Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Buba
Berichten: 15
Lid geworden op: di 28 feb 2023, 10:12

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buba »

Er is nog een tweede dieselbus naar Vlieland gebracht, namelijk de 8561
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ov'tje »

8581 rijdt al weer in Leeuwarden rond, maar de 8561 is nog op Vlieland actief. De elektrische 3017 en 3019 ook, maar ze hebben de dienst nog niet volledig hervat. Mogelijk is de oplaadcapaciteit nog steeds beperkt
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dennenboom »

Leuk stukje over de bussen op Ameland en hoe een hier niet onbekend iemand daar een positieve rol speelt:
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... antastisch
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MaartenD »

Wel een beetje suf dat een derde wel kan wat het bedrijf dat het moet doen niet kan.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Maurice is alleen niet zomaar een derde. Omdat hij net als ons OV als hobby heeft (en hier ook lid is) bekijkt hij de zaken ook met kennis die hij door het wereldje van de OV-hobbyisten heeft opgebouwd, en uiteraard ook een stukje zelf ermee puzzelen. Het verschil met de echte planner is dat die, zeker in een klein werkgebied als Ameland, waarschijnlijk meer taken heeft dan alleen diensten plannen. Zodoende kon Maurice hier met wat meer tijd en zorgvuldigheid naar kijken dan degene die beroepsmatig met de dienstregeling bezig is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Alles leuk en aardig, maar van een planner verwacht ik dat deze gewoon kwalitatief goed werk aflevert. Als deze dat niet doet, ligt het gewoon aan de planner of aan het uitvoerend bedrijf dat gewoon geen zak om de kwaliteit van het geleverde product geeft.

Wij op het forum kennen Arriva denk ik wel goed genoeg om te bepalen welke van de twee scenarios het meest waarschijnlijk is. 🤓
🍉
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MaartenD »

Ja, laten we maar vooral zeggen dat degene die er beroepsmatig mee bezig is er niet zorgvuldig naar kan kijken. Eh, wat is je taak dan wel?
Oh, klagen over personeelstekort. Nou, neem Maurice dan aan! Of zet dit in de markt bij een deskundige.

Maar het wordt inderdaad goed verwoord. De bedrijven hebben vaak geen benul van OV terwijl de hobbyisten dat wel hebben. Waarom? Omdat het allemaal zo goedkoop mogelijk moet. Newsflash: het maken van een dienstregeling is best geavanceerd werk dat je niet zomaar even alle buschauffers kunt toevertrouwen. Want om een bus te rijden hoef je niet bepaald een academische graad te hebben.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Er is een verschil tussen kunnen en doen natuurlijk. Je hoeft je niet zo aangesproken te voelen als je gewoon een goede vervoerskundige bent. Laat die opmerkingen dan gewoon van je schouder glijden.

En Arriva is ook enkel geïnteresseerd in het laten rijden van busjes en treintjes. Als ik in Tilburg zie wat ze in de afgelopen jaren voor ongeïnspireerde bagger hebben gefabriceerd in vergelijking met Veolia en BBA....

Ik weet dat dit gewoon beleid is, aangezien ik een paar personen die dergelijke dienstregelingen in elkaar flanzen persoonlijk ken. Zij werkten er ook al in de Veolia-tijd en toen was de dienstregeling nog gewoon overzichtelijk.
🍉
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Maurice Hooikammer »

Om even te voorkomen dat er foutieve verhalen de wereld in komen: bij Arriva zitten voldoende vervoerskundigen die dit zelf ook gekund hadden. Ikzelf heb dit gewoon als hobbyprojectje gedaan op de avond dat Wagenborg de wijziging aankondigde. Daarom was ik simpelweg sneller en toen we vanaf Ameland naar Heerenveen belden dat we een dienstregeling klaar hadden waren zij blij verrast omdat dit voor hun weer een hoop werk scheelde. Het is dus niet zo dat ze het niet zelf konden of niet wilden doen. Ik was wat sneller en kon zo in een zomervakantie Arriva enigszins verlossen van in ieder geval één zorgpuntje. De vervoerskundige heeft mijn dienst ook zeker even gecontroleerd en gaf groen licht.

Het is wel zo dat ik vanwege de jarenlange ervaring die ik heb met het reizen hier op het eiland nu een aantal optimalisaties heb doorgevoerd in rijdtijden tussen bepaalde haltes bijvoorbeeld waardoor de vertraging op de rit een stuk minder oploopt op bepaalde stukken.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Je kent de mensen van de stalling, en op de eilanden lijken de chauffeurs een stuk praktischer ingesteld dan hun collega’s op het vasteland (dat was althans mijn indruk op Terschelling destijds). Met zulke korte lijnen is het ook snel opgelost.

Leuke opsteker Maurice!
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Maurice Hooikammer »

Dank je!

Dat praktische bewonder ik ook altijd enorm aan de eilanden. Hier op Ameland had je bijvoorbeeld een halte in Nes waar 6 minuten achter elkaar twee keer lijn 1 langskwam. Eerst de rit naar de haven en daarna de rit naar Ballum en Hollum (andere bus). Omdat iedereen tegenwoordig in planners plant in plaats van op haltestaten kijkt, liepen altijd alle reizigers richting Ballum en Hollum naar de bus richting de haven, want lijn 1. Die bus liep dan altijd onnodige vertraging op. Wat hebben ze bedacht, de ritten van Hollum richting de veerhaven rijden nu sinds een half jaar als lijn 3. Probleem opgelost.

Een ander mooi voorbeeld is deze week. In mijn dienst had ik een 10 minuten genomen als instaptijd tussen aankomst boot en vertrektijd bussen richting de dorpen vanaf de haven. Dit was puur een gok. Nu heeft de boot overdag toch nog wel met enige regelmaat wat minuten vertraging waardoor de ritten naar Hollum overdag ook met vertraging rijden en soms te laat daar arriveren voor de terugrit. Om dat op te lossen wordt nu lijn 1 in die gevallen opgesplitst. De chauffeur die de terugrit rijdt, bedient alleen de campings en vakantieparken in Ballum en Hollum. Door deze snelle route is de bus altijd weer op tijd op het eindpunt voor de retourrit. Een reservebus rijdt dan via de dorpen Ballum en Hollum, hetgeen zeker nu in augustus een welkome capaciteitsverhoging is voor de vakantiedrukte. Heerlijk praktisch en snel geïmplementeerd.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
jv0088
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 11 jun 2023, 19:29

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jv0088 »

Een vraag uit nieuwsgierigheid/interesse, op 4/5/6 december wordt op Ameland ‘Sunneklaas’ gevierd, waarbij winkels vanaf 16:00 uur en hotels gesloten zijn. Het is echt een dorpstraditie, de Amelanders willen na 17:00 uur geen toeristen op het eiland en je mag niet de straat meer op.
Ik kwam de laatste tijd een aantal berichten hierover tegen, vandaar deze vraag:

Als ik de dienstregeling bekijk van de buslijnen op Ameland rijden die wel tot 19:00 uur op in ieder geval 5 december, terwijl volgens de internetverhalen na 17:00 uur niemand zich op straat mag bevinden, ook niet in auto’s dus ik neem aan ook niet in het OV. Hoe werkt dit dan, rijden de bussen dan gewoon leeg, en waarom rijden ze niet tot 21:00 maar wel tot 19:00 als het feest al om 17:00 begint?
Ja, er is over het hele feest zelf al weinig bekend, maar ik ben toch benieuwd of iemand een antwoord op mijn vraag weet.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door en-es »

Je mag niet de straat op? Wat gebeurt er als je wel op straat aangetroffen wordt? Pakt de politie je dan op en ga je de cel in? :o
jv0088
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 11 jun 2023, 19:29

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jv0088 »

Het schijnt een Amelands feest te zijn, waarbij kinderen en vrouwen na 17 uur niet de straat op mogen. Toeristen zijn niet welkom, dus er zal na 17 uur niemand op straat zijn die met de bus gaat
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door en-es »

Echt? Dus ik mag het eiland niet op rond die tijd? En toeristen die met de boot aankomen worden tegengehouden? Raar volk daar. :|
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Toeristen zijn inderdaad absoluut niet welkom, zie de diverse youtube influencers die geprobeerd hebben op die dagen het eiland op te komen. Die werden niet bepaald vriendelijk ontvangen.

Aan de andere kant, het zijn een paar dagen per jaar dat de eilanders het eiland voor zichzelf willen hebben, dat moet gewoon kunnen lijkt me.
🍉
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door T-hijs »

en-es schreef: vr 01 dec 2023, 12:43 Echt? Dus ik mag het eiland niet op rond die tijd? En toeristen die met de boot aankomen worden tegengehouden? Raar volk daar. :|
Ik zou zeggen: gewoon gaan! Kijken wat er gebeurt!

En dan zonder sarcasme: iedere regio heeft zo zijn gebruiken. De een viert carnaval en de ander Sunderklaas.
F.k.a. Bollenstad
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wubbo »

Een aantal jaar geleden was ik met Sunneklaas op Ameland. Kwam toevallig zo uit, ik had nooit van dat feest gehoord. Ik zat er toen ook gewoon een week, waar Sunneklaas toevallig in viel. Ik ben toen door de verhuurder ook nog attent gemaakt op de traditie. Als ik het goed onthouden heb word je "gestraft" als je rond die tijd op straat bent. Hoe dat precies zit weet ik ook niet meer.

Toen ik er was ging het trouwens wel goed tekeer, maar dat was vooral door een herfststorm.
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Maurice Hooikammer »

jv0088 schreef: vr 01 dec 2023, 01:09 Een vraag uit nieuwsgierigheid/interesse, op 4/5/6 december wordt op Ameland ‘Sunneklaas’ gevierd, waarbij winkels vanaf 16:00 uur en hotels gesloten zijn. Het is echt een dorpstraditie, de Amelanders willen na 17:00 uur geen toeristen op het eiland en je mag niet de straat meer op.
Ik kwam de laatste tijd een aantal berichten hierover tegen, vandaar deze vraag:

Als ik de dienstregeling bekijk van de buslijnen op Ameland rijden die wel tot 19:00 uur op in ieder geval 5 december, terwijl volgens de internetverhalen na 17:00 uur niemand zich op straat mag bevinden, ook niet in auto’s dus ik neem aan ook niet in het OV. Hoe werkt dit dan, rijden de bussen dan gewoon leeg, en waarom rijden ze niet tot 21:00 maar wel tot 19:00 als het feest al om 17:00 begint?
Ja, er is over het hele feest zelf al weinig bekend, maar ik ben toch benieuwd of iemand een antwoord op mijn vraag weet.
De chauffeurs die 'import' zijn en niet deelnemen aan het feest rijden deze late ritten. Deze bedienen de laatste aankomende veerboot rond 19 uur. De laatste slag naar Holwerd vervalt die dagen sowieso.

En over het feest inhoudelijk: veel sensatieverhalen door mensen van buitenaf. In werkelijkheid juist een heel gezellig feest waar juist de vrouwen en kinderen het ook erg naar hun zin hebben.

Het is een heel eigenzinnig spel waarbij het speelt om herkenning van elkaar. Door mengeling van buitenaf (onbekenden) zou het spel niet meer werken. Daarom wordt er vriendelijk gevraagd om deze 2 avonden als toerist binnen te blijven en dat mag ook wel denk ik als je verder 363 dagen voor de toerist klaar staat. En wees gerust, op de vakantieparken gebeurt niets. Sensatiezoekers en pers worden inderdaad wat harder geweerd, aangezien zij moedwillig de boel proberen te verstoren. Vorig jaar heb ik het feest zelf meegemaakt toen ik er woonde, maar meer deel ik er niet over. Werd als passant van een jaar herkend en ook vriendelijk gevraagd terughoudend te zijn in het delen over het feest zelf. Dit is iets van de eilanders en dat blijft daar. Er gebeurt niets wat niet mag en probeer je als buitenstaander er niet mee te bemoeien.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door T-hijs »

Groot gelijk, Maurice! Dank voor dit inkijkje!
F.k.a. Bollenstad
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MaartenD »

Maurice Hooikammer schreef: vr 01 dec 2023, 15:20
[...]

maar meer deel ik er niet over.

[...]

en probeer je als buitenstaander er niet mee te bemoeien.
Ik vind dit soort geheimzinnigdoenerij eigenlijk maar een beetje zielig. Welk kwaad kan het dat bekend wordt wat de traditie is en wat er gebeurt.
Maar dat is mijn mening. Als je er niets over wil vertellen moet je er ook niets over vertellen en niet toch net dat ene tipje van de sluier oplichten en mensen proberen lekker te maken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Nou wat ik begrepen heb is Sunneklaas te vergelijken met Krampus. Ga dat maar Googlen. En laat die mensen verder gewoon lekker joh. Je gaat er niet dood aan dat je niet precies weet wat het inhoudt en er worden ook geen mensen gedood tijdens dat hele feest, dat was dan allang naar buiten gekomen.
🍉
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door en-es »

Heb daar dubbele gevoelens over. Maar ik kan me ergens wel voorstellen dat de lokale bevolking hun feest puur willen houden.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MaartenD »

Hainje schreef: za 02 dec 2023, 10:03 Nou wat ik begrepen heb is Sunneklaas te vergelijken met Krampus. Ga dat maar Googlen. En laat die mensen verder gewoon lekker joh. Je gaat er niet dood aan dat je niet precies weet wat het inhoudt en er worden ook geen mensen gedood tijdens dat hele feest, dat was dan allang naar buiten gekomen.
Oh absoluut, ze mogen van mij doen wat ze willen. Maar ga niet zo heilig doen van "je mag er niets over vertellen" en er dan iets over vertellen.
Deze posts zijn het eerste wat ik er ooit van hoor, dus als je het geheim had willen houden had je er niet over moeten gaan zitten vertellen. Maar er zijn mensen die zeggen dat het geheim moet blijven maar het blijkbaar toch niet geheim willen houden, dat is mijn punt.

The first rule of Fight Club is: you do not talk about Fight Club.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Zoals Maurice het een en ander vertelt blijft die Amelandse traditie inhoudelijk toch geheim en gaat die goed om met de vertrouwelijkheid van het feest? Wat mij betreft ben je net als bij die taxibusjes in Limburg weer aan het zeiken om het zeiken over een paar woordjes in het totale plaatje.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten