Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb net de volgende link bekeken op tenderned.

Het is kennelijk de bedoeling van de provincie om de overige eilanden te combineren met ZuidOost-Fryslan.
Wat is het voordeel hiervan?
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door flipje »

De gedachte hier achter is dat deze concessie een korte concessieduur gaat krijgen, door de waddeneilanden (exclusief schier) en ZO Fryslan samen te voegen heb je nog een redelijk pakket. In 2020 zal heel Friesland als een concessie worden aan besteed.
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Hans »

Gelukkig zie je dit steeds meer. Grotere concessie gebieden in plaats van de versnippering die bij de invoering ontstond. Ik meen dat we toen iets van rond de 60 aanbestedings gebieden hadden.

Daar is NL veel te klein voor en hangt eea veel te veel met elkaar samen.

Laat maar terug komen die grote gebieden en de doorgaande langen lijnen.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Maurice Hooikammer »

Mag hopen dat Arriva dat wint. Het materieelonderhoud van de eilanden gaat veel makkelijker doordat Arriva ook Noord- en Zuidwest heeft.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Ronald »

De eilanden daarentegen lijken me juist geschikt voor eigen concessies, omdat het vervoer daar niet te vergelijken is met dat op het vaste land en er niet mee samenhangt.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Maurice Hooikammer »

Dat lijkt mij ook!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
baladid
Berichten: 1516
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door baladid »

Hans schreef:Gelukkig zie je dit steeds meer. Grotere concessie gebieden in plaats van de versnippering die bij de invoering ontstond. Ik meen dat we toen iets van rond de 60 aanbestedings gebieden hadden.
Daar is NL veel te klein voor en hangt eea veel te veel met elkaar samen.
Ik noem dat eerder ongelukkig. Alle kleine vervoersbedrijven zijn verdwenen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Suus »

Om nu te zeggen dat daar nu echt sprake van was? Bijna al die oude vervoerders waren eigendom van de NS en na 1982 van de rijksoverheid. Na 1989 vormden de vervoerders (die in hoog tempo achtereenvolgende fusies doorvoerden) zelfs een holding, VSN-groep.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door sirvinniei »

Alle waddeneilanden worden samengevoegd bij een grote Friesland concessie? Dan hoop ik dat er op de andere waddeneilanden het voorbeeld van schiermonnikoog wordt gevolgd en de toekomstige vervoerder daar ook met elektrische bussen gaat rijden :D
Ik heb geen onderschrift
baladid
Berichten: 1516
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door baladid »

Je had Pieper in Drenthe, Veldhuis in de Achterhoek, verschillende gemeentelijke vervoersbedrijven...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door SuperGhost »

Wat heeft dat met deze toekomstige concessie te maken?
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door ICE105 »

Ronald schreef:De eilanden daarentegen lijken me juist geschikt voor eigen concessies, omdat het vervoer daar niet te vergelijken is met dat op het vaste land en er niet mee samenhangt.

Juist niet, op de eilanden is het druk in de vakantietijd, op het vaste land niet. In een gezamenlijke concessie kan je dan met bussen schuiven en schaalvoordelen behalen. Daarnaast heeft de provincie slechte ervaringen met aparte eiland concessies. De aanbesteding is de laatste keer mislukt en de volgende poging is alleen gelukt omdat de biedingsbovengrens is losgelaten.
QReiziger
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 02 feb 2015, 21:17

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door QReiziger »

Maurice Hooikammer schreef:Mag hopen dat Arriva dat wint. Het materieelonderhoud van de eilanden gaat veel makkelijker doordat Arriva ook Noord- en Zuidwest heeft.
Ik hoop dat Qbuzz hem wint, vind ze de lekkerste stoelen hebben :) en vind het rijden van de bus lekkerder, wat meer vering, in plaats van dat je zo omhoog gaat, zoals bij arriva het geval.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door BR628 »

Het is maar goed dat daar niet op geselecteerd wordt. Hoe lekker een stoel zit en of de vering fijn is zijn wel heel erg subjectief en kunnen per reiziger verschillend zijn.
QReiziger
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 02 feb 2015, 21:17

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door QReiziger »

BR628 schreef:Het is maar goed dat daar niet op geselecteerd wordt. Hoe lekker een stoel zit en of de vering fijn is zijn wel heel erg subjectief en kunnen per reiziger verschillend zijn.
Nou, ik zou het jammer vonden, per dag zit ik 3 uur in de bus, krijg je na een jaar wel last van...
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Maurice Hooikammer »

Voor op de wal oké. Maar hier zitten de eilanden bij in. Arriva heeft gewoonweg de meeste ervaring en het gemak in onderhoud (dichtbij: NWFriesland). Dat is tien keer belangrijker dan de stoeltjes...
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Suus »

Bij aanbestedingen mag en is ervaring géén geldig beoordelingsargument, want dat zou betekenen dat je nooit meer een nieuwe vervoerder hoeft te kiezen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ja, maar er zit wel groot verschil tussen vervoer op een eiland en op de wal. Alle vervoersmaatschappijen weten hoe ze een standaard concessie op de wal moeten aanpakken. Op de eilanden heeft bijna niemand ervaring. En omdat het vervoer daar veel anders is heb ik de mening dat je het argument ervaring mag rechtvaardigen.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Freek »

Wat is er zo specifiek aan eilandvervoer?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Z2N »

Het is per definitie kleinschalig (slechts enkele lijnen), inefficiënter (geen doorkoppelingen mogelijk met andere lijnen om zo precies binnen de rijtijdenwet te passen, de andere lijnen ontbreken vaak) en heel erg op enkele belangrijke aansluitingen gericht (de boot) waardoor er grote pieken in de vervoersvraag zijn. Daarnaast is het onderhoud lastiger, doordat groter onderhoud gedaan moet worden op een afstand van een paar uur varen, en niet op een uurtje rijden van de stalling.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Meltrain »

Het lijkt me dat andere vervoerders daar echt wel rekening mee houden. Recentelijk heeft juist Arriva het meest geen rekening gehouden met bepaalde zaken (zoals het ontbreken van gelede bussen in Noord-Brabant).

Over ervaring: Qbuzz heeft recentelijk dan weer de meeste ervaring in ZO-Fryslân. ;)
BR628 schreef:Het is maar goed dat daar niet op geselecteerd wordt. Hoe lekker een stoel zit en of de vering fijn is zijn wel heel erg subjectief en kunnen per reiziger verschillend zijn.
Reizigerscomfort is wel een punt toch? Daar zou ook het comfort van de stoelen bij kunnen zitten.
Anders kan een opdrachtgever toch ook een minimum aan comfort eisen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Freek »

Z2n dat had ik ook bedacht, maar vond ik niet onoverkomelijk. Ik ben vooral benieuwd wat Maurice zou bijzonder vindt aan eilandvervoer. Wat zie ik over het hoofd?
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door zone2000 »

Freek schreef:Z2n dat had ik ook bedacht, maar vond ik niet onoverkomelijk. Ik ben vooral benieuwd wat Maurice zou bijzonder vindt aan eilandvervoer. Wat zie ik over het hoofd?
eilandvervoer lijkt mij juist een eitje. weinig lijnen, kleine chauffeursgroep en vertrektijden hoef je alleen op de boot af te stemmen.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ooit op een eiland geweest? Je moet kaartjes verkopen, verschillende talen kunnen, het hele eiland kennen ( vragen, rondritten ), anticiperen op vertraging boot. Alles behalve een eitje, reizigers vragen veel meer aan je. Je bent meer dan een rijder van rondjes.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ik zit 6 weken per jaar op eilanden en heb inmiddels veel verstand van eilandvervoer. Op de wal moet je rondrijden. Op eilanden ook, maar ben je gastheer. Je moet als bedrijf verstand hebben van hoe de dingen gaan: geen ov-chip, flexibele dienstregelingen. Als je op de wal een aansluiting mist zit je niet vast zoals wanneer je de boot mist.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten