Pagina 2 van 3

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: za 27 dec 2014, 22:53
door Suus
groningen schreef:Het levert gewoon meer op als mensen moeten doorrijden naar "hoofdstation" Heerenveen
Heerenveen en Heerenveen IJsstation zijn één tariefpunt, dus nee.

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: za 27 dec 2014, 23:04
door Roelof88
Ronaldussen schreef:Het is leuk dat Arriva nu "gratis" bussen regelt, maar ik geloof er geen biet van dat Arriva dit in de toekomst gratis blijft doen. Ga er maar van uit dat ook zij in de toekomst (mocht dit structureel worden) er iets voor terug willen hebben.
Dat Arriva voor deze keer een gratis buspendel heeft geregeld komt uit de koker van Anne Hettinga (directeur Arriva), die tot voor kort nog in de Raad van Commissarissen van Thialf zat. Volgens het artikel in de Leeuwarder Courant heeft de burgemeester van Heerenveen persoonlijk met Hettinga gebeld (die twee kennen elkaar) of hij een oplossing had.

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: za 27 dec 2014, 23:07
door deadlock
Het is met de complimenten van Arriva geloof ik. Voor gratis. Bruinneuzen dus.

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: zo 28 dec 2014, 10:12
door Cpt.Iglo
Misschien een beetje offtopic, maar is het echt nodig geweest om voor dit ene nieuwsbericht weer een nieuw topic te openen? Ik kreeg laatst commentaar van iemand op dit forum omdat ik een nieuw overzichtstopic opende, met als reden dat het er op die manier niet overzichtelijker op zou worden. Kan er niet een nieuw topic gemaakt worden waar dit soort berichten in geplaatst kunnen worden, zonder dat er telkens weer een nieuw topic gestart moet worden? Het 'alledaagse eigenaardigheden in de trein topic' of iets dergelijks. Hetzelfde is ook al gedaan bij Qbuzz GD.

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: zo 28 dec 2014, 10:23
door isadora
Whatever.

Beheerder of "mod van de dag", willen jullie even kritisch kijken naar het voorstel van de captain, ik vind alles best.

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: zo 28 dec 2014, 10:42
door Zugführer
De alledaagse eigenaardigheden topics zijn vooral voor kleine dingetjes zoals afwijkende bussen of niet-werkende DRIS panelen toch? Dit betreft een discussie over het bedienen van Heerenveen IJsstadion, wat mij best een eigen topic waard lijkt. Zelf snap ik ook niet zo goed waarom het niet standaard in de dienstregeling opgenomen wordt en waarom een extra stop zo'n groot probleem lijkt, maar dankzij de argumenten die hierboven gegeven zijn heb ik nu al een veel genuanceerder beeld van de hele situatie. Lijkt me prima in een eigen topic kunnen dus, alledaagse eigenaardigheden lees ik vaak niet :Y

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: zo 28 dec 2014, 12:55
door Wubbo
Gezien de discussie hier lijkt een los topic me opportuun. Als algemene regel: is het iets waarover waarschijnlijk geen discussie ontstaat (zoals welke bus je gezien hebt, dat je trein vertraging had of dat de haltepaal anders gestickerd is) dan hoort het in het algemene topic, is het iets waarover discussie ontstaat dan is een nieuw topic goed (tenzij het goed aansluit bij een eerdere discussie: dan is dat topic goed). En daartussen zitten heel veel tinten grijs, dat weet ik.

Over een dienstregelingsaanpassing: richting Leeuwarden lijkt het allemaal niet zo'n probleem, richting Zwolle moet je waarschijnlijk eerder uit Leeuwarden vertrekken om op tijd in Zwolle aan te komen. Dat vraagt dat je het vroegtijdig plant omdat je dat goed moet communiceren. Sowieso wordt door het later aankomen en eerder vertrekken uit Leeuwarden van de trein uit Den Haag die kering niet meer haalbaar, en zul je dus extra materieel nodig hebben en extra personeel. Dat betekent wel wat voor je kosten.

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: zo 28 dec 2014, 22:23
door timtrein
isadora schreef:Sorry Tim, ik snap geen kloot van je verhaal.
In Jip-en-Janneke-taal dan: Arriva denkt met de klant mee. Arriva maakt goede PR. NS is groot en log. NS heeft daar moeite mee.

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: zo 28 dec 2014, 22:24
door timtrein
Bee schreef:Ik denk dat je onderschat hoe moeilijk het maken van een spoordienstregeling is, timtrein.
Dat denk ik niet.

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: zo 28 dec 2014, 22:40
door deadlock
timtrein schreef:
Bee schreef:Ik denk dat je onderschat hoe moeilijk het maken van een spoordienstregeling is, timtrein.
Dat denk ik niet.
Ja dat doe je wel want je houdt absoluut geen rekening met factoren als overstappen. Een stop kost 3 tot 5 minuten, als je daarmee de boel in Leeuwarden sloopt heb je een probleem, sommige van die prutlijnen daar rijden maar één keer per uur. Om nog maar te zwijgen over die stupide bussen.

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 01:29
door Jef400
Schrappen die halte, leg maar een pendelbus in. Als het moeilijk dit, moeilijk dat is heb je niets aan zo'n halte.

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: di 30 dec 2014, 23:03
door timtrein
deadlock schreef:
timtrein schreef:
Bee schreef:Ik denk dat je onderschat hoe moeilijk het maken van een spoordienstregeling is, timtrein.
Dat denk ik niet.
Ja dat doe je wel want je houdt absoluut geen rekening met factoren als overstappen. Een stop kost 3 tot 5 minuten, als je daarmee de boel in Leeuwarden sloopt heb je een probleem, sommige van die prutlijnen daar rijden maar één keer per uur. Om nog maar te zwijgen over die stupide bussen.
Goed dat je weet wat ik denk. Waarvan akte.

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: wo 31 dec 2014, 02:24
door deadlock
Goed dat je dan post wat je denkt. Waarvan akte.

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: wo 31 dec 2014, 16:54
door CamilleKreemers
Zullen we het vriendelijk houden? Het begint nogal onbeleefd te worden.

Een aanpassing zoals deze is mogelijk als dit gewoon wordt omgeroepen door de regionale vervoerders en treindiensten. Er bestaat ook zoiets als twitter en radio. Ui mijn hoofd is in Leeuwarden de aansluiting ook niet zo kritisch dat het onmogelijk is om een minuut eerder te vertrekken

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: wo 31 dec 2014, 17:39
door timtrein
Lezen wat ik schrijf is ook een optie...
In de planning is er vanalles te bedenken om dit mogelijk te maken, als de wil er maar is. Van structureel opnemen in het jaarplan tot aan spontaan wijzigen in dagplan, vrijwel alles zou kunnen.

Overigens las ik ergens dat er wel degelijk structureel overleg over dit soort dingen is maar dat daar is besloten dat maar bij een beperkt aantal evenementen gestopt gaat worden. Kennelijk is de communicatie en afstemming daarover op zijn zachtst gezegd nogal beperkt geweest...

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: wo 31 dec 2014, 19:15
door isadora
timtrein schreef:...nogal beperkt geweest...
Of in Thialf-jargon; "kort door de bocht".

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: wo 31 dec 2014, 19:44
door groningen
Als eerder door mij gezegd. Als er gestopt wordt door de stoptrein in dat extra station in Heerenveen gaan er geen aansluitingen in Leeuwarden verloren.

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: do 01 jan 2015, 13:15
door deadlock
Daar wil ik graag een uitwerking van zien.

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: do 01 jan 2015, 20:00
door webguy
groningen schreef:Als eerder door mij gezegd. Als er gestopt wordt door de stoptrein in dat extra station in Heerenveen gaan er geen aansluitingen in Leeuwarden verloren.
Dat is maar de helft van het verhaal he - mensen die met de trein komen willen ook met de trein terug...

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: do 01 jan 2015, 20:06
door CamilleKreemers
klopt, je kan ook door enkele minuten eerder (goede communicatie!) uit Leeuwarden te vertrekken dit mogelijk maken. Als het in een richting past in de aansluitingen, kan het ook de andere kant op. NS en Arriva hebben een gespiegelde dienstregeling in Noord Nederland (soort van).

Ik ben even aan het kijken wat nu de aansluitingsduren zijn, maar hoe kan ik een bestand toevoegen?

EDIT: De aansluitingen op de IC zijn 4 minuten in het gunstigste geval. Er is dus niet veel speelruimte voor overstappen op de trein.

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: do 01 jan 2015, 20:34
door AppleMoose
Zoals al eerder gezegd, als je eerder uit Leeuwarden wil vertrekken haal je de normale kering niet (je komt immers ook later in Leeuwarden aan), dan heb je dus extra materieel en personeel nodig. Daar zitten (als ik het allemaal goed begrijp...) voornamelijk de kosten en voorbereiding in. Die kosten moeten door iemand betaald worden en aangezien het niet meer vanzelfsprekend is dat Thialf standaard uitverkocht is, begrijp ik dat zowel NS als Thialf het een te groot financieel risico vinden om treinen op Thialf te laten stoppen. Bussen zijn wat dat betreft relatief makkelijker te regelen (staan toch vaak over in het weekend en de avonduren), valt beter mee in te spelen op de drukte en de frequentie kan flink omhoog waardoor de eventuele extra reistijd tussen het "hoofd"station en Thialf voor de bezoekers redelijk compenseert.

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: do 01 jan 2015, 21:07
door BR628
Ik ken de personeelsdiensten niet maar ik zie vaak genoeg (ok dat betekend niet dat dat dus altijd zo hoeft te zijn) dat het personeel dat met de 12700 aankomt in Leeuwarden pauze heeft en ander personeel met de tegentrein naar Zwolle vertrekt. Materieel staat er genoeg over in Leeuwarden in het weekend dus dat zou ook geen probleem hoeven te zijn.

Zou het probleem niet groter zijn in Heerenveen? Mag je zo maar een stop inlassen op korte termijn langs de vrije baan?

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: do 01 jan 2015, 21:09
door groningen
Zwolle 11:53
Meppel 12:08 - 12:09
Steenwijk 12:18 - 12:18
Wolvega 12:26 - 12:26
Heerenveen 12:34 - 12:34
Akkrum 12:41 - 12:41
Grou-Jirnsum 12:45 - 12:45
Leeuwarden 12:56

Vertrek naar:
Stavoren 13.08
Harlingen Haven 13.21
Groningen 13.21

Dus dat de reistijd met 2 a 3 minuten wordt verlengd is geen probleem.

Op weg terug
Aankomst vanuit:
Stavoren 11.58
Harlingen Haven 11.41
Groningen 11.40

Alleen Stavoren zou een probleem zijn als er iets eerder dan 12.03 uit Leewarden zou worden vertrokken vanuit Leeuwarden. Het leuke is ook dat Meppel - Zwolle altijd met 17 minuten wordt aangegeven, maar Zwolle - Meppel kan ook 15 en/of 16 minuten reistijd zijn.

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: do 01 jan 2015, 21:16
door deadlock
De hamvraag: Kunnen al die dweilorkesteikels ook daadwerkelijk in zo weinig tijd in- en uitstappen?

Re: Thialf overgeslagen

Geplaatst: do 01 jan 2015, 21:32
door groningen
Die dweilorkesten spelen tot de laatste persoon het pand verlaten heeft.