GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Bakpapier » Zo 30 Nov 2014, 16:19

JeffreyMeijer schreef:ligt eraan waar je kijkt. In Purmerend heb je veel reizigers met een auto die de bus pakken naar Amsterdam. Lage kosten.

In de randstad ligt het natuurlijk anders, zo zit je in A'dam met parkeerproblemen als je met de auto gaat, en zit je ook met file (de bus heeft een busbaan).

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor SuperGhost » Zo 30 Nov 2014, 16:28

Bakpapier schreef:Mensen moeten nou eens van het idee af dat je mensen als een soort marionetten kunt sturen.
Dat kan weldegelijk, zolang ze er ook voordeel aan hebben.

Overigens: waarom denk je dat de auto zo belangrijk is bij de huidige generatie? Omdat de auto jarenlang als statussymbool gold.
De huidige generatie jongeren kijkt al veel minder naar de auto als statussymbool. Deels komt dat natuurlijk omdat iedereen nu wel een auto kan veroorloven, maar deels ook omdat het OV tegenwoordig geen laagfrequent iets is met weinig comfort. Bussen zijn tegenwoordig iets comfortabeler, aardig wat lijnen zijn (flink) versneld en de bussen rijden regelmatig minimaal 2x per uur op het platteland (al zijn er natuurlijk nog genoeg uursdiensten) en in wat drukkere gebieden als snel minimaal 4x per uur. Ook de trein is veel vaker gaan rijden en biedt tegenwoordig ook bijv. wifi.

Ik denk dat (zeker over een aantal jaar als de huidige groep jongeren volwassen is en forens wordt) dat het OV wel eens meer reizigers kan gaan trekken, ook op het platteland. Echter moet je dan nu niet al die lijnen wegbezuinigen, want dan trekken of die groepen weg, of ze hebben dan al voor de auto gekozen en wordt het al lastiger ze in het OV te krijgen.

Ik denk dat OV-bedrijven en provincies serieus werk moeten maken aan het promoten van het OV onder jongeren, aangezien je die weldegelijk kan stimuleren om het OV te gebruiken. Zeker in de landelijke gebieden is daar goede promotie voor nodig, aangezien bussen daar minder zichtbaar zijn dan in steden (er rijden er namelijk minder).

In de landelijke gebieden het OV promoten is extra belangrijk, omdat juist die gebieden vergrijzen en juist daar een basis-OV belangrijk is door de (over enkele jaren) relatief hoge groep inwoners die afhankelijk is van het OV. Alleen zijn hier de kosten dus ook hoger (minder inwoners), dus moet je hier dus extra promoten. Echter is het (naar mijn ervaring) nu juist zo dat het OV vooral in de steden gepromoot wordt (vanwege de verkeersdruk), terwijl het OV daar zichzelf al promoot door die verkeersproblematiek die er voor auto's is, de hogere frequenties en de aanwezigheid van de trein.


Ik denk dat men eerst ook eens moet gaan kijken naar meer comfortabele opstapplaatsen. Juist de stations in landelijke gebieden zijn van zeer lage kwaliteit (je hebt hooguit een klein abri'tje) en ook de bushaltes in de kleinere dorpen zijn vaak niet meer dan een haltepaal. Dat nodigt natuurlijk niet echt uit om het OV te gaan gebruiken, zeker niet aangezien daar de wachttijden gemiddeld juist al langer zijn (vanwege de lagere frequenties).

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: GroenLinks:

Berichtdoor Vinny » Zo 30 Nov 2014, 16:39

JeffreyMeijer schreef:
Erno-BE schreef:
JeffreyMeijer schreef:ligt eraan waar je kijkt. In Purmerend heb je veel reizigers met een auto die de bus pakken naar Amsterdam. Lage kosten.

Purmerend ligt in de Randstad, daar speelt dat probleem niet.

Ligt er officieel buiten ;) Maar je heb gelijk.

Ik zou eerder Purmerend als uniek geval beschouwen, net als de overige plaatsen in het Waterland: Edam, Volendam, Monnickendam etc.
Die plaatsen kennen een tamelijk ongebruikelijke verdeling in de modal-split waardoor er relatief veel keuzereizigers gebruik maken van de bus. Een snelle, rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centrum alsmede de belangrijkste werkgelegenheidsgebieden is daar debet aan. Met de auto naar de stad rijden is duur en vanuit Waterland ook filegevoelig (zelfs nu net de Tweede Coentunnel geopend is).

Verder is het openbaar vervoer vooral afhankelijk van de stedelijkheid van gebieden. Als stelregel kan gelden dat hoe stedelijker een gebied is, hoe groter het percentage keuzereizigers in het openbaar vervoer.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Erno-BE » Zo 30 Nov 2014, 16:57

In bijv. Wassenaar en IJmuiden wordt ook relatief veel van de bus gebruik gemaakt. Mede doordat de binnensteden met de auto slecht bereikbaar zijn. Ondanks dat in Wassenaar de mensen welvarender zijn.

Buiten de Randstad zijn de grotere steden ern dorpen goed bereikbaar vanuit de auto. Je kunt gemakkelijk en goedkoop de auto onder het Van Heekplein (Enschede) of De Brink (Hengelo) parkeren. Hierdoor zijn in het weekend de bussen slecht bezet en rijden weinig (1 a 2x/uur hoogstens).

Streekvervoer in De Randstad is totaal onvergelijkbaar met streekvervoer in Groningen, Gelderland of Limburg.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Bakpapier » Zo 30 Nov 2014, 17:13

Bovendien zijn de voorsteden in de randstad net zo groot als de centrumsteden in het buitengebied (vergelijk iets als Oegstgeest maar eens met een 'centrumplaats' als Terneuzen, even groot maar veel minder voorzieningen), dus heb je sowieso al sneller een bus gevuld. De piepkleine dorpjes die je in de randstad nog hebt (bijvoorbeeld Stompwijk, Benthuizen, Moerkapelle, Zwammerdam etc.) hebben ook allemaal laagwaardig OV, of het OV wordt steeds verder uitgekleed (bv. Zoeterwoude-Dorp).

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Vinny » Zo 30 Nov 2014, 17:27

In bijv. Wassenaar en IJmuiden wordt ook relatief veel van de bus gebruik gemaakt. Mede doordat de binnensteden met de auto slecht bereikbaar zijn. Ondanks dat in Wassenaar de mensen welvarender zijn.
Die plaatsen hebben geen treinstation, maar zijn wel zo groot dat er al snel genoeg kritieke massa is voor een attractieve busdienst. Je kunt hier bijvoorbeeld ook denken aan alle dorpen in concessiegebied Amstelland. Uithoorn is bijvoorbeeld nauwelijks kleiner dan Sneek. Het percentage keuzereizigers is dan nog steeds laag, maar omdat het aantal inwoners behoorlijk hoog is zitten de bussen toch vol.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Bakpapier » Zo 30 Nov 2014, 17:31

Het is overigens een fabeltje dat er in Wassenaar alleen maar rijke mensen wonen, want het villagebied is juist relatief dunbevolkt (zo'n landhuis neemt nu eenmaal nogal wat ruimte in). Je hebt ook buurten als Kerkehout die echt niet rijk zijn.
In dat villagebied wil je overigens echt niet komen zonder auto wagen...

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Hainje » Zo 30 Nov 2014, 17:42

Tuurlijk is dat een fabeltje. Ook niet alle Brabanders zijn boeren en niet alle Zeeuwen zijn zunig. :P
Zou wel naïef zijn om dat nog te geloven.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Bakpapier » Zo 30 Nov 2014, 17:47

Nee hoor álle Zeeuwen bin zuunige zuurprumen ;)

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Frans F » Zo 30 Nov 2014, 19:58

SuperGhost schreef:Ik denk dat OV-bedrijven en provincies serieus werk moeten maken aan het promoten van het OV onder jongeren, aangezien je die weldegelijk kan stimuleren om het OV te gebruiken.

Het grote probleem met het busvervoer is juist dat er alleen maar jongeren in zitten en maar weinig mensen boven de 25. Het lijkt me daarom logischer het OV te promoten bij de groep 25+.

In de landelijke gebieden het OV promoten is extra belangrijk, omdat juist die gebieden vergrijzen en juist daar een basis-OV belangrijk is door de (over enkele jaren) relatief hoge groep inwoners die afhankelijk is van het OV.

Dit schijnt een niet uit te roeien misverstand te zijn. Ouderen maken juist veel minder van de bus gebruik dan gemiddeld. Uit de laatste OV-monitor van Provincie Brabant bleek bijvoorbeeld dat 20% van de bevolking 65+ is en slechts 7% van de reizigers 65+ is. Anders gezegd: hoe meer vergrijzing hoe minder reizigers.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Hainje » Zo 30 Nov 2014, 20:01

Frans F schreef:Uit de laatste OV-monitor van Provincie Brabant bleek bijvoorbeeld dat 20% van de bevolking 65+ is en slechts 7% van de reizigers 65+ is. Anders gezegd: hoe meer vergrijzing hoe minder reizigers.
Eigenlijk zou er door onderzoeksbureau's een extra categorie moeten worden toegevoegd. Namelijk 65-74 en 75+. Want het scheelt nogal of je vóór of na de oorlog bent geboren. De categorie 65-74jaar zijn de zgn. "Babyboomers" en die hebben het doorgaans financieel goed voor elkaar, maar de 75+ers vallen (net zoals de jongeren van 20-35 jaar) toch pittig buiten de boot bij veel regelingen.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Frans F » Zo 30 Nov 2014, 20:23

Hainje schreef:De categorie 65-74jaar zijn de zgn. "Babyboomers" en die hebben het doorgaans financieel goed voor elkaar, maar de 75+ers vallen (net zoals de jongeren van 20-35 jaar) toch pittig buiten de boot bij veel regelingen.

Dat valt wel mee. Iemand van 85 is bijv. in 1930 geboren, was rond 1955 (dat is het jaar waarin op grote schaal de aanvullende bedrijfspensioenen zijn ingevoerd) 25 jaar en heeft dus de volledige 40 jaar aanvullend pensioen opgebouwd (mits altijd gewerkt). Alleen de categorie 85+ mist een hoeveelheid opgebouwde pensioenjaren.

Verder speelt dat veel vrouwen weinig of niet gewerkt hebben en daardoor zelf nauwelijks pensioen hebben opgebouwd. Maar dat speelt voor de babyboomers net zo hard als voor de categorie daarvoor.
Laatst gewijzigd door Frans F op Zo 30 Nov 2014, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Vinny » Zo 30 Nov 2014, 20:24

Bakpapier schreef:Het is overigens een fabeltje dat er in Wassenaar alleen maar rijke mensen wonen, want het villagebied is juist relatief dunbevolkt (zo'n landhuis neemt nu eenmaal nogal wat ruimte in). Je hebt ook buurten als Kerkehout die echt niet rijk zijn.
In dat villagebied wil je overigens echt niet komen zonder auto wagen...

Het is trouwens ook een fabeltje dat rijke mensen nooit met het openbaar vervoer reizen, het zijn juist de middeninkomens die het minst vaak de bus of de trein gebruiken. :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 30 Nov 2014, 20:27

Wat zou de reden zijn dat juist middeninkomens het OV mijden?

TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: Vr 09 Aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor TheRoy-t » Zo 30 Nov 2014, 20:29

Frans F schreef:
Erno-BE schreef:Bij dorpen met een paar duizend inwoners mag je toch wel een fatsoenlijke OV-verbinding verwachten, ook 's avonds en in het weekend.

Voor scholieren en studenten die er dan niet zijn? De realiteit is dat het OV op het platteland alleen nog maar scholierenvervoer is, verder gaat er vrijwel niemand meer met de bus. De paar mensen zonder eigen vervoer zullen vrees ik uiteindelijk gewoon gedwongen worden naar de bewoonde wereld te verhuizen, hoe ingrijpend dat voor hen misschien ook is.

Het OV op het platteland bestaat echt niet alleen uit scholieren. Sinds de invoering van lijn 5 is het aantal reizigers uit Zuidlaren en Annen met 30% toegenomen. Dat zijn echt niet alleen maar scholieren, die zaten volgens jou namelijk allemaal al in de bus. Lijn 61 wordt ook veel gebruikt door forenzen, lijn 65 in mindere mate ook. Waarom zou lijn 61 op zaterdag 2 keer per uur rijden en lijn 140 vanaf december ook? De scholen zijn op zaterdag immers gesloten. Zeker de lijnen van en naar Groningen worden door veel meer mensen dan alleen scholieren en studenten gebruikt.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Frans F » Zo 30 Nov 2014, 20:30

Vinny schreef:Het is trouwens ook een fabeltje dat rijke mensen nooit met het openbaar vervoer reizen,

Dat geldt voor de trein maar niet voor de bus.

CamilleKreemers schreef:Wat zou de reden zijn dat juist middeninkomens het OV mijden?

Die mensen moeten de volle mep betalen, zijn prijsbewust en dan is de keuze voor de auto snel gemaakt als je die toch al hebt. Daarnaast gaat het bij die mensen vooral om woon-werk-verkeer, maar veel streekvervoerritten rijden alleen op schooldagen waardoor de bus in de praktijk niet zo bruikbaar is voor die mensen.
Laatst gewijzigd door Frans F op Zo 30 Nov 2014, 21:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Frans F » Zo 30 Nov 2014, 20:36

TheRoy-t schreef:Zeker de lijnen van en naar Groningen worden door veel meer mensen dan alleen scholieren en studenten gebruikt.

Als je praat over slechte plattelandslijnen heb je het niet over het voorstadsvervoer naar Groningen. En zelfs bij dat soort lijnen is het aantal reizigers is de schoolvakanties vaak maar een derde of een kwart van op schooldagen.
Laatst gewijzigd door Frans F op Zo 30 Nov 2014, 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Bakpapier » Zo 30 Nov 2014, 20:39

Vinny schreef:
Bakpapier schreef:Het is overigens een fabeltje dat er in Wassenaar alleen maar rijke mensen wonen, want het villagebied is juist relatief dunbevolkt (zo'n landhuis neemt nu eenmaal nogal wat ruimte in). Je hebt ook buurten als Kerkehout die echt niet rijk zijn.
In dat villagebied wil je overigens echt niet komen zonder auto wagen...

Het is trouwens ook een fabeltje dat rijke mensen nooit met het openbaar vervoer reizen, het zijn juist de middeninkomens die het minst vaak de bus of de trein gebruiken. :wink:

Ik zie in Oegstgeest inderdaad wel vaak rijke dametjes in de bus, één keer twee keurige dames die aan het praten waren over dat ze nooit meer even 'lekker naar de opera' konden omdat manlief ziek was :')
Maar dan gaat het toch vooral om oudere mensen. De meeste rijke mensen kiezen gewoon voor de auto, waarom zouden ze niet?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Vinny » Zo 30 Nov 2014, 20:56

CamilleKreemers schreef:Wat zou de reden zijn dat juist middeninkomens het OV mijden?

Voor al hun verplaatsingen geldt dat de auto een beter of sneller alternatief vormt terwijl ze die toch al hebben omdat ze die voor hun werk het hardst nodig hebben. Rijke mensen moeten relatief vaker in het centrum van de stad zijn, om naar een optreden in het Concertgebouw te gaan of te winkelen in de PC Hoofdstraat bijvoorbeeld. Die locaties zijn met het OV beter en handiger te bereiken.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor waldo79 » Zo 30 Nov 2014, 21:57

Bakpapier schreef:Nee hoor álle Zeeuwen bin zuunige zuurprumen ;)

Driewerf hoera ;)
Mij best :)

sirvinniei
Berichten: 1233
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor sirvinniei » Ma 01 Dec 2014, 00:11

daarom word er zoveel bezuinigt op het zeeuwse ov :P

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Bakpapier » Ma 01 Dec 2014, 10:27

Ik herken het beeld van rijke mensen die vaker met ov dan auto gaan niet per se. Ik denk dat zij gewoon uberhaupt meer verplaatsingen hebben en daardooor dus ook vaker met de trein dan iemand met een middeninkomen.

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor timtrein » Ma 01 Dec 2014, 19:20

Ik het het cijfer dat 48% van het OV-busgebruik op het platteland voor onderwijsdoeleinden is (scholieren en studenten), cijfer uit 2006. Dan 21% woonwerkverkeer, maakt dat dus al 69% van het vervoer in de (brede) spits voor werk en school is.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor Frans F » Ma 01 Dec 2014, 20:27

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... kbus.dhtml

Gelderland presenteerde in het voorjaar cijfers waaruit bleek dat in 2011 40% van alle busreizigers op een SOV-kaart reisde. Wat betreft schoolvervoer komen daar dan MBO'ers onder de 18 en middelbare scholieren nog bij, dan zul je in totaal zeker ergens de rond 50-55% uitkomen. Dat zijn dan nog cijfers voor het busvervoer als geheel en aangezien bekend is dat het percentage studerenden in het stads- en voorstadsvervoer fors lager is dan op de plattelandslijnen vrees ik dat je bij die laatste categorie lijnen makkelijk op 2/3 studerenden kunt uitkomen.

Overigens weet ik uit informatie van Arriva dat in Oost-Brabant de lijnen 91 (Uden-Cuijk) en 92 (Grave-Cuijk) het hoogte percentage studerenden hebben. Op die lijnen zit het boven de 80%.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Berichtdoor SuperGhost » Ma 01 Dec 2014, 21:16

Die 40% zegt nog niet veel, als je bedenkt dat dat niet respresentatief voor landelijke lijnen is. Je vergeet namelijk dat bij die cijfers ook de buslijnen van/naar de campussen in Nijmegen, Arnhem en Wageningen zitten en daarin zeer veel reizigers van buiten Gelderland zitten die per trein komen en buiten die studentenlijnen geen andere Gelderse buslijn gebruiken. Dit zijn dan ook nog eens (een van de) drukste en meest hoogfrequente buslijnen in Gelderland. Ik denk dat het werkelijke cijfer voor de Gelderlander landelijke gebieden lager ligt.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten