Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: Vr 09 Aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor TheRoy-t » Do 04 Sep 2014, 23:13

Het valt me de laatste dagen ook op dat het vaak de standaard geledes zijn die veel vertraging hebben en dat de Hess-bussen op tijd rijden. 's Ochtends vroeg blijft echter een ander verhaal.

Martijn25
Berichten: 19
Lid geworden op: Vr 27 Dec 2013, 20:21
Locatie: Sappemeer

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Martijn25 » Ma 08 Sep 2014, 18:16

Zag vanmorgen dat de HESS-bussen de groene lijn kleur 11 hebben gekregen.

Nicketick
Berichten: 219
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Nicketick » Ma 08 Sep 2014, 19:31

Opvallend, want lijn 2 had vandaag ook nog groen als lijnkleur.

gebruiker77
Berichten: 761
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor gebruiker77 » Ma 08 Sep 2014, 20:38

De gelede bussen op lijn 15 (die als versterking worden ingezet) zijn ook oranje sinds kort, terwijl dat bij de standaardbussen volgens mij nog niet zo is?

Kevster
Berichten: 729
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Kevster » Ma 08 Sep 2014, 22:34

Ze zijn vandaag weer voor het middaguur alle drie van dienst gehaald. 35xx'en reden ter vervanging naar Zuidhorn. De 3068 en 3072 filmen nog het paarse lijnnummer trouwens.

TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: Vr 09 Aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor TheRoy-t » Ma 08 Sep 2014, 22:42

gebruiker77 schreef:De gelede bussen op lijn 15 (die als versterking worden ingezet) zijn ook oranje sinds kort, terwijl dat bij de standaardbussen volgens mij nog niet zo is?

Ligt er ook aan wat je met standaard bus je bedoelt. De streekbussen kunnen geen kleuren tonen en een aantal stadsbussen hebben ook geen kleurenfilm meer.

Kevster
Berichten: 729
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Kevster » Di 09 Sep 2014, 00:28

Maak van die aantal maar 1. Nog steeds is alleen de 3008 zijn film kwijt. De dubbelgeledes hebben nieuwe exemplaren vanuit de fabriek.

Busreiziger
Berichten: 20
Lid geworden op: Wo 11 Jun 2014, 19:06

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Busreiziger » Di 09 Sep 2014, 22:00

Kevster schreef:Ze zijn vandaag weer voor het middaguur alle drie van dienst gehaald. 35xx'en reden ter vervanging naar Zuidhorn. De 3068 en 3072 filmen nog het paarse lijnnummer trouwens.
Klopt niet, waren er twee waarvan één binnen een uur weer op dienst zat.

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Cpt.Iglo » Ma 15 Sep 2014, 20:38

De oplossing voor Groningen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6WL0T1hqbRo[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mTAjuW3WWPY[/youtube]

Gemeente en provincie Groningen, wees nu eens verstandig en investeer in een HOV netwerk in de stad zoals in bovenstaande filmpjes. Elektrisch rijden in de stad, mooi materieel dat echt wat uitstraalt en veel minder kinderziektes heeft, en een betrouwbare dienstregeling door middel van zoveel mogelijk vrije busbanen.

nielsie600
Berichten: 175
Lid geworden op: Ma 11 Nov 2013, 19:51

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor nielsie600 » Ma 15 Sep 2014, 20:53

Sterker nog: ik heb mijnheer Van Keulen toen die vroeg of hess wat was dit nog aanbevolen op twitter.. Maarja dat systeem in Metz zou ideaal zijn in Groningen!

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Frans F » Ma 15 Sep 2014, 23:46

Cpt.Iglo schreef:Gemeente en provincie Groningen, wees nu eens verstandig en investeer in een HOV netwerk in de stad zoals in bovenstaande filmpjes. Elektrisch rijden in de stad, mooi materieel dat echt wat uitstraalt en veel minder kinderziektes heeft, en een betrouwbare dienstregeling door middel van zoveel mogelijk vrije busbanen.

Dit soort materieel geeft de kwaliteit van een bus tegen de kosten van een tram.
Niet aan beginnen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3735
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Z2N » Di 16 Sep 2014, 01:05

Dat zou ik niet zeggen: een gemiddelde tram kost een paar miljoen, en daar heb je al tien van deze bussen van. Lekker zuinig in de brandstof zijn ze ook nog, door een (werkende) hybridemotor, dus de vlieger 'tegen de kosten van een tram' gaat van zijn lang zal ze leven niet op. Of je moet natuurlijk een busbaan zoals in Metz aanleggen in hartje Groningen, maar in tegenstelling tot Metz liggen er al zat busbanen, is er nu al geen autoverkeer in het oudste deel van het centrum, en mocht het alsnog op een paar plekken te druk zijn kan je specifiek daar busstoken aanleggen. Een systeem met bussen zoals in Metz op de huidige infrastructuur kost dus minder dan een tram, maar ziet er wel net zo kekke uit. Het enige dat echt moet veranderen is dat de gemeente het fietsverkeer aan banden moet leggen op de Gelkingestraat en de Oosterstraat, eventueel met fietspad via de Poelestraat en de Peperstraat, zodat de bus gewoon over de Ouwe Markt kan, en zo de reizigers kan brengen naar daar waar ze willen zijn.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor marlies » Di 16 Sep 2014, 18:57

Fietsers zijn niet de reden dat men de bussen van de Grote Markt wil.

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Cpt.Iglo » Di 16 Sep 2014, 20:08

Als straks alle belangrijke ingrepen gedaan zijn (Oostersingel, Boterdiep, bustunnel HS), denk ik dat de volgende stap is om echt te investeren in mooi en duurzaam materieel, in plaats van afdankertjes uit één of andere concessie in Utrecht.

nielsie600
Berichten: 175
Lid geworden op: Ma 11 Nov 2013, 19:51

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor nielsie600 » Di 16 Sep 2014, 21:31

Zeker, en dan ook het liefst alle Q-link lijnen hetzelfde materiaal. Ik krijg nu zelfs al opmerkingen van niet mensen die het opvalt dat het zo'n zooitje aan materiaal is.

Het liefst zie ik gewoon Exquicity's in de binnenstad in Groningen met een eigen uitstraling/ontwerp die mooi past bij de Q-link gedachte. Tevens zijn deze bussen in 18m leverbaar wat ideaal is voor de lijnen 3/4/(1)1 (reitdiephaven) en tevens in de 24m voor lijnen 5/11/15. Lijn 5 groeit tenslotte als kool.

Ik hoop dat dit toch wordt geïntegreerd in dit concept want het is natuurlijk prachtig al die kleurtjes bij een eigen lijn. De stadsdienst heeft op de drukke trajecten een enorme impuls gekregen tenslotte maar het echte HOV recept kan hier mee worden binnengehaald. Ik hoop dan ook dat het OV-Bureau verstandig wordt en in de komende jaren dit soort bussen laat ontwerpen en laat aankopen zodat er eindelijk een prachtig concept verschijnt wat netjes oogt!

TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: Vr 09 Aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor TheRoy-t » Di 16 Sep 2014, 21:45

Die Exquicity's kun je voorlopig wel vergeten aangezien we net nieuwe bussen hebben. En voordat die aan vervanging toe zijn, zijn we minimaal 6-7 jaar verder. Ik vind overigens die verschillende bustypes helemaal niet storen, zolang het uiterlijk maar ongeveer hetzelfde is.
De omgebouwde bussen op lijn 5 mogen wat mij betreft nog wel vervangen worden door nieuwe bussen. Maar ik geef dan de voorkeur aan gelede Citaro's net als op lijn 3, 4 en 15. Dan komt er iig al iets meer eenheid in. Het is alleen jammer dat Mercedes geen dubbelgelede variant heeft van de citaro. Dat zou veel beter zijn dan die computerkasten die nu (af en toe) op lijn 11 rijdt.

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 733
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Di 16 Sep 2014, 21:54

Nu vraag ik mij af: Is de capaciteit van de dubbelgelede bus echt benodigd op lijn 11? Ik mag aannemen dat die lijn vooral druk is vanwege vervoer naar Zernike. Of gaat heel Zuidhorn met de bus elke dag naar de Stad ... ?

CamilleKreemers
Berichten: 2330
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 16 Sep 2014, 22:07

Lijn 11 uit Zuidhorn heeft ook het achterland zoals Friesland middels de treinen of de dorpen langs lijnen 637 en 39. Die willen ook eventueel naar Zernike. Met name het aantal reizigers uit Friesland naar Zernike is groot.

TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: Vr 09 Aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor TheRoy-t » Di 16 Sep 2014, 22:20

Lijn 11 sluit in Zuidhorn aan op de treinen uit Friesland, lijn 39 en lijn 637, en daarnaast heb je nog inwoners van Zuidhorn en belbusjes 30 en 32. Die dubbelgeledes zijn vooral in de ochtendspits nodig, tot augustus reden er 's ochtends regelmatig 3 afgeladen bussen achter elkaar van Zuidhorn naar Zernike: de dienstbus en twee versterkingsbussen. Dus ja, het is nodig.

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Cpt.Iglo » Di 16 Sep 2014, 22:35

TheRoy-t schreef:Die Exquicity's kun je voorlopig wel vergeten aangezien we net nieuwe bussen hebben. En voordat die aan vervanging toe zijn, zijn we minimaal 6-7 jaar verder.
Ach, met een beetje geluk blijven deze bussen storingen houden en kunnen ze met vervroegd pensioen.. ;)

Overigens hoeft van mij niet persé al het materieel vervangen te worden door bijvoorbeeld de Exquisity, maar voorlopig alleen de drukke lijnen naar Zernike. Omdat ik van mening bent dat lijn 15 ook in de toekomst niet zou moeten verdwijnen, zou je bijvoorbeeld lijn 11 (in de toekomst lijn 1) en lijn 15 met elkaar kunnen integreren. Je krijgt dan een buslijn welke vanaf het hoofdstation via de westelijke ringweg naar Zernike rijdt, om vervolgens de route van lijn 11/1 via station Noord en het UMCG naar station Europapark te rijden. Je krijgt dan een hoogwaardige busverbinding vanaf elk station in de stad met Zernike. Voor een dergelijke drukke lijn zou je dan voor dubbelgeleed 'tramachtig' materieel kunnen kiezen.

gebruiker77
Berichten: 761
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor gebruiker77 » Di 16 Sep 2014, 22:44

Waarom zou je die lijnen integreren? Ze kunnen toch prima los van elkaar rijden? Wat voegt het toe? De bussen hebben al verschillende frequenties. Volgens mij wordt het er alleen maar ingewikkelder op.

TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: Vr 09 Aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor TheRoy-t » Di 16 Sep 2014, 23:05

Ik zou die lijnen niet integreren, hoogstens koppelen op het eindpunt.

Cpt.Iglo schreef:Ach, met een beetje geluk blijven deze bussen storingen houden en kunnen ze met vervroegd pensioen.. ;)

Met nieuwe bussen bedoelde ik natuurlijk de bussen op lijn 3, 4 en 15, niet die dubbelgelede bussen. Die kun je niet meer nieuw noemen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Daniel » Wo 17 Sep 2014, 08:01

Wat is er niet nieuw aan die dubbelgeledes dan, die hadden nog geen meter gereden voor ze in Groningen in dienst kwamen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Kevster
Berichten: 729
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor Kevster » Wo 17 Sep 2014, 15:57

Ze hadden nog geen eens een interieur voordat ze in Groningen kwamen haha.

Inmiddels rijden er weer twee.

marcel.nl
Berichten: 325
Lid geworden op: Do 06 Feb 2014, 13:59

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Berichtdoor marcel.nl » Wo 17 Sep 2014, 17:15

Zoals ik 1 september al plaatste, dit zijn de Fyra's onder de bussen. Ongelooflijk dat je een online topic kan maken over storingen met die dingen waarop ook bijna dagelijks gepost kan worden :N


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten