GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 29 Nov 2014, 15:28

ik lees het volgende opiniestuk van GroenLinks:

Met grote delen van het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe gaat het best goed. De regionale treinen trekken steeds meer reizigers en rijden vaker. Het materiaal is uitstekend. Ook het busvervoer op de drukke lijnen in en naar de stad Groningen is prima. Dat mag een wonder heten omdat er de laatste jaren door het rijk stevig bezuinigd is op het openbaar vervoer. Er is één onderdeel van het openbaar vervoer dat het niet goed doet en dat is het busvervoer op het platteland. Daar zijn geen grote reizigersstromen die veel inkomsten genereren. Daar rijden steeds minder bussen. Daar komen de bezuinigingen terecht.

Het busvervoer in Groningen en Drenthe krijgt zeer waarschijnlijk te maken met grote tekorten. Het gaat dan om grote bedragen: vanaf 4 miljoen euro in 2016, oplopend tot 8 miljoen in 2018. Als er niks verandert en deze tekorten daadwerkelijk optreden, dan zal dit grote negatieve gevolgen hebben op de dienstregeling.

In Groningen en Drenthe is er voor gekozen om komend jaar kleinere bussen in te zetten op veel plattelandslijnen. Dat lijkt vooralsnog een prima oplossing, zolang de bus nog maar rijdt en de mensen kunnen zitten. Erger wordt het als er minder bussen gaan rijden of als er hele lijnen geschrapt worden. Volgens de huidige plannen zal dit laatste vooral in Oost-Groningen en Midden-Drenthe gaan gebeuren

Een volgende stap is dat een groot aantal lijnen wordt omgezet in buurtbussen met vrijwilligers als chauffeur. Dat zal in 2015 en 2016 gebeuren met stadsbussen in Assen, Hoogezand, Veendam, Haren, Meppel en Hoogeveen. Het werken met vrijwilliger is een mogelijke oplossing, maar alleen op volstrekt onrendabele lijnen. Ook dan is het nog een uitdaging om een grote groep vrijwilligers te werven en een ingewikkeld systeem te laten uitvoeren. Om een dergelijk systeem te laten slagen, moet er wel geïnvesteerd worden in een basisgarantie zijn dat de bus rijdt: op vaste tijden en veilig. Daarvoor zal er hoe dan ook geïnvesteerd moeten worden in het busnetwerk.

Het plan kent ook een keerzijde waar veel aandacht voor moet zijn: het kan niet de bedoeling zijn dat betaalde chauffeurs vervangen worden door vrijwilligers. Maar als er écht bijna niemand meer in de bus zit en er veel geld bijgelegd moet worden om de bus te laten rijden, dan komt er een keer een eind aan. Dan kan het omzetten van een gewone lijnbus in een buurtbus met vrijwilligers als chauffeur een noodoplossing zijn. Het streven moet echter zijn om in zoveel mogelijk dorpen echte bussen te laten rijden, al is het alleen maar naar het dichtstbijzijnde treinstation. Ook bewoners van het platteland hebben het recht op openbaar vervoer.

In sommige gebieden kan de gezamenlijke aanbesteding van het gewone busvervoer met het doelgroepenvervoer een oplossing zijn voor de bezuinigingen. Te vaak rijden busjes van verschillende organisaties en reguliere bussen delfde route, terwijl ze beide lang niet vol zitten. Denk aan de bussen met scholieren en met gespecialiseerd personenvervoer. Maar al deze oplossingen zullen zeker niet voldoende soelaas bieden als het rijk nog verder op het busvervoer gaat bezuinigen. En daar ziet het wel naar uit.

Als deze rijks bezuinigingen doorgaan en de provincie het financiële gat niet vult, dan dreigt een nog veel verdergaande verslechtering van het busvervoer op het platteland. Veel dorpen, zelfs grotere, zullen het dan zonder bus moeten zien te redden. Dat zal grote gevolgen hebben, zoals verdere afname van het aantal dorpsbewoners, maar ook vereenzaming van vooral ouderen omdat ze het dorp niet meer uitkomen. Om naar werk of school in een andere gemeente te gaan, heb je in Groningen snel een grote afstand te overbruggen. Zonder auto ben je dan als snel aangewezen op het OV.

GroenLinks in Groningen en Drenthe pleiten er voor om het busvervoer op het platteland overeind te houden. Als het rijk door gaat met bezuinigen dan kan de provincie het busvervoer met eigen middelen financieel ondersteunen. Hiervoor kunnen financiële reserves van de provincie worden gebruikt, of moeten er andere keuzes gemaakt worden binnen de provinciale begrotingen. De provincie kan haar inwoners op het platteland niet in de kou laten staan. Daarvoor zijn toekomstbestendige en creatieve oplossingen nodig. Daarvoor moet de provincie samen met de bewoners optrekken. Keiharde voorwaarde is dan wel dat de Provincie een basisnetwerk voor het openbaar vervoer garandeert en daar ook geld voor over heeft.


Lees meer: http://www.groningerkrant.nl/2014/11/ho ... z3KT43qpWD
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial No Derivatives
Follow us: @GroningerKrant1 on Twitter | GroningerKrant on Facebook

Wat vinden we hiervan?

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor SLToilet » Za 29 Nov 2014, 16:33

Klinkt als een bekend verhaal hier in Brabant. Over twee weken gaat het netwerk drastisch op de schop met ingrijpende gevolgen in het midden en noordoosten van de provincie. Een aantal grotere dorpen als Schaijk, Mill en Grave worden in het weekeinde geheel onbereikbaar, maar ook andere dorpjes als Diessen, Middelbeers, de Mierden en ook de stadsdiensten in woonwijken gaan achteruit zoals in de Reeshof (minder dekking) en Engelen (veel minder bussen). Daartegenover staan op de piekmomenten en soms ook in de uren tussen de spitsen meer bussen op een heel aantal trajecten. Maar soms ook minder.
Het wordt hier afwachten wat voor effect het werkelijk heeft. Veel dorpen zijn niet blij met het beleid van de provincie en dat deze weinig ruimte laat om de dienstregeling aan te passen om deze dorpen tegemoet te komen.

In Noord-Nederland zal ook het een en ander bezuinigd moeten worden, maar het probleem is dat de afstanden nóg groter zijn dan op het Brabantse platteland (hoewel: probeer maar eens met een zware laptop in de tas te lopen van Oirschot naar Middelbeers). In de noordelijke provincies zal er daarom meer dan hier er alles aan gedaan moeten worden om op welke wijze dan ook afgelegen dorpen en zeker die met minstens 4000/5000 inwoners zonder station, in ieder geval dagelijks bereikbaar te houden. Dat kan overigens ook goed zonder grote bussen met betaalde chauffeur erin. Buurtbussen, flexbussen, belbussen of misschien iets met fietsen of taxi's (maar dan raak je echt belangrijke doelgroepen kwijt). Of (in combinatie met) een nog lagere frequentie (sommigen hoeven alleen op zondagavond terug naar hun studentenstad). Andere lijnvoering waarbij er alleen gereden wordt naar het dichtstbijzijnde treinstation of HOV-halte kan ook helpen. Dan komen die reizigers in de trein te zitten die voller is en daardoor meer oplevert dan twee lege OV-voertuigen. Waarom rijdt lijn 65 bijvoorbeeld helemaal naar Groningen Hoofdstation en waarom niet tot aan Winsum of een knooppunt aan de noordzijde van de stad Groningen?

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Frans F » Za 29 Nov 2014, 16:40

De norm voor de BDU wordt 70% dekking uit de kaartverkoop. Als je dus maar eindeloos kortingen aan de reizigers blijft verstrekken haal je dat nooit op een groot deel van de buslijnen. De Provincies maken die keuze zelf en dus moet je ook niet klagen als het voorzieningenniveau omlaag moet om al die kortingen te compenseren.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor marlies » Za 29 Nov 2014, 16:50

SLToilet schreef:Waarom rijdt lijn 65 bijvoorbeeld helemaal naar Groningen Hoofdstation en waarom niet tot aan Winsum of een knooppunt aan de noordzijde van de stad Groningen?

Omdat hij twee doelgroepen bedient: in Winsum stappen de meeste mensen over op de trein en stappen er juist weer nieuwe reizigers in op de rest van de rit. Wat dat betreft is het juist een hele efficiënte oplossing.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Frans F » Za 29 Nov 2014, 16:59

SLToilet schreef:Klinkt als een bekend verhaal hier in Brabant. Over twee weken gaat het netwerk drastisch op de schop met ingrijpende gevolgen in het midden en noordoosten van de provincie. Een aantal grotere dorpen als Schaijk, Mill en Grave worden in het weekeinde geheel onbereikbaar, maar ook andere dorpjes als Diessen, Middelbeers, de Mierden en ook de stadsdiensten in woonwijken gaan achteruit zoals in de Reeshof (minder dekking) en Engelen (veel minder bussen). Daartegenover staan op de piekmomenten en soms ook in de uren tussen de spitsen meer bussen op een heel aantal trajecten. Maar soms ook minder.
Het wordt hier afwachten wat voor effect het werkelijk heeft. Veel dorpen zijn niet blij met het beleid van de provincie en dat deze weinig ruimte laat om de dienstregeling aan te passen om deze dorpen tegemoet te komen.


De bus Uden-Grave-Nijmegen blijft gewoon rijden, ook in het weekend en de avonduren. Voor Schaijk is het probleem dat de reizigers deels naar Oss, deels naar Nijmegen, deels naar Den Bosch en deels naar Uden willen en dat is lastig te organiseren in de stille uren. De bus naar Engelen is buiten de spits vrijwel altijd leeg, terwijl er bij de Reeshof op dit moment sprake is van overbewinkeling. Alleen bij Uden-Mill-Cuijk en Reusel-Hilvarenbeek zet ik bij de zaterdag wat vraagtekens.

Overigens kun je gezien de hoge loonkosten in het weekend en de huidige tarieven vrees ik geen OV meer overeind houden als daar maar 2 of 3 man in zitten. Daar kunnen de dorpen niet gelukkig mee zijn, maar zijn betalen de kosten niet.

Waarom rijdt lijn 65 bijvoorbeeld helemaal naar Groningen Hoofdstation en waarom niet tot aan Winsum of een knooppunt aan de noordzijde van de stad Groningen?

Omdat de Provincie zo dom is geweest om bus en trein niet gezamenlijk aan te besteden, waardoor de BDU opgaat aan Qbuzz dat tegen de trein is gaan concurreren. Zie ook Groningen-Delfzijl, Groningen-Bedum en Groningen-Assen.
Laatst gewijzigd door Frans F op Za 29 Nov 2014, 17:05, 3 keer totaal gewijzigd.

The best
Berichten: 435
Lid geworden op: Wo 01 Jun 2011, 10:21

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor The best » Za 29 Nov 2014, 17:01

Frans F schreef:
Waarom rijdt lijn 65 bijvoorbeeld helemaal naar Groningen Hoofdstation en waarom niet tot aan Winsum of een knooppunt aan de noordzijde van de stad Groningen?

Omdat de Provincie zo dom is geweest om bus en trein niet gezamenlijk aan te besteden, waardoor de BDU opgaat aan Qbuzz dat tegen de trein is gaan concurreren. Zie ook Groningen-Delfzijl, Groningen-Bedum en Groningen-Assen.

De bussen die van Groningen naar Delfzijl rijden bedienen een hele andere markt dan de trein hoor en zowel de trein als de bus zijn toch altijd wel prima gevuld. Dit zelfde verhaal geldt ook voor Assen trouwens.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Frans F » Za 29 Nov 2014, 17:02

The best schreef:De bussen die van Groningen naar Delfzijl rijden bedienen een hele andere markt dan de trein hoor en zowel de trein als de bus zijn toch altijd wel prima gevuld. Dit zelfde verhaal geldt ook voor Assen trouwens.

In die paar spitsuren, maar daarbuiten niet.

The best
Berichten: 435
Lid geworden op: Wo 01 Jun 2011, 10:21

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor The best » Za 29 Nov 2014, 17:04

Frans F schreef:
The best schreef:De bussen die van Groningen naar Delfzijl rijden bedienen een hele andere markt dan de trein hoor en zowel de trein als de bus zijn toch altijd wel prima gevuld. Dit zelfde verhaal geldt ook voor Assen trouwens.

In die paar spitsuren, maar daarbuiten niet.

Daarbuiten zijn de bussen naar Delfzijl (in ieder geval als ik ze nog rond zie rijden in Groningen) ook nog best aardig gevuld. Natuurlijk niet zitvol enzo, maar zeer slecht doen die het niet. 's Avonds is het wel een stuk minder, dat moet ik wel toegeven ja.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Frans F » Za 29 Nov 2014, 17:08

The best schreef: Natuurlijk niet zitvol enzo, maar zeer slecht doen die het niet. 's Avonds is het wel een stuk minder, dat moet ik wel toegeven ja.

Zelfs een bus die nog redelijk gevuld is kost gewoon een hoop BDU-geld. Als een parallelle bus dus niet echt nodig is kun je hem beter schrappen (of alleen in de spits laten lopen) en de BDU gebruiken voor de plaatsen waar anders helemaal niks meer komt.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor SLToilet » Za 29 Nov 2014, 17:09

Mij vallen nog meer dingen op op de lijnennetkaart: soms lijkt het een hele spaghetti, ook op het platteland. Eén lijn van Loppersum naar Uithuizen via Westeremden en die lijn van Bedum (heeft station aan zelfde lijn als Loppersum) naar Middelstum zijn genoeg, maar een tussenverbinding tussen Loppersum, Westeremden, Stedum (heeft station aan zelfde lijn als Loppersum) en Middelstum, ook al rijdt hij maar één keer per dag, is volkomen nutteloos als er goede aansluitingen zouden bestaan. Maar zo zijn er in mijn ogen nog veel meer raadsels. Al die snelbussen over de A7 tussen Hoogezand-Sappemeer en Groningen bijvoorbeeld. Ze gaan dan wel rechtstreeks richting de RUG maar het is veel efficiënter passagiers vanaf bijvoorbeeld Hoogezand of Sappemeer op de trein te zetten. Er verdwijnen dan wel wat lijnen vanaf december maar het kan nog beter denk ik.

The best
Berichten: 435
Lid geworden op: Wo 01 Jun 2011, 10:21

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor The best » Za 29 Nov 2014, 17:10

Frans F schreef:
The best schreef: Natuurlijk niet zitvol enzo, maar zeer slecht doen die het niet. 's Avonds is het wel een stuk minder, dat moet ik wel toegeven ja.

Zelfs een bus die nog redelijk gevuld is kost gewoon een hoop BDU-geld. Als een parallelle bus dus niet echt nodig is kun je hem beter schrappen (of alleen in de spits laten lopen) en de BDU gebruiken voor de plaatsen waar anders helemaal niks meer komt.

Maar het probleem is dus dat de 140 van Groningen naar Delfzijl wel nodig is (al zou je hem misschien tot aan Appingedam kunnen laten rijden). Je hebt daar nog best wat dorpen tussen liggen die een behoorlijk eind van de trein afliggen en die toch een vorm van openbaar vervoer nodig hebben. Dus dan kan je best die bus ook in de daluren laten rijden.

Niet voor niets ook dat ze de dienstregeling op deze lijn de laatste paar uitgebreid hebben.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor marlies » Za 29 Nov 2014, 17:14

Ik word er een beetje moe van hoe er vaak met dat soort 'feiten' wordt gegooid op dit forum. De een zegt dat de treinen uitpuilen, de ander zegt dat je er een kanon in kunt afschieten. Bij voorkeur vanaf 200 kilometer afstand van de betreffende lijn.

Zullen we het voor algemene uitspreken houden op mensen die het uit regelmatige ervaring (d.w.z. die er zelf regelmatig) mee reizen houden of mensen die met een goede bron (openbaar gemaakte cijfers of nieuwsberichten over drukte of juist gebrek daar aan) komen?

Te vaak blijkt een stellige gegeneraliseerde uitspraak ('die bus rijdt meestal leeg' of 'station Kropswolde kunnen ze beter sluiten omdat er nooit iemand instapt') bij doorvragen voort uit 'tenminste, die ene keer dat ik 3 jaar geleden in Groningen was'.

Prima om te zeggen dat er in Kropswolde op 17 juni 2005 om 15:43 niemand instapte en om op basis van die ervaring voor te stellen het station te schrappen, maar wees duidelijk en eerlijk over waar je dat op baseert in plaats van de suggestie te wekken dat je over informatie beschikt die je niet hebt.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor marlies » Za 29 Nov 2014, 17:17

SLToilet schreef: Maar zo zijn er in mijn ogen nog veel meer raadsels. Al die snelbussen over de A7 tussen Hoogezand-Sappemeer en Groningen bijvoorbeeld. Ze gaan dan wel rechtstreeks richting de RUG maar het is veel efficiënter passagiers vanaf bijvoorbeeld Hoogezand of Sappemeer op de trein te zetten. Er verdwijnen dan wel wat lijnen vanaf december maar het kan nog beter denk ik.

Die bussen rijden omdat de treinen te vol zaten en er mensen moesten blijven staan op de perrons én omdat de busverbinding tussen Hoofdstation en Zernike aan zijn limiet zat. Maar ja, dat zie je niet als je alleen naar een kaartje kijkt. Een goed OV-netwerk is meer dan alleen de meest voordehandliggende lijntjes op een kaartje trekken.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor SLToilet » Za 29 Nov 2014, 17:27

marlies schreef:
SLToilet schreef: Maar zo zijn er in mijn ogen nog veel meer raadsels. Al die snelbussen over de A7 tussen Hoogezand-Sappemeer en Groningen bijvoorbeeld. Ze gaan dan wel rechtstreeks richting de RUG maar het is veel efficiënter passagiers vanaf bijvoorbeeld Hoogezand of Sappemeer op de trein te zetten. Er verdwijnen dan wel wat lijnen vanaf december maar het kan nog beter denk ik.

Die bussen rijden omdat de treinen te vol zaten en er mensen moesten blijven staan op de perrons én omdat de busverbinding tussen Hoofdstation en Zernike aan zijn limiet zat. Maar ja, dat zie je niet als je alleen naar een kaartje kijkt. Een goed OV-netwerk is meer dan alleen de meest voordehandliggende lijntjes op een kaartje trekken.


Die tram had een aantal problemen mooi kunnen oplossen, maar helaas.

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 29 Nov 2014, 17:38

Voor mensen erover beginnen, ik heb 3 jaar gependeld van Winschoten naar Groningen Zernike met de bus en de trein. In de spits werd het op enkele momenten normaal dat mensen achterblijven op het perron, wegens ontoereikende capaciteit. Vaak zijn dit de ritten die tussen 8 en 8.30 te Groningen kwamen. Hierop reageer ik dan even persoonlijk op SLToilet, doelende op het gegeven dat er enkele lijnen parallel aan de trein rijden. Deze lijnen rijden vaak in een richting of kent een totaal ander klantengroep.

Frans F schreef:
The best schreef:De bussen die van Groningen naar Delfzijl rijden bedienen een hele andere markt dan de trein hoor en zowel de trein als de bus zijn toch altijd wel prima gevuld. Dit zelfde verhaal geldt ook voor Assen trouwens.

In die paar spitsuren, maar daarbuiten niet.

Juist in de daluren zijn de 140 en 309 nog redelijk gevuld. Er zijn rustigere lijnen in de spits van Groningen te vinden, dan deze lijnen in de daluren.

Daarnaast is de 140 en 40 voor de tussenliggende dorpen en kent toch veel gebruikers. Ik zou ook niet voorstellen deze lijn te schrappen. Lijn 309 ontsluit meer het Noorden van Assen, aangezien het station meer zuidelijk ligt. Lijn 65 verzorgt daarnaast een snelle verbinding naar Groningen Centrum, Kardinge, Driestad (middels overstap) en Lewenborg, waar de trein meer naar het westen van Groningen gaat.

Een oplossing denk ik om dit goed te krijgen is een integraal bus- en treinabbonement te ontwikkelen. Overigens zal de trein in de spits naar mijn idee altijd een probleem houden. De meeste reizigers moeten om 8 uur op werk of 8.30 op school zijn. De piek blijft hierom enorm hoog.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Frans F » Za 29 Nov 2014, 17:45

CamilleKreemers schreef:Lijn 309 ontsluit meer het Noorden van Assen, aangezien het station meer zuidelijk ligt.

Waarom kunnen de mensen in de rest van Nederland wel vanuit een buitenwijk op de fiets naar het station en in Assen niet? Ik heb dat nooit gesnapt.

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 29 Nov 2014, 17:50

We praten hier over een wijk met een kleine 10.000 inwoners, waarvan een groot deel naar Groningen wil. We praten hier over een redelijk luxe wijk, dus die Hoogwaardige bus rijdt zo hoogwaardig mogelijk. Ook ligt er ongeveer 8 km tussen deze woonwijk en het station (met de A28 en heel Assen ertussen). Die reizigers gaan dan met de auto als ze eerst naar Assen station moeten fietsen en dan ben je sowieso de reiziger kwijt. Nu rijdt er in de spits hoogfrequent een HOV-lijn naar Groningen, die ook goed loopt. Er zijn tot nu toe steeds uitbreidingen op deze lijn doorgevoerd.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 893
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor nvdw » Za 29 Nov 2014, 18:19

Het probleem met ov is dat het simpelweg duurder wordt naarmate de fijnmazigheid toeneemt. En dan heeft Boerenkoolstronkeradeel nog steeds alleen een buurtbus, scholierenlijn of eens per twee uur een streekbus van maandag tot en met vrijdag overdag. Dan ga je naar subsidieniveaus die je bij wijze van spreken in staat stellen de echt autolozen elk een nieuwe Toyota Aygo te schenken.

OV heeft ook als doel om vervoersvraag te bundelen zodat verkeersdruk op bepaalde trajecten afneemt. Lullig voor de kleine kernen maar ik denk dat het milieu met die focus ook het beste af is, behalve alleen de (rijks)portemonnee.
Laatst gewijzigd door nvdw op Za 29 Nov 2014, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Frans F » Za 29 Nov 2014, 18:23

CamilleKreemers schreef:We praten hier over een wijk met een kleine 10.000 inwoners, waarvan een groot deel naar Groningen wil. We praten hier over een redelijk luxe wijk, dus die Hoogwaardige bus rijdt zo hoogwaardig mogelijk. Ook ligt er ongeveer 8 km tussen deze woonwijk en het station (met de A28 en heel Assen ertussen). Die reizigers gaan dan met de auto als ze eerst naar Assen station moeten fietsen en dan ben je sowieso de reiziger kwijt. Nu rijdt er in de spits hoogfrequent een HOV-lijn naar Groningen, die ook goed loopt. Er zijn tot nu toe steeds uitbreidingen op deze lijn doorgevoerd.

Prima als de regionale politiek het BDU-geld daar aan wil besteden, maar dan moeten ze niet daarna gaan klagen dat er geen geld meer is voor vervoer op het platteland. Je kunt een € maar eenmaal uitgeven.

Aangezien een zeer groot deel van de bussen op lijn 309 niet in de schoolvakanties rijdt moet je overigens concluderen dat het voornamelijk om studenten en scholieren gaat. En die hebben helemaal geen auto als alternatief.
Laatst gewijzigd door Frans F op Za 29 Nov 2014, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.

sirvinniei
Berichten: 1217
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor sirvinniei » Za 29 Nov 2014, 18:30

Kunnen ze in Groningen niet net zo'n opstapper concept invoeren als in Friesland. Hoeven de bussen niet meer langs miniscule kernen dus kunnen de bussen rechtstreekser rijden en zijn ze dus rendabeler.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Frans F » Za 29 Nov 2014, 18:32

Ook de Opstapper kan alleen bestaan als er zo min mogelijk mensen gebruik van maken.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3279
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Aking » Za 29 Nov 2014, 18:34

Frans F schreef:BDU

Frans F schreef:BDU

Frans F schreef:BDU

Frans F schreef:BDU

Frans F schreef:BDU



Biologisch-Dynamische Uitlaatgassen? (A)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 29 Nov 2014, 18:42

BDU = Brede Doel Uitkering, waaruit provincies OV en infrastructurele maatregelen kunnen betalen.

Op dit moment wordt eenzijdig alleen daar drukke lijnen gekeken, omdat daar het geld wordt verdiend. Dit geldt overigens voor alle vervoersgebieden. De Qliners hoorde ik van Qbuzz-chauffeurs dat deze allen zeer hoog kostendekkend zijn en altijd druk (nu kun je je afvragen wat druk is in hun optiek, maar dat is anders). Door de keuze om veel reizigers te bedienen, blijft er minder over voor rustigere momenten. De ChristenUnie vindt nu dus dat er niet meer gekeken wordt naar busvervoer op platteland, wat altijd dunne lijnen zullen zijn. Zij willen dat deze dunne lijnen ook op OV kan blijven rekenen. De toekomst zal echter naar mijn idee toch hoofdlijnen met een aantrekkelijke frequentie worden met grotere gaten ertussen.

Er zit overigens naar mijn idee ook een groot deel personeel van het schoolpersoneel in de 309 (mijn opleidingsinstituut had 20 personeelsleden uit Marsdijk en Kloosterveen van de 35). Die zijn ook vrij tijdens de vakanties, waardoor dit verschil ook groter kan lijken. Vergeet niet dat er ook veel scholen in Groningen zitten, die dicht zijn tijdens de vakanties.

TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: Vr 09 Aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor TheRoy-t » Za 29 Nov 2014, 20:45

marlies schreef:Ik word er een beetje moe van hoe er vaak met dat soort 'feiten' wordt gegooid op dit forum. De een zegt dat de treinen uitpuilen, de ander zegt dat je er een kanon in kunt afschieten. Bij voorkeur vanaf 200 kilometer afstand van de betreffende lijn.

Zullen we het voor algemene uitspreken houden op mensen die het uit regelmatige ervaring (d.w.z. die er zelf regelmatig) mee reizen houden of mensen die met een goede bron (openbaar gemaakte cijfers of nieuwsberichten over drukte of juist gebrek daar aan) komen?

Te vaak blijkt een stellige gegeneraliseerde uitspraak ('die bus rijdt meestal leeg' of 'station Kropswolde kunnen ze beter sluiten omdat er nooit iemand instapt') bij doorvragen voort uit 'tenminste, die ene keer dat ik 3 jaar geleden in Groningen was'.

Prima om te zeggen dat er in Kropswolde op 17 juni 2005 om 15:43 niemand instapte en om op basis van die ervaring voor te stellen het station te schrappen, maar wees duidelijk en eerlijk over waar je dat op baseert in plaats van de suggestie te wekken dat je over informatie beschikt die je niet hebt.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Hoe kan Frans F (Sorry Frans, dit is niet bedoel als persoonlijke aanval, maar meer als voorbeeld), die het meest actief is in aan Zuid-Nederland gerelateerde onderwerpen, waaruit ik opmaak dat hij ook uit dat deel van Nederland komt, oordelen dat verbindingen als lijn 140, 309 en 65 overbodig zijn zonder enige kennis te hebben van de reizigersstromen of bronnen aan te dragen die zijn mening ondersteunen. Ik reisde tot voor kort dagelijks met 65 van Leens naar Groningen (ik stapte bijna nooit over in Winsum). Ik kan daarom makkelijk bewijzen waarom je lijn 65 absoluut niet moet inkorten tot Winsum en weet hoe de reizigersstromen liggen.

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Kevster » Za 29 Nov 2014, 20:52

TheRoy-t schreef:Ik ben het hier helemaal mee eens. Hoe kan Frans F (Sorry Frans, dit is niet bedoel als persoonlijke aanval, maar meer als voorbeeld), die het meest actief is in aan Zuid-Nederland gerelateerde onderwerpen, waaruit ik opmaak dat hij ook uit dat deel van Nederland komt, oordelen dat verbindingen als lijn 140, 309 en 65 overbodig zijn zonder enige kennis te hebben van de reizigersstromen of bronnen aan te dragen die zijn mening ondersteunen. Ik reisde tot voor kort dagelijks met 65 van Leens naar Groningen (ik stapte bijna nooit over in Winsum). Ik kan daarom makkelijk bewijzen waarom je lijn 65 absoluut niet moet inkorten tot Winsum en weet hoe de reizigersstromen liggen.


Ik wilde reageren hierop, tot ik jouw reactie las. Alles wat ik wilde zeggen heb je in deze reactie wel omvat. Met de kanttekening dat lijn 65 op zondag tot Kardinge reed, en juist weer doorgetrokken is tot het Hoofdstation, onder meer omdat deze lijn ook een stadswijk ontsluit, namelijk De Hunze.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten