Pagina 1 van 3

Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 11:47
door njoy
Nieuwe buslijn Groningen-Duitsland
Er komt weer een nieuwe busverbinding van Groningen naar Oldenburg, Bremen en Hamburg. Het gaat om lijnen van het Duitse bedrijf FlixBus, dat vanuit Amsterdam, Enschede en Groningen gaat rijden naar een reeks Duitse bestemmingen. De bussen vertrekken één à twee keer per dag vanaf het Hoofdstation in Groningen. De kaartjes zijn volgens het bedrijf ongeveer vijf keer zo goedkoop als de trein.

FlixBus is in Duitsland een grote aanbieder van busverbindingen tussen de belangrijkste steden. Sinds de markt voor het openbaar vervoer er in 2013 geliberaliseerd werd, breidde het aantal lijnen snel uit, ook met verbindingen naar bestemmingen over de Duitse grens. Inmiddels onderhoudt het bedrijf ruim 5.000 buslijnen. Het is niet mogelijk om met FlixBus naar binnenlandse bestemmingen te reizen, omdat de Nederlandse markt nog niet vrijgegeven is. Wie in Amsterdam in de bus stapt die via Groningen naar Hamburg rijdt, mag dus niet in Groningen uitstappen.

Afgelopen zomer is ook een ander Duits bedrijf, MeinFernbus, met een dergelijke dienst begonnen. De allereerste aanbieder van een busdienst over de grens, PublicExpress, ging een maand geleden failliet, maar dat bedrijf heeft inmiddels een doorstart gemaakt. FlixBus gaat vrijdag 30 oktober van start. Het bedrijf wil het aantal bestemmingen in de loop van komend jaar snel verder uitbreiden. (bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=140267)


De 2 lijnen die Flixbus aanbiedt zijn:
Amsterdam - Groningen - Oldenburg - Bremen - Hamburg, en
Amsterdam - Enschede - Osnabruck - Bad Oeyenhausen - Berlin.
Zie ook: https://www.flixbus.nl/

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 12:31
door Bjarte
Leuk! Tickets zijn al te boeken vanaf €1,00. Dat zal wel een soort actie zijn om bekend te worden bij het grote publiek.

Je mag dus niet een ticket boeken Amsterdam - Groningen. Maar als je een ticket boekt van Amsterdam naar Oldenburg, maar al vervroegd uitstapt in Groningen, dan moet dat toch geen probleem zijn? Dat betekent dus dat je vanaf 30 oktober voor €1 naar Groningen kunt reizen, terug zal je dan wél de trein moeten pakken.

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 12:53
door gebruiker77
Officieel niet, maar denk niet dat men daar moeilijk over gaat doen. De bus haltert toch in Groningen en je moet toch wel de vrijheid hebben om uit te stappen (bij een halte natuurlijk). Beetje concurrentie voor de NS :D.
Al blijven die dingen natuurlijk altijd wel lastig; als een vervoerder alleen de gunstige momenten pakt (spits), en verder niet rijdt op ongunstige tijden (avond), dan is het misschien oneerlijk. (bv Terschelling)

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 13:04
door Frans F
njoy schreef:Inmiddels onderhoudt het bedrijf ruim 5.000 buslijnen.
5.000 buslijnen?
Totale kolder.

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 13:08
door Frans F
Bjarte schreef: Je mag dus niet een ticket boeken Amsterdam - Groningen. Maar als je een ticket boekt van Amsterdam naar Oldenburg, maar al vervroegd uitstapt in Groningen, dan moet dat toch geen probleem zijn?
De vraag is of Flixbus daar aan meewerkt, want in principe zijn ze dan wel strafbaar.

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 13:32
door Bjarte
Frans F schreef:
Bjarte schreef: Je mag dus niet een ticket boeken Amsterdam - Groningen. Maar als je een ticket boekt van Amsterdam naar Oldenburg, maar al vervroegd uitstapt in Groningen, dan moet dat toch geen probleem zijn?
De vraag is of Flixbus daar aan meewerkt, want in principe zijn ze dan wel strafbaar.
Ik mag uitstappen wanneer ik wil hoor. Als me niet laten uitstappen zijn ze ook strafbaar, maar dan voor gijzeling :P

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 13:39
door Frans F
Nee, je bent gebonden aan de voorwaarden van het ticket.
Groningen is voor jou een tussenstop waar je je reis niet mag beeindigen.

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 14:37
door marlies
Weet je dat zeker? Ik denk niet dat het te verbieden is om je te laten uitstappen bij een eerdere halte dan de bestemming op je kaartje. Ik denk wel dat zo'n bedrijf die mogelijkheid nadrukkelijk niet mag promoten :P

Speelt ook met vliegreizen veel, alleen is het dat niet helemaal te vergelijken omdat het dan vervelend gevonden wordt door de maatschappij en bij dit soort buslijnen de maatschappij het prima vindt (extra klanten) en het de wetgever is die er moeite mee heeft dat de maatschappij passagiers binnenlands laat reizen.

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 14:44
door Suus
Concessievrij langeafstandsbusvervoer is niet toegestaan in Nederland, een bedrijf die het promoot zal al snel te maken krijgen met boze vervoerders.

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 14:51
door Bjarte
Dat klopt, maar het is aan de klant waar hij uitstapt. Zolang het niet gepromoot wordt, zal het geen probleem zijn denk ik. De busmaatschappij kan iemand niet verplichten om te blijven zitten. Dat is bij vliegverkeer ook het geval, iemand die een vlucht boekt van bijvoorbeeld Groningen naar Antalya kan in principe uitstappen in Maastricht omdat het vliegtuig hier en tussenstop maakt.

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 14:52
door marlies
Bee schreef:Concessievrij langeafstandsbusvervoer is niet toegestaan in Nederland, een bedrijf die het promoot zal al snel te maken krijgen met boze vervoerders.
Dat hangt van je definitie van vervoer af, denk ik. Als je zelf bedenkt dat je met een kaartje Amsterdam - Oldenburg ook al in Groningen uit kunt stappen en de vervoerder houdt je niet tegen is er in principe sprake van concessievrij busvervoer tussen Amsterdam en Groningen maar ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat dit juridische problemen voor de vervoerder oplevert mits zij je niet op dit idee brengen. Ze bieden dan de dienst niet aan (wat denk ik hetgeen is dat niet mag) maar je maakt er toch gebruik van.

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 14:54
door marlies
Bjarte schreef:Dat klopt, maar het is aan de klant waar hij uitstapt. Zolang het niet gepromoot wordt, zal het geen probleem zijn denk ik. De busmaatschappij kan iemand niet verplichten om te blijven zitten. Dat is bij vliegverkeer ook het geval, iemand die een vlucht boekt van bijvoorbeeld Groningen naar Antalya kan in principe uitstappen in Maastricht omdat het vliegtuig hier en tussenstop maakt.
Alleen bij een aansluiting/overstap, als het hetzelfde vliegtuig is heb je dat recht niet voor zover ik weet. Want dat levert hinder op met bijvoorbeeld het moeten uitladen van je bagage.

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 14:54
door Jef400
Het is simpelweg niet vrij gegeven. Klaar, basta. En volgens mij heeft Frans hier gelijk. Je betaald voor Amsterdam-Oldenburg. En volgens mij moet je dan ook gewoon blijven zitten.

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 14:57
door marlies
Je kan alles duidelijk en eenvoudig doen laten lijken door het zo op te schrijven natuurlijk maar dat maakt het nog niet de waarheid.

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 15:11
door gebruiker77
JeffreyMeijer schreef:Het is simpelweg niet vrij gegeven. Klaar, basta. En volgens mij heeft Frans hier gelijk. Je betaald voor Amsterdam-Oldenburg. En volgens mij moet je dan ook gewoon blijven zitten.
Als de bus haltert in Groningen en de deuren staan open en je besluit om even naar buiten te gaan en loopt weg, dan is er echt niemand die je wat kan maken....

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 16:06
door Bjarte
JeffreyMeijer schreef:Het is simpelweg niet vrij gegeven. Klaar, basta. En volgens mij heeft Frans hier gelijk. Je betaald voor Amsterdam-Oldenburg. En volgens mij moet je dan ook gewoon blijven zitten.
Sorry hoor, maar je moet helemaal niets. Als je een treinkaartje koopt van Amsterdam naar Groningen, dan kan ik toch uitstappen in Assen... Ik snap echt niet wat jou er toe dat denken dat iemand niet mag uitstappen in Groningen.

In de praktijk zullen zeer weinig mensen hier gebruik van maken denk ik, behalve als die €1 actie nog een tijdje stand houdt natuurlijk. Met de standaard prijs zal het waarschijnlijk maar een paar Euro goedkoper zijn dan met de snellere en comfortabelere trein.

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 16:19
door Frans F
Bjarte schreef: Sorry hoor, maar je moet helemaal niets. Als je een treinkaartje koopt van Amsterdam naar Groningen, dan kan ik toch uitstappen in Assen...
Omdat dat ook is toegestaan.

Als mensen gaan uitstappen in Groningen zal de vervoerder problemen krijgen, immers de vervoerder is verantwoordelijk voor het naleven van de regels. En die zal dan binnen de kortste keren er wel voor zorgen dat er in Groningen niemand uit mag.

Het doet denken aan het verbod op lokaal vervoer voor streekvervoerders dat vroeger gold in steden met apart stadsvervoer. Ook toen zorgen de streekvervoerders er wel voor dat er niemand voortijdig uitstapte anders kregen ze de inspectie op hun dak.

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 16:39
door Jef400
Het is in principe gewoon broodroof van de concessiehouders.

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 17:29
door marcel.nl
Dat van die 5000 buslijnen leek me ook sterk toen ik het las.

En gezien het artikel: waarom zou de chauffeur in Groningen de achterdeur openen? Er moet in principe niemand uit, dus zal hij denk ik alleen de voordeur openen. Kan je proberen daaruit te glippen of toch proberen er achteruit te gaan, dat wordt potje duits schelden denk ik. :|

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 17:53
door baladid
En hoe wil je aan je bagage komen? ;-)

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 18:31
door marlies
Frans F schreef:
Bjarte schreef: Sorry hoor, maar je moet helemaal niets. Als je een treinkaartje koopt van Amsterdam naar Groningen, dan kan ik toch uitstappen in Assen...
Omdat dat ook is toegestaan.

Als mensen gaan uitstappen in Groningen zal de vervoerder problemen krijgen, immers de vervoerder is verantwoordelijk voor het naleven van de regels. En die zal dan binnen de kortste keren er wel voor zorgen dat er in Groningen niemand uit mag.
En dat baseer je waarop?

Er mag geen binnenlands openbaar ('geregeld') vervoer worden aangeboden. Dat is voor iedereen toegankelijk vervoer volgens een dienstregeling.

Een Duits bedrijf waarvan de papieren in orde zijn mag in Nederland mensen van A naar B vervoeren, zonder concessie, mits er geen sprake is van openbaar vervoer.

Dus is eigenlijk de enige vraag of er sprake is van aanbieden van openbaar vervoer. Dat ligt open voor interpretatie: volgens de dienstregeling is het namelijk niet mogelijk om van Amsterdam naar Groningen te reizen met die bus, je kan er dan ook niet een kaartje voor kopen.

Maar als het op grote schaal gebeurt en de vervoerder dat dondersgoed in de smiezen heeft (door bijvoorbeeld ook een buslijn te beginnen die van Amsterdam via Groningen naar het wegrestaurant vlak over de grens bij Bunde rijdt en in de praktijk na Groningen leeg is) zal de ACM en de rechter daar niet in meegaan en heeft het bedrijf een probleem.

M.a.w. je kunt niet zo makkelijk stellen dat het bedrijf in overtreding is zodra ze ook maar één passagier binnen Nederland laten uitstappen. Denk alleen al aan een reiziger die in de bus ontdekt z'n paspoort te zijn vergeten of onwel wordt.

De passagier is zelf al helemaal niet gebonden aan regels op dit gebied. Al kan ik me voorstellen dat, mede om de schijn op te houden, een vervoerder in z'n voorwaarden zet dat binnen Nederland uitstappen niet toegestaan is, maar het zou me niets verbazen als dat 1) überhaupt niet toegestaan is als voorwaarde en 2) niet betekent dat je een passagier die die voorwaarde wil gaan overtreden ook tegen mag houden.

De wet is er een beetje vaag in, maar dat komt omdat ze de EU richtlijn gewoon hebben overgenomen en bij de uitzonderingen voor internationaal OV 'per trein' achter 'openbaar vervoer' hebben toegevoegd. Hadden ze de EU-versie gevolgd dan had het expliciet wel gemogen. Het Bunde-voorbeeld had dan uiteraard alsnog niet gekund.

Maar goed, neem dit uiteraard met een korrel zout want ik ben geen jurist.
Het doet denken aan het verbod op lokaal vervoer voor streekvervoerders dat vroeger gold in steden met apart stadsvervoer. Ook toen zorgen de streekvervoerders er wel voor dat er niemand voortijdig uitstapte anders kregen ze de inspectie op hun dak.
Maar dat waren andere tijden, gebaseerd op andere wetten en op afspraken tussen de verschillende vervoerders onderling.

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Geplaatst: do 23 okt 2014, 00:47
door Statler Rail
Openbaar Vervoer zonder concessie is verboden in de Wet Personenvervoer 2000, op enkele specifieke uitzonderingen na. Grensoverschrijdend vervoer mag wel, want daarvoor geldt een Europese richtlijn.

Kortgezegd: het is niet toegestaan om in Amsterdam in te stappen en in Groningen uit te stappen. De vervoerder kan je daar toe verplichten op grond van de vervoersovereenkomst die je met hem hebt gesloten. Maar dat is privaatrechtelijk tussen jou en de vervoerder, er is geen strafrechtelijke bepaling die dat verbiedt. Maar een vervoerder mag je in zo'n geval dus weigeren uit te stappen of weigeren te vervoeren. Als reiziger kan je niet eisen dat ze je laten uitstappen, behoudens noodgevallen natuurlijk.

Belangrijker nog, als jij een binnenlands traject rijdt met zo'n buslijn terwijl deze daar geen concessie voor heeft, dan handelt het busbedrijf in strijd met het verbod in de Wet Personenvervoer 2000. Dit is een economisch delict, wat betekent dat dit een strafbaar feit is waarvoor het busbedrijf duizenden euro's boete kan krijgen. Zelfs voor één individuele passagier. Het busbedrijf kan vervolgens natuurlijk privaatrechtelijk die duizenden euro's boete op jou gaan verhalen. Oeps!

Dus zeggen "niemand kan mij verplichten om in de bus te blijven zitten, ik stap uit waar ik wil" is wat te kort door de bocht. Juridisch is dat ook niet juist en het kan je een behoorlijk duur ritje opleveren...

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: do 23 okt 2014, 11:03
door Anne
Frans F schreef:
njoy schreef:Inmiddels onderhoudt het bedrijf ruim 5.000 buslijnen.
5.000 buslijnen?
Totale kolder.
Dit is een onjuiste vertaling van wat FlixBus op de site heeft staan. Gesproken wordt over mogelijke verbindingen tussen de diverse steden. Een buslijn met een paar haltes heeft dus al meerdere verbindingen.
Der FlixBus - Fernbus
Damit Dich Dein Bus sicher und bequem an Dein persönliches Ziel bringt, sind wir stetig dabei unser bereits 5.000 Verbindungen umfassendes Busliniennetz zu erweitern. Deutschland, Österreich, Schweiz sowie Frankreich, Niederlande und auch Schweden gehören genauso wie Italien, Tschechien, Ungarn, Kroatien und Slowenien zu unserem Streckennetz - wir wollen mit unseren Fernbussen einfach überall für Dich am Start sein!
lijnennet

Re: Publicexpress is failliet

Geplaatst: do 23 okt 2014, 12:43
door The Greyhound
JeffreyMeijer schreef:Het is in principe gewoon broodroof van de concessiehouders.
Het geeft eigenlijk aan dat de regelgeving gewoon achterhaald is, net als de taxi regelgeving met de komst van Uber. In Nederland zal het denk ik zo'n vaart niet lopen met langeafstands bussen omdat een groot deel van de doelgroep (studenten) gratis met de trein mag. Voor de komst van de OV kaart was er een succesvolle commerciële busdienst van Groningen naar Twente. Door de OV studenten kaart is die dienst de nek om gedraaid.

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Geplaatst: do 23 okt 2014, 15:01
door marlies
Statler Rail schreef:Openbaar Vervoer zonder concessie is verboden in de Wet Personenvervoer 2000, op enkele specifieke uitzonderingen na. Grensoverschrijdend vervoer mag wel, want daarvoor geldt een Europese richtlijn.

Kortgezegd: het is niet toegestaan om in Amsterdam in te stappen en in Groningen uit te stappen.
Je omzeilt vrolijk de vraag of er wel sprake is van binnenlands openbaar vervoer op het moment dat een reiziger besluit zijn reis vroegtijdig voor het oversteken van de grens te beëindigen. Het antwoord op die vraag ligt bij de interpretatie van de authoriteiten en kun je dus niet zomaar beantwoorden. Mijn gok: zou nog een behoorlijk interessant juridisch gevecht kunnen opleveren.