Friesland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door ov'tje »

Chrysa schreef:Komen die Veoliastellen uit Limburg niet vrij? Die zou je kunnen gebruiken lijkt me, GTW is GTW. Of zijn er al andere plannen voor die dingen?
zo gek is die gedachte niet, al zou ik het in een andere context en in andere jaartallen zetten. Als de elektrificatie van de Maaslijn een beetje op tijd klaar is komen de GTW's vrij op het moment dat de extra sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen zal gaan rijden. Dan kan ik me voorstellen dat ze alsnog naar het noorden komen.

Maar goed, dat is speculaas van mijn kant.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door regenmaker »

Chrysa schreef:Ik dacht dat Arriva alleen maar met FLIRT ging rijden in Limburg, oeps.
Nouja, ze hebben geen diesel FLIRTs besteld. En tussen Nijmegen en Roermond duurt het nog wel even voor er een lijntje boven het spoor hangt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door Chrysa »

Ah, dat wist ik niet.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door Lijn65 »

Z2N schreef:(Overigens stond deze discussie in het topic voor de drgl 2017 (A) )
Sorry, ik hou niet alle topics bij...
Basislijn
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door Chrysa »

http://www.omropfryslan.nl/nieuws/66341 ... -appelscha

Lijkt meer op een gemotoriseerd bushokje dan een bus, maar ja. Ben benieuwd of dit dan wel iets word, lijkt me niet dat 6 personen genoeg is voor de meeste buslijnen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door Hainje »

Die hoge pief zei ook dat het echt om een proef ging. Dit soort dingen moet je ook klein beginnen. We zullen zien of het aanslaat. Kon jammer genoeg aan het eind niet verstaan wanneer dat busje nu gaat rijden.
🍉
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door Gekko123 »

Was ook een bulletin over in het NOS Journaal. Daarbij werd er onder andere opgemerkt dat dit "busje" erg traag rijdt (kijkend naar het filmpje van NOS stapvoets) en dat er voorlopig nog iemand mee rijdt om in te grijpen indien de computer een fout maakt. Ook was het voertuig even breed als het fietspad waar hij op reed, waardoor fietsers in het gras moesten om te kunnen passeren...

Ook kreeg ik een sterk déjà-vu gevoel van het filmpje: de busjes lijken zeer sterk op de people movers die rijden op de parkshuttle bij Rotterdam (alleen dan zonder aanwezig personeel in het voertuig op een volledig vrij liggende baan).
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door BrengMe »

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is dit niet de eerste zelfrijdende bus in Nederland. Tussen Ede en Wageningen rijdt sinds deze zomer toch ook al zo'n voertuig?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door Hainje »

BrengMe schreef:Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is dit niet de eerste zelfrijdende bus in Nederland. Tussen Ede en Wageningen rijdt sinds deze zomer toch ook al zo'n voertuig?
Staat mij ook iets van bij ja, nu je het zegt.
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door isadora »

En dat was het sprookje van de zelfrijdende bus, dus:
http://www.omropfryslan.nl/nieuws/66570 ... lweer-stil
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door sirvinniei »

Waarom laten ze dan ook op het fietspad rijden?
Ik heb geen onderschrift
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door Michael 1988 »

Omdat de voertuigen met max. 15 (of 25) km/h te langzaam zijn om op de normale weg te mogen rijden.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door Kevster »

Volgende week rijden ze, met een aantal extra maatregelen, gewoon weer
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door ov'tje »

Tijd om dit topic weer eens af te stoffen :mrgreen:

Vanochtend reed er namelijk een Intouro Qliner op lijn 95. Die had ik nog niet eerder gezien daar.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door isadora »

Afstoffen, mag je wel een understatement noemen.
Meer dan een half jaar niks gebeurd in Friesland. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door JP13357 »

In Friesland gebeurt bijna niks. Het rijdt en niet zo puik materiaal. Voornamelijk VDL Citea troep en franse rommel. Wat nu in GD 3 nieuwe gigantische bussen rijden capacity L
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door ZipperZapper »

Dat verhaaltje kennen we nou wel een keer...

Vind zeker de 92xx serie hele prima bussen, zien er ook leuk uit en reizen goed genoeg. De oudere serie uit Leeuwarden mist USB-laders en dergelijke en het blijft jammer dat ze dat mixen, maar zo blijft het steeds een verrassing. Ook geen ramp.

Ervaar ook nog zelden vertragingen, vind dat Arriva het goed op de rit heeft. Nu de gemeente Smallingerland nog, want Transferium Oost werkt als overstappunt erg fijn, maar het afbouwen daarvan schiet niet echt op -o-
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door Kevster »

Het zijn er 4. Die zijn in Leeuwarden ofzo echt niet nodig. Én het heeft ook nog eens totaal niets met elkaar te maken want er gaat helemaal geen Fries geld naar de GD-concessie.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door JP13357 »

Wel Friese bussen gaan naar Groningen 314 en 304 zijn HOV GD lijnen en ik zie daar ZOF intouro L rijden.
Die 92xx series zijn wel wat stiller en USB lader is echt superhandig. Maar qua comfortabelheid zou ik toch een citaro of een setra willen hebben als materieel, daarvoor zijn de vdl nog te stuitterig en onderstel te gevoelig voor schakelbewegingen. Prima busje voor stadsvervoer niet voor streek vervoer.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door Kevster »

Ik ben inderdaad ook geen Citea-fan, dat ben ik met je eens. Vind het in vergelijking met Citaro's toch allemaal wat goedkoop aandoen. Die ZOF-bussen horen natuurlijk ook niet op 304/314 thuis, dat is niet helemaal de bedoeling maar Arriva werkt met lijnkoppelingen die doorlopen in beide concessies.
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door EHH »

Als reservebussen hebben we in Friesland nu de geledebussen 7830, 7856. Daarnaast rijden er nog twee bussen als extra een Integro met nummer 7167 en verder moet er ook nog een blauwe Citaro rijden, nummer nog niet bekend bij mij. Deze bussen zijn extra gekomen per eind maart om de nieuwe diensten die we kregen te kunnen rijden.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door ov'tje »

ik kom wel de 7551 en de 7552 tegen op de Qliners. Zijn dat twee nieuwe bussen?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door BR628 »

Klopt. Die zijn aangeschaft ivm de komst van lijn 355.
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door Jorn »

EHH schreef:Als reservebussen hebben we in Friesland nu de geledebussen 7830, 7856. Daarnaast rijden er nog twee bussen als extra een Integro met nummer 7167 en verder moet er ook nog een blauwe Citaro rijden, nummer nog niet bekend bij mij. Deze bussen zijn extra gekomen per eind maart om de nieuwe diensten die we kregen te kunnen rijden.
De 7830? Serieus?
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Friesland

Bericht door ZipperZapper »

Dat is die Scania, als ik het goed heb? Die zie ik vaak eenzaam en alleen langs het spoor staan in Leeuwarden afgelopen jaren.
Kevster schreef:Die ZOF-bussen horen natuurlijk ook niet op 304/314 thuis, dat is niet helemaal de bedoeling maar Arriva werkt met lijnkoppelingen die doorlopen in beide concessies.
De smoelenbussen zie je inderdaad af en toe wel op die lijnen zitten. Wat wel opvalt is dat alle inforschermen van de Arriva Touring-bussen sinds december voorzien zijn van de Friese reisinformatie, inclusief af en toe Friestalige slides en reclames. Voor december was er nooit reisinformatie aanwezig in de 314, soms alleen algemene Arriva-reclame, soms zwarte schermen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten