Pagina 1 van 4

Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: vr 14 nov 2014, 15:49
door EHH
De nieuwe dienstregeling voor de bussen van Qbuzz ZOF 2015 wordt uitgesteld tot rond de voorjaarsvakantie. Wat wel veranderd per 14 december 2014 zijn enkele tijden op lijn 12 en 18.
Dit alles heeft te maken met de aansluitingen op de GD lijnen in Oosterwolde en Drachten.

Voor ons chauffeurs zullen er dus per 14 december a.s. nieuwe diensten komen en dan in het voorjaar nog eens. :shock:

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: za 15 nov 2014, 10:12
door waldo79
ZOF is Zuidoost-Friesland?

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: za 15 nov 2014, 10:16
door BrengMe
Ja :Y

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: zo 16 nov 2014, 11:57
door Meltrain
Zijn er dan grote wijzigingen te verwachten met ingang van de voorjaarsvakantie?

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: zo 16 nov 2014, 13:11
door CamilleKreemers
Waarom wordt de dienstregeling later begonnen in ZOF?

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: zo 16 nov 2014, 13:20
door EHH
Meltrain schreef:Zijn er dan grote wijzigingen te verwachten met ingang van de voorjaarsvakantie?
Nou niet hele grote, maar kon nu nog niet klaar zijn.
CamilleKreemers schreef:Waarom wordt de dienstregeling later begonnen in ZOF?
Omdat hij nog niet klaar is om per 14 december 2014 in te laten gaan.

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: di 25 nov 2014, 23:13
door EHH
Wat er per 14-12-14 gaat veranderen in de dienstregeling van Zuid Oost Fryslan is.
  • * Lijn 12 Drachten, van Knobeldorfsplein - De Hanebalken:
    Deze lijn gaat vervallen, reizigers kunnen met Arriva Qliner 314 naar/tot Himsterhout.
    *Lijn 18 Heerenveen - Drachten - Assen:
    De vertrektijden van deze lijn gaan wijzigen, zodat in Haulerwijk de aansluiting op lijn 85 kan blijven bestaan. De vertrektijden in de richting Assen worden 17 minuten eerder. In de richting van Drachten/Heerenveen worden de vertrektijden 8 minuten later
Dat is wat er nu bekend is en gaat veranderen, zoals al eerder gezegd veranderd er rond de Voorjaarsvakantie meer.

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 13:04
door Roelof88
Ik heb deze wijzigingen ook even op de wiki gezet (aangezien ik had ingeschreven op deze concessie). Zie Wijzigingen concessie Zuidoost-Friesland 2015. In principe wil ik de wijzigingen die in het voorjaar plaatsvinden ook wel op de wiki doorvoeren.

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 22:33
door EHH
Zodra er meer is laat ik het hier wel weten.

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: za 24 jan 2015, 00:09
door EHH
En er is meer bekend geworden. De nieuwe dienstregeling gaat in op 1 maart 2015.
Naast onderstaande wijzigingen komen er in de zomer zeven nieuwe Mercedes-Benz Intouro bussen met WiFi en airco voor de nieuwe lijnen 120 en 121.

Lijn 13 Leeuwarden Busstation / NS - Steenwijk Station NS
De route in Drachten gaat wijzigen. De lijn wordt geknipt in lijn 13 Leeuwarden via Surhuisterveen naar Drachten en in lijn 113 Drachten via Gorredijk en Noordwolde naar Steenwijk.

Lijn 14 Leeuwarden Busstation / NS - Assen Busstation / NS
Vervalt op het traject Drachten - Leeuwarden, dat wordt voortaan gereden onder lijn 114 die één keer per uur gaat rijden. Tussen Drachten - Oosterwolde en Assen blijft lijn 14 rijden.

Lijn 15 Heerenveen Station - Assen Busstation / NS
De route in Oudeschoot wijzigt, voortaan wordt er niet meer door de dorpskern gereden maar eromheen. Dit op verzoek van de dorpsbewoners.

Lijn 17 Heerenveen Station - Oosterwolde Busstation
De route in Oudeschoot wijzigt, voortaan wordt er niet meer door de dorpskern gereden maar eromheen. Dit op verzoek van de dorpsbewoners.

Lijn 18 Heerenveen Busstation - Assen Station
Lijn 18 wordt in patroon verschoven. De wijziging van december wordt deels terug gedraaid. Er is met de nieuwe wijziging van lijn 18 gekozen voor een aansluiting op de trein in Heerenveen en afstemming op de schooltijden in Drachten. Hierdoor is er in Haulerwijk en Norg geen aansluiting meer op de Groninger lijnen 85 en 83.

Lijn 19 Assen Busstation / NS - Leeuwarden Busstation / NS
De route in Drachten gaat wijzigen.

Lijn 20 Heerenveen Station - Leeuwarden Busstation / NS
De route in Drachten gaat wijzigen.

Lijn 21 Heerenveen Station - Drachten Van Knobelsdorffplein
De route in Drachten gaat wijzigen.

Lijn 113 Drachten Van Knobelsdorffplein - Steenwijk Busstation NS
Is een nieuwe lijn die het traject van lijn 13 tussen Drachten en Steenwijk gaat rijden.

Lijn 114 Drachten Van Knobelsdorffplein - Leeuwarden Busstation NS
Is een nieuwe lijn die het traject van lijn 14 tussen Drachten en Leeuwarden één keer per uur gaat rijden.

Lijn 120 Drachten Van Knobelsdorffplein - Leeuwarden Busstation NS
Is een nieuwe lijn die de huidige Qliner 320 gaat vervangen. Deze lijn gaat twee keer per uur rijden.

Lijn 121 Drachten Van Knobelsdorffplein - Leeuwarden Busstation NS
Is een nieuwe lijn die naast lijn 120 gaat rijden via dezelfde route, alleen worden er meer haltes aangedaan. Deze lijn gaat twee keer per uur rijden.

Lijn 320 Leeuwarden Busstation / NS - Drachten Van Knobelsdorffplein
Deze lijn vervalt en wordt vervangen door de nieuwe lijn 120.

Verder zullen er nog enkele klein aanpassingen zijn, maar die worden op dit moment nog uitgewerkt.

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: za 24 jan 2015, 05:13
door Pim-AllianceB95
Vanwaar al dat geknip?

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: za 24 jan 2015, 13:35
door Roelof88
Heeft dat geknip niet met technische beperkingen van het OV-chipkaartsysteem te maken (viewtopic.php?f=33&t=9750#p280133)? Lijn 13 was al officieel geknipt in Noordwolde, maar dit was niet zichtbaar voor de reizigers (hoewel het wel in de reisplanner van Qbuzz stond, waardoor lijn 13 Steenwijk-Noordwolde altijd lastig was te vinden, nu staat hij erin onder lijn 113). Nu wordt hij wat logischer geknipt in Drachten. Alleen het lijnnummer is niet echt logisch. De 100-nummers werden in Friesland vroeger gebruikt voor sneldiensten. Voor lijn 113 hadden ze beter lijn 12 kunnen gebruiken.

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: za 24 jan 2015, 13:54
door CamilleKreemers
Als dit al waar is, vind ik het degraderen van de Qliner 320 wel een vreemde zet. Is het omzetten van de Qliner naar een gewone bus makkelijker voor het bedrijf?

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: za 24 jan 2015, 14:12
door Roelof88
Ga er maar vanuit dat het waar is aangezien dit uit een mail komt die de buschauffeurs hebben ontvangen.

Toch lijken lijn 120 en 121 geen normale buslijnen te worden (in de zin van dat er streekbussen op komen te rijden) aangezien er volgens EHH nieuwe Intouro's voor worden besteld. En dat voor 1,5 jaar.

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: za 24 jan 2015, 14:30
door EHH
Lijn 120 en 121 worden inderdaad iets luxere streekbussen dan een gewone streekbus. Maar ze gaan niet onder de naam Qliner rijden.

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 11:30
door Meltrain
Ik zou de nummers 14 en 114 eigenlijk omgedraaid hebben, aangezien lijn 14 in het verleden ook al tussen Leeuwarden en Drachten reed. Maar ik vermoed dat hiervoor gekozen is omdat de 1xx nummers dan sneldiensten zijn (al geldt dat dan weer niet voor 113).

Wel vind ik het gek dat de naam Qliner op de verbinding Leeuwarden - Drachten komt te vervallen. Qbuzz had ook met de nummers 320 en 321 kunnen rijden.
Is het verschil tussen lijn 120 en 121 dat 121 dan ook in Garyp en Nijega gaat stoppen, aangezien de frequentie van lijn 114 wordt gehalveerd?
Worden lijn 120 en 121 tot de komst van de Intouro's gereden met de huidige Integro's?
En gaat één van beide lijnen ook op zaterdag rijden?

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 11:57
door CamilleKreemers
Even een stel vragen:

Waarom word de 14 en 320 omgezet tot 121 en 120. Ik hoor dat de T100-bussen enorm zuipen in brandstof. Hoeveel verschil zit er in verbruik tussen een T100 of T80-bus?

Waarom is er een wildgroei aan knippingen in lijnen en -nummers?

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 12:26
door EHH
Meer is er nog niet bekend gemaakt, de komende twee week worden er nog druk vergadert over het een en ander.
CamilleKreemers schreef:Even een stel vragen:

Waarom word de 14 en 320 omgezet tot 121 en 120. Ik hoor dat de T100-bussen enorm zuipen in brandstof. Hoeveel verschil zit er in verbruik tussen een T100 of T80-bus?

Waarom is er een wildgroei aan knippingen in lijnen en -nummers?
De lijnen worden aangepast omdat er de laatste tijd veel passagiers zijn bijgekomen op dit traject. Op deze manier kan ook de bijhuur van Touringcars stoppen.

Wat de wildgroei betreft aan knippen van lijnen, daar weet ik niks van.

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: ma 02 feb 2015, 21:20
door QReiziger
Wat word er verandert er aan de route van Lijn 19? Hoelaat komt die bus dan aan op Splitting?

En over 121, welke route neemt die?

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: ma 02 feb 2015, 22:37
door EHH
Er is weer informatie bekend gemaakt.

* Lijn 13 Leeuwarden Busstation NS - Steenwijk Station NS
De lijn wordt geknipt in lijn 13 Leeuwarden via Surhuisterveen naar Drachten en in lijn 113 Drachten via Gorredijk en Noordwolde naar Steenwijk. De route in Drachten veranderd voortaan wordt na het Van Knobelsdorffplein gereden via de Zuidkade, Langewijk, De Knobben, Schuttersveld, Ringweg, Noord, De Folgeren en vervolgens weer de huidige route. Er komt een rit in de avond bij van Drachten naar Leeuwarden rond 20.00 uur. De tijden worden ongeveer 20 minuten later.

* Lijn 14 Leeuwarden Busstation NS - Assen Busstation
Vervalt op het traject Drachten - Leeuwarden, dat wordt voortaan gereden onder lijn 114 die één keer per uur gaat rijden. Tussen Drachten - Oosterwolde en Assen blijft lijn 14 rijden. De tijden richting Drachten worden tien minuten eerder. Richting Assen worden de tijden 10 minuten later. Er komt een rit in de avond naar Assen bij vertrekt vanuit Drachten 20.17 uur

* Lijn 15 Heerenveen Station - Assen Busstation NS
De route in Oudeschoot wijzigt, voortaan wordt er niet meer door de dorpskern gereden maar eromheen. Dit op verzoek van de dorpsbewoners. De nieuwe route wordt via Oudeschoot, Siebengaweg naar Heerenveen, Thialf vervolgens de huidige route. De tijden worden met tien minuten vervroegd. In Assen wordt voortaan na halte Doevenkamp gereden via de Abel Tasmanplein, Industrieweg en het Mr. G. van Prinstererlaan dan weer de huidige route. Deze route geldt niet op zondag voor de eerste twee ritten en de avondritten.

* Lijn 17 Heerenveen Station - Oosterwolde Busstation
De route in Oudeschoot wijzigt, voortaan wordt er niet meer door de dorpskern gereden maar eromheen. Dit op verzoek van de dorpsbewoners. Binnen Heerenveen wordt dan dezelfde route gereden als lijn 15. Hierdoor komen de haltes Rotstergaastweg en Heidetunnel te vervallen. Er wordt op werkdagen een late rit toegevoegd van Noordwolde naar Oosterwolde. Op zaterdag worden de vertrektijden met een half uur vervroegd. Daarnaast vervalt op zaterdag de laatste rit van Heerenveen naar Noordwolde.

* Lijn 18 Heerenveen Busstation - Assen Station
Lijn 18 wordt in patroon verschoven. De wijziging van december wordt deels terug gedraaid. Er is met de nieuwe wijziging van lijn 18 gekozen voor een aansluiting op de trein in Heerenveen en afstemming op de schooltijden in Drachten. Hierdoor is er in Haulerwijk en Norg geen aansluiting meer op de Groninger lijnen 85 en 83. De ochtendrit vanuit Heerenveen naar Drachten Van Knobelsdorffplein gaat doorrijden naar Drachten Noorderend.

* Lijn 19 Assen Busstation NS - Leeuwarden Busstation NS
In Assen wordt voortaan na halte Doevenkamp gereden via de Abel Tasmanplein, Industrieweg en het Mr. G. van Prinstererlaan dan weer de huidige route. Binnen Drachten wordt de route omgelegd via de Gauke Boelenslaan, Zuiderhogeweg, Omloop, Noorderhogeweg naar Burmaniapark v.v. rest van de route blijft gelijk. De tijden wijzigen ook richting Leeuwarden ongeveer 15 minuten eerder en richting Assen ongeveer 10 minuten later.

* Lijn 20 Heerenveen Station - Leeuwarden Busstation NS
In Drachten wordt voortaan niet meer via het ziekenhuis gereden maar via Bertilla naar het Van Knobelsdorffplein. In de ochtend- en middagspits vervallen enkele ritten tussen Heerenveen en Drachten v.v, deze worden overgenomen door lijn 21.

* Lijn 21 Heerenveen Station - Drachten Van Knobelsdorffplein
In Drachten wordt voortaan niet meer via het ziekenhuis gereden maar via Bertilla naar het Van Knobelsdorffplein. In de ochtend- en middagspits wordt voortaan een halfuurs dienst gereden om de vervallen ritten van lijn 20 op te vangen tussen Heerenveen en Drachten.

* Lijn 113 Drachten Van Knobelsdorffplein - Steenwijk Busstation NS
Is een nieuwe lijn die het traject van lijn 13 tussen Drachten en Steenwijk gaat rijden. Ten opzichte van lijn 13 worden op zaterdag de vertrektijden met een half uur vervroegd.

* Lijn 114 Leeuwarden Busstation NS - Drachten Van Knobelsdorffplein
Is een nieuwe lijn die het traject van lijn 14 tussen Drachten en Leeuwarden één keer per uur gaat rijden.

* Lijn 120 Leeuwarden Busstation NS - Drachten Van Knobelsdorffplein
Is een nieuwe lijn die de huidige Qliner 320 gaat vervangen. Deze lijn gaat drie keer per uur rijden. In Leeuwarden zijn de haltes Station NS, Klanderij, Huizemerlaan, Henri Dunantweg/MCL en Drachtsterbrug. In Drachten wordt gehalteerd bij Vallaat, De Splitting en Van Knobelsdorffplein. Halte Noorderend alleen richting Leeuwarden.

* Lijn 121 Leeuwarden Busstation NS - Drachten Van Knobelsdorffplein
Is een nieuwe lijn die naast lijn 120 gaat rijden via dezelfde route, alleen worden er meer haltes aangedaan. Deze lijn gaat één keer per uur rijden.

* Lijn 320 Leeuwarden Busstation NS - Drachten Van Knobelsdorffplein
Deze lijn vervalt en wordt vervangen door de nieuwe lijn 120.
QReiziger schreef:Wat word er verandert er aan de route van Lijn 19? Hoelaat komt die bus dan aan op Splitting?

En over 121, welke route neemt die?
Voor Lijn 19, de tijden voor de Splitting worden richting Assen ongeveer 10 minuten later en voor de richting Leeuwarden ongeveer 15 minuten eerder.

De route van 121 is gelijk aan 120, maar met meer haltes, welke dat zijn is ons nog niet bekend. Maar we denken de huidige haltes tussen Nijega en Leeuwarden als nu van lijn 14.

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: ma 02 feb 2015, 23:11
door Z2N
Vormen de lijnen 120 en 121 dan samen een (scheve) kwartiersdienst?

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: ma 02 feb 2015, 23:31
door EHH
Z2N schreef:Vormen de lijnen 120 en 121 dan samen een (scheve) kwartiersdienst?
Zoiets ja, en samen met de nieuwe lijn 114 word er tussen Drachten en Leeuwarden elke 12 minuten gereden van maandag t/m vrijdag overdag.

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: di 03 feb 2015, 07:49
door QReiziger
Welke bussen komen dan bij Hotel Hardegarijp, en bij Zuidkade?

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: di 03 feb 2015, 08:00
door QReiziger
QReiziger schreef:Welke bussen komen dan bij Hotel Hardegarijp, en bij Zuidkade?
En aangezien ik denk dat je een insider bent, Bus 20 gaat dan erg vol.zitten. bij lijn 19 stapt 97% uit bij zuidkade...

Re: Qbuzz Dienstregeling 2015 ZOF

Geplaatst: di 03 feb 2015, 08:57
door CamilleKreemers
We krijgen dan tussen Leeuwarden en Drachten 3 lijnnummers? Integreren die boel tot 1 nummer.