Proef: scholieren op e-bike naar school

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door Soortvanhenk »

Erno-BE schreef:In mijn regio rijden er op zaterdag meer bussen op sommige lijnen dan tijdens vakantie. Zaterdagdienstregeling met eerder beginnen is ook een optie.
Dat komt vaak weer op hetzelfde neer als een vakantiedienstregeling.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door Nitein-Repart »

Op sommige lijnen verschillen de frequenties en aansluitingen tussen de zaterdag en vakantiedienstregeling.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door Vinny »

In België heb je onderscheid tussen school- en werkdagen. Dat kun je in Nederland ook invoeren. Bussen die alleen op schooldagen rijden vervallen in de vakanties op werkdagen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Wat mij betreft wordt de vakantiedienstregeling verbannen en wordt er tussen kerst en oud en nieuw en tijdens de bouwvak volgens een zaterdagdienst gereden. Spitslijnen kunnen wel opgeheven worden tijdens vakanties. Afhankelijk van factoren.
De laatste forenzen ook nog de bus uitjagen zodat het alleen nog maar scholierenvervoer is?
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door Nitein-Repart »

Sommige regio's is de zaterdagsdienstregeling beter dan de vakantiedienstregeling, op sommige lijnen is zelfs de zondagsdienstregeling beter. Maar het gaat hier alleen om de bouwvak en tussen kerst en oud en nieuw. De meeste forensen hebben dan ook vakantie.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door Wubbo »

Dat zou betekenen dat tijdens de bouwvak de meeste bedrijven leeg zijn? Dat is echt niet zo. De periode tussen Kerst en oud en nieuw is wat dat betreft veel rustiger.
LtnGeorge
Berichten: 16
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 18:11

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door LtnGeorge »

Een e-bike om 20 kilometer naar school te fietsen?
In bepaalde gebieden is het heel normaal dat grote groepen Jongeren elke dag zo'n stuk fietsen naar school.
Dat is prima te doen in een uurtje.. mocht het slecht weer worden dan zitten de bussen ineens toch wel vol, daar gaat een e-bike niks aan veranderen.

Zelf heb ik jarenlang minimaal 40 kilometer gefietst (20 retour) naar een middelbare school.
Duurde een uur, koste een twee nieuwe kettingen en wat onderhoud per jaar maar zorgde er wel voor dat ik door een beter wordende conditie over mijn Astma heen gegroeid ben.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Maar het gaat hier alleen om de bouwvak en tussen kerst en oud en nieuw. De meeste forensen hebben dan ook vakantie.
Collectieve bedrijfsvakanties zijn voor het leeuwendeel al lang afgeschaft.
De bouw kent het nog wel, maar bouwvakkers gaan niet met OV naar hun werk.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door visgraat »

Erno-BE schreef:Veel hbo-instellingen in dorpen als Leeuwarden, Zwolle, Deventer, Arnhem, 's Hertogenbosch, Breda en Vlissingen kennen een erg groot deel thuiswonende scholieren (soms meer dan 95% van de populatie, afhankelijk van de opleiding), waarvan een groot deel toch al minstens 25 kilometer van de onderwijsinstelling af woont. Voor deze scholieren is de e-bike gewoon geen alternatief en zijn de bus en trein gewoon de beste oplossing. Afschaffing van de studenten-ov-kaart leidt er toe dat deze mensen thuis proberen te leren en dus de hele functie van de school verloren gaan (de hbo-school wordt dan net een LOI). Deze scholieren willen ook gewoon niet op kamers. Bovendien kennen deze dorpen ook vrij weinig faciliteiten voor jongeren, Deventer, Arnhem en 's-Hertogenbosch zijn uitschieters in negatieve zin.
Hoe kan het dat 95% van de mensen niet op kamers gaat en bij universiteiten het overgrote deel? Ik kan me voorstellen dat er een verschil zit, omdat de gemiddelde reisafstand naar een hogeschool kleiner is en de studenten een jaar jonger starten, maar vind het aantal mensen dat op kamers gaat uit verhouding. Hogescholen hebben daar denk ik ook een verantwoordelijkheid in door goede studentenhuisvesting te stimuleren, maar ook een groot sport- en cultuuraanbod te bieden voor studenten. De gemiddelde stad waar alleen een HBO gevestigd is, heeft vrijwel niks op dit gebied. Je ziet ook dat de uitschieters naar onder geen universiteitsteden zijn.
Erno-BE schreef:De e-bike is misschien wel praktisch voor middelbare scholieren die minstens 16 kilometer van de onderwijsinstelling af wonen. Meestal wonen ze in het buitengebied, waar ook geen regulier OV (ook geen buurtbus/belbus) komt. Voor scholieren die binnen deze 16 kilometer wonen, gewoon fietsen, goed voor de weerstand.
Daar ben ik het mee eens. 6 kilometer, zoals in het artikel wordt genoemd, is naar mijn idee voor jongeren echt geen afstand voor een e-bike. Dat is circa 20 minuten fietsen. Vanaf 12 kilometer zou denk ik een redelijke afstand zijn.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door MdJ »

Er zijn meer HBO-instellingen dan universiteiten, waardoor de verdeling over het land beter is. Een geschikte HBO-instelling is dus makkelijker te vinden, dan een geschikte universiteit. Daardoor is de afstand tussen het oudelijk huis<->HBO kort genoeg om dagelijks te pendelen.
Voorbeeld:
Als je een universitaire opleiding Civiele Techniek wilt doen, moet je naar Delft of in Enschede. (Als afstand het enige criteria is, zouden mensen uit bijvoorbeeld Groningen/Friesland/Drenthe naar Enschede gaan).

Een HBO-opleiding Civiele Techniek is ook (maar niet alleen) in Zwolle, Leeuwarden en Enschede te volgen. Studenten uit Frieland zouden dan naar Leeuwarden gaan, waarbij de afstand dus veel korter is. Er zullen vast studenten zijn die dat kort genoeg bij vinden om thuis te blijven wonen.
Bij twijfel: gebruik beton.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door visgraat »

Interessant voorbeeld, maar afstand verklaart naar mijn idee nog niet geheel de verhouding van laten we zeggen: 25% of 85% van de studenten op kamers.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door SuperGhost »

visgraat schreef:Interessant voorbeeld, maar afstand verklaart naar mijn idee nog niet geheel de verhouding van laten we zeggen: 25% of 85% van de studenten op kamers.
Dat verschil is in het echt veel kleiner: volgens de cijfers van het DUO woont er van de HBO-studenten met studiefinanciering 43,9% op kamers en bij WO-studenten is dit 72,2% (cijfers uit februari 2013)

De kortere afstanden zijn al een indicatie. Daarnaast ook het aanbod van kamers. In steden met alleen een HBO zijn vaak maar weinig studentenkamers, waardoor het ook heel lastig wordt om op kamers te gaan wonen. Zeker voor HBO-steden vlakbij een universiteitsstad wordt dit erg lastig. Zo hebben HBO-studenten in Arnhem bijvoorbeeld ook veel last van WO-studenten uit Wageningen en Nijmegen die (door kamertekorten in die steden) een kamer in Arnhem wegkapen.

Tel daarbij op dat de gemiddelde universiteit ook méér studenten heeft als de gemiddelde HBO-locatie (ook door de aantallen WO's en HBO's) en een universiteit meestal maar in één plaats zit, terwijl HBO's vaak locaties in meerdere plaatsen hebben, om maar zo dicht mogelijk bij de studenten te komen. In mijn provincie (Gelderland) heb je bijvoorbeeld universiteiten in Nijmegen en Wageningen, maar heb je HBO-locaties in Arnhem (HAN, ArtEZ), Doetinchem (HAN, Iselinge), Ede (Chr.Hogeschool), Nijmegen (HAN), Velp (VHL) en Wageningen (HAN, VHL, Stoas, Fontys). Universiteiten willen vaak ook graag op één locatie zitten, omdat ze bedrijven aantrekken en daar vaak ook mee samenwerken en dat gaat daardoor makkelijker. HBO's willen dat vaak niet, omdat die niet zo vaak bedrijven aantrekken en juist liever zo dicht mogelijk bij de studenten zitten (zodat die sneller geneigd zijn om te gaan studeren, zeker voor deeltijdstudenten geldt dit)

Daarnaast zijn veel HBO-studies ook studies die gewoon met 'schooltijden' werken (ook omdat ze 's avonds veel deeltijdstudenten hebben en dan geen tijd en ruimte hebben voor voltijdsstudenten), terwijl universiteiten veel meer gespreide tijden hebben, waarbij ook 's avonds lessen zijn (en als je dan wat verder woont, kom je niet meer thuis).

Ook heb je bij universiteiten allerlei studentenverenigingen, die vaak afwezig zijn bij HBO's (tenzij ze in een universiteitsstad zitten, dan nemen die verenigingen regelmatig ook de HBO-studenten mee). Dat heeft ook wel met de concentratie van WO's te maken.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door Gekko123 »

Die studentenverenigingen in de universiteitssteden zouden ook zomaar eens voor een deel het gevolg kunnen zijn van de grote groep uitwonende studenten. Niet allemaal natuurlijk, maar het zal zeker wel van invloed zijn op het al dan niet bestaan van deze verenigingen vandaag de dag.

Zelf studeer ik in Delft aan het HBO (Haagse Hogeschool) en heb ik eerst ook nog aan de TU gestudeerd (was toch iets te zwaar voor mij). En ik merk echt dat het percentage thuiswonende studenten op het HBO enorm veel groter is dan op de TU, terwijl allebei de studies dus in Delft gevestigd zijn. Juist de thuiswonende studenten vinden het reizen niet zo heel erg en vinden het juist erg prettig om hun oude vrienden en kennissen te behouden.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door waldo79 »

Ik vond het pendelen geen probleem en heb het stadse leven niet echt gemist :)
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door Nitein-Repart »

visgraat schreef:
Erno-BE schreef:Veel hbo-instellingen in dorpen als Leeuwarden, Zwolle, Deventer, Arnhem, 's Hertogenbosch, Breda en Vlissingen kennen een erg groot deel thuiswonende scholieren (soms meer dan 95% van de populatie, afhankelijk van de opleiding), waarvan een groot deel toch al minstens 25 kilometer van de onderwijsinstelling af woont. Voor deze scholieren is de e-bike gewoon geen alternatief en zijn de bus en trein gewoon de beste oplossing. Afschaffing van de studenten-ov-kaart leidt er toe dat deze mensen thuis proberen te leren en dus de hele functie van de school verloren gaan (de hbo-school wordt dan net een LOI). Deze scholieren willen ook gewoon niet op kamers. Bovendien kennen deze dorpen ook vrij weinig faciliteiten voor jongeren, Deventer, Arnhem en 's-Hertogenbosch zijn uitschieters in negatieve zin.
Hoe kan het dat 95% van de mensen niet op kamers gaat en bij universiteiten het overgrote deel? Ik kan me voorstellen dat er een verschil zit, omdat de gemiddelde reisafstand naar een hogeschool kleiner is en de studenten een jaar jonger starten, maar vind het aantal mensen dat op kamers gaat uit verhouding. Hogescholen hebben daar denk ik ook een verantwoordelijkheid in door goede studentenhuisvesting te stimuleren, maar ook een groot sport- en cultuuraanbod te bieden voor studenten. De gemiddelde stad waar alleen een HBO gevestigd is, heeft vrijwel niks op dit gebied. Je ziet ook dat de uitschieters naar onder geen universiteitsteden zijn.
Erno-BE schreef:De e-bike is misschien wel praktisch voor middelbare scholieren die minstens 16 kilometer van de onderwijsinstelling af wonen. Meestal wonen ze in het buitengebied, waar ook geen regulier OV (ook geen buurtbus/belbus) komt. Voor scholieren die binnen deze 16 kilometer wonen, gewoon fietsen, goed voor de weerstand.
Daar ben ik het mee eens. 6 kilometer, zoals in het artikel wordt genoemd, is naar mijn idee voor jongeren echt geen afstand voor een e-bike. Dat is circa 20 minuten fietsen. Vanaf 12 kilometer zou denk ik een redelijke afstand zijn.
Als je graag wilt dat hbo'ers ook op kamers gaan kun je beter de hbo-instellingen in bijvoorbeeld Arnhem en Deventer opdoeken en onderbrengen in Nijmegen, respectievelijk Enschede. Ik denk niet dat dat de oploissing is, zorgt eerder voor meer problemen. Daarnaast gaan de hbo'ers die op kamers willen, tenzij ze geen andere mogelijkheid hebben, niet in Arnhem of Deventer onderwijs volgen. Daarom is soms het percentage thuiswonenden in die dorpen meer dan 95%. Een mogelijke oplossing hiervoor bedenken zorgt waarschijnlijk voor meer problemen, dus je kunt beter gewoon het huidige behouden.

@SG: de RU en WUR-studenten die in Arnhem op kamers zitten zijn vaak mensen uit Zeeland, Holland, het Noorden of Zuid-Limburg die niet heen en weer kunnen reizen. Zo gauw ze een beter alternatief hebben vertrekken ze weer. Probleem doet zich meer voor van september tot de kerst.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door visgraat »

Misschien is het inderdaad moeilijk, maar een studentensportcomplex of -cultuurcentrum kan voor studenten bijvoorbeeld wel verschil maken daarin. Daarmee maak je je studentenstad aantrekkelijker. Dat geldt ook voor andere studentenfaciliteiten, huisvesting en bijvoorbeeld restaurants in de stad die voor studenten goedkope(re) maaltijden aanbieden, verzin het maar. Maar ik denk dat de hogeschool in de betreffende steden dan wel het voortouw moet nemen en niet alle keuzes maar basseren op zoveel mogelijk geld verdienen.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door Nitein-Repart »

Maar waarom wil je zo graag thuiswonende hbo'ers het huis uit sturen, visgraat?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door Frans F »

Gekko123 schreef:Die studentenverenigingen in de universiteitssteden zouden ook zomaar eens voor een deel het gevolg kunnen zijn van de grote groep uitwonende studenten. Niet allemaal natuurlijk, maar het zal zeker wel van invloed zijn op het al dan niet bestaan van deze verenigingen vandaag de dag.
De meeste studenten gaan niet op kamers als ze qua afstand ook kunnen pendelen. Iets met geld.
Zelf studeer ik in Delft aan het HBO (Haagse Hogeschool) en heb ik eerst ook nog aan de TU gestudeerd (was toch iets te zwaar voor mij). En ik merk echt dat het percentage thuiswonende studenten op het HBO enorm veel groter is dan op de TU, terwijl allebei de studies dus in Delft gevestigd zijn. Juist de thuiswonende studenten vinden het reizen niet zo heel erg en vinden het juist erg prettig om hun oude vrienden en kennissen te behouden.
Er zijn in Nederland maar 3 TU's en dozijnen hogescholen met een technische richting. Kortom een hogeschool is voor de meesten op een te bereisbare afstand te vinden en een TU niet. Het lijkt me dus nogal logisch dat er op de TU een veel hoger percentage uitwonenden is.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door marlies »

Frans F schreef:
Gekko123 schreef:Die studentenverenigingen in de universiteitssteden zouden ook zomaar eens voor een deel het gevolg kunnen zijn van de grote groep uitwonende studenten. Niet allemaal natuurlijk, maar het zal zeker wel van invloed zijn op het al dan niet bestaan van deze verenigingen vandaag de dag.
De meeste studenten gaan niet op kamers als ze qua afstand ook kunnen pendelen. Iets met geld.
En de award voor meest wereldvreemde post van deze week gaat naar....
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door SuperGhost »

Frans F post het misschien iets te zwart-wit, maar hij heeft wel een punt.

Studenten die op kamers gaan, gaan er financieel er zwaar op achteruit. De stufi voor een thuiswonende is 95 euro en die kan volledig besteed worden aan de studie.
De stufi voor een uitwonende is zo'n 265 euro, maar de gemiddelde kamerhuur ligt rond 280 euro (excl. inboedelverzekering en eten/drinken). De stufi voor uitwonende is dus niet eens genoeg voor de kamer en er kan dus helemaal niets van gebruikt worden om de daadwerkelijke studie te betalen. Daarom zie je ook dat (met name) uitwonende studenten al een halve fulltimebaan naast hun studie hebben om de studie te kunnen betalen (en een studie is met 42 uur per week dus al ruim meer dan een fulltimebaan, waar 36 uur voor staat).
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door marlies »

Dat het financieel niet gunstig is zal ik niet tegenspreken maar feit is dat zelfs bij een studie met bovengemiddeld veel moederskindjes als de mijne de overgrote meerderheid ook gewoon op kamers gaat. Enige verschil is dat degenen die dichtbij wonen vaak wachten tot de drukte op de kamermarkt voorbij is.

De meeste studenten gáán echt wel op kamers, reistijd maakt verschil in hoe lang ze er mee wachten.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door Nitein-Repart »

Hoe snel iemand op kamers gaat heeft niet alleen te maken met reisafstand, maar ook met de faciliteiten in het dorp/de stad. Zo heeft Arnhem weinig faciliteiten waardoor er een aardig grote groep is die alle vier jaar blijven reizen, terwijl Nijmegen veel faciliteiten heeft waardoor de jongeren eerder geneigd zijn om oo kamers te gaan (deels ook door groepsdruk).

Een kleine groep die woont op fietsafstand van de hogeschool/universiteit en de stad heeft geen behoefte om op kamers te gaan, doordat ze, mits ze met hun ouders goede afspraken junnen makken, kunnen profiteren van alle faciliteiten die een stad te bieden heeft. Op kamers gasn heeft voor hen meer nadelen, dan voordelen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door marlies »

Ik ontken ook niet dat die groep bestaat, zeker in plaatsen waar alleen een HBO is, maar het is absoluut geen meerderheid.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door Frans F »

In Den Bosch bij Avans is het leeuwendeel pendelaars, een studentenleven is daar eigenlijk onbekend. Maar misschien komt dat ook omdat Avans daar vlak bij het station zit.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Bericht door marlies »

Ik denk dat gebrek aan studentenleven een grotere factor is. Sluit ook niet uit dat er pendelaars zijn die wel degelijk op kamers wonen, maar simpelweg niet in de buurt van de opleiding. Ik ken er meer dan een die in Leeuwarden studeert maar in Groningen op kamers woont.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 72 gasten