Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
De chauffeurs uit het NZWF zijn al op lijnverkenning en de chauffeurs uit het ZOF gaan vanaf maandag op lijnverkenning. Ook krijgt iedereen een nieuwe routeboek.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
ahh zof chauffeurs gaan dus wel op lijnverkenning, had gehoord dat ze alleen een navi meekregen. zal wel weer kantinepraat zijn geweestEHH schreef:De chauffeurs uit het NZWF zijn al op lijnverkenning en de chauffeurs uit het ZOF gaan vanaf maandag op lijnverkenning. Ook krijgt iedereen een nieuwe routeboek.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Daar was eerst wel sprake van klopt. Er is voor degene die dat willen wel een Navigatieapparaat aanwezig als het goed is.zone2000 schreef:ahh zof chauffeurs gaan dus wel op lijnverkenning, had gehoord dat ze alleen een navi meekregen. zal wel weer kantinepraat zijn geweestEHH schreef:De chauffeurs uit het NZWF zijn al op lijnverkenning en de chauffeurs uit het ZOF gaan vanaf maandag op lijnverkenning. Ook krijgt iedereen een nieuwe routeboek.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
https://www.arriva.nl/friesland-en-wadd ... geling.htm
De nieuwe dienstregeling voor Zuidoost-Fryslân staat online.
De nieuwe dienstregeling voor Zuidoost-Fryslân staat online.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Verandert er helemaal niks in de dienstregeling op de Wadden behalve de nummering?
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Arriva schreef:"De dienstregeling voor de Waddeneilanden volgt binnenkort"
Basislijn
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Waarom worden de lijnen 15, 16 en 18 vernummerd in respectievelijk 115, 116 en 84 terwijl ze (ogenschijnlijk) ongewijzigd zijn? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Misschien om dubbelnummering met de stadslijnen te voorkomen? Daar rijden immers ook al lijnen 15, 16 en 18.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Ik had eigenlijk verwacht dat Arriva voor Fryslan een compleet nieuw lijnennummering zou doorvoeren.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Die lijnen komen niet bij elkaar in de buurt, dus qua duidelijkheid had het niet gehoeven.BrengMe schreef:Misschien om dubbelnummering met de stadslijnen te voorkomen? Daar rijden immers ook al lijnen 15, 16 en 18.
(En zelfs als dat wel zo is, vraag ik me nog steeds af waarom lijn 18 dan niet vernummerd is in 118.)
Waarom dacht je dat?CamilleKreemers schreef:Ik had eigenlijk verwacht dat Arriva voor Fryslan een compleet nieuw lijnennummering zou doorvoeren.
Misschien kan BR628 een verklaring geven. :)
Laatst gewijzigd door Meltrain op di 08 nov 2016, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat lijnnummer 84 gebaseerd is op de historie. Tot ongeveer 2009 reed die bus namelijk onder dat nummer.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Uit principeoverwegingen wil Arriva geen dubbele lijnnummers meer in 1 regio.
Lijn 84 is inderdaad gekozen vanwege historie.
Lijn 84 is inderdaad gekozen vanwege historie.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Bedankt voor het antwoord.
Die principekwestie geldt dan blijkbaar niet voor stadslijnen, want daarvan komen dezelfde lijnnummers wel meerdere keren in 1 concessie voor (zie ZHN en Limburg).
Die principekwestie geldt dan blijkbaar niet voor stadslijnen, want daarvan komen dezelfde lijnnummers wel meerdere keren in 1 concessie voor (zie ZHN en Limburg).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Niet alleen daar, in Gorinchem zijn de stadslijnen juist nog niet heel lang geleden omgenummerd naar nummers die doubleren terwijl ze eerder unieke lijnnummers hadden
Arriva is hier dus niet heel consequent in, maargoed, dat is met wel meer dingen het geval.
Arriva is hier dus niet heel consequent in, maargoed, dat is met wel meer dingen het geval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Tja, misschien had ik me daarin iets duidelijker moeten uitspreken.
Daarnaast is het natuurlijk lastig om, indien er meerdere stadsdiensten in een regio zijn, deze anders te nummeren.
Tot slot: ik had het over lijnnummers, waarin je het woord lijn kan uitleggen als lijndienst en niet stadsdienst.
In ZOF zijn de meeste lijnen erg laag genummerd en niet streekdienst-waardig. Ivm doubleures in de huidige stadsdienst is er voor gekozen om de lijnen die doubleren in ZOF een ander lijnnummer te geven.
Wat andere regio's doen is aan hun.Uit principeoverwegingen wil Arriva-regio Noord geen dubbele lijnnummers meer in 1 regio.
Daarnaast is het natuurlijk lastig om, indien er meerdere stadsdiensten in een regio zijn, deze anders te nummeren.
Tot slot: ik had het over lijnnummers, waarin je het woord lijn kan uitleggen als lijndienst en niet stadsdienst.
In ZOF zijn de meeste lijnen erg laag genummerd en niet streekdienst-waardig. Ivm doubleures in de huidige stadsdienst is er voor gekozen om de lijnen die doubleren in ZOF een ander lijnnummer te geven.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
In de ene stad lijn 1 t/m 9, andere 11 t/m 19, eventuele derde 21 t/m 29 enz. Is een systeem wat bv. jaren door de BBA gebruikt is, maar werkt uiteraard alleen als je niet meer dan 9 lijnen in een stad hebt.BR628 schreef:Daarnaast is het natuurlijk lastig om, indien er meerdere stadsdiensten in een regio zijn, deze anders te nummeren.
Grappig eigenlijk dat Arriva daar nu zo over zou denken terwijl die lage lijnnummers grotendeels nog stammen uit de tijd dat ze zelf nog in ZOF reden.In ZOF zijn de meeste lijnen erg laag genummerd en niet streekdienst-waardig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
TJa wat betreft dat laatste, Arriva is intern héél erg veranderd sindsdien. Er zijn relatief nog maar weinig mensen uit die tijd die nog bij Arriva werken.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Die nummering komt uit de VEONN-tijd toen er bij de samensmelting van FRAM en DVM/NWH voor gekozen werd om de lijnen 20, 23 en 24 in ZOF om te nummeren in lijnen 10, 13 en 14.Daniel schreef:In de ene stad lijn 1 t/m 9, andere 11 t/m 19, eventuele derde 21 t/m 29 enz. Is een systeem wat bv. jaren door de BBA gebruikt is, maar werkt uiteraard alleen als je niet meer dan 9 lijnen in een stad hebt.BR628 schreef:Daarnaast is het natuurlijk lastig om, indien er meerdere stadsdiensten in een regio zijn, deze anders te nummeren.
Grappig eigenlijk dat Arriva daar nu zo over zou denken terwijl die lage lijnnummers grotendeels nog stammen uit de tijd dat ze zelf nog in ZOF reden.In ZOF zijn de meeste lijnen erg laag genummerd en niet streekdienst-waardig.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Is dat alleen een principe of lost het ook daadwerkelijk een probleem op?BR628 schreef:Uit principeoverwegingen wil Arriva geen dubbele lijnnummers meer in 1 regio.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Ik snap niet waarom Arriva dan niet alles vernummerd zoals in Limburg. Dan hoef je als je een extra stadsdienstlijn in Leeuwarden wil niet opeens weer een lijn ter vernummeren en behoud je een duidelijke trend in Lijnnummers.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Je gaat toch geen jaren oude lijnnummers weggooien voor de leuk! Lijnnummers zijn een stukje cultureel erfgoed.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Mensen die sentimenteel doen over een nummertje...Dennenboom schreef:Lijnnummers zijn een stukje cultureel erfgoed.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Waarom zouden getallen geen historische waarde hebben en een gebruik, een culinair iets of een gebouw wel?
Als OV een sterke binding met de bevolking heeft zijn de lijnnummers zeker iets wat mensen iets zegt.
Wel eens gehoord van het gedoe rond lijn 8 in Amsterdam?
Als OV een sterke binding met de bevolking heeft zijn de lijnnummers zeker iets wat mensen iets zegt.
Wel eens gehoord van het gedoe rond lijn 8 in Amsterdam?
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Dan nog, waarom zou je lijnnummers omnummeren zonder reden? Dat maakt het alleen maar verwarrender.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
De lijnnummers zijn nu in veel concessies zonder logica en onnodig lang.
Persoonlijk vind ik daarom dat bij elke nieuwe concessie de lijnnummering moet worden herzien. Limburg vind ik een heel goed voorbeeld van; vanaf december zit daar weer logica in: elk gebied heeft zijn eigen tiental.
Ik vraag me zelfs af of kleuren zoals die bij de Qlink niet makkelijker zijn voor reizigers dan nummers.
Persoonlijk vind ik daarom dat bij elke nieuwe concessie de lijnnummering moet worden herzien. Limburg vind ik een heel goed voorbeeld van; vanaf december zit daar weer logica in: elk gebied heeft zijn eigen tiental.
Ik vraag me zelfs af of kleuren zoals die bij de Qlink niet makkelijker zijn voor reizigers dan nummers.
Ik heb geen onderschrift
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten