Pagina 3 van 7

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: za 30 aug 2014, 11:22
door marlies
Heb er nog geen gehoord. Kan een goed of een slecht teken zijn :P

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: za 30 aug 2014, 11:27
door Frans F
TheRoy-t schreef:Als je lijn 309 bedoelt: dat is een hele goede lijn die een grote wijk van Assen bedient die niet door de trein wordt bedient. Lijn. (1)40 vervoert op sommige mensen volgens mij wel meer mensen dan de trein doet, hij rijdt niet voor niks 6 keer per uur in de ochtendspits. Voor lijn 65 tussen Winsum en Groningen geldt hetzelfde, die is op sommige momenten drukker op het deel Winsum - Groningen (wat 'parallel' loopt aan een spoorlijn) dan op het deel Zoutkamp - Winsum.
Je geeft precies aan wat ik bedoel. Overbodige lijnen omdat die mensen net zo goed met de trein kunnen gaan en je die bussen dan wat nuttiger op andere lijnen kunt inzetten of uitsparen. Het is een probleem dat ontstaan is sinds de splitsing van trein en bus in gescheiden concessies.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: za 30 aug 2014, 11:37
door Busreiziger
marlies schreef:Heb er nog geen gehoord. Kan een goed of een slecht teken zijn :P
Ik heb begrepen dat de Duitse monteurs de problemen opgelost hebben, als het goed is functioneren ze nu dus zoals het hoort.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: za 30 aug 2014, 12:01
door gebruiker77
Is het per se verkeerd als een bus concurreert met een zelfde treintraject?

Het voordeel van de bus is dat je dichtbij huis kan opstappen (rechtstreeks naar het centrum) en voor een beter tarief dan de trein, waarom zou je deze mensen per se in de trein willen hebben? Eigenlijk zou het belangrijkst zijn om te weten waarom mensen de bus prefereren.

Misschien is het wel beter als trein en bus worden samengevoegd in concessies, al is het maar om betere aansluittijden te garanderen.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: za 30 aug 2014, 12:01
door CamilleKreemers
Frans F schreef:
TheRoy-t schreef:Als je lijn 309 bedoelt: dat is een hele goede lijn die een grote wijk van Assen bedient die niet door de trein wordt bedient. Lijn. (1)40 vervoert op sommige mensen volgens mij wel meer mensen dan de trein doet, hij rijdt niet voor niks 6 keer per uur in de ochtendspits. Voor lijn 65 tussen Winsum en Groningen geldt hetzelfde, die is op sommige momenten drukker op het deel Winsum - Groningen (wat 'parallel' loopt aan een spoorlijn) dan op het deel Zoutkamp - Winsum.
Je geeft precies aan wat ik bedoel. Overbodige lijnen omdat die mensen net zo goed met de trein kunnen gaan en je die bussen dan wat nuttiger op andere lijnen kunt inzetten of uitsparen. Het is een probleem dat ontstaan is sinds de splitsing van trein en bus in gescheiden concessies.
Vroeger is al geprobeerd om lijn 65 in te korten tot Winsum en de ervaring was dat meer dan 50% niet meer met de bus tussen Zoutkamp en Winsum gaat. Toen de bus weer de hele route ging afleggen, kwam een groot deel van de reiziger terug. Je moet ook niet als vervoerder iets doordrammen, omdat het efficiënter kan.

Een nadeel is dat er geen geïntergreerde bus/trein abbonementen bestaat en je voor jouw plan veel meer moet betalen om te reizen. Je bent twee aparte abbonementen nodig.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: za 30 aug 2014, 13:56
door TheRoy-t
Frans F schreef:
TheRoy-t schreef:Als je lijn 309 bedoelt: dat is een hele goede lijn die een grote wijk van Assen bedient die niet door de trein wordt bedient. Lijn. (1)40 vervoert op sommige mensen volgens mij wel meer mensen dan de trein doet, hij rijdt niet voor niks 6 keer per uur in de ochtendspits. Voor lijn 65 tussen Winsum en Groningen geldt hetzelfde, die is op sommige momenten drukker op het deel Winsum - Groningen (wat 'parallel' loopt aan een spoorlijn) dan op het deel Zoutkamp - Winsum.
Je geeft precies aan wat ik bedoel. Overbodige lijnen omdat die mensen net zo goed met de trein kunnen gaan en je die bussen dan wat nuttiger op andere lijnen kunt inzetten of uitsparen. Het is een probleem dat ontstaan is sinds de splitsing van trein en bus in gescheiden concessies.
Het probleem is echter dat lijn 65 helemaal niet parallel rijdt met de trein. Het lijkt misschien zo op het kaartje, maar de bus bedient ook Adorp en geeft een rechtstreekse verbinding tussen het Marnegebied en Winsum en Kardinge en het UMCG. Wat CamilleKreemers ook al aangaf, het is misschien efficiënter om de bus in te korten tot Winsum, maar je verliest daarmee heel veel reizigers, en daarnaast heet Arriva niet genoeg capaciteit om alle extra reizigers tussen Groningen en Winsum mee te nemen. Arriva zet niet voor niets bussen in tussen Winsum en Groningen omdat de trein te ontlasten. Ik raad je aan eens in de ochtendspits met lijn 65 naar Groningen te reizen, dan snap je wel waarom bijvoorbeeld lijn 65 alles behalve overbodig is. Het zelfde geldt overigens grotendeels ook voor lijn 309.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: za 30 aug 2014, 14:06
door marlies
Sowieso is het niet echt een relevant probleem zolang de treinen overvol zijn. Toen ze dat niet waren (en juist veel te veel lucht vervoerden) is er flink gesneden in de parallele buslijnen. Degene die de snijtafel hebben overleefd hebben zeker bestaansrecht. En de stadslijn 11, waar dit topic over gaat, rijdt pas sinds een aantal jaren parallel aan het spoor door naar Zuidhorn, juist omdat de spoorverbinding tussen Zuidhorn en Groningen Hbf overvol was. Die bussen zijn goed gevuld maar desalniettemin rijden er nog steeds extra spitstreinen op dat stuk. En die zouden niet rijden als dat niet nodig was...

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: za 30 aug 2014, 18:17
door marcel.nl
ov'tje schreef: vanmiddag reden twee dubbelgeledes op lijn 11, al waren ze niet helemaal op tijd. Zag vertragingen tot meer dan 10 minuten voorbijkomen.
Was dat het voorste of het achterste gedeelte met die vertraging?? Die dingen zijn ook zo lang :mrgreen:

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: za 30 aug 2014, 18:51
door gebruiker77
marlies schreef:Sowieso is het niet echt een relevant probleem zolang de treinen overvol zijn. Toen ze dat niet waren (en juist veel te veel lucht vervoerden) is er flink gesneden in de parallele buslijnen. Degene die de snijtafel hebben overleefd hebben zeker bestaansrecht. En de stadslijn 11, waar dit topic over gaat, rijdt pas sinds een aantal jaren parallel aan het spoor door naar Zuidhorn, juist omdat de spoorverbinding tussen Zuidhorn en Groningen Hbf overvol was. Die bussen zijn goed gevuld maar desalniettemin rijden er nog steeds extra spitstreinen op dat stuk. En die zouden niet rijden als dat niet nodig was...
Lijn 11 rijdt dan wel parallel aan het spoor (maar komt niet op dezelfde bestemmingen, dus geen overbodige lijn), het zorgt er vooral voor dat studenten die naar P+R Zernike moeten op een snelle manier op de bestemming komen. Met de trein zouden deze eerst naar het Hoofdstation moeten. Weer een mooi voordeel van de bus.
Die extra treinen Zuidhorn - Groningen rijden volgens mij vooral om de treinen vanuit Leeuwarden wat te ontlasten. Overigens wordt lijn 11 natuurlijk niet veel gebruikt om helemaal naar het Hoofdstation te gaan vanaf Zuidhorn.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: za 30 aug 2014, 18:54
door marlies
Nee, klopt, maar het idee is dus dat de studenten uit Friesland in Zuidhorn plaatsmaken voor de Zuidhorners die naar het Hoofdstation moeten door over te stappen op de snellere bus.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: za 30 aug 2014, 20:46
door Chauf21
Hoewel de discussie over parallel rijden interessant is, gaat dit topic over de dubbelgelede bussen. Graag ontopic verder zodat alle info over de nieuwe bussen makkelijk te volgen is.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: za 30 aug 2014, 22:57
door SuperGhost
marcel.nl schreef:
ov'tje schreef: vanmiddag reden twee dubbelgeledes op lijn 11, al waren ze niet helemaal op tijd. Zag vertragingen tot meer dan 10 minuten voorbijkomen.
Was dat het voorste of het achterste gedeelte met die vertraging?? Die dingen zijn ook zo lang :mrgreen:
Filosofische vraag: als het voorstel gedeelte vertraging heeft, wordt het dan niet automatisch het achterste deel? :mrgreen:

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: za 30 aug 2014, 23:16
door TheRoy-t
Vanmorgen en vanmiddag hebben ze weer gereden, maar om 15:30 waren ze allemaal alweer naar de garage

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: zo 31 aug 2014, 07:41
door marcel.nl
SuperGhost schreef:
marcel.nl schreef:
ov'tje schreef: vanmiddag reden twee dubbelgeledes op lijn 11, al waren ze niet helemaal op tijd. Zag vertragingen tot meer dan 10 minuten voorbijkomen.
Was dat het voorste of het achterste gedeelte met die vertraging?? Die dingen zijn ook zo lang :mrgreen:
Filosofische vraag: als het voorstel gedeelte vertraging heeft, wordt het dan niet automatisch het achterste deel? :mrgreen:
Dan rijdt het achterste deel gewoon de dienst van de opvolgende bus (A)

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: ma 01 sep 2014, 14:40
door Pim-AllianceB95
Cpt.Iglo schreef:Wat is dit een aanfluiting zeg.. Hadden ze niet kunnen leren van de problemen met dit type bussen in andere steden en direct bijvoorbeeld Van Hools aan kunnen schaffen?
Nee, want als deze bussen niet al toevallig waren besteld voor BRU, dan hadden we in Groningen helemaal geen dubbelgelede bussen gekregen.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: ma 01 sep 2014, 16:12
door marcel.nl
Pim-AllianceB95 schreef:
Cpt.Iglo schreef:Wat is dit een aanfluiting zeg.. Hadden ze niet kunnen leren van de problemen met dit type bussen in andere steden en direct bijvoorbeeld Van Hools aan kunnen schaffen?
Nee, want als deze bussen niet al toevallig waren besteld voor BRU, dan hadden we in Groningen helemaal geen dubbelgelede bussen gekregen.
Ik stel voor die zwart met zilver en groene stickers er af te halen en die Hess bussen wit, rood met roze te maken. En dan voor tot achter FYRA erop schrijven :')

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: ma 01 sep 2014, 17:09
door nielsie600
Ze rijden nog maar met soms grote vertraging.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: do 04 sep 2014, 14:45
door rww
Kan iemand mij vertellen wat de kans is dat ik zaterdag een van hess bus krijg? Het lijkt me dat met 3 bussen ze extreem zeldzaam zijn of vergis ik mij daarin.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: do 04 sep 2014, 14:49
door Milco
Het zijn inderdaad maar 3 bussen, dus erg zeldzaam. Op zaterdag zijn de HESS bussen in de dienst al helemaal zeldzaam: ze rijden alleen op de ritten die doorrijden naar Zuidhorn en lijn 11 komt daar niet in de avond- en weekenduren.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: do 04 sep 2014, 15:14
door rww
Dus zo goed als geen kans op zaterdag?

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: do 04 sep 2014, 15:16
door Milco
Zoals ik hierboven schreef, rijdt lijn 11 in de avond- en weekenduren niet vanaf/naar Zuidhorn en juist de ritten daar naartoe rijden met de dubbelgeledes. ;)

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: do 04 sep 2014, 15:36
door rww
Milco schreef:Zoals ik hierboven schreef, rijdt lijn 11 in de avond- en weekenduren niet vanaf/naar Zuidhorn en juist de ritten daar naartoe rijden met de dubbelgeledes. ;)
Dan had je dus ook gewoon ja kunnen antwoorden.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: do 04 sep 2014, 19:33
door CamilleKreemers
rijden deze bussen nu al beter dan eerst?

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: do 04 sep 2014, 19:54
door Busreiziger
Ze rijden deze hele week al probleemloos. Afgelopen zaterdag was een test, ze staan normaal gesproken in de weekenden stil.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: do 04 sep 2014, 21:51
door ov'tje
Voor de chauffeurs lijkt steeds meer gewenning op te treden, want de vertragingen worden minder en minder. Waar de eerste dagen +10 nog regelmatig voorkwam is het nu zelfs zo dat de bussen op sommige tijden al voor op schema liggen of slechts een hele kleine vertraging hebben.