Pagina 2 van 4

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 16:14
door Wubbo
Vervelend detail is alleen dat de huisvesting vaak niet in de buurt van de onderwijsinstelling is gevestigd. Nog los van les hebben op wisselende locaties (mijn schoonzusje volgt nu een opleiding in Utrecht en een in Rotterdam) en stages en dergelijke.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 18:10
door Frans F
Dat probleem met stages was er voor de OV-studentenkaart ook en toen werden kosten betaald door de werkgever. Ik zie niet in waarom dat nu ook niet zou kunnen.

Het zelfde met het volgen van twee opleidingen op verschillende lokaties, dat was vroeger ook voor eigen rekening. Alleen als je colleges voor een en dezelfde opleiding op twee locaties moest volgen betaalde de universiteit de reiskosten als het te ver was om te fietsen.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 18:26
door Wubbo
De wereld is in die tijd wel veranderd. Twee studies na elkaar doen was geen enkel probleem, maar betekent nu de tweede studie zonder studiefinanciering doen, dus als het even kan moeten ze tegelijk gevolgd worden.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 19:45
door Nitein-Repart
Veel hbo-instellingen in dorpen als Leeuwarden, Zwolle, Deventer, Arnhem, 's Hertogenbosch, Breda en Vlissingen kennen een erg groot deel thuiswonende scholieren (soms meer dan 95% van de populatie, afhankelijk van de opleiding), waarvan een groot deel toch al minstens 25 kilometer van de onderwijsinstelling af woont. Voor deze scholieren is de e-bike gewoon geen alternatief en zijn de bus en trein gewoon de beste oplossing. Afschaffing van de studenten-ov-kaart leidt er toe dat deze mensen thuis proberen te leren en dus de hele functie van de school verloren gaan (de hbo-school wordt dan net een LOI). Deze scholieren willen ook gewoon niet op kamers. Bovendien kennen deze dorpen ook vrij weinig faciliteiten voor jongeren, Deventer, Arnhem en 's-Hertogenbosch zijn uitschieters in negatieve zin.

De e-bike is misschien wel praktisch voor middelbare scholieren die minstens 16 kilometer van de onderwijsinstelling af wonen. Meestal wonen ze in het buitengebied, waar ook geen regulier OV (ook geen buurtbus/belbus) komt. Voor scholieren die binnen deze 16 kilometer wonen, gewoon fietsen, goed voor de weerstand.

Liefste zie ik dat het AM-rijbewijs (dus voor scooters, etc.) wordt afgeschaft en dat men alleen met een A of B-rijbewijs op zo'n ding mag rijden. Stappen ze ook niet als ze 16 zijn op zo'n apparaat, want het is meestal gewoon gemakzucht.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 20:03
door Daniel
Frans F schreef:1) Geen automobilist gaat in een bus zitten met verder voornamelijk pubers.
2) Een groot deel van de bussen rijdt alleen op schooldagen en is daarmee voor automobilisten nutteloos omdat die ook in de schoolvakanties moeten werken.
3) Aangezien automobilisten de volle mep moeten betalen is de bus financieel geen interessant alternatief.
Dat ligt er maar net aan waar die automobilist woont en werkt natuurlijk. Zo'n niet in de schoolvakantie rijdende bus heb je toch vooral als je ergens in een gat woont waar het OV toch al niet echt aantrekkelijker is. In een regio rond een grote stad kan het OV wel concurrerender zijn en daar zit je minder vast aan vooral op scholen afgestemde bussen.

En owja, vergis je niet in hoe parkeerkosten de balans kunnen laten omslaan of je dat nu op je bestemming of in je woonplaats hebt. Da's voor mij bijvoorbeeld een hele simpele afweging waarbij de hobby nieteens een rol speelt: het huren van een parkeerplaats kost per jaar net zoveel als m'n abonnement (voor de trein dan in dit geval).

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 20:26
door waldo79
Ik betaal 0-euro voor een parkeerplaats, maar ik kan me voorstellen dat grond in Amersfoort duurder is.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 20:39
door Daniel
Gaat om de parkeergarage van het appartementencomplex bij mij. En omdat die er is kan een parkeervergunning voor op straat aanvragen dus ook niet (die zou goedkoper zijn, niet zo moeilijk met een parkeerplek voor € 100 per maand!)

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 23:00
door Daantje
Frans F schreef:Dat probleem met stages was er voor de OV-studentenkaart ook en toen werden kosten betaald door de werkgever. Ik zie niet in waarom dat nu ook niet zou kunnen.
In de ziekenhuis CAO is juist gekozen om geen reiskostenvergoeding te geven voor stagiairs, duale studenten, co assistenten en mensen in opleiding (en dat zijn er in de zorg veel) omdat ze in principe een Ov-studentenkaart hebben.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: za 23 aug 2014, 00:08
door TheRoy-t
Frans F schreef: Volgens mij verzin je dat zelf. Als dat zo was dan was er wel besloten om de OV-jaarkaart/scholierenkorting bijv. niet te laten gelden voor het stadsvervoer.
Dus dan zou je eerst gratis met de bus mogen van het dorp of gat waar je woont naar het busstation en dan alsnog moeten betalen voor het laatste stukje met de stadsbus naar je onderwijsinstelling?

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: za 23 aug 2014, 08:09
door Vinny
Kleinschalig onderwijs kon vroeger ook, alleen elke school had zijn eigen "overhead". Niet nodig. Je kunt best met 10 scholen een secretariaat en een directie delen. Die lui staan toch niet voor de klas.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: za 23 aug 2014, 10:26
door marlies
Tegenwoordig mag je blij zijn dat je een half jaar ergens onbetaald[1] keihard mág werken als stagiair, en dan wil je er nog een reiskostenvergoeding bij toe? Dat kun je dus vergeten, tenzij je toevallig een van de weinige opleidingen doet waar er juist geen gebrek aan stageplaatsen is.

[1] stagevergoedingen zijn in veel sectoren helaas niet meer de norm, mijn werkgever geeft ze bijv. niet

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: za 23 aug 2014, 11:28
door Frans F
Vinny schreef:Kleinschalig onderwijs kon vroeger ook, alleen elke school had zijn eigen "overhead". Niet nodig. Je kunt best met 10 scholen een secretariaat en een directie delen. Die lui staan toch niet voor de klas.
De torenhoge Nederlandse loonkosten zorgen ervoor dat wat 25 jaar geleden nog wel kon nu niet meer betaalbaar is. Daarnaast is het aantal kinderen op het platteland in die periode veel kleiner geworden door het lage geboortecijfer en de vergrijzing.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: za 23 aug 2014, 11:30
door Frans F
marlies schreef: [1] stagevergoedingen zijn in veel sectoren helaas niet meer de norm, mijn werkgever geeft ze bijv. niet
Tot in de jaren 80 kreeg je nergens een stagevergoeding, alleen de reiskosten werden vergoed.
Het is onderdeel van je opleiding, geen werk.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: za 23 aug 2014, 11:35
door marlies
Het was maar om aan te geven dat je tegenwoordig als stagiair niet in de positie bent om eisen te stellen, i.t.t. een aantal jaar geleden.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: za 23 aug 2014, 11:45
door Frans F
Daniel schreef: Dat ligt er maar net aan waar die automobilist woont en werkt natuurlijk. Zo'n niet in de schoolvakantie rijdende bus heb je toch vooral als je ergens in een gat woont waar het OV toch al niet echt aantrekkelijker is. In een regio rond een grote stad kan het OV wel concurrerender zijn en daar zit je minder vast aan vooral op scholen afgestemde bussen
Bussen die niet in de schoolvakanties rijden is een landelijke plaag, zeker niets iets wat alleen in Tietjerksteradeel speelt. In vrijwel alle middelgrote steden wordt tegenwoordig het aanbod tijdens de schoolvakanties tot het minimum beperkt (als het normaal al geen halfuurdiensten of uurdiensten zijn). In het streekvervoer idem dito, rond Eindhoven bijv. rijdt met name in de spits ook een zeer fors deel van de streekbussen niet in de schoolvakanties en Eindhoven is toch wel een wat grotere stad.

Je eigen voorbeeld van de trein is een ander verhaal. Treinen rijden wel bijna allemaal (uitgezonderd CXX en Veolia) normaal tijdens de schoolvakanties.
Daantje schreef: In de ziekenhuis CAO is juist gekozen om geen reiskostenvergoeding te geven voor stagiairs, duale studenten, co assistenten en mensen in opleiding (en dat zijn er in de zorg veel) omdat ze in principe een Ov-studentenkaart hebben.
Lijkt me ook logisch, je gaat toch geen kosten vergoeden die mensen helemaal niet maken (nog los van het feite dat de belastingen dat ook niet accepteren). Dat betekent alleen niet dat je dat niet kunt veranderen als de regels rond de OV-studentenkaart worden veranderd. Dat probleem was ook gekomen als de OV-studentenkaart helemaal was afgeschaft zoals eerst de bedoeling was.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: za 23 aug 2014, 19:05
door marietjemarie
-o- Graag zou ik willen weten hoe ik mijn zoon van nu 16 jaar kan aanmelden voor de E-Bike aktie. Hij heeft zwaar astma en heeft zijn school in Groningen. Hij moet ruim 25 km. van Zuidlaren naar Groningen fietsen en een extra ondersteuning door een E-Bike zou zeer aan te raden zijn. Minder benauwd door de inspanning van een gewone fiets en toch makkelijker de school kunnen bereiken. En bovendien toch in beweging blijven. Dat zou ideaal zijn.
Dus we hopen dat ook zijn school mee doet aan deze aktie en hij mee zou kunnen doen aan het programma. Kunt u ons vertellen welke scholen mee doen en of hij er voor in aanmerking komt? Bus reizen is voor hem ook niet ideaal omdat het vooral in de winter te benauwd is in de bus. Zowel op de fiets als in de bus komt hij nu zeer regelmatig benauwd op school.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: za 23 aug 2014, 19:13
door Busfoto.nl
Erno-BE schreef: Liefste zie ik dat het AM-rijbewijs (dus voor scooters, etc.) wordt afgeschaft en dat men alleen met een A of B-rijbewijs op zo'n ding mag rijden. Stappen ze ook niet als ze 16 zijn op zo'n apparaat, want het is meestal gewoon gemakzucht.
Met welk doel dan? Ze zijn toch capabel om te rijden, anders hadden ze toch geen rijbewijs gekregen. We leven niet een communistische heilstaat waar we iedereen maar verplichten kunnen met de bus te rijden.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: za 23 aug 2014, 20:12
door waldo79
marietjemarie schreef:-o- Graag zou ik willen weten hoe ik mijn zoon van nu 16 jaar kan aanmelden voor de E-Bike aktie. Hij heeft zwaar astma en heeft zijn school in Groningen. Hij moet ruim 25 km. van Zuidlaren naar Groningen fietsen en een extra ondersteuning door een E-Bike zou zeer aan te raden zijn. Minder benauwd door de inspanning van een gewone fiets en toch makkelijker de school kunnen bereiken. En bovendien toch in beweging blijven. Dat zou ideaal zijn.
Dus we hopen dat ook zijn school mee doet aan deze aktie en hij mee zou kunnen doen aan het programma. Kunt u ons vertellen welke scholen mee doen en of hij er voor in aanmerking komt? Bus reizen is voor hem ook niet ideaal omdat het vooral in de winter te benauwd is in de bus. Zowel op de fiets als in de bus komt hij nu zeer regelmatig benauwd op school.
Helaas is bij ons niet bekend welke scholen mee doen aan de actie en in hoeverre de actie concreet is.
Ik zou contact opnemen met de verantwoordelijke Gedeputeerde van Vervoer in de provincie Groningen.
Meer informatie

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: za 23 aug 2014, 21:02
door Daniel
Frans F schreef:In vrijwel alle middelgrote steden wordt tegenwoordig het aanbod tijdens de schoolvakanties tot het minimum beperkt (als het normaal al geen halfuurdiensten of uurdiensten zijn). In het streekvervoer idem dito, rond Eindhoven bijv. rijdt met name in de spits ook een zeer fors deel van de streekbussen niet in de schoolvakanties en Eindhoven is toch wel een wat grotere stad.
Je gooit hier wel alle schoolvakanties op een hoop, maar in veruit de meeste gevallen betreft het alleen de zomer- en kerstvakantie en dat zijn juist de periodes waarin er simpelweg veel minder vraag is, ook van forensen.
Diverse concessies die ik ken, en die allen vooral heel veel vervoer van regio naar de grote stad kennen, rijden in de kleine schoolvakanties gewoon op volle sterkte door. Da's bv. in DAV, Provincie Utrecht en Regio Utrecht het geval. In DAV gaan er daarbij vooral spitslijnen uit, maar op de reguliere lijnen merk je eigenlijk vrijwel niks van de vakantiedienst. Op een stadsdienst als die van Dordrecht dan weer wel, maar die kent zelfs uitsluitend een zomerdienst en rijdt in de kerstvakantie gewoon met de volle spitsfrequenties door.

In de provincie en regio Utrecht zie je bv. ook dat zelfs de lijnen naar De Uithof, die toch wel heel wat studentenverkeer kennen, in de zomer gewoon doorrijden. Soms iets minder vaak, maar er zijn er ook bij die gewoon 4x/uur blijven rijden.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: za 23 aug 2014, 21:15
door Nitein-Repart
Meivakantie gaan er ook wel heel wat lijnen eruit. Herfst en voorjaarsvakantie weer niet. Wat mij betreft wordt de vakantiedienstregeling verbannen en wordt er tussen kerst en oud en nieuw en tijdens de bouwvak volgens een zaterdagdienst gereden. Spitslijnen kunnen wel opgeheven worden tijdens vakanties. Afhankelijk van factoren.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: za 23 aug 2014, 21:20
door Nitein-Repart
Busfoto.nl schreef:
Erno-BE schreef: Liefste zie ik dat het AM-rijbewijs (dus voor scooters, etc.) wordt afgeschaft en dat men alleen met een A of B-rijbewijs op zo'n ding mag rijden. Stappen ze ook niet als ze 16 zijn op zo'n apparaat, want het is meestal gewoon gemakzucht.
Met welk doel dan? Ze zijn toch capabel om te rijden, anders hadden ze toch geen rijbewijs gekregen. We leven niet een communistische heilstaat waar we iedereen maar verplichten kunnen met de bus te rijden.
Wil geen off-topic discussie maar even reageren

Scooters zijn voor 16 en 17 volstrekt overbodige apparaten en meestal is het gewoon luiheid van de jeugd of zijn het verwende ventjes. Scooters zijn onnodig vervuilend em beter kun je het gebruik verminderen door het AM-rijbewijs af te schaffen. Hier heeft capabelheid om zo'n ding te besturen niks mee te maken.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: za 23 aug 2014, 21:20
door Daniel
Meivakantie ligt dus maar net aan de regio, zijn ook genoeg regio's waar er dan juist niks uit gaat. Een zaterdagdienst gedurende de bouwvak gaat 'm niet worden, juist dat is pas slecht voor de forens door het veelal latere starttijdstip (en die dienstregeling is zo af en toe juist beperkter dan de vakantiedienst)

Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: za 23 aug 2014, 21:31
door Suus
De zaterdagdienst start niet alleen later, maar is bijvoorbeeld in Amsterdam ook zo ingericht dat de normale dagfrequenties alleen tussen 10 en 18 worden gereden. Veel te laat om de spits die er ook in de vakanties nog wel is te bedienen.

Concreet voorbeeld: de buslijn voor mijn deur, lijn 44, rijdt op maandag t/m vrijdag van 6:30 tot 18:30 en op zaterdag van 10 tot 18 4x/uur en de rest van de tijd 2x/uur.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: za 23 aug 2014, 21:32
door Nitein-Repart
In mijn regio rijden er op zaterdag meer bussen op sommige lijnen dan tijdens vakantie. Zaterdagdienstregeling met eerder beginnen is ook een optie.

Re: Proef: scholieren op e-bike naar school

Geplaatst: za 23 aug 2014, 22:36
door waldo79
De regio Achterhoek is wat dat betreft niet maatgevend voor heel Nederland :idea: