Moet je nagaan, in Duitsland zijn bij het ontstaan van de VRR meer dan 1500 lijnen omgenummerd om een bepaald voorloopnummer in een gebied te krijgen. Het zorgt voor meer logica en als het eenmaal gedaan is, wennen mensen snel genoeg aan het nieuwe lijnnummer. Het is hetzelfde als 2 lijnen van route wisselen dat is dan toch ook verwarrend, maar daar wen je weer aan. Limburg is inderdaad helder en duidelijk gedaan, jammer dat Arriva dat ook niet heeft gedaan voor ZOWAD. Bijvoorbeeld alle lijnen te nummeren van 110 t/m 121.Chrysa schreef:Dan nog, waarom zou je lijnnummers omnummeren zonder reden? Dat maakt het alleen maar verwarrender.
Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9160
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Als je een nieuw lijnennet aan gaat bieden heb je een reden om de nummering helemaal aan te passen, en dan is het ook zinvol om logica in de nummers te brengen (dat kan dan nog op verschillende manieren). Als lijnen niet wijzigen maar alleen maar anders genummerd worden kan er alleen maar verwarring en onzekerheid ontstaan bij de reizigers. Vandaar dat ik erg benieuwd ben naar welk probleem het oplost.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Het creëert voor korte tijd onduidelijkheid bij bestaande reizigers, maar nieuwe reizigers hebben er weer baat bij als nummers logischer zijn.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Het grootste probleem geeft het als je een lijn hernummert en dan het oude nummer direct gaat gebruiken voor een oude lijn. In Hengelo kwamen er redelijk wat mensen op weg naar Weerselo op die manier op Gezondheidspark terecht in de begintijd van Syntus, als ik het me goed herinner.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9160
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Dat is toch positief voor een vervoerder. Levert extra inkomsten op. Dat mensen niet goed kijken is hun verantwoordelijkheid en niet die van de vervoerder.
En er zijn in ZOWAD wel redelijk wat lijnen die wijzigingen. Zoals bij elke nieuwe concessie.
En er zijn in ZOWAD wel redelijk wat lijnen die wijzigingen. Zoals bij elke nieuwe concessie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Waarom gaat er tussen Oosterwolde en Drachten een Qliner rijden die doordeweeks overdag maar 1x per uur rijdt en verder niet en precies dezelfde route aflegt als 114.
Dit doet wel erg af aan het Qliner concept
Dit doet wel erg af aan het Qliner concept
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Omdat Arriva bij iedere concessie die ze winnen, alle lijnen die sneller dan 25 km/h rijden, Q-liner noemen, om daardoor een hoger tarief van de reiziger te kunnen vragen. Is inmiddels een bekende zet van Arriva. Zie bijv. de stadsdienst Leiden - Leiderdorp, die een paar jaar geleden tot Q-liner is bevorderd, en waarvoor sindsdien een hoger km-tarief geldt.sirvinniei schreef:Waarom gaat er tussen Oosterwolde en Drachten een Qliner rijden die doordeweeks overdag maar 1x per uur rijdt en verder niet en precies dezelfde route aflegt als 114.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Maar hier heb je letterlijk een alternatief in lijn 114 met precies dezelfde route. Als de qliner een hogere prijs heeft zal niemand die geen SOV heeft daarvoor kiezen!
Dan was het logischer geweest voor arriva om gewoon heel 114 een Qliner te maken
Dan was het logischer geweest voor arriva om gewoon heel 114 een Qliner te maken
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Volgens mij wordt er Noord Nederland geen onderscheid gemaakt tussen Q-liner en streekbus qua tarief. Van Groningen-Drenthe weet ik het zeker dat het niet gebeurd, en in Noord en Zuidwest Friesland Fryslân volgens mij ook niet. Een reis tussen station Leeuwarden en de halte Kloosterlaan in Bolsward is met Q-liner 350 net zo duur als met streekbus lijn 92 volgens de reisplanner van Arriva.
Basislijn
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Misschien past de nummering wel bij de andere concessies in Fryslan. Daar zijn alle spits- of avondlijnen in de 1xx genummerd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Een reis van Joure Rotonde naar Heerenveen station:Lijn65 schreef:Volgens mij wordt er Noord Nederland geen onderscheid gemaakt tussen Q-liner en streekbus qua tarief. Van Groningen-Drenthe weet ik het zeker dat het niet gebeurd, en in Noord en ZuidwestFrieslandFryslân volgens mij ook niet. Een reis tussen station Leeuwarden en de halte Kloosterlaan in Bolsward is met Q-liner 350 net zo duur als met streekbus lijn 92 volgens de reisplanner van Arriva.
- Qliner 315 = € 2,62
- Lijn 41/99 = € 2,39
Een reis van P+R Hoogkerk naar Groningen (Hoofd)station:
- Qliner 315 = € 1,68
- Qliner 314 = € 1,66
- Qliner 304 = € 1,64
- Lijn 133 = € 1,64
Bij Arriva zit er dus wel degelijk verschil in de prijs tussen de Qliner en normale streekbus op hetzelfde traject. Bij Qbuzz lijkt (zoals ik het kan vinden), dit niet het geval.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Vanwaar die paar cent prijsverschil tussen de Qliners bij Groningen?
Zijn de Volans/R-net van Arriva trouwens ook duurder dan de normale bussen?
Zijn de Volans/R-net van Arriva trouwens ook duurder dan de normale bussen?
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
In Zuid-Holland mogen de vervoerders die rijden in opdracht van de provincie een hoger tarief vragen voor de Qliner en R-NET. Dus niet vervoerders die rijden in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag.
De prijsverschillen in Groningen en Friesland lijken mij vooral te komen door kleine verschillen in de routes, ze zijn niet significant te noemen.
De prijsverschillen in Groningen en Friesland lijken mij vooral te komen door kleine verschillen in de routes, ze zijn niet significant te noemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Daarnaast worden er appels met peren vergeleken, want de 304 en 314 vallen onder het OV bureau GD die de tarieven bepaald, terwijl de 315 daar zeker niet onder valt. Ik vraag mezelf even af of de 315 niet de enige uitzonderingslijn is kwa tarief in Friesland-streek. Dat zou ook het verschil verklaren tussen de 41/99 en 315 tussen Joure en Heerenveen.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Een soort Zuiderzeespoorlijn op wielen.
Vroeger, toen alles nog leuk was, kon je er ook met je Voordeelurenkaart op terecht.
Vroeger, toen alles nog leuk was, kon je er ook met je Voordeelurenkaart op terecht.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9160
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
De 114 heeft een langere route tussen Drachten Van Knobeldorffplein en Oosterwolde Busstation dan lijn 322, ook doet lijn 322 een aantal haltes minder aan. Daarnaast zorgt de dienstregeling voor een 2x/uur verbinding op dat traject.sirvinniei schreef:Waarom gaat er tussen Oosterwolde en Drachten een Qliner rijden die doordeweeks overdag maar 1x per uur rijdt en verder niet en precies dezelfde route aflegt als 114.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Ja, maar dat laatste is precies het probleem. Je hebt een gewone bus en een dure luxe Qliner die een paar haltes overslaat op precies hetzelfde traject. Beide rijden alleen maar doordeweeks overdag en 1 keer per uur, de Qliner is volstrekt onnodig en onaantrekkelijk. Deze ritten hadden beter als frequentieverhoging van 114 ingezet kunnen worden, of ze hadden heel 114 Qliner moeten maken
Ik heb geen onderschrift
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9160
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Nee, want dan neemt de reistijd tussen Oosterwolde en het Van Knobelsdorffplein toe als je de frequentie van lijn 114 in de huidige form opschroeft.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Maar iets een Qliner noemen omdat het binnen Drachten ietsjes directere verbindingen heeft is ronduit belachelijk.
Ik heb geen onderschrift
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9160
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Er wordt ook met comfortabeler materieel gereden en de verbinding in huidige vorm was een eis van de provincie, dus niets aan te doen.
PVE: De ACOV-verbinding Oosterwolde - Drachten omvat ook de HOV-verbinding Oosterwolde-Drachten. De
frequentie van de HOV-lijn telt mee bij de beoordeling of wordt voldaan aan de minimumfrequentie voor het
ACOV op deze verbinding.
PVE: De ACOV-verbinding Oosterwolde - Drachten omvat ook de HOV-verbinding Oosterwolde-Drachten. De
frequentie van de HOV-lijn telt mee bij de beoordeling of wordt voldaan aan de minimumfrequentie voor het
ACOV op deze verbinding.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Ik ga het net als in het Limburg topic ook maar vragen, is er al klein materieel gesignaleerd? B.v. de Volkswagen Crafter of de Mercedes sprinter? En de elektrobussen zoals Iveco ZE of de Citea slf 120E of slfa 180E? Staan ze niet al bij VDL of voor het andere materieel een andere dealer in de regio?
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
De elektrische bussen zullen pas in het voorjaar geleverd worden. Tot die tijd zal Arriva vervangende diesel bussen gaan inzitten.
Een groot gedeelte van de Citea's staat bij VDL in Heerenveen, de eerste nieuwe Intouro's zijn al gesignaleerd op lijndiensten van concessie NZWF.
Een groot gedeelte van de Citea's staat bij VDL in Heerenveen, de eerste nieuwe Intouro's zijn al gesignaleerd op lijndiensten van concessie NZWF.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
En de kleine busjes?
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Bij de haven van West-Terschelling staan inmiddels deze palen: de oplaadpunten voor elektrische bussen :Y
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Zulke dingen op zo'n plek doen meer denken aan een galgenveld dan aan oplaadpalen...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten