Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
OVNL
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 29 aug 2008, 10:50
Contacteer:

Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door OVNL »

In dit topic staan de alledaagse belevenissen van het openbaar vervoer op de eilanden van Nederland.
Voor meer informatie zijn er ook aparte topics en Wiki-pagina's:
* Ameland (Wiki)
* Schiermonnikoog (Forum | Wiki)
* Terschelling (Wiki)
* Texel (Forum | Wiki)
* Vlieland (Wiki)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door Ronald »

Vandaag moest ik voor m'n werk naar Schiermonnikoog en had zodoende een materieeldebuut in de vorm van de elektrische BYD-bus. Het viel me op dat de lijnen 1/3 en 2/4 gecombineerd met twee bussen werden uitgevoerd. Dat zal naargelang de drukte worden ingedeeld. Ook kan ik 3.50 voor een retourtje van 2x3 km niet echt goedkoop vinden. Maar alle lijnen rijden vrijwel altijd van/naar alle boten. Dat is goede service en dat kunnen niet alle eilanden zeggen :-)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door Geert »

De lijnindeling vindt inderdaad plaats aan de hand van de (verwachte) drukte. Als het heel druk is worden er geen lijnen gecombineerd.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door TheRoy-t »

Als het heel erg druk is zullen ze waarschijnlijk zelfs met alle 6 bussen rijden, en rijden er op bepaalde lijnen dus meerdere bussen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door Ronald »

Vandaag reden er vier bussen:
* Lijn 1/3 gecombineerd
* Lijn 2/4 gecombineerd
* Een bus voor Hotel Graaf Bernstorff
* Een bus voor Landal/Vitamaris

Afbeelding

Afbeelding
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door groningen »

Dat is goede service en dat kunnen niet alle eilanden zeggen
Lijkt me zeer sterk, dat hier te stellen. Moet U ook met voorbeelden komen, waarbij op het eiland en op de vaste wal geen busvervoer is. Meeste attentie mag toch wel Texel hebben met zijn Texelhopper; een combinatie van echte bussen en taxibusjes.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door Maurice Hooikammer »

Dat is goede service en dat kunnen niet alle eilanden zeggen :-)


Ervaring met alle eilanden? Op alle eilanden rijden de lijnen van en naar de boot. Op Ameland bijvoorbeeld staat er voor elke lijn een bus reserve die kan bijspringen. Hun dienstregeling is afgestemd op de boot en op aanvraag pikt de chauffeur je zo ergens op.

Beetje raar om dan zoiets te beweren.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door huibf »

Ronald schreef:...Schiermonnikoog... Maar alle lijnen rijden vrijwel altijd van/naar alle boten. Dat is goede service en dat kunnen niet alle eilanden zeggen :-)
Kunnen ze uberhaubt wel via een omweg rijden....?
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door zone2000 »

Ronald schreef:Vandaag reden er vier bussen:
* Lijn 1/3 gecombineerd
* Lijn 2/4 gecombineerd
* Een bus voor Hotel Graaf Bernstorff
* Een bus voor Landal/Vitamaris
de sticker met de ritprijs vind ik echt zo lelijk :| ben wel benieuwd hoe de BYD bussen bevallen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door Z2N »

De Telegraaf wist laatst (een maandje terug ofzo) te melden dat ze niet heel erg bevielen en erg vaak storingen hebben. Het is dan wel de Telegraaf, maar het geeft wel een indicatie... :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door Wubbo »

Ik ben op alle Waddeneilanden geweest (muv Texel), en qua busvervoer is Schiermonnikoog echt het best geregeld. Aansluiten op de boot doen ze op alle eilanden voor zover ik weet, maar Schiermonnikoog heeft het fijnmazigste net en lijkt zich het flexibelst aan te passen op de drukte. Verwachten ze ergens drukte (kennelijk in bovenstaand geval bij VitaMaris, daar rijdt niet altijd een losse bus heen) dan rijden ze daar een aparte bus voor. Dat heb ik op de andere eilanden niet meegemaakt (maar daar ben ik ook minder geweest dan op Schiermonnikoog, dat moet ik er wel bij zeggen).
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ik zit vijf weken per jaar op Ameland en ben stamgast bij de lokale Arrivapost. Ik rijd enorm vaak mee en geloof me: als het druk wordt rijden ze standaard met een 2e bus erheen. En zelfs als de boot vertraagd is rijdt er een bus volgens dienstregeling en een afvoer erachteraan, welke weer op de terugweg richting boot versterkt.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door Wubbo »

Als het druk wordt rijden ze op Schiermonnikoog standaard met zes bussen, die dan ook eventueel allemaal nog een tweede of zelfs derde keer rijden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door Ardan »

Maurice Hooikammer schreef:als het druk wordt rijden ze standaard met een 2e bus erheen. En zelfs als de boot vertraagd is rijdt er een bus volgens dienstregeling en een afvoer erachteraan, welke weer op de terugweg richting boot versterkt.
Op Terschelling doen ze hetzelfde, een rit die op West begint zonder bootaansluiting rijdt met één bus, maar ritten die wél op boten aansluiten rijden met twee. Als de boot vertraagd is wordt er gewacht, vandaar dat er bij de dienstregeling uit de richting West altijd onder staat 'Er wordt gewacht op de boot, bus kan vertraagd zijn'.
Ik doe ook maar wat
kalsoy
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 21 dec 2014, 00:37
Locatie: Grunn
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door kalsoy »

Heel even éééén klein puntje: Schier is autovrij, Ameland niet. Het verklaart niet alles, maar wel iets.
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door marcel.nl »

zone2000 schreef:
Ronald schreef:Vandaag reden er vier bussen:
* Lijn 1/3 gecombineerd
* Lijn 2/4 gecombineerd
* Een bus voor Hotel Graaf Bernstorff
* Een bus voor Landal/Vitamaris
de sticker met de ritprijs vind ik echt zo lelijk :| ben wel benieuwd hoe de BYD bussen bevallen.
Mee eens, vind het lelijk en enorm stom, zulke stickers. Alsof je op een of ander bananeneiland in Azie terecht komt
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door Statler Rail »

Wubbo schreef:Aansluiten op de boot doen ze op alle eilanden voor zover ik weet, maar Schiermonnikoog heeft het fijnmazigste net en lijkt zich het flexibelst aan te passen op de drukte. Verwachten ze ergens drukte (kennelijk in bovenstaand geval bij VitaMaris, daar rijdt niet altijd een losse bus heen) dan rijden ze daar een aparte bus voor.
Landal Vitamaris heeft een contract met Arriva voor het vervoer van haar gasten. Op vertoon van de reserveringsbevestiging mogen gasten gratis met de bus naar Landal, voor de terugweg krijgen gasten bij de receptie kartonnen kaartjes. Er was in het verleden één bus met totaalreclame voor Landal Vitamaris. Ik weet niet zeker of ze ook een BYD-bus bestickerd hebben.

Aangezien de wisseldagen van Vitamaris op maandag en vrijdag zijn (je kan alleen een midweek of weekend huren) rijdt op die dagen een speciale bus, maar alleen in de zomer is die uitsluitend voor gasten. Op andere tijdstippen is het gewoon (één van de) bussen naar de Badweg (Strandhotel).

Nadeel van het busvervoer op Schiermonnikoog is dat de bussen relatief vroeg terug naar de boot rijden. Ik geloof vanaf beginhalte Strandhotel al 40 minuten vóór vertrek van de boot. Aangezien het slechts zo'n 10 minuten rijden is sta je geregeld bijna een half uur op de veerdam te blauwbekken. Er is wel een wachtruimte, maar die is ook redelijk spartaans ingericht. Tweede nadeel is dat de bus naar de strandopgang bij de Prins Bernhardweg (halte "Badstrand") alléén in juli en augustus rijdt.

Maar wat vooral irritant is, is dat de laatste boot sinds de invoering van de drie-uursdienst altijd om 19:30 gaat. Vroeger ging op vrijdag en zondag vaak ook nog een boot om 20:30. Dat maakt net het verschil tussen rustig in een restaurant kunnen eten of snel een frietje moeten halen. Zeker in de zomermaanden moet er wel een markt zijn voor een late boot, desnoods met toeslag met die snelboot (m.s. Esonborg).
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door Statler Rail »

Het busvervoer op Terschelling, Vlieland en Ameland wordt overigens dit jaar nog opnieuw aanbesteed, samen met Zuidoost-Fryslân.

Schiermonnikoog is onderdeel van NZW-Fryslân, en valt dus buiten de aanbesteding. Volgens mij was er in de concessie NZW-Fryslân wel een clausule opgenomen dat Schiermonnikoog eerder zou aflopen, als de provincie de eilanden gezamenlijk zou willen aanbesteden. Maar daarvan is nu dus geen sprake, de andere eilanden worden met de ZOF-concessie gecombineerd.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door groningen »

Heel even éééén klein puntje: Schier is autovrij, Ameland niet. Het verklaart niet alles, maar wel iets.
Volgens mij valt er in Schiermonnikoog ook niet veel te rijden; op Ameland kun je nog van Buren naar Hollum gaan voor plusminus 13 kilometer. Op Google Streetview zie je de bussen 3003, 3006, 3005 en 3004 (Arriva) klaar staan in juli 2014 op Schiermonnikoog. Op Ameland is een op gas aangedreven bus te zien bij de vuurturen van Hollum. Alle bussen hebben een licht blauwe kleur.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door Maurice Hooikammer »

De langste ronde op Ameland duurt een uur! En 'we' hebben de beschikking over 4 gas Irisbussen en twee diesel Citaro's geleed.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door Meltrain »

Rijden alle 4 de MAN's in Ljouwert tegenwoordig?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door zone2000 »

Meltrain schreef:Rijden alle 4 de MAN's in Ljouwert tegenwoordig?
ja.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door Geert »

Statler Rail schreef:Tweede nadeel is dat de bus naar de strandopgang bij de Prins Bernhardweg (halte "Badstrand") alléén in juli en augustus rijdt.
Daar zit toch ook niet zoveel, de bunker en een strandtent meen ik?
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door Jurre »

Twee strandtenten, de bunker en een strandopgang. Buiten de zomermaanden niet veel vraag naar inderdaad.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Bericht door CamilleKreemers »

Maurice Hooikammer schreef:De langste ronde op Ameland duurt een uur! En 'we' hebben de beschikking over 4 gas Irisbussen en twee diesel Citaro's geleed.
Wat een berg bussen voor twee lijntjes ja. Dit staat standaard op Ameland? Er zijn in normale dienst toch maar 2 bussen nodig?

Daarbij wordt in de zomer toch enkele extra bussen naar de waddeneilanden gebracht?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten