Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor marlies » Di 19 Aug 2014, 13:31

Vorige week werden ze nog trots gepresenteerd op de Grote Markt: de nieuwe 25 meter lange, dubbele harmonicabussen van Qbuzz. Maar maandag moesten twee van de drie nieuwe bussen door technische problemen al terug naar de remise.

De nieuwe hybride bussen werden maandag voor het eerst ingezet op lijn 11 van Zuidhorn, via het Zernikecomplex, naar het Hoofdstation en terug. Nadat de bussen tijdens de ochtendspits nog zonder problemen werden ingezet, gooiden kinderziektes later op de dag roet in het eten. Zo was er een probleem met de elektromotoren, die bij het remmen elektriciteit opwekken. Bij het optrekken wordt deze stroom opnieuw gebruikt.

'Geen problemen'
Qbuzz onderzoekt samen met de leverancier de problemen bij de dubbelgelede bussen. Twee van de drie bussen zijn dinsdag gewoon weer de weg opgegaan.

...lees verder


Ik zag/hoorde (ze maken meer geluid dan de andere bussen die hier voorbij komen) er net nog eentje dus blijkbaar valt het mee :P

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor reisthijs » Di 19 Aug 2014, 13:35

Een hybride bus die meer herrie maakt dan een gewone bus? :shock:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

nielsie600
Berichten: 174
Lid geworden op: Ma 11 Nov 2013, 19:51

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor nielsie600 » Di 19 Aug 2014, 13:36

Er rijdt vandaag slechts 1tje, maar ze hebben al een hele tijd problemen met het proefrijden. In Luxemburg staan ze al een paar jaar meer stil dan ze rijden. Ze maken veel meer lawaai als een gewone bus, het is niet een gillende keukenmeid.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor marlies » Di 19 Aug 2014, 13:38

reisthijs schreef:Een hybride bus die meer herrie maakt dan een gewone bus? :shock:

Ja, absoluut, met name het optrekken hoor je.

Busreiziger
Berichten: 20
Lid geworden op: Wo 11 Jun 2014, 19:06

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Busreiziger » Di 19 Aug 2014, 16:52

En dat gaat dus verkeerd, het optrekken zou volledig elektrisch moeten gebeuren.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Frans F » Di 19 Aug 2014, 18:03

Ik begrijp dat dit type van Hess al zeven jaar oud is.
En dan nog hangen ze van storingen aan elkaar?
Dat belooft niet veel goeds als de Uni zo meteen weer begint.

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Cpt.Iglo » Di 19 Aug 2014, 18:23

Gauw inruilen voor Van Hools Exquisity.. ;) Bevallen erg goed in onder andere Metz, maken minder lawaai en zien er ook nog eens veel beter uit.

Afbeelding

Soortvanhenk
Berichten: 294
Lid geworden op: Vr 02 Aug 2013, 00:27

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Soortvanhenk » Di 19 Aug 2014, 20:03

Getsederrie. Daar is nauwelijks meer een bus in te herkennen ja. Als Groningen een tram zou willen, was daar al wel voor gekozen. Al scheelt het natuurlijk wel dat dit ding geen bovenleiding en rails nodig heeft.

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Cpt.Iglo » Di 19 Aug 2014, 20:50

Soortvanhenk schreef:Getsederrie. Daar is nauwelijks meer een bus in te herkennen ja. Als Groningen een tram zou willen, was daar al wel voor gekozen. Al scheelt het natuurlijk wel dat dit ding geen bovenleiding en rails nodig heeft.
Het straalt anders een stuk meer uit dan zo'n vierkante dubbelgelede bus als de Lightram. Overigens vind ik de kleur in het voorbeeld ook erg lelijk, maar het tramachtige model daarentegen vind ik juist weer érg mooi. Het straalt een stuk meer kwaliteit en professionaliteit uit dan een bus met een 'standaard ontwerp'.

Een dubbelgelede en hybride variant van de Capacity of Citeo zou trouwens ook mooi zijn, maar jammer genoeg bestaan die niet.. ;)

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Frans F » Wo 20 Aug 2014, 13:30

Een Citea of een Citaro?

Overigens blijf ik die dubbelgelede bussen erg onhandig vinden tenzij je een volledig vrije baan van begin tot eind hebt.
Maar goed, het zal wel een centenkwestie zijn.

lint41
Berichten: 421
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2008, 19:49

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor lint41 » Wo 20 Aug 2014, 14:11

Een Citeo, bladzijde 12 ;-)

Klaasje
Berichten: 5987
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Klaasje » Vr 22 Aug 2014, 10:41

Gister kreeg ik toch het idee dat deze dubbelgeledes vrij lomp zijn in hun rijgedrag. Ik fietste achter lijn 11 aan de Gelkingestraat in en deze pakte meerdere stoeprandjes vrij fors mee terwijl de ruimte er toch flink groter is dan voorheen. Voor mijn gevoel rijden de Van Hool's in Utrecht een stuk makkelijker. Al kan het natuurlijk ook zijn dat er een chauffeur achter het stuur zat die wat onwennig is in het rijden met zo'n bus.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Frans F » Vr 22 Aug 2014, 14:38

Ik weet niet of het reeel is dat de chauffeur te verwijten.
Die dingen zijn gewoon onhandelbaar in het gewone stadsverkeer.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3279
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Aking » Vr 22 Aug 2014, 14:52

Ik weet dat er hier in Utrecht in het begin een aantal beruchte spots waren waar bijna iedere chauffeur op een DGB wel een keer schade heeft gereden, omdat het eigenlijk gewoon niet te doen was.

Op veel van deze punten is de weg dan ook aangepast :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Vr 22 Aug 2014, 15:03

Nu is het voor een chauffeur ook niet prettig om te rijden met een bus waarbij je weet dat er zo 'iets' kan gebeuren met de bus. En met een dubbelgelede bus hoor je niet in de nauwe straatjes van de binnenstad. Kunnen ze beter de Capacity's op groen inzetten en de HESS's op oranje. Dat is een makkelijker route.

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor waldo79 » Vr 22 Aug 2014, 15:27

De route met lijn 12 via Galgenwaard vind ik anders ook niet optimaal.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Daniel » Vr 22 Aug 2014, 20:06

De ruimte op de Catharijnesingel en het Ledig Erf in Utrecht is inderdaad niet echt ruimer dan die straatjes rondom de Grote Markt in Groningen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 894
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor nvdw » Vr 22 Aug 2014, 20:19

De dubbelgelede Hess heeft alleen een sturende as op het achterste gedeelte, waar bij een Van Hool beide volgwagens een sturende as hebben. Dat maakt voor het rijden ook wel wat verschil. Kijk maar eens in Utrecht hoe vaak zo'n gelede Citaro een stoepje pakt - dat was met een Van Hool niet gebeurd.

Uiteindelijk moet het niet uitmaken of je met een gewone of gelede bus door de straat rijdt, al hangen er zes volgwagens aan. Maar met een beetje beleid en geduld is het vaak beter te doen dan zonder.

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Vr 22 Aug 2014, 22:23

@ Maurice, ik vraag mij ernstig af of een Capacity niet meer ruimte nodig heeft dan een dubbelgelede wagen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Daniel » Vr 22 Aug 2014, 22:24

Die DGBs hebben waarschijnlijk een kortere wielbasis ja, kom je makkelijker een bochtje mee door dan met zo'n lange aanhanger
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 894
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor nvdw » Vr 22 Aug 2014, 22:56

De draaicirkel van de Capacity is even groot als die van een gewone gelede Citaro. De uitzwaai aan de achterzijde zal wel wat groter zijn.

nielsie600
Berichten: 174
Lid geworden op: Ma 11 Nov 2013, 19:51

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor nielsie600 » Wo 27 Aug 2014, 08:45

Inmiddels staan ze vandaag alle drie weer stil.

Busreiziger
Berichten: 20
Lid geworden op: Wo 11 Jun 2014, 19:06

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Busreiziger » Do 28 Aug 2014, 10:11

nielsie600 schreef:Inmiddels staan ze vandaag alle drie weer stil.


Ik heb er gisteren toch echt 1 op de dienst zien rijden..

rener
Berichten: 197
Lid geworden op: Do 25 Apr 2013, 09:27

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor rener » Do 28 Aug 2014, 11:45

deze week staat er steeds 1 binnen die dan wordt nagekeken en evt onderdelen worden vervangen.

Mocht alles aan het einde van de week niet goed genoeg werken dan blijven ze tot nader order binnen.

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Cpt.Iglo » Do 28 Aug 2014, 12:01

Wat is dit een aanfluiting zeg.. Hadden ze niet kunnen leren van de problemen met dit type bussen in andere steden en direct bijvoorbeeld Van Hools aan kunnen schaffen?


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten