Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door isadora »

Dit noemen ze Haags rekenen, en nu maar weer terug naar de les? :mrgreen:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Meltrain »

OmniLezer schreef:
Maar wat ik me afvraag, is nu: Arriva heeft 228 VDL bussen in totaal besteld. Daarvan zijn er 62 in totaal voor Fryslân. Als alle VDL bussen op dit lijstje de 66 bussen zijn, wordt dit best weinig tenzij ze stads op streek willen inzetten. Qbuzz rijdt deze concessie met 53 streekbussen. Daarbij komen de 7 HOV bussen en 6 tot 10 Qliners. Dit is nog exclusief de Waddeneilanden. Dat is dus 2 voor Vlieland, 6 voor Ameland en 9 voor Terschelling. Reken maar uit hoeveel streekbussen er te weinig zijn. 53 + 15 - 62=.....
cassie127 schreef:53 + 15= 68 - 62 - 7= -1. Dus ze hebben een bus extra als ik het goed begrijp.

Snap mijn eigen berekening niet meer :lol: :')
CamilleKreemers schreef:hij rekent dingen gelijktijdig:
53 + 15 = 68 bussen in ZOWAD.
Er zijn echter 68 - 62 - 7 bussen voor deze concessie dus een extra.
Volgens mij klopt die 15 niet. 2 (Vlieland) + 6 (Ameland) + 9 (Terschelling) = 17. ;)
Op dit moment zijn er dan 53 (streekbussen Qbuzz) + 17 (Waddeneilanden) + 8 (Qliners, gemiddelde van 6 t/m 10) + 7 (Intouro's) = 85 bussen.
Als Arriva dan 62 (of 66? :? ) Citea's heft besteld (is dit getal inclusief of exclusief de SLF's?) en de 7 Intouro's inzet, zijn dat samen 69 bussen.
Dat betekent dat er dus 16 bussen minder zijn.

Ik ben in deze berekening uitgegaan van de getallen van OmniLezer. Alles wat er niet klopt, mag uiteraard verbeterd worden. ;)

En MdJ heft natuurlijk volkomen gelijk dat de manier van opschrijven van cassie127 fout is. :6
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door CamilleKreemers »

er zijn momenteel 53 streekbussen QBuzz, 7 HOV-bussen (Qbuzz) en 3 Qliners (310 Qbuzz). De overige Qliners worden voor GD gebruikt (al rijden de 310 en 304 op elkaar door). Er zijn dan ongeveer 63 bussen voor deze concessie nodig. de HOV-bussen worden overgenomen van Qbuzz, dus moet Arriva minimaal 55 bussen voor ZOF bestellen. Hierbij vergeten we voor het gemak even dat er wellicht met de aangrenzende concessie NWF omlooptechnisch wellicht nog bussen bespaard kunnen worden, danwel dat omlopen misschien efficiënter ingericht kunnen worden.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door OmniLezer »

Ik heb de HOV-bussen en Qliners niet erbij gerekend. Dat Vlieland/Terschelling/Ameland berekening "ging fout" ja. Maar Ze komen dus wel bussen te kort. Tenzij Arriva de TVTAS-eilanden laat rijden door TCR of zoals het er nu is met dit materieel.
Anders komen ze exclusief de HOV- en buurtbussen en inclusief wadden-eilanden: 53 + 15: 68. 68 - 62: 6 streekbussen te kort.
Ik denk dat ze wel een kunstgreep gaan doen omdat er ook SLF bussen besteld zijn toch en die zitten in die totaal van 62 bussen? Daar begrijp ik nog steeds niet van waar die SLF bussen voor nodig zijn omdat er nu ook geen stadsdienst is in deze concessie.

om het duidelijk te maken, zeg ik nu dat ik over het VDL gedeelte praat. Alle andere hatseflats komt er wel bij. Dat zijn ook die Qliners en de 7 Intouro bussen voor lijn 120/121.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door OmniLezer »

Ze kunnen ook gelijk beter een extra bestelling maken met wat extra universele bussen die ze later zelf kunnen beplakken voor de andere concessies. Een kleine 10 tot 20 bussen extra zou wel genoeg zijn.
Universeel als in normale Arriva kleuren en gele houdstangen en blauwe Civic stoeltjes.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door ov'tje »

OmniLezer schreef:Ik heb de HOV-bussen en Qliners niet erbij gerekend. Dat Vlieland/Terschelling/Ameland berekening "ging fout" ja. Maar Ze komen dus wel bussen te kort. Tenzij Arriva de TVTAS-eilanden laat rijden door TCR of zoals het er nu is met dit materieel.
Anders komen ze exclusief de HOV- en buurtbussen en inclusief wadden-eilanden: 53 + 15: 68. 68 - 62: 6 streekbussen te kort.
Ik denk dat ze wel een kunstgreep gaan doen omdat er ook SLF bussen besteld zijn toch en die zitten in die totaal van 62 bussen? Daar begrijp ik nog steeds niet van waar die SLF bussen voor nodig zijn omdat er nu ook geen stadsdienst is in deze concessie.

om het duidelijk te maken, zeg ik nu dat ik over het VDL gedeelte praat. Alle andere hatseflats komt er wel bij. Dat zijn ook die Qliners en de 7 Intouro bussen voor lijn 120/121.
3 tekort. Die drie gasploffers van Ameland zullen ook wel mee overgaan naar de nieuwe concessie. Kan best zijn dat die bussen richting Terschelling gaan, maar dat zal vanzelf blijken
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Michael 1988 »

Maak van die 3 maar 4 van ;). 6612-6615 rijden op Ameland. 6612 rijdt er sinds december 2013.

Overigens zie ik nu dat iedereen hier verkeerd rekent volgens mij. Ik ga hierbij vanuit dat TCR op Vlieland nu met 2 bussen rijdt.

Qbuzz heeft 53 streekbussen en 3 qliner bussen rondrijden die vervangen moeten worden. Dit zijn er 56 in totaal.

Arriva heeft in totaal 9 bussen op Terschelling (waarvan 3 geleed), 2 bussem op Vlieland en 2 bussen op Ameland (alle 2 geleed) die vervangen moeten worden. Dit maakt een totaal van 13 bussen bij Arriva.

Alle bij elkaar moeten er 69 bussen vervangen worden, waarvan 66 voor de streekdienst. Gezien de hoeveelheid bussen Arriva bij VDL besteld hebben ze voor zowel de Waddeneilanden als voor de normale streekdienstlijnen juist genoeg bussen. Persoonlijk vindt ik dat best weinig gezien Arriva zich juist had ingeschreven om elektrische bussen (VDL dus waarschijnlijk) in te gaan zetten op de waddeneilanden. Wat overigens bij dat laatste mogelijk is, is dat ze met de aardgasbussen gaan schuiven en er dieselbussen uit andere concessies (NZWF bijvoorbeeld) er voor terug krijgen. Daarbij, mochten die 3 elektrische busjes uit Den Bosch inderdaad naar de Waddeneilanden gaan heeft Arriva juist weer 2 bussen over. Ik zie die busjes namelijk eerder op Vlieland verschijnen dan op een ander eiland.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op di 04 okt 2016, 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door MdJ »

De vraag is of je op Vlieland 2 bussen nodig hebt (1 lukt ook wel) en op Terschelling 9. In het hoogseizoen snap ik dat nog wel, maar in de vakantie kunnen ze best bussen vanuit Leeuwarden of Zuid-Oost Friesland gebruiken...
Bij twijfel: gebruik beton.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door sirvinniei »

In Leeuwarden/ZO friesland krijgen ze toch geen elektrische bussen?
Ik heb geen onderschrift
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Michael 1988 »

Zie mijn bovenstaand gewijzigd bericht.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ook de Amelandse Citelissen worden vervangen, die gaan naar Leeuwarden. Ameland krijgt vier maal 12m Citea SLF-E en twee maal 18m.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Michael 1988 »

Dan kunnen zoals ik al zei 4 dieselbussen van NZWF over gaan naar ZOFWAD.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door ov'tje »

Maurice Hooikammer schreef:Ook de Amelandse Citelissen worden vervangen, die gaan naar Leeuwarden. Ameland krijgt vier maal 12m Citea SLF-E en twee maal 18m.
Als ze naar Leeuwarden gaan, dan gaan ze de streekdienst op, want voor de stadsdienst zijn in principe genoeg bussen, hoewel er ook regelmatig een streekbus op te zien is.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door busfanNL »

busfanNL schreef:VW Crafter OV
Mercedes Sprinter
Wat moet ik me voorstellen bij een Crafter OV en hoe gaan de sprinters eruit zien? Is daar al wat meer over bekend.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Lijn65 »

Basislijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Hainje »

Ik krijg dan toch eigenlijk alleen maar een bestelbusje te zien, geen personenbusje.
🍉
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Lijn65 »

Want dat is het ook. Achter het tweede linkje staan foto's van zo'n busje inricht voor personenvervoer
Basislijn
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Post »

Een crafter is gewoon een Mercedes Sprinter met een andere motor en ander neusje. Niks meer niks minder.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door busfanNL »

Hainje schreef:Ik krijg dan toch eigenlijk alleen maar een bestelbusje te zien, geen personenbusje.
Ik kwam uit op de wiki pagina van de Volkswagen Crafter Volt dus ik denk dat het zo iets wordt. Maar waarom zou Arriva voor dit soort busjes kiezen?
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door EHH »

Tipje van de sluier alvast, van de lijnen in het huidige ZOF gebied blijven alleen lijn 13, 17 en 20 bestaan. Alle andere lijnen worden vernummerd en/of krijgen een gewijzigde route.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Dennenboom »

Lijn 13 krijgt in Drachten toch ook een andere route?

http://www.drachtstercourant.nl/nieuws/ ... -drachten/
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door EHH »

Ja klopt, een klein beetje.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door BR628 »

Communicatie omtrent nieuwe dienstregeling NZWF, ZOWAD en HOV-GD (Arriva) start 7 november.
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Chiel »

Heb al wel gehoord dat lijn 13 niet meer langs de ringweg, maar langs het centrum gaat
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door zone2000 »

wat als chauffeur zijnde dan wel leuk is, is dat nzwf chauffeurs door zof gebied gaan rijden en andersom, dat wordt weer gezellig lijnverkennen *bus* (of een navigatiesysteem mee voor de zof chauffeurs)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 12 gasten