Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door regenmaker »

Chrysa schreef:Dan nog, waarom zou je lijnnummers omnummeren zonder reden? Dat maakt het alleen maar verwarrender.
Moet je nagaan, in Duitsland zijn bij het ontstaan van de VRR meer dan 1500 lijnen omgenummerd om een bepaald voorloopnummer in een gebied te krijgen. Het zorgt voor meer logica en als het eenmaal gedaan is, wennen mensen snel genoeg aan het nieuwe lijnnummer. Het is hetzelfde als 2 lijnen van route wisselen dat is dan toch ook verwarrend, maar daar wen je weer aan. Limburg is inderdaad helder en duidelijk gedaan, jammer dat Arriva dat ook niet heeft gedaan voor ZOWAD. Bijvoorbeeld alle lijnen te nummeren van 110 t/m 121.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Wubbo »

Als je een nieuw lijnennet aan gaat bieden heb je een reden om de nummering helemaal aan te passen, en dan is het ook zinvol om logica in de nummers te brengen (dat kan dan nog op verschillende manieren). Als lijnen niet wijzigen maar alleen maar anders genummerd worden kan er alleen maar verwarring en onzekerheid ontstaan bij de reizigers. Vandaar dat ik erg benieuwd ben naar welk probleem het oplost.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door sirvinniei »

Het creëert voor korte tijd onduidelijkheid bij bestaande reizigers, maar nieuwe reizigers hebben er weer baat bij als nummers logischer zijn.
Ik heb geen onderschrift
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door dennistd »

Het grootste probleem geeft het als je een lijn hernummert en dan het oude nummer direct gaat gebruiken voor een oude lijn. In Hengelo kwamen er redelijk wat mensen op weg naar Weerselo op die manier op Gezondheidspark terecht in de begintijd van Syntus, als ik het me goed herinner.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door regenmaker »

Dat is toch positief voor een vervoerder. Levert extra inkomsten op. Dat mensen niet goed kijken is hun verantwoordelijkheid en niet die van de vervoerder.

En er zijn in ZOWAD wel redelijk wat lijnen die wijzigingen. Zoals bij elke nieuwe concessie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door sirvinniei »

Waarom gaat er tussen Oosterwolde en Drachten een Qliner rijden die doordeweeks overdag maar 1x per uur rijdt en verder niet en precies dezelfde route aflegt als 114.
Dit doet wel erg af aan het Qliner concept
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Roeland »

sirvinniei schreef:Waarom gaat er tussen Oosterwolde en Drachten een Qliner rijden die doordeweeks overdag maar 1x per uur rijdt en verder niet en precies dezelfde route aflegt als 114.
Omdat Arriva bij iedere concessie die ze winnen, alle lijnen die sneller dan 25 km/h rijden, Q-liner noemen, om daardoor een hoger tarief van de reiziger te kunnen vragen. Is inmiddels een bekende zet van Arriva. Zie bijv. de stadsdienst Leiden - Leiderdorp, die een paar jaar geleden tot Q-liner is bevorderd, en waarvoor sindsdien een hoger km-tarief geldt.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door sirvinniei »

Maar hier heb je letterlijk een alternatief in lijn 114 met precies dezelfde route. Als de qliner een hogere prijs heeft zal niemand die geen SOV heeft daarvoor kiezen!
Dan was het logischer geweest voor arriva om gewoon heel 114 een Qliner te maken
Ik heb geen onderschrift
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Lijn65 »

Volgens mij wordt er Noord Nederland geen onderscheid gemaakt tussen Q-liner en streekbus qua tarief. Van Groningen-Drenthe weet ik het zeker dat het niet gebeurd, en in Noord en Zuidwest Friesland Fryslân volgens mij ook niet. Een reis tussen station Leeuwarden en de halte Kloosterlaan in Bolsward is met Q-liner 350 net zo duur als met streekbus lijn 92 volgens de reisplanner van Arriva.
Basislijn
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door OmniLezer »

Misschien past de nummering wel bij de andere concessies in Fryslan. Daar zijn alle spits- of avondlijnen in de 1xx genummerd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door flipje »

Lijn65 schreef:Volgens mij wordt er Noord Nederland geen onderscheid gemaakt tussen Q-liner en streekbus qua tarief. Van Groningen-Drenthe weet ik het zeker dat het niet gebeurd, en in Noord en Zuidwest Friesland Fryslân volgens mij ook niet. Een reis tussen station Leeuwarden en de halte Kloosterlaan in Bolsward is met Q-liner 350 net zo duur als met streekbus lijn 92 volgens de reisplanner van Arriva.
Een reis van Joure Rotonde naar Heerenveen station:
- Qliner 315 = € 2,62
- Lijn 41/99 = € 2,39

Een reis van P+R Hoogkerk naar Groningen (Hoofd)station:
- Qliner 315 = € 1,68
- Qliner 314 = € 1,66
- Qliner 304 = € 1,64
- Lijn 133 = € 1,64

Bij Arriva zit er dus wel degelijk verschil in de prijs tussen de Qliner en normale streekbus op hetzelfde traject. Bij Qbuzz lijkt (zoals ik het kan vinden), dit niet het geval.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Chrysa »

Vanwaar die paar cent prijsverschil tussen de Qliners bij Groningen?

Zijn de Volans/R-net van Arriva trouwens ook duurder dan de normale bussen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Suus »

In Zuid-Holland mogen de vervoerders die rijden in opdracht van de provincie een hoger tarief vragen voor de Qliner en R-NET. Dus niet vervoerders die rijden in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag.

De prijsverschillen in Groningen en Friesland lijken mij vooral te komen door kleine verschillen in de routes, ze zijn niet significant te noemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door BR628 »

Daarnaast worden er appels met peren vergeleken, want de 304 en 314 vallen onder het OV bureau GD die de tarieven bepaald, terwijl de 315 daar zeker niet onder valt. Ik vraag mezelf even af of de 315 niet de enige uitzonderingslijn is kwa tarief in Friesland-streek. Dat zou ook het verschil verklaren tussen de 41/99 en 315 tussen Joure en Heerenveen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door isadora »

Een soort Zuiderzeespoorlijn op wielen.
Vroeger, toen alles nog leuk was, kon je er ook met je Voordeelurenkaart op terecht.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door regenmaker »

sirvinniei schreef:Waarom gaat er tussen Oosterwolde en Drachten een Qliner rijden die doordeweeks overdag maar 1x per uur rijdt en verder niet en precies dezelfde route aflegt als 114.
De 114 heeft een langere route tussen Drachten Van Knobeldorffplein en Oosterwolde Busstation dan lijn 322, ook doet lijn 322 een aantal haltes minder aan. Daarnaast zorgt de dienstregeling voor een 2x/uur verbinding op dat traject.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door sirvinniei »

Ja, maar dat laatste is precies het probleem. Je hebt een gewone bus en een dure luxe Qliner die een paar haltes overslaat op precies hetzelfde traject. Beide rijden alleen maar doordeweeks overdag en 1 keer per uur, de Qliner is volstrekt onnodig en onaantrekkelijk. Deze ritten hadden beter als frequentieverhoging van 114 ingezet kunnen worden, of ze hadden heel 114 Qliner moeten maken
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door regenmaker »

Nee, want dan neemt de reistijd tussen Oosterwolde en het Van Knobelsdorffplein toe als je de frequentie van lijn 114 in de huidige form opschroeft.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door sirvinniei »

Maar iets een Qliner noemen omdat het binnen Drachten ietsjes directere verbindingen heeft is ronduit belachelijk.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door regenmaker »

Er wordt ook met comfortabeler materieel gereden en de verbinding in huidige vorm was een eis van de provincie, dus niets aan te doen.

PVE: De ACOV-verbinding Oosterwolde - Drachten omvat ook de HOV-verbinding Oosterwolde-Drachten. De
frequentie van de HOV-lijn telt mee bij de beoordeling of wordt voldaan aan de minimumfrequentie voor het
ACOV op deze verbinding.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door busfanNL »

Ik ga het net als in het Limburg topic ook maar vragen, is er al klein materieel gesignaleerd? B.v. de Volkswagen Crafter of de Mercedes sprinter? En de elektrobussen zoals Iveco ZE of de Citea slf 120E of slfa 180E? Staan ze niet al bij VDL of voor het andere materieel een andere dealer in de regio?
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door flipje »

De elektrische bussen zullen pas in het voorjaar geleverd worden. Tot die tijd zal Arriva vervangende diesel bussen gaan inzitten.
Een groot gedeelte van de Citea's staat bij VDL in Heerenveen, de eerste nieuwe Intouro's zijn al gesignaleerd op lijndiensten van concessie NZWF.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door busfanNL »

En de kleine busjes?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Ronald »

Afbeelding
Bij de haven van West-Terschelling staan inmiddels deze palen: de oplaadpunten voor elektrische bussen :Y
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Roeland »

Zulke dingen op zo'n plek doen meer denken aan een galgenveld dan aan oplaadpalen...
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten