Pagina 1 van 1

'Schiet op met spoorlijn naar Bremen'

Geplaatst: di 12 aug 2008, 14:15
door Cookie
'Schiet op met spoorlijn naar Bremen'

DEN HAAG
- Het CDA en de ChristenUnie in de Tweede Kamer willen haast maken met de spoorlijn tussen Groningen en het Duitse Bremen.

Beide partijen pleiten daarvoor in de Initiatiefnota Grenzenloos Genoeg(en), die maandag werd gepresenteerd.

In de nota staat dat de regionale treinverbindingen tussen Nederland en Duitsland moeten worden aangepakt. Zo moet er sneller en comfortabeler kunnen worden gereisd. Ook moet de kaartverkoop voor internationaal treinvervoer beter geregeld worden, vinden de partijen.

Bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... &pid=75055

Re: 'Schiet op met spoorlijn naar Bremen'

Geplaatst: di 12 aug 2008, 19:49
door Daan
Trein-O-Fiel schreef:Het CDA en de ChristenUnie in de Tweede Kamer willen haast maken met de spoorlijn tussen Groningen en het Duitse Bremen.
Die ligt er al, maar vooruit...
Trein-O-Fiel schreef:In de nota staat dat de regionale treinverbindingen tussen Nederland en Duitsland moeten worden aangepakt. Zo moet er sneller en comfortabeler kunnen worden gereisd. Ook moet de kaartverkoop voor internationaal treinvervoer beter geregeld worden, vinden de partijen.
Hehe, eindelijk... Dus graag een fatsoenlijke verbinding tussen Gn - Leer, Hgl - Bh en Ah - Em, als voorbeeld graag Es - Gronau. En ook geen gekloot met strippenkaarten, maar gewoon kaartjes die bij iedere kaartautomaat verkrijgbaar zijn, tegen een fatsoenlijk tarief.

En toen ging de wekker...

Re: 'Schiet op met spoorlijn naar Bremen'

Geplaatst: di 12 aug 2008, 22:09
door Cookie
Het zou al een grote vooruitgang zijn als Groningen - Leer als IC-verbinding wordt geëxploiteerd, net zoals vroeger. Je zou dat kunnen stoppen in Groningen, Hoogezand-Sappemeer, Zuidbroek (vanaf 2010 t.b.v. reizigers Veendam), Winschoten en dan verder als stoptrein (anders wordt de rest van de stations niet bediend). De stoptreinfunctie tussen Groningen en Zuidbroek zou dan overgenomen kunnen worden door 1 of 2 van de andere 3 treinen die elk uur rijden tussen Gn en Zb vanaf 2010. Alleen Scheemda zou dan erop achteruit gaan: daar komt dan nog maar 1 stoptrein langs (de andere 2 zouden per 2010 naar Vdm gaan).

Probleem is echter dat je onderweg tussen Winschoten en Ihrhove (D) slechts kunt kruisen in Nieuweschans, waardoor een uurlijkse verbinding lastig gaat worden (er moet ook nog cargo tussendoor). Bij Weener zou je volgens mij nog wel een extra spoortje aan kunnen leggen, waardoor het kruisingsprobleem grotendeels opgelost zou kunnen worden.

Verder zag ik op station Weener en Leer laatst al OV-chipkaartautomaten staan, dus aan het kaartjesprobleem wordt in ieder geval gewerkt. Hoop alleen wel dat de invoering van de OV-chipkaart op dit traject wel redelijk vlot verloopt, anders blijft het probleem bestaan.

Wat betreft de verbinding naar Bremen: je zou dan de huidige RE naar Bremen kunnen koppelen aan de stoptrein naar Groningen. Wellicht zouden de Deutsche Bahn en Arriva afspraken kunnen maken over het samen rijden op dat traject, alleen dan moeten de treinen van de DB wel ATB ingebouwd krijgen (of er moeten nieuwe GTW's aangeschafd worden die gesubsidieerd worden door de Nederlandse/Duitse overheid en daar ook eigendom van blijven).

Re: 'Schiet op met spoorlijn naar Bremen'

Geplaatst: di 12 aug 2008, 22:33
door Daan
Een IC-verbinding hoeft van mij niet direct, een fatsoenlijke uursdienst die ook 's ochtends vroeg en 's avonds laat rijdt lijkt me al een hele vooruitgang. Verder lijken GTW's als IC me ook niet echt comfortabel, dan liever iets als Arriva rond München heeft rijden (dieselloc + rijtuigen).

Re: 'Schiet op met spoorlijn naar Bremen'

Geplaatst: di 12 aug 2008, 23:24
door Cookie
Je zou toch nieuwe GTW's moeten bestellen als je een IC-dienst wilt rijden, deze zouden dan met luxere stoelen kunnen worden uitgerust. Maargoed: locs+rijtuigen kunnen ook uiteraard.

Ik zie zelf meer in een IC-verbinding (die inderdaad ook vroeg én laat rijdt), omdat je dan beter kan concurreren met de auto. Als je de verbinding rendabel wilt maken, is het belangrijk dat je de mensen die momenteel met de auto gaan, de trein inlokt. Aangezien reistijd dan een belangrijke rol speelt, is het denk ik goed een aantal stations over te slaan.

Re: 'Schiet op met spoorlijn naar Bremen'

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 10:45
door waldo79
Trein-O-Fiel schreef: Ik zie zelf meer in een IC-verbinding (die inderdaad ook vroeg én laat rijdt), omdat je dan beter kan concurreren met de auto. Als je de verbinding rendabel wilt maken, is het belangrijk dat je de mensen die momenteel met de auto gaan, de trein inlokt. Aangezien reistijd dan een belangrijke rol speelt, is het denk ik goed een aantal stations over te slaan.
Volgens mij moet je juist daar niet op richten: met een uurdienst krijg je die nog niet uit de auto.

:arrow: Daarbij is er te weinig reizigerspotentieel uit de auto te krijgen. (het aantal grensoverschrijdende bewegingen per auto beperkt zich per tot enkele duizenden per dag);
:arrow: Hoe vol zitten de treinen op Leer-Bremen nu?
:arrow: het gebied is dunbevolkt en afgelegen: liever een verbetering van de drukkere verbinding Hengelo-Osnabrück

Wat niet wil zeggen dat je de lijn Groningen-Leer dan moet verwaarlozen. Met de huidige infrastructuur en het aantal treinpaden moet het, zoals T-O-F al aangeeft, mogelijk zijn om een snellere treinverbinding naar Leer te krijgen. Maar daar heb je weinig aan als je wachttijd in Leer toeneemt. Doorrijden naar Bremen is zinloos (te ver weg en het kost je veel extra materieelinzet).

Re: 'Schiet op met spoorlijn naar Bremen'

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 11:52
door Jurjen
Een IC-verbinding Groningen-Leer-Bremen-Hamburg moet toch reizigers trekken, lijkt me zo. (En dat is vanaf 2010 mogelijk.)