaal over Eelde wijs ik af, omdat het mij echt onnodig lijkt om deze verbinding te presenteren. Ik was in de veronderstelling dat je dit plan lanceerde en met het feit dat lijn 2 voor de deur zou blijven in Eelde - Paterswolde. Als het zelfs betekent dat die verbinding er dan uit gaat, dan moet iedereen op zijn fietsje, rollator naar het vliegveld toe? Het plan van Njoy kan ik me iets bij vinden, alleen betekent dat niet dat er een kwartierdienst ontstaat. Het is een verbetering ten opzichte van de huidige situatie, maar gewoon te duur. Je legt er helemaal een verbinding over de snelweg aan vast (overigens in de toekomst biedt Qlink 5 die wel met een P+R De Punt). Dan zag ik meer in een eerder plan (ook van njoy) van 2x/uur zoals nu, met in de spits een rondje Eelde (4x/uur). Eigenlijk zoals lijn 602/653, maar dan dus niet via P+R Haren én De Wijert, maar slechts een van beide (ivm anders meer reistijd). Dat heeft er niks mee te maken dat reageerders een bus voor de deur willen hebben... ?
Het enige dat ik wel vind is dat als je een beetje gebruik maakt van die lijn je wel tot conclusie kan komen dat er veel instappers zijn op de haltes Otto Erelmanweg en Hortensiaweg. Daarom lijkt het mij onverstandig om die route te schrappen, omdat je Spierveen dan nauwelijks meer aan doet (Henri Dunantweg, Verdiweg, Raadhuislaan, Legroweg hebben ook behoorlijk wat instappers). Bovendien is lijn 2 zeker in de spits druk en loopt vaak vertragingen op (nu vrijdagmiddag ook weer). Als je verder voor de bus zou moeten lopen, acht ik het waarschijnlijk dat het aantal instappers gaat dalen. Waarom zou de bus niet door de wijk mogen? Het is aan het eind van een lijn. Schrap dan eerder het meanderende stuk door De Wijert. (maar daarover zijn wel meer het eens als ik het zo lees).

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 18:36
door Nicketick
Richting Groningen loopt lijn 2 altijd goed vol, richting De Punt is in de ochtendspits 5 tot 7 minuten voorloop bij aankomst op De Punt geen uitzondering. Voornamelijk reizigers die doorreizen naar Assen.

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: za 20 sep 2014, 10:31
door Kevster
Als er lijnen geschrapt moeten worden ken ik er nog wel een aantal niet-rendabele lijnen. Daar hoort lijn 2 niet bij.

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: za 20 sep 2014, 11:14
door geert4OV
Ah nu begrijp ik het pijnpunt! Blijkbaar helpt het soms wel even om even 'nukkig' over te komen. Wat mij voor ogen staat is een extra halte die ervoor zorgt dat 312 die er toch al min of meer langs rijdt deze lus in 1-2 minuten kan maken. Gecombineerd met een aantrekkelijke tijd om op zowel HS alsook bij knooppunt Gieten én zelfs Stadskanaal te zijn(daar zit volgens mij een van de touroperators die al jarenlang het reizen over Eelde pusht en daar toch ook wel eens voor beloont mag worden.) Én een stukje rendementsverbetering, door niet een nieuwe dienst uit te rollen dit idee te kunnen introduceren. Met als doel OV meer hoogwaardig te maken, tegen kleine moeite.

Bij mij zitten dus geen argumenten om lijn 2 weg te schuiven, die heeft ook een andere functie. Ontsluiten van woonwijken. Die functie lijkt niet naar voren te komen uit de andere gepresenteerde ideeën, voor zover het op mij over komt.

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: za 20 sep 2014, 11:17
door geert4OV
300 zou een alternatief kunnen zijn, echter die bus zit al aardig vol. Het zou daar dan eerder kunnen tegen werken.

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: za 20 sep 2014, 11:34
door gebruiker77
geert4OV schreef:Ah nu begrijp ik het pijnpunt! Blijkbaar helpt het soms wel even om even 'nukkig' over te komen. Wat mij voor ogen staat is een extra halte die ervoor zorgt dat 312 die er toch al min of meer langs rijdt deze lus in 1-2 minuten kan maken. Gecombineerd met een aantrekkelijke tijd om op zowel HS alsook bij knooppunt Gieten én zelfs Stadskanaal te zijn(daar zit volgens mij een van de touroperators die al jarenlang het reizen over Eelde pusht en daar toch ook wel eens voor beloont mag worden.) Én een stukje rendementsverbetering, door niet een nieuwe dienst uit te rollen dit idee te kunnen introduceren. Met als doel OV meer hoogwaardig te maken, tegen kleine moeite.

Bij mij zitten dus geen argumenten om lijn 2 weg te schuiven, die heeft ook een andere functie. Ontsluiten van woonwijken. Die functie lijkt niet naar voren te komen uit de andere gepresenteerde ideeën, voor zover het op mij over komt.
Ik heb weinig ideeën op het forum voorbij zien komen die lijn 2 niet meer door de woonwijk willen laten geen. Hoogstens enkele, waarbij diegenen zelf uiteindelijk ook niet het rondje Hortensiaweg schrapten.
Daarbij had ik de indruk dat je lijn 2 dan blijkbaar wilde schrappen, en dat leek mij onverstandig, zeker omdat in de Trendmonitor 2013 staat weergegeven dat lijn 2 op plaats 5 staat van meest gebruikte lijnen (zelfs met het feit dat in 2013 onder lijn 2 nog enkel de ritten van De Punt naar Station Noord vielen en lijn 1 nog afgezonderd reed). Nou komt dat zeker ook vanwege vele scholieren uit De Wijert, maar lijn 1 stond niet in dat overzicht.

Ik ben niet per definitie tegen dit voorstel, het lijkt me alleen heel moeilijk om dit binnen 1-2 minuten te doen.

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: ma 22 sep 2014, 14:54
door njoy
Het blijft een absurd idee, om lijn 312 een rondje langs luchthaven Eelde te laten rijden. Ten eerste is het aantal reizigers dat vanuit die richting naar Eelde moet op de vingers van één hand te tellen. Ten tweede zal het de doorgaande reizigers zeer frustreren. Ben je na een lange rit over de N34 bijna in Groningen, de stad is al bijna zichtbaar, en dan gaat de bus de snelweg af om een rondje langs de luchthaven te rijden. Waar vervolgens niemand in- en uitstapt. In de 5 minuten die dat circus kost had de bus al bij Groningen-zuid kunnen zijn. (5 minuten, want voordat de bus vanaf de afrit bij de luchthaven is, moet de bus een paar keer op drukke kruispunten links afslaan. Vervolgens moet de bus weer helemaal terug naar de A28, opnieuw snelheid maken, enz enz.)

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: ma 22 sep 2014, 18:53
door Kevster
Duurt inderdaad zo'n vijf minuten zo'n rondje, gebaseerd op huidige rijtijden. Vergeet ook niet dat je op het luchthaventerrein een maximumsnelheid van 10 hebt (en eerlijk is eerlijk, veel harder kun je daar ook niet met een bus). Lijn 312 moet op termijn ook nog eens beginpunt Ter Apel krijgen, die rit is voor die mensen zo al lang genoeg en tenslotte heb je er op zondag (één van de drukkere dagen op Eelde) niets aan.

Nogmaals, ik voel er veel meer voor om de ritten van lijn 5 die niet doorrijden naar Annen naar het vliegveld door te trekken. Staat er regelmatig genoeg een bus daar klaar, nog geleed en lagevloers ook (hogevloers moet je niet eens willen bij een vliegveld) en je hebt er een prima eindpunt.

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: di 23 sep 2014, 17:09
door Bjarte
Het is jammer dat het vliegveld eigenlijk nét niet groot genoeg is voor een vaste lijndienst. Als Ryanair en Wizzair het aantal vluchten uitbreid naar samen minimaal een stuk of 3/4 per dag, in combinatie met de huidige vluchten van Arke, Transavia, Corendon en Flybe en de vraag vanuit personeel, studenten van de pilotenopleidingen, lokale bedrijvigheid en recreanten, dan is een buslijn al snel veel rendabeler. Zeker als er onderweg ook nog wordt gestopt op P+R de Punt, P+R Haren en Groningen zuid.

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: di 23 sep 2014, 19:40
door Nicketick
Kevster schreef:Duurt inderdaad zo'n vijf minuten zo'n rondje, gebaseerd op huidige rijtijden. Vergeet ook niet dat je op het luchthaventerrein een maximumsnelheid van 10 hebt (en eerlijk is eerlijk, veel harder kun je daar ook niet met een bus).
Het lijkt altijd dat zodra mensen in de buurt van het vliegveld komen ze ineens de rijvaardigheid verliezen. Midden in de weg parkeren, stilstaan en toch maar niet die ene parkeerplaats oprijden maar de auto weer voor de bus gooien. Hopeloze situatie daar. En dan ook nog de ontzettend verwarrende situatie met de haltes Airport en Ingang Airport.

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: di 23 sep 2014, 19:45
door Hainje
Wat dat betreft ben ik wel blij dat Eindhoven Airport op militair terrein ligt en de Marechaussee ietsie strenger is dat de gewone politie qua handhaving. :P

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: di 23 sep 2014, 19:47
door Suus
Nicketick schreef:Het lijkt altijd dat zodra mensen in de buurt van het vliegveld komen ze ineens de rijvaardigheid verliezen.
Ik zal je een geheimpje vertellen: heel veel mensen zijn een gevaar achter het stuur, niet alleen op vliegvelden. :N

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: di 23 sep 2014, 20:24
door gebruiker77
Je kunt de weg op het vliegveld misschien wel verbreden. Er is daar nog wel iets van ruimte. Kunnen er ook meteen gelede bussen rijden :lol: , oh nee die reden er toch al in de vorm van 402.

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: di 23 sep 2014, 20:55
door Bjarte
402 rijdt er nog steeds 1x per week, wordt die rit uitgevoerd met een gelede?

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: di 23 sep 2014, 21:03
door gebruiker77
Jaja, ik zag op Twitter een foto voorbijkomen van iemand van het OVbureau. Het leek mij geleed...
https://twitter.com/jornebonte/status/5 ... 56/photo/1
Lijn 402: Nachtbus Vries via Eelde

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: di 23 sep 2014, 22:00
door TheRoy-t
Alle nachtbussen worden altijd uitgevoerd met gelede stad- of streekbussen. Geen idee waarom, maar als ze zo graag op de nachtbussen wil bezuinigen zouden ze ook gewoon standaardbussen kunnen inzetten. Scheelt toch weer die dure gelede bussen (gelede bussen kosten meer per uur dan standaard bussen).

Re: Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: di 23 sep 2014, 23:37
door visgraat
Ik denk niet dat dat zoveel scheelt. Misschien rijdt je dan iets van 1 op 4 i.p.v. 1 op 3. Dat is maar een fractie van de totale kosten.