Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door OmniLezer »

Chiel schreef:Maar, als Arriva zowel een tekort aan Citea's als aan Qliners heeft, waarom bestellen ze er dan geen bij?
Arriva is een bedrijf dat graag schuift en materieel strategisch inzet. Kijk maar naar Limburg. Daar heb je ook 3 bussen van Zuid-Holland Noord en een hele mikmak aan andere niet-Arriva zooi.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door JP13357 »

Dat is waar, er is inderdaad geen te kort aan ZOF bussen, zo gevoel krijg ik het wel. Maar ik vind het wel apart dat ik een foldertje krijg van het ZOF gebied (ik woon daar) , dat er komen nieuwe verbeterde bussen specifiek voor dat gebied met USB lader's. Ik heb nu het gevoel dat ik door Arriva in de maling ben genomen. Qbuzz zet ook geen MAN bussen in, In GD gebied of andersom. Alleen GD bussen in ZOF gebied, omdat een deel van de MAN bussen waren uitgebrand (Dus te kort) ze bestelde geen nieuwe erbij, omdat het toch einde concessie was.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door bartjemestrom »

OmniLezer schreef:Arriva is een bedrijf dat graag schuift en materieel strategisch inzet. Kijk maar naar Limburg. Daar heb je ook 3 bussen van Zuid-Holland Noord en een hele mikmak aan andere niet-Arriva zooi.
In Limburg rijden de 8508-8513, afkomstig uit Friesland. De komende jaren verdwijnen die tijdelijke bussen wanneer de nieuwe elektrische bussen instromen die bijv op stadsdienst Maastricht gaan rijden. Dan schuift er weer materieel naar de andere Limburgse vestigingen en schuiven de tijdelijke bussen weer weg.

En ik geef Arriva geen ongelijk, zou jij nieuwe bussen gaan bestellen om ze binnen een paar jaar weer te vervangen? Lijkt me bedrijfseconomisch niet echt goed!
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door JP13357 »

Qbuzz leased bussen van wensink. Ik denk dat arriva ook leased bij VDL of koopt arriva bussen bij VDL.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door OmniLezer »

bartjemestrom schreef:
OmniLezer schreef:Arriva is een bedrijf dat graag schuift en materieel strategisch inzet. Kijk maar naar Limburg. Daar heb je ook 3 bussen van Zuid-Holland Noord en een hele mikmak aan andere niet-Arriva zooi.
In Limburg rijden de 8508-8513, afkomstig uit Friesland. De komende jaren verdwijnen die tijdelijke bussen wanneer de nieuwe elektrische bussen instromen die bijv op stadsdienst Maastricht gaan rijden. Dan schuift er weer materieel naar de andere Limburgse vestigingen en schuiven de tijdelijke bussen weer weg.

En ik geef Arriva geen ongelijk, zou jij nieuwe bussen gaan bestellen om ze binnen een paar jaar weer te vervangen? Lijkt me bedrijfseconomisch niet echt goed!
Daar heb je wel gelijk in. Alleen is voor de klant een Citea minder erg als een N405 bij wijze van spreken.
Dit valt nog mee en zou ik niet als een probleem zien als ik in Limburg woon en elke dag met de bus moest reizen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Arriva315
Berichten: 6
Lid geworden op: di 13 dec 2016, 13:39

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Arriva315 »

JP13357 schreef:Qbuzz leased bussen van wensink. Ik denk dat arriva ook leased bij VDL of koopt arriva bussen bij VDL.
Zijn bussen van Arriva zelf
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door zone2000 »

ZipperZapper schreef:
JP13357 schreef:Arriva heeft voor de nieuwe concessie van ZOF nieuwe euro 6 vdl's te kort en zet NZWF VDL's in.
Is dat werkelijk zo, dat er een tekort is? Voor zover hier uitgelegd is worden ze planmatig gemixt maar dat lijkt vooral met 'niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan' als reden.
chauffeur kan gewoon een zof/nzwf bus meenemen, het is maar net wat er in de garage staat.
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door zone2000 »

Nieuw dienstrooster: bussen traag over A7

Twee weken geleden ging de nieuwe dienstregeling in voor het bus- en treinvervoer in Friesland. Veel gaat goed, maar nog niet alles.

Zondag 11 december nam Arriva het busvervoer in Zuidoost-Friesland over van Qbuzz. Arriva liet weten in te zetten op de grote, verbindende lijnen.

Maar juist op enkele van die grote lijnen gaat het sinds twee weken vaak mis. Dit heeft alles te maken met de inzet van stads- of streekbussen op dit traject, in plaats van de luxere voertuigen die er horen te rijden. De ‘mindere’ bussen worden tijdelijk ingezet.

Ook het treinvervoer – in heel Nederland – kent per 11 december een nieuw dienstrooster. Er is kritiek op de NS, uit allerlei delen van het land. In Friesland is onder meer onvrede over te korte treinen op het traject Zwolle-Heerenveen-Leeuwarden, bijvoorbeeld ’s ochtends tussen zeven en acht uur.
http://www.lc.nl/friesland/Nieuw-dienst ... 75427.html
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 24 dec 2016, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat ivm copyright ingekort
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door ICE105 »

De nieuwe lijn 324 is een groot succes. De rit vertrek 15:59 heeft vandaag ongeveer 30 man achter gelaten in Groningen, daarnaast hele gangpad illegaal vol met staande reizigers. Natuurlijk kon er in Drachten niemand meer mee naar Heerenveen.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Chrysa »

ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door ov'tje »

Op lijn 320 reed vanmiddag 10 meter Amba 8667. Paste vanwege de zaterdag uiteraard prima, maar niet ideaal natuurlijk
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Meltrain »

OmniLezer schreef: Daar heb je wel gelijk in. Alleen is voor de klant een Citea minder erg als een N405 bij wijze van spreken.
Wat is een N405?
(Behalve een weg tussen Woerden en de N212. :P )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Daniel »

Ik vermoed dat 'ie een Mercedes O405N bedoelt, de lagevloerversie van de O405 zoals die onder meer bij HTM gereden heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door JP13357 »

Citea komt uit 2013 en de o405N ontwikkelt in de eind jaren 70. Daar zit een groot verschil.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door OmniLezer »

ja, ik bedoelde een Mercedes-Benz O405N bus.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Chiel »

Ik zag dat een bus met nummer 7542 in dienst was, betreft dit de oude 2602 van Qbuzz? Tevens zag ik op OV Zoeker dat bus 44 op lijnen 315 en 324 reed. Vind het wel apart dat er de laatste tijd steeds meer normale streekbussen op lijn 315/324 rijden ipv de Intouro's en Integro's die speciaal voor de Qliners bedoeld zijn of ligt dat aan mij?
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door ZipperZapper »

Chiel schreef:Tevens zag ik op OV Zoeker dat bus 44 op lijnen 315 en 324 reed. Vind het wel apart dat er de laatste tijd steeds meer normale streekbussen op lijn 315/324 rijden ipv de Intouro's en Integro's die speciaal voor de Qliners bedoeld zijn of ligt dat aan mij?
Lees de laatste 2/3 pagina's van dit onderwerp eens zou ik zeggen :lol:
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door busfanNL »

Is er al iets bekend over de nieuwe dienstregeling en de nieuwe bussen op de Waddeneilanden? En blijft TCR op Vlieland rijden voor Arriva of gaat Arriva dit nu zelf doen?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door BR628 »

https://www.arriva.nl/friesland-en-wadd ... landen.htm

Dienstregeling KV1 en dus 9292 van de eilanden zijn al geladen, website Arriva volgt nog tzt.
Laatst gewijzigd door BR628 op zo 01 jan 2017, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door regenmaker »

Ik heb gisteren de dienstregeling van de bussen op de wadden op de wiki gezet: Hier. Ik kon alleen niets vinden over de huidige lijn 131 op Ameland.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door busfanNL »

Die word volgens mij zonder alternatief opgeheven.
Edit: inderdaad. http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... -_Duinoord
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Maurice Hooikammer »

Wel degelijk een alternatief, want de route van lijn 131 is een deel van de oude lijn 132. Lijn 131 was puur een versterkingslijn voor drukke stranddagen. Daarom is gekozen die ritten onder te brengen in lijn 2. Verder blijft voor Ameland alles hetzelfde, slechts de lijnnummers worden veranderd van 130 naar 1 en 131/132 naar 2.

Ben trouwens afgelopen vrijdag een dagje wezen kijken op Ameland. Natuurlijk ook een fotoritje gemaakt met een van de nieuwe wagens:
AfbeeldingArriva 3020, Ballum Duinrooshoek by mauricehooikammer, on Flickr

Als je op de wiki het materieel wilt aanvullen kun je voor de lijnen op Ameland en Terschelling noteren dat er gereden wordt met het bovenstaande type, zowel 12m als geleed. De gelede wagens zijn er nog niet, die komen medio maart.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Jelmer »

tot nu toe kunnen noteren de volgende verdeling:

3011 Ameland
3012
3013 Terschelling
3014 Terschelling
3015
3016
3017
3018 Ameland
3019 Ameland
3020 Ameland

aanvullingen/correcties/kentekens welkom
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door regenmaker »

busfanNL schreef:Die word volgens mij zonder alternatief opgeheven.
Edit: inderdaad. http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... -_Duinoord
Nee, dat heb ik er zelf van gemaakt (als tijdelijke oplossing), omdat ik alleen nog maar de winterdienstregeling kon bekijken. Ik zal lijn 2/131 op korte termijn aanpassen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door busfanNL »

BR628 schreef:https://www.arriva.nl/friesland-en-wadd ... landen.htm

Dienstregeling KV1 en dus 9292 van de eilanden zijn al geladen, website Arriva volgt nog tzt.
Kan Vlieland op de reisplanner niet vinden. 9292 blijft 110 aangeven.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten