Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
groningen
Berichten: 899
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor groningen » Do 23 Okt 2014, 15:30

Lage prijzen; weinig winst; eerder failliet. Wanneer rekenen ze nu eens prijzen die kostendekkend zijn.

Kevster
Berichten: 728
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Kevster » Do 23 Okt 2014, 16:04

Als ik zie hoe vol de treinen naar de Randstad zijn en ik me bedenk dat Groningen (op de vroege en late uurtjes na dan) geen directe verbinding met Amsterdam Centraal heeft, heb ik zo het idee dat het wel meevalt met de schade die de NS op zullen lopen van een directe busverbinding. Probleem is natuurlijk wel dat zodra je het hier toe gaat staan dat elders ook zal moeten en dan is het einde zoek. Maar in de vrije wereld van tegenwoordig kun je je wel afvragen of deze (monopolie-)regels nog wenselijk zijn. Ik bedoel, je mag bij taxivervoer ook kiezen bij welk bedrijf je je diensten afneemt.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor SuperGhost » Do 23 Okt 2014, 20:52

Alleen is een taxibedrijf niet verplicht om elke zoveel minuten minimaal een rit van A naar B te rijden. Zodra je dat verplicht bent, dan wordt het wel anders als opeens een concurrent de winstgevende ritten over gaat nemen en je alleen nog de verlieslatende ritten over houdt.

En als je geen concessies meer gaat uitgeven en alleen vervoerders laten rijden op verbindingen die ze zelf willen, dan valt vrijwel het gehele busnet weg in heel Nederland. Dan houdt je alleen busritten over van het centrum van stad A naar het centrum van stad B (wat nu allang kan per trein), maar dan gaat de bereikbaarheid drastisch omlaag, omdat grote delen van steden en de kleinere steden + alle dorpen dan geen verbinding meer hebben. Dat werkt dus niet.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Erno-BE » Do 23 Okt 2014, 21:42

Kevster schreef:Als ik zie hoe vol de treinen naar de Randstad zijn en ik me bedenk dat Groningen (op de vroege en late uurtjes na dan) geen directe verbinding met Amsterdam Centraal heeft, heb ik zo het idee dat het wel meevalt met de schade die de NS op zullen lopen van een directe busverbinding. Probleem is natuurlijk wel dat zodra je het hier toe gaat staan dat elders ook zal moeten en dan is het einde zoek. Maar in de vrije wereld van tegenwoordig kun je je wel afvragen of deze (monopolie-)regels nog wenselijk zijn. Ik bedoel, je mag bij taxivervoer ook kiezen bij welk bedrijf je je diensten afneemt.

Commercieel busvervoer tussen twee treinstations verliest qua reistijd vrijwel altijd van de trein, tenzij het om trajecten met alleen stoptreinen of trajecten zonder spoorverbinding gaat. Bij de laatste rijdt er meestal wel een bus. Dus een bus Amsterdam-Utrecht kan nooit een bedreiging vormen. Commercieel busvervoer vindt ik mag vrijgegeven worden mits het minstens 1 minuut langzamer is dan openbaar vervoer geregeld door concessies (om het streekvervoer niet om zeep te helpen).

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Zugführer » Do 23 Okt 2014, 23:30

Maar als je je bus Utrecht - Amsterdam voor 1 euro per ritje gaat aanbieden is er toch een grote kans dat mensen die nu nog met de trein reizen wellicht voortaan de bus nemen... Reistijd is niet het enige criterium.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Kevster
Berichten: 728
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Kevster » Do 23 Okt 2014, 23:45

Ik vind ook zeker niet dat we concessies maar moeten afschaffen, maar op langeafstandsverbindingen kan er misschien best wat op commercieel gebied.

groningen
Berichten: 899
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor groningen » Do 23 Okt 2014, 23:53

Een busverbinding van Keulen naar Hamburg via Amsterdam en Groningen, dat moet wel haast gratis zijn. Ik schat een reistijd van 11 uur.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Frans F » Vr 24 Okt 2014, 11:32

Zugführer schreef:Maar als je je bus Utrecht - Amsterdam voor 1 euro per ritje gaat aanbieden is er toch een grote kans dat mensen die nu nog met de trein reizen wellicht voortaan de bus nemen... Reistijd is niet het enige criterium.

Het probleem is dat men bij de spoorwegen de factor "tarieven" een beetje uit het oog is verloren. De tarieven zijn de laatste decennia door spoorwegbedrijven en politici veelal maar raak verhoogd onder het mom van een beter product zonder dat men zich afvroeg of de reiziger daar ook op zat te wachten. Recentelijk weer de discussie over 200 km/u rijden, leuk maar de vraag is hoeveel reizigers het extra prijskaartje dat daar aan hangt willen betalen. Concurrentie van bussen is alleen al daarom nuttig, het dwingt de spoorwegen af te wegen of sommige zaken wel zo noodzakelijk zijn als dat tot alsmaar hogere tarieven leidt.

The Greyhound
Berichten: 143
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor The Greyhound » Vr 24 Okt 2014, 20:51

Een commercieel bedrijf zal echt niet de hele bus volproppen met passagiers die 1 euro betalen voor een ritje van Amsterdam naar Groningen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Vinny » Za 25 Okt 2014, 03:13

Het grappige van dit soort discussies is altijd de teneur van de reacties. Op het moment dat Veolia of Arriva dreigt (delen) van het hoofdrailnet te gaan exploiteren dan is het: "Concurrentie is slecht, want aansluitingen, tarieven, chipkaart dat gaat allemaal heel slecht worden en het is naar rechts beleid om dit te gaan willen doen" en als er een busboer eurokaartjes verkoopt tussen Amsterdam en Groningen is het "Weg met het monopoly, de NS heeft de tarieven veel te hoog gemaakt, tijd voor een frisse wind etc". :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Frans F » Za 25 Okt 2014, 12:47

Er is natuurlijk een groot verschil.

Als er wordt aanbesteed en Arriva of Veolia nemen een deel van de diensten over omdat ze een stuk efficiënter en goedkoper zijn dan NS schiet de reiziger daar weinig mee op want die blijft dezelfde tarieven betalen terwijl de kostenbesparing terecht komt bij de aanbestedende overheid. Veel reizigers hebben daardoor (overigens ten onrechte) het idee dat aanbesteden zinloos is en alleen maar overlast veroorzaakt.

Bij concurrerende bussen is het verhaal heel anders. Als die goedkoper zijn komt de kostenbesparing direct terecht bij de reiziger, die merkt dat zijn buskaartje veel goedkoper is dan het treinkaartje dat hij tot nu toe kocht. Daar zit ook het succes van de Duitse Fernbussen.
Laatst gewijzigd door Frans F op Za 25 Okt 2014, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Vinny » Za 25 Okt 2014, 12:53

Winst die door de overheid geincasseerd wordt is ook winst. De belastingbetaler is zodoende minder geld kwijt aan de instandhouding van het openbaar vervoer, en dat is ook winst voor de samenleving :)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Frans F » Za 25 Okt 2014, 12:57

Dat snap ik, maar daar heeft de gemiddelde reiziger geen boodschap aan die kijkt alleen naar wat hij moet betalen voor zijn kaartje. Het draagvlak voor aanbesteden zou veel groter zijn als bijv. 20% van de kostenbesparing die wordt bereikt zou worden teruggesluisd naar de reiziger in de vorm van een tariefsverlaging.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Suus » Za 25 Okt 2014, 13:41

NS geeft de overheid geld om op het HRN te mogen rijden en moet zich ook nog aan maandelijks wisselende eisen van de politiek houden. Dat is als twijfelachtig als je een goede overheid wil zijn maar als je dan ook nog goedkope busdiensten gaat toestaan wordt het een ander verhaal.

In Duitsland is het anders omdat de overheid niet betaald voor het rijden van het Fernverkehr en er ook geen eisen aan zijn, dan mag je als overheid wel concurrerende busdiensten toestaan.

Er is bij aanbestedingen in het verleden veel misgegaan, zowel door de politiek als door de bedrijven. De tijdelijke opleving is vooral op kosten van de buitenlandse belastingbetaler geweest maar nu bijna al de lucht eruit is, is het amper beter dan halverwege de jaren 90.
Rame à l'approche

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Frans F » Za 25 Okt 2014, 14:03

Bee schreef:In Duitsland is het anders omdat de overheid niet betaald voor het rijden van het Fernverkehr en er ook geen eisen aan zijn, dan mag je als overheid wel concurrerende busdiensten toestaan.

Ook in Duitsland heeft de overheid natuurlijk boter op zijn hoofd. DB is door de politiek jarenlang gedwongen om torenhoge investeringen te doen in de aanleg nieuwe ICE-lijnen en in de uitbouw van veel trajecten voor 200km/u. Al die peperdure infra-maatregelen waren vooral politieke wensen en hielden nauwelijks rekening met de vraag of de reiziger (gezien het hogere prijskaartje) daar wel op zat te wachten. DB zit dankzij de politici daardoor inmiddels met een duur systeem (en idem dito dure kaartjes) en moet nu plotseling van die zelfde politici gaan concurreren met veel tragere bussen die inspelen op de wens van de reiziger naar goedkoper vervoer.

Er is bij aanbestedingen in het verleden veel misgegaan, zowel door de politiek als door de bedrijven. De tijdelijke opleving is vooral op kosten van de buitenlandse belastingbetaler geweest maar nu bijna al de lucht eruit is, is het amper beter dan halverwege de jaren 90.

Het enige is dat de overheidsbijdrage procentueel fors gedaald is vergeleken met 15 tot 20 jaar geleden. Waar het is misgegaan is dat de overheid de reiziger destijds heeft voorgespiegeld dat het OV door aanbesteding goedkoper en beter zou worden, terwijl het in feite alleen maar een bezuinigingsmaatregel was.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Erno-BE » Za 25 Okt 2014, 20:25

Heeft dat ook niet iets met de gelijktrekking van West- en Oost-Duitsland te maken, wat klauwen met geld heeft gekost?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Vinny » Za 25 Okt 2014, 20:31

Uiteindelijk zijn veel reizigers captives, die voor hun verplaatsing afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, maar binnen die markt graag voor de goedkoopst mogelijke oplossing kiezen ongeacht reistijd. In Duitsland zie je dan ook een grote populariteit van tariefformules als het "Schönes Wochenendeticket" ondanks dat dit vervoersbewijs slechts geldig is op trage verbindingen en dat je voor het bereiken van een relevante bestemming tamelijk vaak moet overstappen.

Een ander, meer wezenlijk probleem is dat incidentele reizen met het openbaar vervoer veel te veel geld kosten in vergelijking met abonnementsreizigers of reizigers met een OV-studentenkaart die onnodig massaal dure spitszitplaatsen bezet houden. De invoering van de OV chipkaart heeft hier niet bij geholpen, voor een anonieme chipkaart moet je nog altijd 7,50 euro betalen en een incidentele chipkaart met reisproduct heeft een toeslag gekregen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Erno-BE » Za 25 Okt 2014, 21:12

Er zullen op een paar hobbysten na niet veel reizigers met SWT van Hamburg naar München reizen.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor marlies » Za 25 Okt 2014, 21:53

Echt niet alleen hobbyisten hoor, ik heb op vakantie behoorlijke stukken met zo'n kaartje gereisd en dat was niet mijn idee (ik wou liever gewoon met de IC ;) ) maar dat van degene met wie ik op vakantie was. En da's absoluut geen hobbyist :P

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Erno-BE » Za 25 Okt 2014, 21:58

De categorie avonturiers heb je natuurlijk ook, of studenten die goedkoop een dagje weg willen. "Normale mensen" gaan echt niuet meer dan 200 km enkele reis met SWT reizen.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor marlies » Za 25 Okt 2014, 22:04

Punt is dat er heeeeeeel veel niet-normale mensen zijn, zeker in Duitsland :P

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Suus » Za 25 Okt 2014, 22:06

Ik heb hele gezinnen gezien met zo'n ticket, eentje met wie ik van Magdeburg tot Bielefeld in twee treinen heb gezeten en die daarna ook nog een sneltrein richting Düsseldorf namen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3247
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Ronald » Za 25 Okt 2014, 22:26

Het ligt er een beetje aan. Als je wat langer van tevoren boekt en alleen reist is een Sparpreis vaak goedkoper dan een SWT of QDL. Maar de ervaring van Bee ken ik ook. Niet zelden is dat trouwens voetbal-/vrijgezellenfeestjes-/ of ander zuipvolk waar je eigenlijk niet mee in de trein wilt zitten. Maar dat is een ander verhaal :-)

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor Frans F » Zo 26 Okt 2014, 15:07

Vinny schreef:Een ander, meer wezenlijk probleem is dat incidentele reizen met het openbaar vervoer veel te veel geld kosten in vergelijking met abonnementsreizigers of reizigers met een OV-studentenkaart die onnodig massaal dure spitszitplaatsen bezet houden. De invoering van de OV chipkaart heeft hier niet bij geholpen, voor een anonieme chipkaart moet je nog altijd 7,50 euro betalen en een incidentele chipkaart met reisproduct heeft een toeslag gekregen.

De bedoeling van de OV-chipkaart was dat alle reizigers per kilometer zouden gaan betalen en de abonnementen zouden worden afgeschaft. Dat had er voor moeten zorgen dat incidentele reizen en reizen in de daluren goedkoper waren geworden. Helaas hebben de reizigersorganisaties doorgedramd dat er een oerwoud aan abonnementen is gecreëerd.

Particuliere busbedrijven zitten wat dat betreft natuurlijk veel makkelijker. Die hebben niets te schaften met reizigersorganisaties die goedkope tarieven eisen voor doelgroepen, zij kunnen gewoon voor de commercieel beste tarieven gaan. Daarnaast rijden ze alleen op die plaatsen en tijdstippen waar er voldoende reizigers zijn.

Erno-BE schreef:"Normale mensen" gaan echt niet meer dan 200 km enkele reis met SWT reizen.

De meeste reizigers zijn meer prijsgevoelig dan je wellicht denkt. En zeker in de ex-DDR, waar de inkomens gemiddeld nog altijd stukken lager zijn dan in het westen van Duitsland.

Erno-BE schreef:Er zullen op een paar hobbysten na niet veel reizigers met SWT van Hamburg naar München reizen

Dat is natuurlijk ook een extreme afstand. Maar er zijn genoeg mensen die bijv. van Dusseldorf naar Hannover of van Keulen naar Stuttgart gaan op een SWT. Daarnaast wordt het Fernverkehrsnet steeds kleiner zodat er op veel lange afstandsverbindingen überhaupt geen Fernverkehr meer is.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1367
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Nieuwe buslijn Groningen - Duitsland

Berichtdoor baladid » Ma 27 Okt 2014, 01:25

Roergebied-Berlijn schijnt ook een vaak genomen verbinding met SWT te zijn...
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten